abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_34113867
nav. een offtopic richting in een voorgaande discussie:
Inkomensnivellering (De straf voor hard werken en studeren)

en dit artikel :
quote:
Vrouwen vinden kind en baan niet te combineren

HILVERSUM - Bijna driekwart (72 procent) van de kinderloze vrouwen in de leeftijd van eind twintig tot begin veertig denkt dat het hebben van kinderen niet te combineren is met "een veeleisende baan". Ruim tweederde (68 procent) vindt dat werkgevers het makkelijker moeten maken om zorgtaken en werk te combineren.
http://www.nu.nl/news.jsp?n=656983&c=10&rss

Nederland kent een onevenredige verdeling van parttime werk, de helft van de werkende vrouwen werkt parttime, tegenover slechts 20% van de werkendne mannen.
Vrouwen worden standaard lager betaald en hebben lagere posities.
Nederland loopt ver achter in europees opzicht, juist wat betreft vrouwen in hogere en middenkader functies.

Daaraan gekoppeld is het dat zorg voor kinderen enkel gezien wordt als een 'vrouwentaak' ... er is in de statistieken een steeds duidelijkere beweging herkenbaar dat vrouwen na het krijgen van kinderen gewoon ophouden met werken, of enkel een lage tijdelijke parttime functie aannemen, om het inkomen van hun meer verdienende man aan te vullen.

Landen als Frankrijk en Zweden hebben zowel een betere bevolksverdeling, er worden genoeg kinderen geboren, alswel kennen een betere emancipatie, vrouwen hebben meer kansen in het beroepsleven...
Overigens, een land als de VS kent ook veel meer vrouwen in midden en hogere functies, en meer werkende vrouwen, dit ondanks zelfs minimale 'emancipatie-regels', maar juist een heel 'hard' beleid tov vrouwen, tooch blijkt dat de beroepscarriere niet te hinderen, eerder juist te steunen.

Mijn stelling is dat het huidige emancipatiebeleid de huidige tweedeling enkel versterkt, het dwingt vrouwen in een steeds verder afhankelijke positie, én het zorgt ervoor dat vrouwen steeds later en minder kinderen krijgen, omdat ze hun leven vooraf inplannen om _éérst_ lekker te verdienen en te genieten van het geld, en pas later kinderen willen krijgen, omdat dat voornamelijk een financiele teruggang is.

zie ook dit Elsevier artikel:
quote:
7 mei 2005

Emancipatie: Te vrouwvriendelijk

Nederlandse vrouwen hebben meer kansen dan andere westerse vrouwen om carrière te maken. Toch zien politici alleen problemen

Hoe kan het dat een kabinet dat zo hamert op meer en langer werken zulke slappe knieën krijgt bij het onderwerp vrouw en werk?

Dan is werken opeens een last, een logistiek probleem, een bron van stress. Dan opeens moeten Nederlanders niet meer, maar minder werken. Althans, mannen moeten minder werken zodat vrouwen eens wat meer gaan werken dan een paar dagen per week.

Aart Jan de Geus (CDA), minister van Sociale Zaken, somde op een conferentie nog maar eens de problemen op waar werkende ouders mee kampen. De Geus: 'Steeds vaker lopen Nederlanders vast in de logistiek van het dagelijks leven. Wat we nodig hebben, is meer flexibiliteit om werken en zorgen te combineren. Om minder gestrest te raken en meer vrije tijd voor onszelf te hebben.

Meer vrije tijd? Vond het kabinet niet dat Nederlanders te veel vrije tijd hebben? Hamert Laurens Jan Brinkhorst (D66), minister van Economische Zaken, niet eindeloos op de te lange vakanties van Nederlanders?

Het probleem waar De Geus wat aan wil doen, is de geringe economische zelfstandigheid van Nederlandse vrouwen. Slechts vier op de tien vrouwen verdient meer dan 70 procent van het minimumloon. Dat is ook internationaal gezien weinig. De reden: vrouwen hebben kleine deeltijdbanen en maken nauwelijks carrière. Dat terwijl de vergrijzing vraagt om meer werkenden, ook vrouwen.

De oplossing voor dit probleem zoekt De Geus, net als vrijwel alle vrouwelijke belangenbehartigers, in het verlagen van de normen. Vrouwen moeten niet veranderen. Nee, organisaties moeten veranderen. Zo moeten topposities in deeltijd kunnen, zegt de minister keer op keer. Zo moeten, in de woorden van Evelien Tonkens, Tweede-Kamerlid voor GroenLinks, vakbonden en de regering eisen dat niemand structureel overwerkt, dat de werkweek wordt teruggebracht naar 32 uur en dat de scheiding tussen management en uitvoering wordt opgeheven.

Gemakshalve vergeten deze politici dat vrouwen keer op keer laten weten niet meer te willen werken dan ze nu doen, ook niet als van alles anders geregeld wordt, ook niet als hun mannen minder gaan werken.

Maar nog belangrijker: De Geus en alle andere help-de-vrouw-vooruit-pleitbezorgers vergeten dat vrouwen nog nooit zoveel welvaart, keuzevrijheid en kansen hebben gehad. Sterker, in de meeste westerse landen hebben vrouwen het aanzienlijk zwaarder dan hier. Amerikaanse vrouwen bijvoorbeeld kunnen slechts twee maanden zwangerschapsverlof opnemen, onbetaald. En toch bereiken Amerikaanse vrouwen vaker de top.

Vier dagen kunnen werken, is voor de meeste westerse vrouwen een ongekende luxe. Ouderschapsverlof, zorgverlof, superbegripvolle werkgevers die graag willen koketteren met een vrouw in hun top: Nederland is extreem vrouwvriendelijk. Nederlandse vrouwen kiezen er echter zelf voor om van die vriendelijkheid geen gebruik te maken.

Wie vrouwen aan het werk wil helpen, zou hen zelf moeten aanspreken op hun gebrek aan prestatie. Dat zou weleens stimulerender kunnen blijken dan de werkvloer aan te passen aan niet of nauwelijks werkende vrouwen en de middelmaat tot norm te verheffen. Want zolang vrouwen wordt aangeleerd overal problemen te zien in plaats van kansen, geeft Nederland vrouwen een perfect excuus voor inactiviteit en ambitieloosheid.

Publicatiedatum: 7 mei 2005
Auteur: Marike Stellinga
Hoe denken de posters hier over emancipatie- en bevolkingsbeleid
"Whatever you feel like: Life’s not one color, nor are you my only reader" - Ausonius, Epigrammata 25
pi_34114275
Ik vind dat er krampachtig mee om wordt gegaan. Zowel door de overheid, als door het bedrijfsleven. Gelijke monniken, gelijke kappen, is wat men uit wil dragen. Terwijl veel werkgevers het vaak slecht vinden uitkomen wanneer de vrouw zwanger wordt. Evenals de kinderopvang, die niet op een zodanige manier geregeld is dat vrouwen meer kunnen werken.

Maar, als de wil bij de vrouw niet bestaat, zoals ook blijkt uit het artikel, evenals verschillende onderzoeken hiernaar, kun je praten als Brugman, maar zal dit fenomeen niet snel veranderen.
pi_34115345
1. De vrouwen moeten goed nadenken wat ze willen als ze zwanger worden. Je kunt nou eenmaal niet alles hebben, én een carrière, én een goede moeder, én een goede echtgenote. Dat gaat niet en dat moeten we denk ik gewoon accepteren.
2. Moeders moeten niet verwachten dat de rest van de samenleving voor de financiële verzorging van hun kind moet opdraaien, daar is niets sociaals aan, dat is kosten uitwrijven over mensen die niks met de kinderen te maken hebben
3. Voordat het argument "de bevolking moet op pijl gehouden worden, want zij zorgen voor de pensioenen", ik betaal zelf belasting en premies om mijn eigen pensioen te betalen. Zo werkt dat bij iedereen.
quote:
Nederland kent een onevenredige verdeling van parttime werk, de helft van de werkende vrouwen werkt parttime, tegenover slechts 20% van de werkendne mannen.
quote:
Vrouwen moeten niet veranderen. Nee, organisaties moeten veranderen.
Het is weer typisch CDA-gedrag natuurlijk, de vrouw moet parttime gaan werken en het bedrijf moet daarvoor buigen. Wat mij betreft maken de mensen thuis een fatsoenlijke afspraak over wie wat wanneer doet, in plaats van de vrouw automatisch met het kind belasten.
Het is begrijpelijk dat bedrijven liever full-time personeel innemen, en de parttime-werkers voor minder belangrijke baantjes inzetten. Iemand die vaak aanwezig is weet meer over het bedrijf, is vaker bereikbaar voor zakenrelaties, is inzetbaar voor overtwerk etc.

Iedereen heeft nog steeds recht op kinderen, maar laat kindvrije mensen er niet voor opdraaien.
Het is ongetwijfeld gemakkelijker in blinde onderwerping te leven dan aan je bevrijding te werken: ook de doden zijn beter aangepast aan de aarde dan de levenden
pi_34115464
En als je als vrouw wel wil werken en daarom dus je kind(eren) naar de kinderopvang moet brengen wordt je door (een groot deel van) je collega-moeders uitgekotst. En als je de eerste jaren doorgekomen bent, hard hebt gewerkt voor een eigen huis en een vakantie van twee weken per jaar en je kinderen aflevert op een universiteit, hoge school of whatever, kun je helemaal zelf voor de kosten opdraaien, want "je verdient toch genoeg"? En de kinderen van de moeders die jou vanachter de geraniums jarenlang hebben uitgekotst, krijgen een vette studiefinanciering want daar ligt het inkomen nou eenmaal een stuk lager. Terwijl er geen een is die niet zwart bijverdient, maar natuurlijk wel pas als de kinderen naar school zijn, want zij zijn geen ontaarde moeder die hun kinderen op de creche dumpen, toch?
pi_34116378
Wat een onnavolgbaar verhaal .
Het is ongetwijfeld gemakkelijker in blinde onderwerping te leven dan aan je bevrijding te werken: ook de doden zijn beter aangepast aan de aarde dan de levenden
pi_34116649
quote:
Op maandag 16 januari 2006 11:35 schreef Jezusteropeenhoutvlot het volgende:
En als je als vrouw wel wil werken en daarom dus je kind(eren) naar de kinderopvang moet brengen wordt je door (een groot deel van) je collega-moeders uitgekotst.
Heb er nog nooit iemand op aangekeken. Ken ook geen mensen die dit wel doen. Iedereen richt het in naar eigen inzicht.
quote:
En als je de eerste jaren doorgekomen bent, hard hebt gewerkt voor een eigen huis en een vakantie van twee weken per jaar en je kinderen aflevert op een universiteit, hoge school of whatever, kun je helemaal zelf voor de kosten opdraaien, want "je verdient toch genoeg"? En de kinderen van de moeders die jou vanachter de geraniums jarenlang hebben uitgekotst, krijgen een vette studiefinanciering want daar ligt het inkomen nou eenmaal een stuk lager.
Het is niet altijd een keuze om achter de geraniums te zitten.
quote:
Terwijl er geen een is die niet zwart bijverdient, maar natuurlijk wel pas als de kinderen naar school zijn, want zij zijn geen ontaarde moeder die hun kinderen op de creche dumpen, toch?
Tuurlijk, het zijn allemaal bijstandstrekkende beunhazende baarmoeders (let op: alliteratie-alert) op pootjes. Dood moeten ze. Dood!
If you have a problem, if no-one else can help, and if you can find them, maybe you can hire the A-Team
pi_34120371
quote:
Op maandag 16 januari 2006 11:31 schreef RichardQuest het volgende:
1. De vrouwen moeten goed nadenken wat ze willen als ze zwanger worden. Je kunt nou eenmaal niet alles hebben, én een carrière, én een goede moeder, én een goede echtgenote. Dat gaat niet en dat moeten we denk ik gewoon accepteren.
2. Moeders moeten niet verwachten dat de rest van de samenleving voor de financiële verzorging van hun kind moet opdraaien, daar is niets sociaals aan, dat is kosten uitwrijven over mensen die niks met de kinderen te maken hebben
3. Voordat het argument "de bevolking moet op pijl gehouden worden, want zij zorgen voor de pensioenen", ik betaal zelf belasting en premies om mijn eigen pensioen te betalen. Zo werkt dat bij iedereen.
1 klopt maar dat mag ook van de man uitgaan
2 nee tuurlijk niet maar ze zijn wel de toekomst we hebben gewoon gemiddeld 2 baby`s per gezin nodig om de bevolking op peil te houden. En de inverstering in die kinderen verdient zich straks (meestal) dubbel terug.
3 dat zie je dus fout jij betaald nu voor degenen die nu met pensioen zijn.
1/10 Van de rappers dankt zijn bestaan in Amerika aan de Nederlanders die zijn voorouders met een cruiseschip uit hun hongerige landen ophaalde om te werken op prachtige plantages.
"Oorlog is de overtreffende trap van concurrentie."
pi_34120779
quote:
Op maandag 16 januari 2006 12:13 schreef Mwanatabu het volgende:

[..]

Heb er nog nooit iemand op aangekeken. Ken ook geen mensen die dit wel doen. Iedereen richt het in naar eigen inzicht.
[..]

Het is niet altijd een keuze om achter de geraniums te zitten.
[..]

Tuurlijk, het zijn allemaal bijstandstrekkende beunhazende baarmoeders (let op: alliteratie-alert) op pootjes. Dood moeten ze. Dood!
1. dan ben je één van de weinigen (samen met je kennissen natuurlijk).
2. dat is een heel ander onderwerp.
3. als jij het zegt; het lijkt mij nogal overdone.
pi_34121020
quote:
Op maandag 16 januari 2006 14:19 schreef Jezusteropeenhoutvlot het volgende:

[..]

1. dan ben je één van de weinigen (samen met je kennissen natuurlijk).
2. dat is een heel ander onderwerp.
3. als jij het zegt; het lijkt mij nogal overdone.
Nou, ik meende het niet echt hoor...
If you have a problem, if no-one else can help, and if you can find them, maybe you can hire the A-Team
  maandag 16 januari 2006 @ 15:07:03 #10
3542 Gia
User under construction
pi_34122315
quote:
Op maandag 16 januari 2006 11:31 schreef RichardQuest het volgende:
Oh, en mannen hoeven niet na te denken? Die kunnen dat wel allemaal? En een carriere, en een goede vader en een goede echtgenoot!?
quote:
Vooralsnog dragen ouders het grootste deel van de kosten zelf. Daarbij draaien onze kinderen straks weer op voor de kosten van jouw AOW.
quote:
Ik hoop echt dat ze de AOW nog eens gewoon zomaar ineens afschaffen.
Dan kan de premie vervallen en dan kunnen de kinderen gewoon hun ouders verzorgen.
En dat is dan gewoon vette pech voor de mensen die liever geen kinderen willen.
Want het feit dat jij nu premie betaalt, geeft je helemaal nergens recht op, toevallig.
quote:
Iedereen heeft nog steeds recht op kinderen, maar laat kindvrije mensen er niet voor opdraaien.
Jij bent zeker ook voor afschaffing van de HRA?
Want mensen die huren, betalen ook mee aan jouw HRA.
pi_34123038
quote:
Op maandag 16 januari 2006 14:26 schreef Mwanatabu het volgende:

[..]

Nou, ik meende het niet echt hoor...
ik ook niet
pi_34124739
quote:
Op maandag 16 januari 2006 15:07 schreef Gia het volgende:

Oh, en mannen hoeven niet na te denken? Die kunnen dat wel allemaal? En een carriere, en een goede vader en een goede echtgenoot!?
Vaders moeten wel degelijk nadenken en er ook naar handelen, is tegenwoordig vaak niet het geval.
quote:
Vooralsnog dragen ouders het grootste deel van de kosten zelf. Daarbij draaien onze kinderen straks weer op voor de kosten van jouw AOW.
Dat systeem moet op de schop. Ik betaal voor mijn eigen AOW.
quote:
Ik hoop echt dat ze de AOW nog eens gewoon zomaar ineens afschaffen.
Dan kan de premie vervallen en dan kunnen de kinderen gewoon hun ouders verzorgen.
En dat is dan gewoon vette pech voor de mensen die liever geen kinderen willen.
Want het feit dat jij nu premie betaalt, geeft je helemaal nergens recht op, toevallig.
Het feit dat ik AOW-premie betaal, geeft mij moreel recht om dat ook te ontvangen als ik later oud ben, ik ben geen subsidiemolen.
quote:
Jij bent zeker ook voor afschaffing van de HRA?
Want mensen die huren, betalen ook mee aan jouw HRA.
Ik ben voor het omgooien van de hele huizenmarkt, dat is niet alleen HRA. Maar dat staat hier totaal los van.
pi_34124836
Helmond?
pi_34133531
In mijn hele werkzame leven ben ik maar twee vrouwen tegengekomen die werken echt leuk vonden. Die niet zonder werk konden. Die zelfs in het weekend op het werk te vinden waren.

Mijn mening: van nature willen vrouwen het liefst thuiszitten, om daar koekjes te bakken en met de buurvrouw koffie te leuten. Huis inrichten, roddelen, voor de kinderen zorgen, beetje de baas spelen over manlief. Dat soort zaken.

Ik vind het daarom onzin om vrouwen kosten wat het kost aan een dure studie te helpen, zodat ze part time therapeutisch werk kunnen doen. Het levert economisch gezien bar weinig op. Daarnaast heeft al dat werken een verwoestende uitwerking op jonge gezinnen, waarbij kinderen van baby af aan in de kresj opgroeien. Wel eens zo'n ettertje gezien? I rest my case.

Laat vrouwen alsjeblieft thuisblijven als de kinderen opgroeien en dan later, als de kinderen op school zitten, een baan nemen die ze leuk vinden.
Good intentions and tender feelings may do credit to those who possess them, but they often lead to ineffective — or positively destructive — policies ... Kevin D. Williamson
  maandag 16 januari 2006 @ 20:23:31 #15
1062 Tinkepink
Niet zeuren maar poetsen
pi_34134278
quote:
Op maandag 16 januari 2006 20:08 schreef Lyrebird het volgende:
In mijn hele werkzame leven ben ik maar twee vrouwen tegengekomen die werken echt leuk vonden. Die niet zonder werk konden. Die zelfs in het weekend op het werk te vinden waren.
? I rest my case.
Dan ken je nu nummer 3. Ik hou van werken en kwam dan ook in een flinke identiteitscrisis toen ik zwanger bleek te zijn. Ben gestopt met werken en naar een andere stad verhuisd. Net toen ik weer op zoek wou gaan naar een nieuwe baan werd ik zwanger van nummer 2. Bij elkaar heb ik bijna 3 jaar thuisgezeten. En dat had best z'n leuke kanten. Alleen was dat niet genoeg voor mij.

Ik heb nu een eigen bedrijf waar ik 3 dagen in de week mee bezig ben. Kinderen gaan naar een oppasmoeder waar ze heel gelukkig zijn. En ik ben heel erg blij dat ik niet meer hele dagen met de kinderen thuis zit. Hoe lief ze ook zijn, ik heb daar niet genoeg aan. Wil mezelf ontwikkelen, wat anders doen dan de hele dag klaar staan om drinkbekers te vullen, billen af te vegen en met lego te spelen.
En weet je wat het leuke is? Op de dagen dat ik bij de kinderen ben geniet ik er veel meer van en ben ook een leukere moeder.

Wat betreft carriere..... Ja, het is inderdaad erg lastig te combineren. Maar dat geldt niet alleen voor mij, mijn man merkt het ook. Wij blijven om en om thuis als de kinderen ziek zijn, beide hebben we leuke banen afgewezen omdat we daarvoor te veel op reis moesten en beide zullen op het moment niet zo snel promotie maken (man) cq grote klanten aan kunnen nemen (ik). Maar dat komt over een paar jaar wel weer, als de kinderen wat groter zijn.
Geen zorgen voor de dag van morgen.
  maandag 16 januari 2006 @ 20:30:12 #16
3542 Gia
User under construction
pi_34134625
quote:
Op maandag 16 januari 2006 16:16 schreef RichardQuest het volgende:
Helmond?
London!!
pi_34137405
quote:
Op maandag 16 januari 2006 20:23 schreef Tinkepink het volgende:
Dan ken je nu nummer 3.
Mooi! Ik heb niets tegen vrouwen die bewust voor werk kiezen, omdat ze het leuk vinden. Ik heb moeite met vrouwen die de kudde volgen en zich te laat realiseren dat ze werken helemaal niet leuk vinden.
Good intentions and tender feelings may do credit to those who possess them, but they often lead to ineffective — or positively destructive — policies ... Kevin D. Williamson
  maandag 16 januari 2006 @ 22:16:20 #18
62977 George-Butters
Super Geil Klasse
pi_34139549
werken is ook niet leuk.
60% of what you say is crap.
Donner 1
Donner 2
Streng!
  dinsdag 17 januari 2006 @ 11:23:27 #19
1062 Tinkepink
Niet zeuren maar poetsen
pi_34153346
quote:
Op maandag 16 januari 2006 22:16 schreef George-Butters het volgende:
werken is ook niet leuk.
Wel als je leuk werk hebt.
  dinsdag 17 januari 2006 @ 12:27:51 #20
3542 Gia
User under construction
pi_34155307
Werken kan leuk zijn.

Ik had best leuk werk en toen kwam ik door een fout van de gynaecoloog in de WAO terecht.

Aan de ene kant vervelend, omdat ik nu niet kan werken, maar aan de andere kant heb ik betaald mijn kinderen op kunnen voeden. Heb niks hoeven missen.
pi_34165464
quote:
Op dinsdag 17 januari 2006 11:23 schreef Tinkepink het volgende:

[..]

Wel als je leuk werk hebt.
Misschien was ik iets te enthousiast in mijn eerste antwoord. Stel dat je geen kinderen zou hebben, zou je dan indien nodig op vrije dagen of in het weekend werken. Dat wil dan zeggen 7 dagen per week draaien?

Die twee vrouwen die ik kende, deden dat geregeld, net als ik zelf en veel van mijn (ongetrouwde) vrienden en collega's.
  vrijdag 20 januari 2006 @ 11:42:38 #22
1062 Tinkepink
Niet zeuren maar poetsen
pi_34272642
quote:
Op dinsdag 17 januari 2006 17:12 schreef Lyrebird het volgende:

[..]

Misschien was ik iets te enthousiast in mijn eerste antwoord. Stel dat je geen kinderen zou hebben, zou je dan indien nodig op vrije dagen of in het weekend werken. Dat wil dan zeggen 7 dagen per week draaien?

Die twee vrouwen die ik kende, deden dat geregeld, net als ik zelf en veel van mijn (ongetrouwde) vrienden en collega's.
Af en toe overwerken als het heel erg druk is vind ik normaal en part of the job. Doe ik nu ook. Dan zoek ik een oppas en dan wordt er gewoon gewerkt. Daarnaast werk ik nu al regelmatig in het weekend omdat ik regelmatig spoedopdrachten heb. Mijn man zorgt dan alleen voor de kinderen en ik sluit me op in de studeerkamer.

Standaard overwerken vind ik overigens pertinente onzin. Dan gaat er iets verkeerd in de planning en moet het werk anders georganiseerd worden. Daarnaast is standaard 7 dagen per week werken niet goed voor de productiviteit. Je denkt dat je meer doet, maar als je regelmatig een pauze inlast (ook wel weekend genoemd), ben je veel productiever.

Alles draait om evenwicht. En voor de ene persoon is het leven in evenwicht als hij/zij alleen voor de kinderen zorgt, bij de ander als het werk en zorg fifty/fifty is en weer iemand anders verdeeld het weer anders.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')