abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_34131837
quote:
Op maandag 16 januari 2006 19:27 schreef SCH het volgende:
Het is typisch Hollands Fries om hier een punt van te maken.
Dit soort belachelijke voorstellen zie ik nou nooit voorbij komen wanneer het om een dorp in Limburg gaat. Toch gek, dat ook de ouwetjes in Heerlen gewoon kunnen omschakelen naar normaal Nederlands als dat nodig is.
Why women still aren't funny.
Q.E.D: Religion replaces ignorance with stupidity.
pi_34131849
quote:
Op maandag 16 januari 2006 19:23 schreef popolon het volgende:
Niks mis mee.
Het is zelfs wel handig. Nooit gedacht.
Ik heb jaren terug 2 jaar in Friesland moeten werken en met 8 collega's Fries voor niet-Friezen gedaan.
Het is handig, al is het alleen maar voor in de kroeg.
pi_34131896
quote:
Op maandag 16 januari 2006 19:32 schreef Jernau.Morat.Gurgeh het volgende:

[..]

Dit soort belachelijke voorstellen zie ik nou nooit voorbij komen wanneer het om een dorp in Limburg gaat. Toch gek, dat ook de ouwetjes in Heerlen gewoon kunnen omschakelen naar normaal Nederlands als dat nodig is.
Denk je dat echt? Daar geloof ik geen zak van? Ik denk dat een agent uit Drente echt niet snel goed kan functioneren in Heerlen als hij het Limburgs dialect niet begrijpt.
pi_34131916
quote:
Op maandag 16 januari 2006 19:32 schreef Bayer het volgende:

[..]

Het is zelfs wel handig. Nooit gedacht.
Ik heb jaren terug 2 jaar in Friesland moeten werken en met 8 collega's Fries voor niet-Friezen gedaan.
Het is handig, al is het alleen maar voor in de kroeg.
En je verstaat het ook heel snel toch? Het is echt geen Arabisch.
pi_34132052
quote:
Op maandag 16 januari 2006 19:10 schreef milagro het volgende:
Dat een enkele koppige Fries dat weigert, is voor zijn eigen koppige rekening.
Helaas barst Friesland van de koppige Friezen.
pi_34132064
quote:
Op maandag 16 januari 2006 19:34 schreef SCH het volgende:

[..]

Denk je dat echt? Daar geloof ik geen zak van? Ik denk dat een agent uit Drente echt niet snel goed kan functioneren in Heerlen als hij het Limburgs dialect niet begrijpt.
Net zo goed als wanneer hij het "limburgs" dialect wel begrijpt. Plat Heerlens heeft bar weinig met 'limburgs' te maken namelijk.
pi_34132077
quote:
Op maandag 16 januari 2006 19:37 schreef chibibo het volgende:

[..]

Helaas barst Friesland van de koppige Friezen.
Nou, lekker laten barsten .
pi_34132123
quote:
Op maandag 16 januari 2006 19:38 schreef Jernau.Morat.Gurgeh het volgende:

[..]

Net zo goed als wanneer hij het "limburgs" dialect wel begrijpt. Plat Heerlens heeft bar weinig met 'limburgs' te maken namelijk.
Het gaat er toch om dat hij de mensen begrijpt? Als hij ze niet verstaat dan kan hij veel minder doen. Ik snap het punt niet.
pi_34132152
quote:
Op maandag 16 januari 2006 19:38 schreef Jernau.Morat.Gurgeh het volgende:

[..]

Nou, lekker laten barsten .
die wilde ik erin koppen, Gurg
[i]"you left me standing here, a long long time ago"[/i]
  maandag 16 januari 2006 @ 19:40:32 #60
10763 popolon
Fetchez la vache!
pi_34132160
Van een agent in het (oosterse) grensgebied wordt trouwens ook verwacht dat ie zich kan redden in het Duits.

Ik snap die drukte niet zo.
Patience is not one of my virtues, neither is memory. Or patience for that matter.
pi_34132224
quote:
Op maandag 16 januari 2006 19:40 schreef popolon het volgende:
Van een agent in het (oosterse) grensgebied wordt trouwens ook verwacht dat ie zich kan redden in het Duits.

Ik snap die drukte niet zo.
Is een beetje kinnesinne joh. Die Friezen met hun eigen taal, daar moesten we maar wat tegen aan trappen.
pi_34132432
quote:
Op maandag 16 januari 2006 19:41 schreef SCH het volgende:
Is een beetje kinnesinne joh. Die Friezen met hun eigen taal, daar moesten we maar wat tegen aan trappen.
Nah, het is wel handig om te weten wat er gezegd wordt, maar serieus antwoord geven of zelfs maar een gesprek aangaan in het Fries lijkt me niet wenselijk voor een agent. (uit het westen of zo)
pi_34132457
Verplichten van het spreken en verstaan van het Fries vind ik overdreven, maar je hebt het als agent ongetwijfeld wel makkelijker in Friesland als je Fries verstaat.
Dat geldt denk ik wel ook voor regio's waar voor een buitenstaander een soms onverstaanbaar dialect wordt gesproken (oa. Zuid-Limburg, Twente). Zelf kom ik uit Twente en versta ik Twents, maar als je geen Twents kent dan zijn met name oude mensen soms moeilijk te begrijpen. Een aantal van hen spreekt gewoon geen fatsoenlijk Nederlands.

Ben alleen dat gekokketeer van sommige Friezen wel zat. Steeds willen benadrukken dat zij toch wel een speciaal soort volk zijn vanwege hun Fries-zijn
  maandag 16 januari 2006 @ 19:49:36 #64
32871 Ludwig
Seniel, Jong en Snel
pi_34132591
quote:
Op maandag 16 januari 2006 18:41 schreef rutger05 het volgende:
Ik vind het grote flauwekul als mensen verplicht worden om Fries te kunnen verstaan. Natuurlijk is het handig als iemand in Friesland een woordje Fries kan, maar het moet geen voorwaarde zijn om een bepaalde functie te kunnen uitoefenen. Friezen behoren het Nederlands te kunnen verstaan en spreken en niet andersom. Het gebruik van het Fries als officiële taal bij overheidsaangelegenheden mag van mij ook wel zo spoedig mogelijk teruggedraaid worden. Het erkennen van het Fries als officiële rijkstaal heeft de idioterie van veel fanatiekelingen daar alleen maar aangewakkerd. Hiermee wil ik overigens niet stellen dat Fries geen taal is, maar wel dat men daar niet zo overdreven fanatiek over moet doen.

Weet overigs iemand hoeveel mensen daadwerkelijk Fries spreken (ook in het dagelijkse leven).
Wie ben jij om te bepalen wat mensen in Friesland moeten spreken?? Fries zijn is iets waar je trots op kan zijn en daar hoort Fries spreken ook bij. Geen enkele Hollander die daar ooit wat aan gaat veranderen!

Wij laten als Friezen onze mooie cultuur niet teloor gaan omdat we zogenaamd mee moeten gaan met onze tijd. Fries is een prachtige taal en als je je er eens wat in zou verdiepen zou je zien waarom het een taal is en niet een dialect!!!!
the speed of sound is defined by the distance from door to computer divided by the time interval needed to close the media player and pull up your pants when your mom shouts "OH MY GOD WHAT ARE YOU DOING"
pi_34132755
omg
pi_34132876
quote:
Op maandag 16 januari 2006 19:46 schreef Bayer het volgende:

[..]

Nah, het is wel handig om te weten wat er gezegd wordt, maar serieus antwoord geven of zelfs maar een gesprek aangaan in het Fries lijkt me niet wenselijk voor een agent. (uit het westen of zo)
Dat is volgens mij ook helemaal niet aan de orde.

Ik moet ook niet veel hebben van dat hele fanatieke gelobby voor de Friese taal en de soms nogal overdreven voorstellen die er worden gedaan. Maar juist dit plan vind ik wel heel goed, al roept een verplichting altijd wat weerstand op, omdat het volgens mij echt in het belang van veiligheid en een goede omgang is.
  maandag 16 januari 2006 @ 19:58:10 #67
32871 Ludwig
Seniel, Jong en Snel
pi_34133046
quote:
Op maandag 16 januari 2006 19:52 schreef milagro het volgende:
omg
Is het verkeerd om trots te zijn op je geboorteland?
the speed of sound is defined by the distance from door to computer divided by the time interval needed to close the media player and pull up your pants when your mom shouts "OH MY GOD WHAT ARE YOU DOING"
pi_34133109
quote:
Op maandag 16 januari 2006 19:58 schreef Ludwig het volgende:

[..]

Nee - maar het is toch ook geen verdienste.

Ik ben in Friesland geboren en vindt het geweldig dat ik de Friese taal beheers maar dat vind ik verder niet iets om heel erg druk over te doen.
  maandag 16 januari 2006 @ 19:59:28 #69
102127 Hallulama
Energy Must Flow
pi_34133116
Ik heb Stifting Fryske Aksje vorige week een "berjocht" gestuurd

---

Hoi,

Ik vraag me af, is cultureel erfgoed belangrijker dan het goed kunnen begrijpen van elkaar?

En kunnen we elkaar niet beter begrijpen wanneer we één taal spreken, wereldwijd?

Wat mij betreft spreken we vanaf morgen allemaal Engels.

Is het geen trots dan wel arrogantie om per se je eigen taal in roulatie te willen houden?

Is het niet enorm duur om telkens alle besluiten genomen in Brussel in 25 talen te vertalen?

Worden jullie ook niet gek van die Fransen en Duitsers die eisen dat er ook Frans en Duits wordt gesproken in Brussel, waarna de kleinere landen eisen dat ook hun eigen taal wordt opgenomen in de vertaallijst?

Het is wel goed voor de werkverschaffing, ik bedoel, al die tolken, mijn hemel!

Hoe dan ook, ik ben benieuwd naar jullie reactie.

---

Ik heb tot op heden nog geen reactie ontvangen
O, ye Fountains, Meadows, Hills, and Groves
pi_34133202
quote:

[..]

Dat zal waarschijnlijk in jou geval ook gewoon Nederland zijn, Friesland is de provincie waar je geboren bent.
Maar dat terzijde. Als Friezen zo graag een eigen land willen zijn, dat zou ik zeggen: ga je gang. Ik zou er geen enkele moeite mee hebben als ze onafhankelijk zouden willen zijn.
pi_34133389
quote:

[..]

Is het verkeerd om trots te zijn op je geboorteplek?
wat SCH zegt.

geen verdienste, en beetje eng fanatiek met die !'s

maar wees jij maar trots, hoor
pi_34133475
quote:
Op maandag 16 januari 2006 20:05 schreef milagro het volgende:

[..]

wat SCH zegt.

geen verdienste, en beetje eng fanatiek met die !'s

maar wees jij maar trots, hoor
Maar je snapt toch wel een beetje dat het wel handig is als de agenten Fries verstaan?
Dat moet je volgens mij niet groter maken dan het is - misschien is wenselijk ook beter dan verplicht, volgens mij is het eigenlijk hetzelfde.

Ben je het een keer met me eens?

Dan kreist do een bakje koffie fan mei mei een Frysk dumke
pi_34133637
quote:
Op maandag 16 januari 2006 20:06 schreef SCH het volgende:

[..]

Maar je snapt toch wel een beetje dat het wel handig is als de agenten Fries verstaan?
Dat moet je volgens mij niet groter maken dan het is - misschien is wenselijk ook beter dan verplicht, volgens mij is het eigenlijk hetzelfde.

Ben je het een keer met me eens?

Dan kreist do een bakje koffie fan mei mei een Frysk dumke
Ik drink thee

En ik begrijp het, ja, dat het handig is, net zoals gewoon NL spreken als je in NL woont handig is
maar ik reageer op de OP en daar slaat meneer de Burgemeester een beetje door
pi_34133703
quote:
Op maandag 16 januari 2006 20:10 schreef milagro het volgende:

[..]

Ik drink thee
Altijd dwars
quote:
En ik begrijp het, ja, dat het handig is, net zoals gewoon NL spreken als je in NL woont handig is
maar ik reageer op de OP en daar slaat meneer de Burgemeester een beetje door
Volgens mij heeft het ook een beetje te maken met de strijd die er woedt met types als NIjpels en Dales die op hun beurt weer een beetje lopen te stangen, vooral Dales.
pi_34134907
quote:
Op maandag 16 januari 2006 20:12 schreef SCH het volgende:

[..]

Altijd dwars
[..]

Volgens mij heeft het ook een beetje te maken met de strijd die er woedt met types als NIjpels en Dales die op hun beurt weer een beetje lopen te stangen, vooral Dales.
is dan ook een homo, hè, die hebben wat met stangen
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')