abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_34137063
quote:
Op maandag 16 januari 2006 09:45 schreef Lupa_Solitaria het volgende:
Kortom, van FuifDuif mag je alleen seks hebben wanneer daar kindertjes van komen. Ga maar weer fijn terug naar je Katholieke Kerk dan.
Nee hoor, dat zeg ik niet. Ik ben het alleen niet eens met vrije seks, waar ik onder versta: vrijpartijen met personen die je verder niet kent en geen liefdesrelatie mee hebt (bijvoorbeeld de bekende one-night-stands).
pi_34138179
[quote]Op zondag 15 januari 2006 10:27 schreef Lupa_Solitaria het volgende:

[..]

Het was niet wijdverbreid, maar het is een tijdlang 'hip' geweest in navolging van de Grieken. Er was ook een keizer die een schandknaapje had, ik weet alleen even niet meer welke keizer...
[..]

Als ik me niet vergis was dat Hadrianus. Er is trouwens nog een beeld bewaard van zijn schandknaapje
  zondag 29 januari 2006 @ 02:04:18 #103
42151 LuQas
Dum spiro spero
pi_34569692
quote:
Op zaterdag 14 januari 2006 18:29 schreef Megumi het volgende:
Forum betekend in het Grieks een samenkomst van mannen.
Sorry hoor, maar waar haal je deze onzin vandaan?
Afrika Paprika
pi_34572731
quote:
Op maandag 16 januari 2006 21:43 schreef Taproot het volgende:
Als ik me niet vergis was dat Hadrianus. Er is trouwens nog een beeld bewaard van zijn schandknaapje
Plaatje?
  zondag 29 januari 2006 @ 10:49:55 #105
42151 LuQas
Dum spiro spero
pi_34573384
quote:
Op zondag 29 januari 2006 09:55 schreef Lupa_Solitaria het volgende:

[..]

Plaatje?
Er is niet slechts één beeld bewaard van zijn 'schandknaapje'. Er zijn er vele honderden. Na de dood van Antinous - want zo heette hij - heeft hij deze jongen als god verheven. Er werden hele steden naar hem genoemd (Antinoopolis in Egypte was een hele grote) en er werden tempels voor hem opgericht. Antinous werd hét schoonheidsideaal van het late principaat. Overigens was hij niet zozeer een schandknaapje, Hadrianus had echt een soort verhouding met hem die veel verder ging dan enkel het lichamelijke als we de bronnen mogen geloven.

Een van de vele Antinous-afbeeldingen:

Afrika Paprika
  zondag 29 januari 2006 @ 10:52:47 #106
42151 LuQas
Dum spiro spero
pi_34573428
quote:
Op zondag 15 januari 2006 14:28 schreef Lupa_Solitaria het volgende:

[..]
Ik studeerde ooit Klassieke Talen. Wilde toen graag mijn scriptie gaan schrijven over seksualiteit in de Oudheid. Is er nooit van gekomen, maar het is een boeiend onderwerp. Alleen is er geloof ik niet zo heel veel over geschreven...
Er zijn enorme studies naar verricht. Lees maar eens het boek 'Greek Homosexuality' van Kenneth Dover, dat is bij ons - ik studeer Grieks en Latijn - verplichte literatuur. Geen idee hoe je er bij komt dat er weinig over is geschreven, je zou zo drie boekenkasten met literatuur over het onderwerp kunnen vullen.
Afrika Paprika
pi_34573473
quote:
Op zondag 29 januari 2006 10:52 schreef LuQas het volgende:
Er zijn enorme studies naar verricht. Lees maar eens het boek 'Greek Homosexuality' van Kenneth Dover, dat is bij ons - ik studeer Grieks en Latijn - verplichte literatuur. Geen idee hoe je er bij komt dat er weinig over is geschreven, je zou zo drie boekenkasten met literatuur over het onderwerp kunnen vullen.
Nooit iets tegengekomen.
pi_34573494
quote:
Op zondag 29 januari 2006 10:49 schreef LuQas het volgende:
Er is niet slechts één beeld bewaard van zijn 'schandknaapje'. Er zijn er vele honderden. Na de dood van Antinous - want zo heette hij - heeft hij deze jongen als god verheven. Er werden hele steden naar hem genoemd (Antinoopolis in Egypte was een hele grote) en er werden tempels voor hem opgericht. Antinous werd hét schoonheidsideaal van het late principaat. Overigens was hij niet zozeer een schandknaapje, Hadrianus had echt een soort verhouding met hem die veel verder ging dan enkel het lichamelijke als we de bronnen mogen geloven.

Een van de vele Antinous-afbeeldingen:

[afbeelding]
Oh ja, nu ik de naam hoor weet ik het weer.
  maandag 30 januari 2006 @ 02:32:25 #109
105919 Pracissor
Semi-intellectueel
pi_34603351
quote:
Op zaterdag 14 januari 2006 18:23 schreef Megumi het volgende:

[..]

Het probleem is gewoon dat Nero te weinig Christenen in de fik gestoken heeft.
quote:
Op zaterdag 14 januari 2006 18:56 schreef Megumi het volgende:

[..]
Helaas was Tokugawa Ieyasu niet instaat om het christendom in Japan volledig uit te roeien.
Jammer Lupa, dat je daar voor het 'gemak' even overheen leest. Is dit toelaatbaar tegenwoordig?

Omdat de christenvervolgingen langere tijd geleden hebben plaatsgevonden is het van mindere ernst dan pogroms van nabije tijd?
A little philosphy may inclineth a man's mind to atheism, but depth in philosophy shall bringeth men's minds about to religion.
Id legi modo hic modo illic. Vero, Latine loqui non est difficilissimum.
  maandag 30 januari 2006 @ 02:35:04 #110
42151 LuQas
Dum spiro spero
pi_34603384
quote:
Op maandag 30 januari 2006 02:32 schreef Pracissor het volgende:

[..]

[..]
Omdat de christenvervolgingen langere tijd geleden hebben plaatsgevonden is het van mindere ernst dan pogroms van nabije tijd?
Hmmm dat is een interessante vraag.

Ik denk het eigenlijk wel. De Vesuvius-uitbarstingen uit die tijd ervaren we ook niet net zo heftig als 11 september, toch?
Afrika Paprika
  maandag 30 januari 2006 @ 02:37:37 #111
105919 Pracissor
Semi-intellectueel
pi_34603406
quote:
Op maandag 30 januari 2006 02:35 schreef LuQas het volgende:

[..]

Hmmm dat is een interessante vraag.

Ik denk het eigenlijk wel. De Vesuvius-uitbarstingen uit die tijd ervaren we ook niet net zo heftig als 11 september, toch?
Die vraag was eerder retorisch, maar hij sluit aan op de vraag die ik ervoor deponeer.
Het uitspreken van een terleurstelling omdat er niet genoeg christenen door nero op gruwelijke wijze zijn vermoord vind ik ontoelaatbaar naar christenen van nu toe.
A little philosphy may inclineth a man's mind to atheism, but depth in philosophy shall bringeth men's minds about to religion.
  maandag 30 januari 2006 @ 02:40:45 #112
42151 LuQas
Dum spiro spero
pi_34603434
quote:
Op maandag 30 januari 2006 02:37 schreef Pracissor het volgende:

[..]

Die vraag was eerder retorisch, maar hij sluit aan op de vraag die ik ervoor deponeer.
Het uitspreken van een terleurstelling omdat er niet genoeg christenen door nero op gruwelijke wijze zijn vermoord vind ik ontoelaatbaar naar christenen van nu toe.
Ik begrijp je punt.

Hoewel ik vermoed dat de uitspraken van betreffende user wel van enige ironie doorspekt zijn. Bovendien zijn ze historisch nauwelijks relevant. Verreweg de grootste vervolgingen vonden ondeer keizers als Caracalla en Diocletianus plaats. Bovendien stak Nero christenen niet 'in de fik', maar gooide ze voor de leeuwen.
Afrika Paprika
  maandag 30 januari 2006 @ 02:46:48 #113
105919 Pracissor
Semi-intellectueel
pi_34603502
quote:
Op maandag 30 januari 2006 02:40 schreef LuQas het volgende:

[..]

Ik begrijp je punt.

Hoewel ik vermoed dat de uitspraken van betreffende user wel van enige ironie doorspekt zijn. Bovendien zijn ze historisch nauwelijks relevant. Verreweg de grootste vervolgingen vonden ondeer keizers als Caracalla en Diocletianus plaats. Bovendien stak Nero christenen niet 'in de fik', maar gooide ze voor de leeuwen.
Ironie? Ik denk ik eerder aan dubbelzinnige bashing. Het klopt historisch gezien idd niet helemaal, maar dat doet voor de rest niet zoveel af aan hetgeen wat hij zegt.
pi_34606541
quote:
Op maandag 30 januari 2006 02:32 schreef Pracissor het volgende:
Jammer Lupa, dat je daar voor het 'gemak' even overheen leest. Is dit toelaatbaar tegenwoordig?

De eerste opmerking is er in mijn ogen eentje met een dikke vette knipoog. De tweede gaat over het uitroeien van een religie en niet over het uitroeien van mensen. Ik vind dit dan ook geen ontoelaatbare opmerkingen. Misschien moet je dingen iets minder serieus nemen.

Eventuele verdere discussie hierover graag in het feedbacktopic.
pi_35567436
Schop*

Interessant topic wel, nooit zoveel geweten over de zeden in die tijd. Ik las eens dat de welbekende Julius Caesar zelf ook is begonnen als schandknaap voor de 1 of ander, voordat hij de oorlog / politiek in ging?
  dinsdag 28 februari 2006 @ 13:04:38 #116
73259 Monus
¡Viva España, coño!
pi_35570337
Incest, bestialiteit, necrofilie, sadisme, gangbangs, homosexuality, pedosexuality, orgiën, gedrongen prostitutie... enz. Volgens mij was er geen sexuele handeling waar de Romeinen niet aan deden.

De keizer Caligula was een groot voorbeeld van dat.
  dinsdag 28 februari 2006 @ 15:38:29 #117
42151 LuQas
Dum spiro spero
pi_35575044
quote:
Op dinsdag 28 februari 2006 11:06 schreef Manson het volgende:
Schop*

Interessant topic wel, nooit zoveel geweten over de zeden in die tijd. Ik las eens dat de welbekende Julius Caesar zelf ook is begonnen als schandknaap voor de 1 of ander, voordat hij de oorlog / politiek in ging?
Die geruchten doen historiografen uit de oudheid je vaak geloven, er is vrijwel geen grote Romein over wie dat niet wordt gezed.

Wat vermoedelijk wel echt gebeurd is, is het feit dat Julius Caesar 'genomen' is door de koning van Nikomedie. Nikomedie was door Caesar veroverd, wat leidde tot de tekst bij soldatenmarsen

'Caesar nam Nikomedie in, maar de koning van Nikomedie nam Caesar.'

Het Latijn ben ik even kwijt.
Afrika Paprika
pi_71722857
Al het wetenswaardige over de relatie tussen jongens en mannen in de Oudheid vind je in dit artikel:
http://www.veltmaete.nl/liefde-in-de-griekse-oudheid/
Mocht je - begrijpelijk - geen zin hebben in het lezen van zo'n lijvig stuk, dan is hier het verhaal 'in plaatjes':
http://www.veltmaete.nl/ho-pais-kalos/
Und jedem Anfang wohnt ein Zauber inne. (Hermann Hesse)
pi_71729395
Ik had echt in die tijdperk willen leven
  zondag 9 augustus 2009 @ 13:29:24 #120
259412 Seven.of.Nine
Seven volstaat. :*
pi_71729422
tvp.
Resistance is futile
  zondag 9 augustus 2009 @ 13:45:20 #121
39114 Angst
CorticotropinReleasingHormon
pi_71729890
ik geloof dat het echter wel ongepast werd gevonden als er seks tussen twee gelijkwaardige mannen en een liefdesrelatie bestond.
het ging dacht ik echt om een mentor leerling relatie
In theorie vind ik iedereen aardig!
<a href="http://img170.exs.cx/img170/7325/img90181an.jpg" rel="nofollow" target="_blank">check mijn schilderij!</a>
Jagermaster alleen als ie bloed en bloedheet is!
  zondag 9 augustus 2009 @ 13:46:34 #122
66444 Lord_Vetinari
Si non confectus non reficiat
pi_71729935
quote:
Op zondag 9 augustus 2009 13:45 schreef Angst het volgende:
ik geloof dat het echter wel ongepast werd gevonden als er seks tussen twee gelijkwaardige mannen en een liefdesrelatie bestond.
het ging dacht ik echt om een mentor leerling relatie
In Griekenland wel, ja. In met name het latere Romeinse Rijk was men niet zo kieskeurig
De pessimist ziet het duister in de tunnel
De optimist ziet het licht aan het eind van de tunnel
De realist ziet de trein komen
De machinist ziet drie idioten in het spoor staan....
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')