quote:Op woensdag 18 januari 2006 18:06 schreef Jalu het volgende:
[..]
Ik heb -tig tegenargumenten aangedragen(zoals de rechtsongelijkheid met andere erkende streektalen) en de argumenten die ik telkens lees hier van de voorstanders van de uitzonderingspositie komen steeds op hetzelfde neer: we hebben maar een argument nodig: het staat in de wet.
Newsflash: er staat wel meer onzin in diverse Nederlandse wetboeken.
Heeft met wettelijke erkeninning van een taal te maken.quote:Op woensdag 18 januari 2006 18:06 schreef Speedo666 het volgende:
[..]
Ik zie de correlatie niet tussen het feit dat Fries een erkende taal is en het feit dat de desbetreffende Burgemeester vindt dat de blauwe man/vrouw Fries dient te spreken.
Ik weet niet wat de argumenten zijn geweest om Fries als officiele taal te erkennen maar het zou te maken kunnen hebben met hetgeen hier al vaker genoemd is; mensen spreken al eeuwen Fries daar.
Dus doe wat je wilt, lul Fries op de lokale zender, schrijf boeken in het Fries, maar ga aub de ziekenverzorger, de politieman, de bibliotheekfunctionaris er niet mee lastig vallen.
Het zegt toch genoeg dat jullie je belastingaangifte niet in het Fries krijgen?
De OHRA gaat je echt geen ziektekostenpolis in het Fries toesturen?
Dat is toch hetzelfde?
En als iedere provincie zich zo gaat opstellen? Waar gaan we dan heen?
Zie je het voor je?
Ja meneer, ik weet datu uitstekende referenties heeft maar uw spreekt geen Kerkraads. En nee, dat is geen Limburgs, wij spreken hier met de Duitse tongval.
Die laatste zin is volkomen offtopic en heeft niets te maken met de in mijn ogen onterechte aanduiding van het Fries als een rijkstaal.quote:Op woensdag 18 januari 2006 18:08 schreef Doc het volgende:
Mij maakt het verder geen ene moer uit of het later wettelijk niet meer als taal erkend wordt - feit is dat omdat het NU het dus WEL erkend is, men DUS een gerechtelijke reden heeft de gevoerde eis te stellen. Daarnaast vind ik het netjes en van respect getuigen om rekening te houden met de bejaarde bevolking in dat gebied. Maar goed, enig respect voor ouderen is in dit land ver te zoeken.
En waar zie je dan iemand in dit topic iets dergelijks beweren? Er wordt alleen gezegd door mij en anderen dat het verplichten van een agent om Fries te kunnen verstaan nergens op slaat.quote:Als een wet je niet bevalt, dan kan je die proberen te veranderen (daar heeft iedere Nederlander recht toe), maar om te zeggen - die wet bevalt me niet dus geldt-ie niet voor mij - dat werkt dan weer niet.
En dus is de erkenning van het Fries als landstaal dus ook nog eens een wet die vreselijk veel geld kan kosten. Stel je voor zeg, alles moet dubbel(in het Fries en in het Nederlands) uitgevoerd en vertaald worden, wat een flauwekul. Ambtenaren moeten op cursus Fries, stel je voor dat een Fries eens een keer tegen een ambtenaar in het Nederlands zou moeten overschakelen...quote:Op woensdag 18 januari 2006 18:21 schreef Doc het volgende:
[..]
Heeft met wettelijke erkeninning van een taal te maken.
Zodra het contacten met adressen buiten Friesland (OHRA, belastig, etc) betreft kan men Nederlands eisen - binnen Friesland wettelijk gezien niet.
LOLOLOLOLOLOL.quote:Op woensdag 18 januari 2006 18:21 schreef Doc het volgende:
[..]
Heeft met wettelijke erkeninning van een taal te maken.
Zodra het contacten met adressen buiten Friesland (OHRA, belastig, etc) betreft kan men Nederlands eisen - binnen Friesland wettelijk gezien niet.
Ik ben trouwens geen Fries en heb er ook nog nooit gewoond.
Overigens is niet eis dat het gesproken wordt maar dat het verstaan wordt. Als een agent uit bijvoorbeeld Den Haag in Kerkrade bij ieder contact met de locale bevolking aan z'n collega moet vragen wat men tegen hem zegt omdat hij alleen ABN wil verstaan van functioneert-ie ook niet goed. Alleen is er geen gerechtelijke grond om die man alleen op basis van het niet kunnen verstaan van die taal te ontslaan.
Oh nee wacht, hij is erkend in heel Nederland maar alleen instanties die buiten Friesland liggen (er zal wel geen belastingkantoor of ziektekostenverzekeraar in friesland liggen, jaja LOL) die hoeven daar niet aan mee te doen?quote:Op woensdag 18 januari 2006 18:25 schreef Speedo666 het volgende:
[..]
LOLOLOLOLOLOL.
Dus de taal is alleen erkend BINNEN Friesland. Erbuiten niet?
Gast, ga ff een kop koffie pakken, en kom dan terug.
De Friese taal mag bestuurlijk alleen gebruikt worden in Friesland. Dus een een Friese brief die naar de 2e kamer gestuurd word hoeft niet in behandeling genomen te worden. Dit lijdt tot een te grote belasting van het bestuurlijke verkeer.quote:Op woensdag 18 januari 2006 18:25 schreef Speedo666 het volgende:
[..]
LOLOLOLOLOLOL.
Dus de taal is alleen erkend BINNEN Friesland. Erbuiten niet?
Gast, ga ff een kop koffie pakken, en kom dan terug.
Tja, het is een tweetalige provincie en waarom laat je het niet lekker aan de Friezen zelf over of ze dit willen of niet?quote:Op woensdag 18 januari 2006 18:24 schreef Jalu het volgende:
[..]
En dus is de erkenning van het Fries als landstaal dus ook nog eens een wet die vreselijk veel geld kan kosten. Stel je voor zeg, alles moet dubbel(in het Fries en in het Nederlands) uitgevoerd en vertaald worden, wat een flauwekul. Ambtenaren moeten op cursus Fries, stel je voor dat een Fries eens een keer tegen een ambtenaar in het Nederlands zou moeten overschakelen...
En dat laatste geld niet in Friesland zelf? Nogmaals, die wettelijke erkenning van het Fries als een landstaal is echt volkomen onzinnig en kostbaar bovendien. Gauw afschaffen dus, het Fries overleeft heus een status als reguliere streektaal in Nederland wel hoor.quote:Op woensdag 18 januari 2006 18:30 schreef Mr.Dre het volgende:
[..]
De Friese taal mag bestuurlijk alleen gebruikt worden in Friesland. Dus een een Friese brief die naar de 2e kamer gestuurd word hoeft niet in behandeling genomen te worden. Dit lijdt tot een te grote belasting van het bestuurlijke verkeer.
Dat kun jij wel vinden (en telkens naar voren brengen) maar het is geen argument in de discussie. (zie het betoogje van Doc over de maximumsnelheid).quote:Op woensdag 18 januari 2006 18:33 schreef Jalu het volgende:
En dat laatste geld niet in Friesland zelf? Nogmaals, die wettelijke erkenning van het Fries als een landstaal is echt volkomen onzinnig en kostbaar bovendien.
Zoals eerder in dit topic al eerder werd gezegd hebben de Friezen zelf niet eens een keus; kinderen worden bijvoorbeeld verplicht Fries te leren op de basisschool, of de ouders dat nu willen of niet.quote:Op woensdag 18 januari 2006 18:30 schreef SCH het volgende:
[..]
Tja, het is een tweetalige provincie en waarom laat je het niet lekker aan de Friezen zelf over of ze dit willen of niet?
Dat is zeer relatief natuurlijk. Ik had vroeger verplicht blokfluitles. Je kunt niet alles naar je hand zetten en de Friese les valt uitermate goed te verdedigen. Het is toch je keus om er verder al dan niet iets mee te doen? Ik heb nooit meer blokfluit gespeeldquote:Op woensdag 18 januari 2006 18:34 schreef Jalu het volgende:
Zoals eerder in dit topic al eerder werd gezegd hebben de Friezen zelf niet eens een keus; kinderen worden bijvoorbeeld verplicht Fries te leren op de basisschool, of de ouders dat nu willen of niet.
Ik pleit voor het zo snel mogelijk afschaffen van die aparte status van het Fries als landstaal, en nu opeens is dat geen argument in de discussie? Tja, waar discussieren we dan eigenlijk over?quote:Op woensdag 18 januari 2006 18:34 schreef SCH het volgende:
[..]
Dat kun jij wel vinden (en telkens naar voren brengen) maar het is geen argument in de discussie. (zie het betoogje van Doc over de maximumsnelheid).
Verdedig die Friese les maar eens even dan. Graag even met een duidelijke uitleg waarom jouw verdediging wel geldt voor het Fries en niet voor andere (ook erkende) streektalen in het land.quote:Op woensdag 18 januari 2006 18:36 schreef SCH het volgende:
[..]
Dat is zeer relatief natuurlijk. Ik had vroeger verplicht blokfluitles. Je kunt niet alles naar je hand zetten en de Friese les valt uitermate goed te verdedigen.
Je gebruikt het als argument in de discussie dat agenten geen Fries zouden moeten verstaan en dat is niet relevant.quote:Op woensdag 18 januari 2006 18:38 schreef Jalu het volgende:
[..]
Ik pleit voor het zo snel mogelijk afschaffen van die aparte status van het Fries als landstaal, en nu opeens is dat geen argument in de discussie? Tja, waar discussieren we dan eigenlijk over?
Waarom zou ik die Friese les verdedigen? Net als de blokfluitles? Van mij hoeft het niet maar ik vind het ook geen ramp.quote:Op woensdag 18 januari 2006 18:39 schreef Jalu het volgende:
[..]
Verdedig die Friese les maar eens even dan. Graag even met een duidelijke uitleg waarom jouw verdediging wel geldt voor het Fries en niet voor andere (ook erkende) streektalen in het land.
Jij zegt dat de Friese les, en ik quote:"uitermate goed" te verdedigen is. Ik wil wel eens weten waarom.quote:Op woensdag 18 januari 2006 18:43 schreef SCH het volgende:
[..]
Waarom zou ik die Friese les verdedigen? Net als de blokfluitles? Van mij hoeft het niet maar ik vind het ook geen ramp.
Dat ben ik volstrekt niet met je eens. Als je die wettelijke erkenning van het Fries als rijkstaal ter discussie stelt is het wel degelijk relevant, als je die wettelijke erkenning namelijk afschaft hoef je en kun je agenten in Friesland geen onzinnige extra functie-eisen t.o.v. andere agenten in Nederland op leggen.quote:Op woensdag 18 januari 2006 18:42 schreef SCH het volgende:
[..]
Je gebruikt het als argument in de discussie dat agenten geen Fries zouden moeten verstaan en dat is niet relevant.
Oh, dat ligt toch voor de hand. Omdat het in Friesland veel gesproken en geschreven wordt en als je bijvoorbeeld de Leeuwarder Courant een beetje bij wilt houden, kan het geen kwaad.quote:Op woensdag 18 januari 2006 18:45 schreef Jalu het volgende:
[..]
Jij zegt dat de Friese les, en ik quote:"uitermate goed" te verdedigen is. Ik wil wel eens weten waarom.
De wettelijke erkenning staat momenteel helemaal niet ter discussie dus het is ook volstrekt niet relevant omdat naar voren te brengen.quote:Op woensdag 18 januari 2006 18:48 schreef Jalu het volgende:
[..]
Dat ben ik volstrekt niet met je eens. Als je die wettelijke erkenning van het Fries als rijkstaal ter discussie stelt is het wel degelijk relevant, als je die wettelijke erkenning namelijk afschaft hoef je en kun je agenten in Friesland geen onzinnige extra functie-eisen t.o.v. andere agenten in Nederland op leggen.
Ik vind dat dus helemaal niet voor de hand liggend. Er wordt hier in Groningen ook veel Gronings gesproken, toch is het hier nergens een verplicht vak op de basisschool.quote:Op woensdag 18 januari 2006 18:51 schreef SCH het volgende:
[..]
Oh, dat ligt toch voor de hand. Omdat het in Friesland veel gesproken en geschreven wordt en als je bijvoorbeeld de Leeuwarder Courant een beetje bij wilt houden, kan het geen kwaad.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |