abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  donderdag 19 januari 2006 @ 09:42:58 #51
54772 Silmarwen
The World is in our hands
pi_34231724
quote:
Op donderdag 19 januari 2006 09:41 schreef Lord_Vetinari het volgende:

[..]

Waarom? Wat is het verschil dan? Mensen die in Israël wonen zijn Israëliërs. Je hebt joodse Israëliërs en christelijke.

Overigens spel je aan het begin van een zin elk woord met een hoofdletter, ook 'joden'
Ik zeg het misschien niet helemaal goed. Joden als volk is hoofdletter joden als geloof is kleine letter. En idd aan het begin van de zin spel je het hoe dan ook met hoofdletter
pi_34231820
quote:
Op donderdag 19 januari 2006 09:42 schreef Silmarwen het volgende:

[..]

Ik zeg het misschien niet helemaal goed. Joden als volk is hoofdletter joden als geloof is kleine letter. En idd aan het begin van de zin spel je het hoe dan ook met hoofdletter
Zijn er ook mensen die bij het Joodse volk horen maar niet joods zijn?
pi_34231860
quote:
Op donderdag 19 januari 2006 09:41 schreef Lord_Vetinari het volgende:

[..]

Waarom? Wat is het verschil dan? Mensen die in Israël wonen zijn Israëliërs. Je hebt joodse Israëliërs en christelijke.
En 20% van de Israëli's is Arabisch. Ik vermoed merendeels moslim

Over joden in de VS, ik blijf 'Wanderings' , van Chaim Potok, uit '79, vertaald als 'Omzwervingen' een aanrader vinden. Nogal een dikke pil, maar het deel over de VS staat ietwat op het einde, je kan het begin overslaan natuurlijk, met al dat gezwerf door woestijnen & europa.
ik moet verrassend weinig
Es ist heute schlecht und wird nun täglich schlechter werden, – bis das Schlimmste kommt
  donderdag 19 januari 2006 @ 09:50:54 #54
54772 Silmarwen
pi_34231900
quote:
Op donderdag 19 januari 2006 09:47 schreef WAT het volgende:

[..]

Zijn er ook mensen die bij het Joodse volk horen maar niet joods zijn?
Yep. Je hebt religieuze joden en niet religieuze joden. Ik verzin het ook niet.
Zoek maar eens op.
pi_34231968
quote:
Op donderdag 19 januari 2006 09:50 schreef Silmarwen het volgende:

[..]

Zoek maar eens op.
Je bedoelt "religieuze Joden en niet-religieuze Joden".
pi_34231991
"De niet-joodse Joden en de niet-Joodse joden."
  donderdag 19 januari 2006 @ 09:55:38 #57
54772 Silmarwen
pi_34232001
quote:
Op donderdag 19 januari 2006 09:53 schreef WAT het volgende:

[..]

Je bedoelt "religieuze Joden en niet-religieuze Joden".
Nou eigen bedoel ik dan (als je perse wil mierenneuken) religieuze joden en niet-religieuze Joden.

Als je er problemen mee hebt, moet je schrijven naar het Nederlandse taalinstituut of wie die idiote spellingsregels ook verzint. Zij zijn degene die het er niet makkelijk op maken.
  donderdag 19 januari 2006 @ 09:57:24 #58
54772 Silmarwen
pi_34232045
quote:
Op donderdag 19 januari 2006 09:55 schreef WAT het volgende:
"De niet-joodse Joden en de niet-Joodse joden."
Nee dat laatste kan niet. Als religieuze jood ben je ook altijd Jood (want ook al stam je niet af van Abraham, je behoort dan automatisch wel tot het Joodse volk), maar een Jood is niet altijd een jood.
pi_34232052
quote:
Op donderdag 19 januari 2006 09:55 schreef Silmarwen het volgende:

[..]

(als je perse wil mierenneuken)
pi_34232066
quote:
Op donderdag 19 januari 2006 09:57 schreef Silmarwen het volgende:

[..]

Nee dat laatste kan niet. Als religieuze jood ben je ook altijd Jood, maar en Jood is niet altijd een jood.
Dus als ik mij tot het joodse geloof bekeer behoor ik ook automatisch tot het volk der Joden?
pi_34232077
quote:
Op donderdag 19 januari 2006 09:50 schreef Silmarwen het volgende:

[..]

Zoek maar eens op.
Mij dunk dat er ook wel mensen zijn die tot het Joodse volk gerekend worden, wél religieus zijn, maar niet joods. Christelijk, moslim, of andere godsgeloof.

Maar het is natuurlijk geen exacte wetenschap, Joods / joods. De definitie verschilt per uitleg. Zelfs joden (en Joden) zijn het er onderling niet over eens, zoek maar eens naar 'vaderjoden'.
Es ist heute schlecht und wird nun täglich schlechter werden, – bis das Schlimmste kommt
  donderdag 19 januari 2006 @ 09:59:27 #62
54772 Silmarwen
pi_34232099
quote:
Op donderdag 19 januari 2006 09:58 schreef WAT het volgende:

[..]

Dus als ik mij tot het jodendom bekeer behoor ik ook automatisch tot het volk der Joden?
Ja.
Omdat God de Joden (als volk dus) een speciale opdracht heeft gegeven en als je je an die opdracht (geboden etc) wil houden hoor je automatisch tot het volk. Andere kunnen het Jood zijn overerven maar hoeven niet het verbond met God aan te gaan dus zijn ze wel Jood maar geen jood.
  donderdag 19 januari 2006 @ 10:00:34 #63
54772 Silmarwen
pi_34232121
quote:
Op donderdag 19 januari 2006 09:58 schreef sigme het volgende:

[..]

Mij dunk dat er ook wel mensen zijn die tot het Joodse volk gerekend worden, wél religieus zijn, maar niet joods. Christelijk, moslim, of andere godsgeloof.

Maar het is natuurlijk geen exacte wetenschap, Joods / joods. De definitie verschilt per uitleg. Zelfs joden (en Joden) zijn het er onderling niet over eens, zoek maar eens naar 'vaderjoden'.
zie mijn uitleg erboven. Alsje kiest voor het jodendom behoor je meteen tot het volk Joden. Maar het is idd een behoorlijke discussie punt ja.

En dan mensen zeuren dat christenen moeilijk doen.
  donderdag 19 januari 2006 @ 10:03:26 #64
32597 ShaoliN
*BLiNg bLiNG*
pi_34232196
Wat ik me wel eens afvraag.. Je leest nogal eens dat er overal te wereld joden worden lastig gevallen vanwege het feit dat ze jood zijn. Hoe zie je dat er nou direct vanaf? Of lopen ze tegenwoordig weer met een ster op hun jas?
pi_34232291
quote:
Op donderdag 19 januari 2006 10:00 schreef Silmarwen het volgende:

[..]

zie mijn uitleg erboven. Alsje kiest voor het jodendom behoor je meteen tot het volk Joden. Maar het is idd een behoorlijke discussie punt ja.

En dan mensen zeuren dat christenen moeilijk doen.
Als ik het me goed herinner was die christus-dude zat van al die moeilijke regeltjes, en pleitte hij voor minder wettische uitleg van het verbond.

De joden waren het daar niet mee eens. De Joden die dat wel waren hebben zich afgesplitst.. en werden toen dus niet-joodse Joden.. . Toch?
pi_34238706
quote:
Op woensdag 18 januari 2006 21:33 schreef maartena het volgende:

[..]

In de verkiezingen van 2000 had Al Gore in totaliteit meer stemmen dan George Bush. Maar door het kiesmannenstelsel is het in een staat "alles of niets". Afgezien van het feit dat die verkiezing in een rechtzaal besloten werd, is het mogelijk om geheel legaal de verkiezingen te winnen met bijv. 49% van de stemmen doordat je belangrijke staten zoals California, New York en Florida weet te veroveren en het hogere aantal kiesmannen aldaar weet te verzekeren.

In 2004 was er geen twijfel mogelijk: Bush had 1.5 miljoen stemmen meer in het gehele land, en in de enige staat waar enige twijfel bestond over de juiste telling - Ohio - was het verschil meer dan 150.000 stemmen, en dat kan met geen enkele hertelling echt verandering brengen in het eindresultaat natuurlijk.

2000: Bush STAL de verkiezingen in een rechtzaal.
2004: Bush won (helaas) volgens de regels.
hmm, ik had het niet over alle Amerikanen maar over Amerikaanse moslims, in 2000 steunde een invloedrijke moslimorganisatie Bush nog, in 2004 steunden zij de Democratische kandidaat Kerry en ook Nader, zie bv. http://islam.about.com/od/us2004election/a/kerry.htm , en ook polls vlak voor de verkiezingen wezen uit dat Amerikaanse moslims Kerry boven Bush verkozen op dat moment, wat er in de verkiezingen zelf gestemd is kan ik zo snel nog niet vinden...
pi_34244253
quote:
Op donderdag 19 januari 2006 10:03 schreef ShaoliN het volgende:
Wat ik me wel eens afvraag.. Je leest nogal eens dat er overal te wereld joden worden lastig gevallen vanwege het feit dat ze jood zijn. Hoe zie je dat er nou direct vanaf? Of lopen ze tegenwoordig weer met een ster op hun jas?
O.a. hun achternaam denk ik.
Op donderdag 19 januari 2006 16:09 schreef Internationalist het volgende:

[..]

O.a. hun achternaam denk ik.
Die zie je er toch niet aan af?
  donderdag 19 januari 2006 @ 16:41:59 #69
10864 maartena
Needs more cowbell.
pi_34245434
quote:
Op donderdag 19 januari 2006 16:11 schreef sigme het volgende:
Die zie je er toch niet aan af?
Niet altijd natuurlijk. Namen als "Cohen" zijn van oorsprong natuurlijk Joods (en ga nu niet zeiken over wel/geen hoofdletter), en in de Verenigde Staten wonen vrij veel Joden met een Duitse achternaam. Er zijn in de jaren 30 aardig wat Joden uit Duitsland vertrokken, en omdat velen de bui al zagen hangen wilden ze het liefst zo ver mogelijk van Duitsland af.

Israel bestond toen nog niet en het aantal landen dat vrijheid van Godsdienst garandeerde buiten Europa was eigenlijk beperkt tot de VS, Canada, en Australie/Nieuw Zeeland. Aangezien de VS het land was van de onbegrensde mogelijkheden werd er dus voor de VS gekozen. Er zijn in de VS dus aardig wat Joden met een Duitse achternaam.

Na de oorlog wilden mensen ook weg uit Europa, niet alleen Joden trouwens. Hier waren de VS en Canada weer favorieten. Er wonen meer holocaust survivors in de VS dan in welk ander land dan ook. Hier zitten erg veel Poolse joden bij, en daar kun je ook aan de achternamen zien of ze Joods zijn.
Proud to be American. Hier woon ik.
"Beer is proof that God loves us" - Benjamin Franklin.
-
"Those who would give up Essential Liberty to purchase a little Temporary Safety deserve neither Liberty nor Safety" - Benjamin Franklin
pi_34251344
Ik bedoelde het letterlijker, maartena. Je kan iemands achternaam niet zien. Hoe herken je een jood, op straat, als hij geen pijpekrullen en keppeltje heeft?
pi_34251749
quote:
Op donderdag 19 januari 2006 19:37 schreef sigme het volgende:
Ik bedoelde het letterlijker, maartena. Je kan iemands achternaam niet zien. Hoe herken je een jood, op straat, als hij geen pijpekrullen en keppeltje heeft?
Je kunt het niet zien.

Sommige Amerikanen denken dat ik Joods ben, vanwege mijn naam (Lyrebird).
Good intentions and tender feelings may do credit to those who possess them, but they often lead to ineffective — or positively destructive — policies ... Kevin D. Williamson
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')