Dat laatste is zeker zo. Dat de economie 4% groeit wil nog niet zeggen dat iedereen er 4% op vooruit is gegaan. Nee, de lage en midden inkomens zijn er dan meestal 1% op vooruit gegaan en de hoge 10%.quote:Op vrijdag 13 januari 2006 20:40 schreef bankrupcy het volgende:
Dit heeft mij ook altijd verbaasd, maar zolang het werk hoor je mij niet klagen.
Wat ik ook heel bijzonder vindt, is dat de afgelopen jaren de Amerikaanse economie redelijk goed gedraaid heeft. Maar doordat de dollar zo veel gedaalt is, per saldo de gemiddelde Amerikaan niet rijker geworden is t.o.v. de gemiddelde Europeaan, dwz het bestaande verschil is niet groter of kleiner geworden. Blijkbaar is de economische groei zoals die nu gedefinieerd wordt geen goede maat voor welvaartsgroei.
Dat is het. Mensen hebben alleen het gevoel dat ze krapper zitten. Vaak is men steeds materialistischer ingesteld dan voorheen. Geluk wordt gemeten aan de hand van de prijs van de auto op de oprit, het aantal vakanties per jaar én de prijs ervan etc.quote:Op vrijdag 13 januari 2006 20:09 schreef pberends het volgende:
Het algemeen beeld is dat mensen steeds meer het gevoel krijgen dat ze krapper zitten. Das opzich wel frappant want de hoeveel geld en geproduceerde diensten en goederen die in het economisch systeem zitten zijn groter dan ooit en nemen elk jaar wel 6% toe. Waar ligt het aan dat we het eigenlijk steeds krapper krijgen of in ieder geval dat gevoel hebben? Feitelijk gezien ligt de koopkrachtstijging ook maar op een laag pitje de afgelopen decennia.
Mee eens. Alles moet duurder, exclusiever en méér.quote:Volgens mij is dat zo omdat wij steeds meer geld uitgeven aan lucht. Dus geen echte producten of diensten met waarde, maar met discutabele waarde zoals dure merkkleding, dure parfumerie, dure uitgaansgelegenheden zoals concerten enzovoorts. Je krijgt wel wat goederen en diensten voor je geld, maar grotendeels betaal je voor lucht (de merknaam, enzovoorts).
Is dit niet een defect in het kapitalistische systeem? Dat het geld en de geproduceerde diensten en goederen alsmaar toenemen, maar dat de lage en midden inkomens en ook de hogere inkomens daar eigenlijk nauwelijks van profiteren? Dat het geld alleen maar gaat naar een heel klein percentage van de bevolking, namelijk artiesten, mode-ontwerpers, filmmakers, acteurs, enzovoorts? Wat gebeurt er als we steeds meer voor lucht betalen?
Dit model is wel heel beperkt. Veel consumenten willen geen merkkleding, en die kopen dus ook goedkopere merkloze kleding.quote:Op zondag 15 januari 2006 16:49 schreef pberends het volgende:
Hier een mooi paint-plaatje waarom "de normale consument" het steeds krapper krijgt:
[afbeelding]
En eventueel het design natuurlijk.quote:Op donderdag 26 januari 2006 14:20 schreef Lupa_Solitaria het volgende:
Ik heb nog nooit gemerkt dat merkartikelen ook daadwerkelijk beter zijn dan merkloze artikelen. Is in mijn ogen echt onzin. Je betaalt alleen maar voor de naam.
Bullshit. Er zit wel degelijk meer controle op merkartikelen.quote:Op donderdag 26 januari 2006 14:20 schreef Lupa_Solitaria het volgende:
Ik heb nog nooit gemerkt dat merkartikelen ook daadwerkelijk beter zijn dan merkloze artikelen. Is in mijn ogen echt onzin. Je betaalt alleen maar voor de naam.
Van moederborden heb ik geen verstand. En je moet natuurlijk niet een broek van 15 euro of schoenen van 10 euro gaan vergelijken met een 'merk'-artikel. Voor een merkartikel van vergelijkbare kwaliteit als de merkloze variant betaal je gewoon tweemaal zoveel omdat er een dom labeltje opzit.quote:Op donderdag 26 januari 2006 16:32 schreef Billy_daKid het volgende:
Bullshit. Er zit wel degelijk meer controle op merkartikelen.
Als ik de parallel trek naar moederborden; die van Asus en Abit waren altijd kaarsrechts, terwijl Chaintech borden nogal eens een kromming hebben; wat vreemde gevolgen kan hebben wanneer een computer warm wordt.
Bij broeken en truien heb je vaak van die stikjes die niet netjes zijn weggeknipt.
Bij schoenen laat de lijm sneller los.
![]()
Holle frasen, net zoals "Ach, al dat papierwerk bij het gemeentehuis levert ook weer werk op voor tig ambtenaren."quote:Op donderdag 26 januari 2006 19:15 schreef 4VAlien het volgende:
Dat geld wat volgens jou naar lucht gaat komt gewoon terug bij de aandeelhouders van de fabrikant die daar dan weer een 6e tennisbaan of een luxe zeiljacht van kopen, wat dus weer werk op levert voor jan met de pet.
Bullshit man. Alleen geitenwollensokken figuren zoals jij doen zo dom.quote:Op zaterdag 28 januari 2006 09:48 schreef BloodhoundFromHell het volgende:
ik zit ook vaak krap doordat ik geld aan het begin van de maand op de spaarrekening zet waar ik net aan kan komen. aan het eind van de maand kan ik dan wel eens op een houtje moeten bijten omdat ik te krap begroot heb. Dat speelt vaak ook mee bij mensen denk ik.
Dit is onzin. ook de eigenaren van zeeman en de ikea hebben heel veel geld, kwestie van volume. Daarentegen worden hele dure jassen in specialistische winkeltjes verkocht waardoor er veel meer overhead is om het aan de man te brengen komt nog de reclame en ontwikkeling bij zoals eerder genoemd. Daarnaast is veel merkkleding ook gewoon beter. De marges zijn mischien meer, maar er wordt ook minder verkocht of er dan meer geld verdwijnt is dan ook maar zeer de vraag. In elk geval, merk of merkloos, het geld eindigt bij de mensen die er mee te maken hebben gehad die er ook weer dingen voor kopen. Ik dnek niet dat je model kloptquote:Op zondag 15 januari 2006 16:49 schreef pberends het volgende:
Hier een mooi paint-plaatje waarom "de normale consument" het steeds krapper krijgt:
[afbeelding]
Wat een drogredenen. Een nieuw ontwerp voor een fles is juist de kans om de fles goedkoper te maken. Hebben ze soms Jan des Bouvrie ingehuurd voor het ontwerp ofzo? Net of ze het ontwerp niet van anders landen konden overnemen. Bovendien wordt er veel minder plastic gebruikt bij de nieuwe flessen, want ze zijn zo slap als wat. Dus zou het juist goedkoper moeten worden. Maarja, we betalen graag voor lucht schijnbaar.quote:Daarbij werd de prijs fors verhoogd. Een fles werd veertig procent duurder, juist vanwege de nieuwe flessen. "Dit soort veranderingen kosten geld. We hebben forse investeringen gedaan en daar betaalt de consument momenteel voor."
Inderdaad. Iedereen die nu nog Coca Cola koopt, LAAT zich graag bedonderen kennelijk. Ik kan er met mijn pet ook niet bij, 40% !!!!!!!!!!! Hou toch op, dat is toch gewoon oplichting.quote:Op donderdag 23 februari 2006 12:51 schreef pberends het volgende:
Nog zo'n leuk voorbeeld:
Coca-Cola fles wekt irritatie op
[..]
Wat een drogredenen. Een nieuw ontwerp voor een fles is juist de kans om de fles goedkoper te maken. Hebben ze soms Jan des Bouvrie ingehuurd voor het ontwerp ofzo? Net of ze het ontwerp niet van anders landen konden overnemen. Bovendien wordt er veel minder plastic gebruikt bij de nieuwe flessen, want ze zijn zo slap als wat. Dus zou het juist goedkoper moeten worden. Maarja, we betalen graag voor lucht schijnbaar.
http://news.bbc.co.uk/1/hi/business/4705263.stmquote:Op donderdag 23 februari 2006 15:22 schreef Solopeople het volgende:
[..]
Inderdaad. Iedereen die nu nog Coca Cola koopt, LAAT zich graag bedonderen kennelijk. Ik kan er met mijn pet ook niet bij, 40% !!!!!!!!!!! Hou toch op, dat is toch gewoon oplichting.
Ah, maar 1.7 miljard dollar winst op een omzet van 6.3 miljard dollar per kwartaal. Dat moet hoger!quote:Revenue in the quarter was $6.3bn, up 7% from the $5.91bn recorded in the same quarter in 2004.
The Atlanta, Georgia firm said it earned $1.72bn in the three months to the end of June, compared to $1.58bn in the same period a year ago.
Het nuttigen van Cola heb ik in het laatste jaar van 1fles/dag naar 1fles/6maanden terug gebracht.quote:Op donderdag 23 februari 2006 12:51 schreef pberends het volgende:
Nog zo'n leuk voorbeeld:
Coca-Cola fles wekt irritatie op
[..]
Wat een drogredenen. Een nieuw ontwerp voor een fles is juist de kans om de fles goedkoper te maken. Hebben ze soms Jan des Bouvrie ingehuurd voor het ontwerp ofzo? Net of ze het ontwerp niet van anders landen konden overnemen. Bovendien wordt er veel minder plastic gebruikt bij de nieuwe flessen, want ze zijn zo slap als wat. Dus zou het juist goedkoper moeten worden. Maarja, we betalen graag voor lucht schijnbaar.
Cola drink ik ook nauwelijks. Ik drink liever een lekker koud glas vruchtensap of een bakkie koffie 's avonds.quote:Op zondag 26 februari 2006 12:27 schreef _Arthur het volgende:
[..]
Het nuttigen van Cola heb ik in het laatste jaar van 1fles/dag naar 1fles/6maanden terug gebracht.
Bevalt me prima. Zeker met die prijsverhoging van 40%. Slaat echt he-le-maal nergens op. Zeker dat men dit type fles al overal elders ook gebruikt en dus het nu nog goedkoper wordt deze te produceren. Men zal mischien wel de productie-lijnen moeten aanpassen op het nieuwe type-fles, maar dit rechtvaardigd niet die 40% verhoging.
Wie dringt je om elektriciteit te kopen?quote:Op zaterdag 25 februari 2006 16:31 schreef CherrymoonTraxx het volgende:
Wie dwingt je om merkkleding te kopen?
Daar ben je natuurlijk gewoon zelf bij. Je hoeft niks. Het is ook geen 'defect' zoals je suggereerd.quote:Op zondag 26 februari 2006 18:47 schreef pberends het volgende:
[..]
Wie dringt je om elektriciteit te kopen?
Maar er wordt natuurlijk op een handige manier een soort cultuur geschapen (bewust door dure merken) dat je er alleen bij hoort al je dure merkkleding koopt. Dat is geen vrije markt meer, maar het opdringen van een cultuur.
Je hebt nog steeds een keus. De keus om bij de zeeman/wibra/ander niet 'merk' je kleding te kopen.quote:Op zondag 26 februari 2006 18:47 schreef pberends het volgende:
Wie dringt je om elektriciteit te kopen?
Maar er wordt natuurlijk op een handige manier een soort cultuur geschapen (bewust door dure merken) dat je er alleen bij hoort al je dure merkkleding koopt. Dat is geen vrije markt meer, maar het opdringen van een cultuur.
Dat eerste is onzin. Elektriciteit is noodzakelijker dan 'n spijkerbroek van 180 euro.quote:Op zondag 26 februari 2006 18:47 schreef pberends het volgende:
[..]
Wie dringt je om elektriciteit te kopen?
Maar er wordt natuurlijk op een handige manier een soort cultuur geschapen (bewust door dure merken) dat je er alleen bij hoort al je dure merkkleding koopt. Dat is geen vrije markt meer, maar het opdringen van een cultuur.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |