quote:
Op zondag 15 januari 2006 13:49 schreef Jaguarized het volgende:Hoeveel mp is dat?
![]()
Het schijnt dat sluitertijd ook belangrijk is bij de keuze van een fototoestel? Wat is dat?
Ik geloof dat je ff moet komen buurten bij fot
![]()
De Pentax is 6 MP. Ruim voldoende voor afdrukken 20x30. Meer heb je m.i. niet nodig. Vooral als dat meer gepaard gaat met meer ruis bij hogere gevoelighied.
Maar goed, voor reisfotografie zijn soms andere dingen belangrijk dan voor andere soorten van fotografie.
Dan blijven we toch ontopicMakkelijk mee te nemen. De pro-SLR's vallen daarmee af. De consumer SLR's zijn met een niet te grote lens nog redelijk goed mee te nemen, ook qua gewicht.
Zuinig met stroom/makkelijk aan stroom te komen. Veel camera's hebben een specifiieke accu met een specifieke lader. Erg onhandig als je aan het backpacken bent of lang in de trein zit (transsib bijvoorbeeld). Veel handiger is als je camera, als noodgreep, ook gewone AA-batterijen neemt.
Minimaal 1 lichtsterke lens makkelijk te verkrijgen voor een aangename prijs. Ook als er weinig licht is ('s avonds, in de kroeg, kerkinterieur etc.) wil je ook kunnen fotograferen zonder direct er een enorme flits bij te nemen. Dan is het handig als je een lichtsterke lens bij je hebt (diafragma 2.0 of nog beter). Een goed gedrag bij hoge gevoeligheid is ook handig.
Voor mij waren dit belangrijke redenen om voor de Pentax te kiezen. Loopt op AA's. Is licht van gewicht en kan allerhande soorten oude, lichtsterke, lenzen aan. Als het moet kan ik met twee vaste brandpuntslenzen heel veel doen en dan past het geheel met gemak in het stuurtasje van m'n fiets.