Er wordt wat af geradicaliseerd, Nu dit weer. Wat zijn dat nou weer voor hersenlozen.quote:DEN HAAG - De Algemene Inlichtingen- en Veiligheidsdienst (AIVD) is de komende tijd extra alert op de mogelijke rol van rechts-extremisten bij de radicalisering van zogenoemde Lonsdale-jongeren. Dat heeft minister Remkes van Binnenlandse Zaken woensdag geschreven in een brief aan de Tweede Kamer, op basis van een aanvullend onderzoek van de dienst naar deze groep.
In de zomer van vorig jaar kwam de AIVD met een eerste rapport over jongeren die Lonsdale-kleding dragen. Aanleiding voor het onderzoek waren twee incidenten in Venray en Uden. In Uden werd twee keer brand gesticht in een islamitische school en Venray was het toneel van een vechtpartij tussen allochtone en extreem-rechtse jongeren.
Gabbercultuur
Uit dat eerste onderzoek kwam naar voren dat Lonsdale-jongeren feitelijk gabbers zijn. Hoewel het merendeel van de Lonsdalers weliswaar geen rechts-extremistische ideologie aanhangt, zijn vreemdelingenhaat, nationalisme en frustratie over de multiculturele samenleving breed gedragen gevoelens binnen de gabbercultuur.
Uit het vervolgonderzoek is gebleken dat slechts een kleine harde kern daadwerkelijk een rechts-extremistisch gedachtegoed aanhangt en contact heeft met extreemrechtse en/of rechts-extremistische groeperingen of partijen. Volgens de AIVD is er geen sprake van systematische rekrutering van deze jongeren door genoemde partijen. Jongeren kunnen door individuele contacten echter wel geïnteresseerd raken in de politieke zaak van rechts-extremisten.
Lokale contacten
Verder komt de AIVD tot de conclusie dat er geen sprake is van een landelijke Lonsdale-organisatie. Op lokaal niveau zijn er wel contacten tussen de verschillende Lonsdale-groepen. De samenwerkingsverbanden zijn echter vluchtig en kennen ook geen echte leiders.
Het gebruik van provocerende symbolen, uiterlijk en taal lokt veelvuldige confrontaties met allochtone jongeren uit. Volgens de AIVD schuilt hierin een potentiële dreiging voor de democratische rechtsorde, omdat deze confrontaties op termijn de samenhang in de Nederlandse samenleving kunnen aantasten.
De AIVD constateert verder dat de Lonsdale-cultuur weliswaar ook in buurlanden voorkomt, maar daar heeft deze jongerencultuur en zijn rechts-extremistische imago nergens een zodanige vlucht genomen als in Nederland.
Oke, maar in dat stukje zeggen ze dat vreemdelingenhaat heel gangbaar is in de gabbercultuur (in het algemeen dus).quote:Op woensdag 18 januari 2006 17:14 schreef _Kwekkertje_ het volgende:
Gabber = geen lonsdale, gabber is hardcore muziek en het feesten met iedereen.
Ja, ze hebben het dus over dat haatdragende aspect dat voor veel beroering zorgt.quote:Op woensdag 18 januari 2006 17:21 schreef FreedonNadd het volgende:
Het gebruik van provocerende symbolen, uiterlijk en taal lokt veelvuldige confrontaties met allochtone jongeren uit. Volgens de AIVD schuilt hierin een potentiële dreiging voor de democratische rechtsorde, omdat deze confrontaties op termijn de samenhang in de Nederlandse samenleving kunnen aantasten.
Deze conclusie komt mij nog steeds enigszins vreemd over. Gabbers zijn gevaarlijk voor de democratie omdat ze confrontaties uitlokken met allochtonen door middel van gebaren, taal en symbolen. Geweld van de kant van de Londsdale-jongeren wordt hier niet in genoemd. Al met al een vreemde conclusie we moeten dus niet bang zijn voor de Londsdale -jongeren maar voor de reacties die ze uitlokken.
Vervelendquote:Op woensdag 18 januari 2006 17:16 schreef Posdnous het volgende:
[..]
Oke, maar in dat stukje zeggen ze dat vreemdelingenhaat heel gangbaar is in de gabbercultuur (in het algemeen dus).
Dus dat is nogal vervelend lijkt me.
Ik heb even jou gequote maar het gaat me om het stukjequote:Op woensdag 18 januari 2006 17:21 schreef FreedonNadd het volgende:
Heeft niks met gebrek aan IQ te maken met met onwetendheid.quote:Op woensdag 18 januari 2006 17:26 schreef UnleashMitch het volgende:
Ik vind dat dan weer opvallend, dat er zulke figuren rondlopen vind ik minder opvallend. Zo af en toe kom je er wel eens een paar tegen en als je die dan een gesprek hoort voeren dan weet je direct hoe het komt dat ze zo zijn: een gebrek aan IQ. Ze zijn stuk voor stuk ontzettend dom en gebruiken de meeste vreemde argumentaties om het gelijk aan hun kant te krijgen.
Ik denk (weet het bijna zeker) dat het een combinatie is. Tel daar meeloopgedrag bij op en voilá.quote:Op woensdag 18 januari 2006 17:28 schreef Posdnous het volgende:
[..]
Heeft niks met gebrek aan IQ te maken met met onwetendheid.
Hier ben ik het dus niet mee eens he. Jaren terug droegen de gabbers al Lonsdale. Waarom zou je nu met Lonsdale geen gabber meer zijn?quote:Op woensdag 18 januari 2006 17:14 schreef _Kwekkertje_ het volgende:
Eigenlijk vind ik het wel goed. Ik mag mezelf (van mezelf) ook gabber noemen, ook al draag ik geen Lonsdale. Ik ga graag naar hardcore feesten, maar doe dit wel in de omgeving van Amsterdam. Ik ben niet 100% Nederlands (half indo/half nederlands) en heb gewoon gemerkt dat bijvoorbeeld de feesten in het oosten en het zuiden voor mij niet prettig zijn. In de omgeving van Amsterdam worden de 'foute' gasten er zonder pardon uit geknikkerd. Misschien niet prettig voor de sfeer, maar ik vind dat wel ok (en terecht). Gabber = geen lonsdale, gabber is hardcore muziek en het feesten met iedereen.
Je kunt het hele verhaal natuurlijk ook omkeren. Laten we zeggen dat 5% van de Lonsdaledragers er extreem-rechtse ideën op nahoudt. Sinds de moord op Theo van Gogh is Lonsdale door de media in een verkeerd daglicht gesteld. Ik ken niemand, maar dan ook echt niemand, in mijn omgeving met Lonsdale aan die ruzie met allochtonen uitlokt. Degenen die ruzies uitlokken zijn veelal allochtonen. Een deel van de allochtonen vindt het nodig om met iedereen die Lonsdale draagt ruzie te gaan zoeken, omdat ze anders denken, tenminste, dat denken zij dan weer. Waarschijnlijk dingen die in hun cultuur normaal zijn (mensen waarvan je denkt dat ze anders denken dat maar even duidelijk maken). Zelf heb ik het ook weleens meegemaakt, groepjes allochtonen die je de les willen lezen. Als ik nu een groot White Power logo achterop m'n rug zou hebben dan zou ik er niet raar van opkijken, maar om iemand met een specifiek kledingmerk erop aan te vallen omdat een deel van de dragers van dat merk je niet zo mogen is gewoon grote bullshit.quote:Op woensdag 18 januari 2006 17:23 schreef Posdnous het volgende:
[..]
Ja, ze hebben het dus over dat haatdragende aspect dat voor veel beroering zorgt.
Dat als je zeg maar massaal buitenlanders verrot gaat schelden er geregeld wel eens een opstootje kan voorkomen, lijkt me niet geheel onlogisch. Lijkt me ook niet geheel onlogisch dat beleidsbepalers zoiets willen voorkomen.
Opstandige pubers die maatschappelijk onrust veroorzaken. Oftewel een taak van de AIVD.quote:Op woensdag 18 januari 2006 17:52 schreef Renmaestro het volgende:
Gunst, de AIVD is het spoor nog steeds bijster. Het grootste deel van die 'Lonsdalegabbers' bestaat uit opstandige pubers die zich graag ergens bij willen horen en daardoor met de groep van alles gaat meeblaten. Laat opstandige pubers maar over aan de ouders en laat de AIVD zich eens met belangrijkere zaken bezig houden.
Uh dat hebben de "lonsdale" dragers zelf gedaan door aanslagen te plegen op moskeeén en andere "allochtoonse" zaken. Heel leuk om het op allochtonen te gaan schuiven, maar dat doet niets af aan het feit dat ze zelf verantwoordelijk zijn voor hun eigen gedrag.quote:Op woensdag 18 januari 2006 18:19 schreef FritsFluitketel het volgende:
[..]
Je kunt het hele verhaal natuurlijk ook omkeren. Laten we zeggen dat 5% van de Lonsdaledragers er extreem-rechtse ideën op nahoudt. Sinds de moord op Theo van Gogh is Lonsdale door de media in een verkeerd daglicht gesteld. Ik ken niemand, maar dan ook echt niemand, in mijn omgeving met Lonsdale aan die ruzie met allochtonen uitlokt. Degenen die ruzies uitlokken zijn veelal allochtonen. Een deel van de allochtonen vindt het nodig om met iedereen die Lonsdale draagt ruzie te gaan zoeken, omdat ze anders denken, tenminste, dat denken zij dan weer. Waarschijnlijk dingen die in hun cultuur normaal zijn (mensen waarvan je denkt dat ze anders denken dat maar even duidelijk maken). Zelf heb ik het ook weleens meegemaakt, groepjes allochtonen die je de les willen lezen. Als ik nu een groot White Power logo achterop m'n rug zou hebben dan zou ik er niet raar van opkijken, maar om iemand met een specifiek kledingmerk erop aan te vallen omdat een deel van de dragers van dat merk je niet zo mogen is gewoon grote bullshit.
Volgens mij is het geen uitlokken van Lonsdaledragers, maar ruzie zoeken van een bepaald deel van de allochtonen.
Nu zullen jullie me zeggen dat ik me aan kan passen door geen Lonsdale te dragen. Ok, maar ik ga niet een deel van m'n kleding weggooien omdat sommige mensen er niet tegenkunnen.
Ja.. een deel van de Lonsdaledragers inderdaad ja, precies zoals ik het zeg. En ik ken geen enkele Lonsdaledrager die ruzie zoekt met allochtonen.quote:Op woensdag 18 januari 2006 18:28 schreef Mutant01 het volgende:
[..]
Uh dat hebben de "lonsdale" dragers zelf gedaan door aanslagen te plegen op moskeeén en andere "allochtoonse" zaken. Heel leuk om het op allochtonen te gaan schuiven, maar dat doet niets af aan het feit dat ze zelf verantwoordelijk zijn voor hun eigen gedrag.
en de groepen buitenlanders die zich pas echt misdragen ? ook kanonnenvoer of moeten die wel ineens ''geholpen'' wordenquote:Op woensdag 18 januari 2006 17:21 schreef Finder_elf_towns het volgende:
Ik zie hierin een ruim aanbod van kanonnevoer in geval oorlog.
gezien lonsdale gemaakt is door een zwarte moslimquote:Op woensdag 18 januari 2006 17:44 schreef pberends het volgende:
De vraag is of Lonsdalers de oorzaak zijn of een gevolg van.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |