abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  maandag 7 augustus 2006 @ 10:57:51 #276
155110 ultratech
Giotto Premium
pi_40565894
quote:
Op maandag 7 augustus 2006 10:39 schreef faberic het volgende:

[..]

Is dat niet zo'n handmatig espresso-apparaat? Ik heb daar nog nooit mee gewerkt, maar er is wel wat over te vinden denk ik.
Als je bedoelt met handmatig: "hendel omhoog totdat het kopje vol is en dan hendel omlaag".
Dit is 'm

Heb er nog niets over kunnen vinden in de verschillende fora.... Maar als jij wel iets kunt vinden, graag
Blijf niet staren naar waar de zon onderging, anders zul je hem nooit meer op zien komen...
pi_40566037
faberic bedoelt waarschijnlijk een handlevermachine, dat zijn machines waarbij je met de hand de druk regelt (zoals bij een fietspomp), maar dat is de ECM Giotto niet, dat is een gewone piston pompmachine (wel erg mooi & goed ding trouwens).
De hendel die je bedoelt regelt de klep die de watertoevoer naar de zetkop regelt neem ik aan. Dus of er zit een schroefje oid. niet goed vast of de klep is versleten, maar dat kan ik me haast niet voorstellen.

edit: handlevermachine:
  maandag 7 augustus 2006 @ 11:13:05 #278
155110 ultratech
Giotto Premium
pi_40566296
Ik denk dat je gelijk hebt mirugai. De druk wordt automatisch geregeld. is inderdaad een machtig apparaat. Druk is alleen extreem groot. Kan alleen hele fijne maling aan. De meeste koffiewinkels kunnen de fijne maling die ik nodig heb niet leveren. Heb dus ook maar een molen aangeschaft. Vrouw niet blij want nu is het aanrecht nog voller, maar de espresso is super!!!!

Dat de klep versleten is kan ik me ook niet voorstellen. Apparaat is pas een paar maanden oud. Moet er eigenlijk mee terug naar de winkel, maar dat is weer 100km rijden en als het dus eenvoudig op te lossen is, scheelt me dat weer 200 km rijden... als er echter niets anders opzit toch maar de reis aanvaarden en het blok beton van 25 kilo in de auto tillen....
Blijf niet staren naar waar de zon onderging, anders zul je hem nooit meer op zien komen...
  maandag 7 augustus 2006 @ 14:02:06 #279
138781 faberic
Ik snap er niks van
pi_40571632
quote:
Op maandag 7 augustus 2006 11:13 schreef ultratech het volgende:
Ik denk dat je gelijk hebt mirugai. De druk wordt automatisch geregeld. is inderdaad een machtig apparaat. Druk is alleen extreem groot. Kan alleen hele fijne maling aan. De meeste koffiewinkels kunnen de fijne maling die ik nodig heb niet leveren. Heb dus ook maar een molen aangeschaft. Vrouw niet blij want nu is het aanrecht nog voller, maar de espresso is super!!!!

Dat de klep versleten is kan ik me ook niet voorstellen. Apparaat is pas een paar maanden oud. Moet er eigenlijk mee terug naar de winkel, maar dat is weer 100km rijden en als het dus eenvoudig op te lossen is, scheelt me dat weer 200 km rijden... als er echter niets anders opzit toch maar de reis aanvaarden en het blok beton van 25 kilo in de auto tillen....
Ik had dus exact hetzelfde met mijn apparaat, nu heb ik ook een molen en dat is leuk.

maar mijn apparaat werkt met zo'n hendel, die trek je naar achter en vervolgens wordt er een knopje ingedrukt achter de hendel, dat maakt lawaai, en de hendel zelf regelt het water (het knopje de druk ofzo). Misschien is er iets mis met die verbinding.
- Als een wijs man een goede reden heeft het woord te voeren houdt hij moeiteloos een goed betoog.
- You can say that again
pi_40573136
Ik had het zelfde met mijn giotto, bij mij was er wat koffie gekomen in de aan/uit schakelaar achter de lever/ hendel even met een schoevendraaier tegan aan drukken en kijken of ht probleem opgelost is
life's like a cup of coffee, you never know what you're gonna get!
pi_40573219
btw als er een probleem is met de giotto kun je micave bellen (importeur) die komt het ophalen en terugbrengen. Let wel op dat er echt iets mis mee is anders moet je de kosten betalen.
  maandag 7 augustus 2006 @ 15:11:49 #282
155110 ultratech
Giotto Premium
pi_40573825
Mijn apparaat komt niet bij Micave vandaan. Er schijnt een 2e bedrijf in NL te zijn die ook ECM's importeert en die heeft die haal/breng service dus niet (net gebeld).
Zal de tip met de schroevendraaier eens voorzichtig uitproberen. Als dat geen soelaas biedt zit er niets anders op dan met mijn steekwagen het apparaat naar de winkel te verslepen.
Bedankt voor alle tips!!

Molen nog niet uitgeprobeerd. Ben wel benieuwd welke resultaten ik kan halen.
pi_40574097
ik heb net gebeld je moet even met een blind filter proberen en even de bunnenste zeef schoonmaken
pi_40591719
@ Ultratech,

Voordat je met dat zware ding gaat sjouwen zou ik eerst eens zelf trachten uit te zoeken wat er scheelt met je machine.
Jou machine is voorzien van een zogenaamde E61 groep, dit systeem is nagenoeg onverwoestbaar, als ik jou was zou ik eerst eens trachten om wat meer informatie te vinden over de E61 groep.
je moet maar eens naar http://www.chriscoffee.com/faq#25 gaan daar zie je een *exploded view van een E61 group* waarbij elk onderdeel goed zichtbaar is.

Zelf heb ik jarenlang een machine gehad met de E61 group, de hendel waar jij over spreekt bedient via een inwendig geveerd mechanisme een boven en onderklep, tevens wordt de pomp aan en uit geschakeld via dat knopje (micro-switch) misschien blijft dit hangen waardoor de pomp tijdelijk blijft lopen.
gamgra
  dinsdag 8 augustus 2006 @ 08:43:34 #285
155110 ultratech
Giotto Premium
pi_40599291
gamgra, bedankt voor je uitvoerige info.

Heb het gisteravond nog even goed bekeken, maar het lijkt of de hendel niet op zijn "dooie" punt blijft hangen. Zag op de exploded view dat er ook een veer in zit. Waarschijnlijk staat die te strak/los afgesteld waardoor de hendel gewoon omhoog springt en dan de switch licht aandrukt.

Ben toch bang dat het beter voor de garantie en het apparaat is om te gaan sjouwen.

Bedankt voor alle tips!!!!
  dinsdag 8 augustus 2006 @ 14:15:48 #286
138781 faberic
Ik snap er niks van
pi_40608356
ik heb ook een E61 groep
- Als een wijs man een goede reden heeft het woord te voeren houdt hij moeiteloos een goed betoog.
- You can say that again
pi_40612603
welke machine heb je dan?
pi_40626597
@ultratech,

pakket tot 30 kilogram (tpgpost) kost aangetekend 11.95, lijkt mij voordeliger dan 200 km rijden!!!
  zondag 13 augustus 2006 @ 23:34:21 #289
155110 ultratech
Giotto Premium
pi_40782085
@ Gamgra
Thnx voor het uitzoeken. Heb van het weekend toch de reis maar aanvaard en het apparaat op de toonbank in de winkel gedeponeerd. Druk viel nu ook weg dus misschien wel maandagmorgen apparaat.

Nu maar even afwachten.

Kreeg overigens wel een leenapparaat mee, maar daar krijg ik (nog) geen knappe espresso uit.... Hoop dat mijn machine snel klaar is.
pi_41085832
Leuk topic! Ik ben zelf nu een jaartje of twee bezig met espresso en zoals wel meer mensen schrijven je blijft aan het upgraden. Als je een btje tijd hebt blijft het leukste toch om met een pistonapparaat te werken omdat je dan alles zelf in de hand hebt.
Voor het gemak heb ik ook een volautomaat van saeco, smaakt wel wat minder dan een pistonapparaat maar zeker niet slecht. Nog mensen met tips voor bonen die het erg goed doen in een volautomaat?
pi_41089895
Ook mijn eerste post in dit topic. Heb op dit moment een Rancilio Silvia en binnenkort krijg ik een opgepoetste Mazzer Mini met doseerkamer. Ben nu een maandje of 2 bezig met zelf thuis aanklooien, daarvoor werkte ik al op m'n werk (Italiaanse ijssalon) met een La Marzocco en een Mazzer Major. Heb dit topic met veel belangstelling gevolgd, leuk!

Weet iemand trouwens een goede koffiebrander in Groningen waar je bonen dagvers gebrand kunt krijgen? Haal nu steeds de Sicilian Espresso bij Kaldi waar ik erg tevreden over ben, maar wil wel eens het effect van hoeveel dagen oud de bonen zijn ondervinden!
"The sunshine bores the daylights outta me!"
pi_41093683
Misschien kan TikTak je helpen?
De wijze houdt zich op de achtergrond, in werkelijkheid staat hij vooraan
pi_41114034
Wie is dat? Heb dit topic nogmaals doorgespit maar ben die nick niet tegengekomen... thx
"The sunshine bores the daylights outta me!"
pi_41115535
http://www.tiktak-koffie.nl

Verkopen volgens mij niet vanaf de branderij, staat in ieder geval niet in de adressenlijst van consumentenleveranciers, zie zelfs geen leverancier in Groningen stad, dichtsbijzijnde Plusmarkt zit net buiten Groningen.

Heb toevallig ook net Kaldi ontdekt , malen voor mij op het allerfijnst voor een goede doorlooptijd van mijn tweedehands Solis SL 90 (eindelijk fatsoenlijke doorloop, is wel fijn na een een Krups )
Sicilian blend koffie bevalt inderdaad goed.

Overweeg ook een molen te kopen , lees veel positiefs over Demoka Mini (Lijkt ook op de Nemox molen) van rond de 170 euro, heeft iemand ervaringen met Demoka? Maalt de molen ook goed (zeer) fijn?

[ Bericht 5% gewijzigd door rooienar op 24-08-2006 00:46:42 ]
pi_41121563
Leuk om dit forum te lezen! Ik ben zelf niet zo´n forumbijhouder, maar wilde toch even een reactie plaatsen. Ik ben zelf nu een jaar of 5 barista, en ben ondertussen eigenaar van de Barista Company. Ik zou iedereen (ook als espresso een hobby is) willen oproepen om mee te doen aan Barista en Latte Art kampioenschappen. Dit is niet alleen ontzettend gezellig, maar je zal er zeker wat van leren. En wees niet bang dat de "echte" baristi daar niet op zitten te wachten, des te meer enthousiastelingen des te beter! Dus hou 'm in de gaten: www.dutchbaristachampionship.nl

Keep the crema high!
www.moniekbarista.blogspot.com
pi_41122638
quote:
Op donderdag 24 augustus 2006 10:20 schreef moniekbarista het volgende:
Keep the crema high!
www.moniekbarista.blogspot.com
Ha leuk, een pro! Wat voor activiteiten onderneem je met je eigen bedrijf?
Ben vorig jaar wezen kijken bij de Latte art kampioenschappen. Leuk om te zien (ook wel langdradig), maar niks voor mij.
pi_41153978
Welke activiteiten we ondernemen kun je vinden op www.barista-company.nl!
pi_41163925
Grappig Moniek om je hier tegen te komen...
De wijze houdt zich op de achtergrond, in werkelijkheid staat hij vooraan
  zondag 3 september 2006 @ 23:35:46 #299
111171 Richie_Rich
Rich Industries©
pi_41467986
quote:
Op maandag 7 augustus 2006 11:03 schreef mirugai het volgende:
faberic bedoelt waarschijnlijk een handlevermachine, dat zijn machines waarbij je met de hand de druk regelt (zoals bij een fietspomp), maar dat is de ECM Giotto niet, dat is een gewone piston pompmachine (wel erg mooi & goed ding trouwens).
De hendel die je bedoelt regelt de klep die de watertoevoer naar de zetkop regelt neem ik aan. Dus of er zit een schroefje oid. niet goed vast of de klep is versleten, maar dat kan ik me haast niet voorstellen.

edit: handlevermachine:
[afbeelding]
Zo'n ding heb ik

Volautomaat is van m'n ouders. Koffie die ik gebruik is van Blanche Dael (Ristretto).

En over zo'n apparaat, het is verdraaid lastig een goede espresso eruit te halen. Dit omdat de druk heel lastig constant is te krijgen (je doet het zelf nl.). Al met al leuk speelgoed maar ik ben toch aan het kijken voor een wat meer professionelere apparaat. Zo'n Cimbali die ik in dit topic 2x voorbij heb zien komen vind ik prettig werken. Of zo'n apparaat met die e-61 replica groep (Isomac, Vibiemme, ...?) Maar daar heb ik dan weer geen ervaring mee.

Molen is trouwens een Faema die ik voor drie tientjes op de kop getikt heb bij een veiling
pi_41591975
als je van cappu's hound geen VBM kopen (is ook geen echte E 61) wel een goeie deal voor de molen. Er zijn genoeg mensen op de forum die een E61 hebben mis. kun je er een testen als je wil kun je die van mij proberen. ook in de winkel kun je vaak alle aparaten proberen.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')