Agno_sticus, daar komt ie dan!
![]()
quote:
Op dinsdag 17 januari 2006 14:30 schreef Agno_Sticus het volgende:Om op je eerste vraag
"En ik ben ook nog altijd benieuwd waarom je niet gelooft in het 'vaderliefde'-argument: pa wilde een succesvolle zoon, Robbert wilde liefde en erkenning van zijn pa. Ik vind dat zeer plausibel." gaf je in aflevering 27, om 15:20 zelf het antwoord:
[..]
Mijn reactie was als volgt:
[..]
Vanaf dat moment ben ik gaan twijfelen over de vader als een kwade genius, die zijn zoon bewust de zaak laat bedonderen en dat voor de ogen van TV kijkend Nederland. Ik heb vrijwel alle posts daarna met dit in mijn achterhoofd gelezen en ben tot nu toe eigenlijk alleen nog maar gesterkt in deze opvatting (zie enkele eerdere posts).
Mijn mening over je zes punten (ik heb geen bewijs, maar slechts vermoedens):
[..]
Helemaal eens. Zoals je eerder al aangaf gaat het nou net om het moment dat oprecht geloven in de paranormale gaven van zoon overgaat in het aanzetten tot bewust bedrog. Waarom zou hij? Welke enorme risico's neemt hij dan (en bankdirecteuren zijn voor mij per definitie risicomijdend)? In het boek lees ik geen megalomane vader, maar veel meer iemand die oprecht trots is op zijn zoon en hem wil beschermen (try the book yourself, Euro 17,50, zeg gewoon dat het een kadotje is)
[..]
Alweer eens. Pa heeft hem gestimuleerd door hem erkenning te geven. Zoals Parameter al terecht aangeeft, zijn er echter verschillende experts over de vloer gekomen die niet alleen Robbert gestimuleerd hebben tot overdrijven, maar ook zijn vader gesterkt zullen hebben in zijn geloof dat het allemaal echt waar was! Zodoende leidde deze gelijkgestemdheid tot een "self-fulfilling prophecy" in huize van den Broeke en ontbrak het volledig aan een kritisch tegengeluid. Welke criticasters gingen er trouwens echt tegenin voordat het zaakje op de TV kwam?
[..]
Waarom obsessief en overenthousiast? Kan het niet zo zijn dat de graancirkelexperts en Nancy hem gevraagd hebben om de cirkels zo nauwkeurig mogelijk op te tekenen? Waarom? Omdat deze mensen nou eenmaal een database bijhouden van alle graancirkelmeldingen en niet altijd ff zelfs langs kunnen komen. Over het schrijven van het boek. Lees het en vertel me wat jouw gevoel hierbij is.
[..]
Opnieuw helemaal eens. Dat ben ik zelf thuis ook. Ik zet daarom echter nog niemand aan tot bedrog. Dominantie, strenge vader, lastig in omgang, etc. is echt geen overtuigende verklaring voor het bewust aanzetten tot bedrog bij
nota bene je eigen kind!
[..]
Ja. Hij is gezien. De graanvelden liggen achter zijn huis. Heeft iemand hem de graancirkels ook zien maken? Had Robbert hem toevallig misschien net opgehaald om naar een nieuwe te komen kijken? Ik weet het niet, het bewijs is nogal mager. We kunnen hier beiden gelijk hebben.
[..]
Alweer eens! Je maakt het me wel makkelijk zeg
![]()
! Het gaat er echter om wie die iemand is. Ik geloof nog steeds dat het grootste belang bij de TV-productie ligt
(geld!!!). Irene wist hier volgens mij dan weer niets van (kijk naar de oprechte verbazing), anderen wellicht wel...
Ik zal uit principe nooit het boek van een oplichter kopen!
![]()
Heb jij het serieus gekocht dan? Het is trouwens wel een leuk aandenken aan deze topicreeks.
![]()
Misschien kan ik een boek jatten uit de winkel, en dan wel 5 euro achterlaten om de onkosten van de winkelier en de drukker te vergoeden.
![]()
(Hoewel, winkeliers en drukkers die dit boek uitgeven/verkopen deugen ook niet
![]()
) Ik wil in ieder geval NIET dat een deel van mijn geld bij de Van den Broekjes terecht komt!
Maar OK, als ik al je punten samenvat komt het erop neer dat je het elke keer met me eens bent, maar dat je er een andere uitleg aan geeft. De pa is wel enorm betrokken met zijn zoon, hij is gesignaleerd in graancirkels, hij is dominant, hij vind het goed uitkomen dat zijn zoon paranormaal zou zijn, hij heeft hem gestimuleerd etc etc. Maar jij hebt het over een "self-fulfilling prophecy": huize Van den Broeke is volledig in de ban geraakt van Robbert en daarmee is de kritische blik verloren gegaan. Vat ik het zo goed samen?
Ik snap je punt heel goed, en ik moet ook zeggen dat ik wel denk dat je gelijk kunt hebben. Alle punten die ik opnoemde hoeven natuurlijk niet per se te wijzen op een betrokkenheid van die pa in het complot, het kan ook wijzen op goedgelovigheid en het graag willen geloven in Robbert.
Maar toch kan ik met dit idee echt niet helemaal vrede hebben. Want het alternatief is inderdaad dat House of Television bij het betrog betrokken is met als motief
geld, zoals jij al zei:
quote:
P.S.
Zou je ook nog ff op deze argumentatie willen reageren. Dank!
Ik geloof echt veel meer in een analyse van het motief, ergo: Wie hadden er nou het meeste belang bij het aandikken van Robbert's gaven. Dat zijn er mijns inziens maar twee: Robbert zelf en "House of Television". Deze laatste blijft in al onze discussies volledig buiten schot, terwijl het echt de meest voor de hand liggende is. Robbert heeft geen PC (zegt Pa en wordt bevestigd door Nancy), iemand anders is dus op Internet gaan zoeken en heeft info aan Robbert doorgegeven. Robbert heeft zelf de non en Hugo de Groot ergens uitgeknipt. Het productieteam liet gewoon de lichten knipperen in Carré en bij Jensen (daar lopen een hoop technici rond hoor, denk bijv. maar aan de man van het licht of Irene's cameraman/echtgenoot). Irene ook wordt door haar adviseurs ingefluisterd om Robbert niet te laten vallen (zie voorgelezen verklaring).
Dat geloof ik toch echt niet. Irene Moors is de oprichter en directeur van House of Television, en ik geloof op de een of andere manier 100% in haar oprechtheid en integriteit. Ze vindt het hele paranormale duidelijk om te smullen, het biedt haar de welkome troost na het overlijden van moeder Moors en bovendien had ze al heel lang een interesse voor Robbert. Hij was al een paar keer in Life & Cooking geweest en je zag in iedere uitzending al dat Irene helemaal aan zijn lippen hing. Haar geloof in en fascinatie voor Robbert is ECHT.
Ik vind het dan ook heel onwaarschijnlijk dat zij erbij betrokken is, en ook dat iemand anders van HoT in het complot zit. Je kunt ook zeggen: waarom zou een net startend bedrijfje dat risico lopen? Stel je voor dat het bedrog uitkomt, dan kan Irene wel opdoeken! Dat is veel erger dan dat uitkomt dat alleen Robbert de boel heeft bedrogen.
Nee, ik denk echt dat House of Television hier vrijuit gaat. Wel hebben ze naief gehandeld denk ik, maar ik weet bijna zeker dat er daar niemand zit die Robbert heeft geholpen.
En aangezien Robbert toch een helper nodig heeft gehad, vind ik die pa de meest logische kandidaat. Ik bedoel, heb je die KOP van hem wel eens gezien??
![]()
Daar word je toch bang van? Ik denk niet dat je hem zo makkelijk om de tuin kan leiden. Ik zie in hem een pure strateeg die uit is op familie-eer en roem, iemand die in staat is om het hele pad voor Robbert uit te stippelen.
Daarbij vind ik dat er nog steeds twee argumenten voor de betrokkenheid van pa niet voldoende ontkracht zijn:
1) Pa gesignaleerd in graancirkel met jerrycan. Zeer verdacht, wijst in mijn ogen eerder in de richting van medeplichtigheid dan iets anders.
2) Pa ontbreekt in zeer gedetailleerde verslag van Nancy Talbott.