http://www.lonelyplanet.com/worldguide/destinations/pacific/kiribati?a=factsquote:Kiribati is more a sprinkling of far-flung coral atolls than dry land, more deep blue ocean than sandy beach, more coconut trees than people, more Catholic church than ancient island beliefs. Kiribati (pronounced kee-ree-bus) is far away, hard to get to, untouristed and deeply religious.
Full Name
Republic of Kiribati
Capital City
Tarawa
Area
810 sq km
Population
84,000
Languages
English (official)
Religion
Kiribati Protestant Church, Catholic Church, other Christian denominations
Currency
Australian Dollar (A$)
Ten zuiden van Brabant schijnt een land te liggen dat Belgie heet. En ik maar denken dat dat gewoon zuidbrabant was.quote:Op vrijdag 13 januari 2006 11:21 schreef Hik het volgende:
Maar de vraag was dus: hebben jullie zelf nog landen waar je pas recentelijk van hoorde of die je nauwelijks kent?
quote:It is believed the first settlers arrived in Vanuatu approx. 3,500 years ago, from New Guinea and the Solomon Islands by sea-going canoe.
The first European to discover these islands was the Spanish explorer, Captain Pedro Ferdinand De Quiros, in 1605. He named them "Tierra Australis del Espiritu Santo", believing he had discovered the great southern continent.The island he landed on still bears the name Espiritu Santo.
In 1768, the next European to land here was the French explorer Louis Antoine de Bougainville. He put ashore on the islands of Aoba, Pentecost, and Maewo and named them the "Cyclades" after the Greek Islands and named the strait between the islands after himself.
In 1774, Captain James Cook sailed through the chain from north to south. He chartered many of the islands, gave many of them their present names, and renamed the archipelago the New Hebrides after the islands off Scotland, by which name it was known until Independence in 1980.
Following Cooks voyage the islands were visited by other French explorers and by 1895 both French and English subjects had settled here. In 1902 both nations appointed Resident Commissioners and in October 1906, Britain and France signed an agreement resolving their various claims to the country and making it a Condominium (the only one of its kind in the world) under joint management of both nations. It is estimated that through imported diseases brought to the country by missionaries, sandalwood traders and blackbirding etc. the population dropped from approx. 1,000,000 in 1800 to 45,000 in 1935.
At the end of 1978, the Condominium arrangement ceased, elections were held in November 1979 and the nation became independent on July 30th, 1980. Vanuatu joined the United Nations on September 15th, 1981.
Het ligt nabij Senegal:quote:Ravaged by protracted struggles for independence, civil conflict and guerrilla warfare, Guinea-Bissau is slowly rising up from the rubble. With beautiful unspoilt scenery and plenty of wildlife, West African traditions and Portuguese colonial remains, Guinea-Bissau has a lot going for it.
Full Name
Republic of Guinea-Bissau
Capital City
Bissau
Area
36,130 sq km
Population
1,200,000
Languages
Portuguese (official)
French (other)
Religion
Tribal religions (55%), Muslim (40%), Christian (5%)
Currency
West African CFA Franc (CFA)
Tussen Tonga en de Cook eilanden.quote:We don’t need traffic lights so we don’t have any.
Das een eiland, het land is Nieuw Zeelandquote:Op vrijdag 13 januari 2006 12:01 schreef Hyperdude het volgende:
Niue
http://www.niueisland.com/about/
Tussen Tonga en de Cook eilanden.
Overal op het eiland gratis Wifi, helaas geen haven.![]()
Maar dat hoort toch bij Nieuw-Zeeland?quote:Op vrijdag 13 januari 2006 12:01 schreef Hyperdude het volgende:
Niue
http://www.niueisland.com/about/
[..]
Tussen Tonga en de Cook eilanden.
Overal op het eiland gratis Wifi, helaas geen haven.![]()
van de CIA site;quote:Op vrijdag 13 januari 2006 12:04 schreef Intxaurraga het volgende:
[..]
Maar dat hoort toch bij Nieuw-Zeeland?
Toch iets anders dan een onderdeel van NZ denk ik. Meer te vergelijken met "onze" Antillen, maar 100% onafhankelijk is het idd niet ( dan woonde er waarschijnlijk ook niemand meer)quote:self-governing in free association with New Zealand since 1974; Niue fully responsible for internal affairs; New Zealand retains responsibility for external affairs and defense; however, these responsibilities confer no rights of control and are only exercised at the request of the Government of Niue
Maar qua status is het toch niet echt uniek, lijkt me. Maar wel een mooi eilandquote:Op vrijdag 13 januari 2006 12:08 schreef Hyperdude het volgende:
[..]
van de CIA site;
[..]
Toch iets anders dan een onderdeel van NZ denk ik. Meer te vergelijken met önze"Antillen, maar 100% onafhankelijk is het idd niet ( dan woonde er waarschijnlijk ook niemand meer)
Ik ben er tijdens een uit de handgelopen zeilreis eens beland. Na 2 weken heb je het wel weer gezienquote:Op vrijdag 13 januari 2006 12:10 schreef Intxaurraga het volgende:
[..]
Maar qua status is het toch niet echt uniek, lijkt me. Maar wel een mooi eiland.
Puik zeg. En dat terwijl het geen haven heeft.quote:Op vrijdag 13 januari 2006 12:12 schreef Hyperdude het volgende:
[..]
Ik ben er tijdens een uit de handgelopen zeilreis eens beland. Na 2 weken heb je het wel weer gezien![]()
St Kitts is nog een topic op fok over.quote:Op vrijdag 13 januari 2006 11:54 schreef Intxaurraga het volgende:
Nee sorry, ik ken ze allemaal
Al zijn er wel landen waarvan je nauwelijks ooit iets verneemd zoals Gabon, St. Kitts en Nevis, Nauru en Equatoriaal Guinea. Vooral die laatste twee zijn overigens wel toffe en absurde landjes.
da's een spelletje, geen echt landquote:Op vrijdag 13 januari 2006 19:37 schreef R-Mon het volgende:
Marat Idar: http://www.persis.nl/maratidar/English/basic.html
Ooit gevonden toen ik op mijn voornaam zocht. De koning daar heet ook Armon.![]()
Idd, gewoon min of meer een administratieve fout waardoor zoiets kan gebeuren. Leuk dat zo'n landje mag blijven bestaan.quote:Op donderdag 19 januari 2006 22:47 schreef komrad het volgende:
Wat grappig een land dat nooit opgeheven is
Ontkennen is wat anders dan niet weten he.quote:Op donderdag 19 januari 2006 23:09 schreef AngelinaJolie het volgende:
duitsland..
Da's dus gewoon Thailand.quote:[b]Op zondag 22 januari 2006 16:39
* Oksel ziet een shot van "The Beach" voor zich.. hmm
De bewonersquote:Britain's American colonies broke with the mother country in 1776 and were recognized as the new nation of the United States of America following the Treaty of Paris in 1783. During the 19th and 20th centuries, 37 new states were added to the original 13 as the nation expanded across the North American continent and acquired a number of overseas possessions. The two most traumatic experiences in the nation's history were the Civil War (1861-65) and the Great Depression of the 1930s. Buoyed by victories in World Wars I and II and the end of the Cold War in 1991, the US remains the world's most powerful nation state. The economy is marked by steady growth, low unemployment and inflation, and rapid advances in technology.
De vlagquote:Ruim honderd jaar lang heeft Neutraal Moresnet bestaan. Het lag in de vorm van een taartpunt ten zuiden van het huidige drielandenpunt bij Vaals.
Met zijn oppervlakte van 344 hectare, zijn grensomtrek van 11 km en met zijn oorspronkelijke 256 inwoners mocht het met recht een ministaatje genoemd worden.
Het grootste deel van zijn bestaan vormde het samen met België,Nederland en Duitsland een vierlandenpunt bij Vaals.
Nooit gehoord van de Tour de Burkina Faso? De mooiste wielerwedstrijd van Afrika? Verder ken ik het ook niet zo goed.quote:Op zondag 22 januari 2006 20:18 schreef rashudo het volgende:
http://en.wikipedia.org/wiki/Burkina_Faso
Totaal niks van gehoord, totdat vorige week een collega van me vertelde dat zijn zus daar stage heeft gelopen.
Weer wat geleerdquote:Op maandag 23 januari 2006 13:00 schreef UIO_AMS het volgende:
[..]
Nooit gehoord van de Tour de Burkina Faso? De mooiste wielerwedstrijd van Afrika? Verder ken ik het ook niet zo goed.
Woah, wat moet een mens in vredesnaam in Swazilandquote:Op maandag 23 januari 2006 22:10 schreef nickybol het volgende:
Swaziland wist ik tot 2 maanden geleden niet te vinden. Zeer waarschijnlijk ga ik er over een jaar voor 2 jaar wonen.
Dat was vroeger Opper Volta, ik vind de naam van de hoofdstad zo cool, Ouagadougou ofzoquote:Op zondag 22 januari 2006 20:18 schreef rashudo het volgende:
http://en.wikipedia.org/wiki/Burkina_Faso
Totaal niks van gehoord, totdat vorige week een collega van me vertelde dat zijn zus daar stage heeft gelopen.
Ik wil Koning worden van Swaziland.quote:Op maandag 23 januari 2006 22:17 schreef star_gazer het volgende:
[..]
Woah, wat moet een mens in vredesnaam in SwazilandLeuk avontuur
Net als de hoofdstad van Burnudi, Bujumburaquote:Op maandag 23 januari 2006 22:19 schreef Vava het volgende:
[..]
Dat was vroeger Opper Volta, ik vind de naam van de hoofdstad zo cool, Ouagadougou ofzo
Jaaah daar gaan al die vrouwen toch geyl voor dansen ofzoquote:Op maandag 23 januari 2006 22:21 schreef nickybol het volgende:
[..]
Ik wil Koning worden van Swaziland.
Nee, nooit van gehoord. Ik heb wel eens van het keizerrijk Verenigde Staten gehoord. Keizer Norton I is mijn favorietquote:Op zondag 22 januari 2006 20:30 schreef star_gazer het volgende:
United states of America
[..]
De bewoners
[afbeelding]
De vlag
[afbeelding]Iemand enig idee
Haha ja die is ook goed idd! Of de hoofdstad van Madagaskar, Antananarivoquote:Op maandag 23 januari 2006 22:23 schreef star_gazer het volgende:
[..]
Net als de hoofdstad van Burnudi, Bujumbura
De koning mag elk jaar een nieuwe uitzoeken. Hij heeft intussen al een flinke verzameling.quote:Op maandag 23 januari 2006 22:23 schreef star_gazer het volgende:
[..]
Jaaah daar gaan al die vrouwen toch geyl voor dansen ofzo
Of Bandar Seri Begawan, de hoofdstad van Brunei. Ook knap verzonnenquote:Op maandag 23 januari 2006 22:35 schreef Vava het volgende:
[..]
Haha ja die is ook goed idd! Of de hoofdstad van Madagaskar, Antananarivoecht zo grappig sommige plaatsnamen
De hoofdstad van Mongolie, Ulaanbaatar, past ook wel in dit rijtjequote:Op dinsdag 24 januari 2006 17:48 schreef Intxaurraga het volgende:
[..]
Of Bandar Seri Begawan, de hoofdstad van Brunei. Ook knap verzonnen.
Zo heb je ook, Mayotte grappig dat ze daar ook de euro hebbenquote:Op vrijdag 27 januari 2006 23:16 schreef BaggerUser het volgende:
Verhaaltje over Amsterdam Island
quote:Op dinsdag 24 januari 2006 16:35 schreef NIels25 het volgende:
Capital City
Cockburn Town (Grand Turk)
http://nl.wikipedia.org/wiki/Hutt_Riverquote:Hutt River, of voluit Principality of Hutt River Province (Prinsdom der Hutt River Provincie) is een zelfuitgeroepen onafhankelijke natie in West-Australië, zo'n 595 kilometer boven Perth. De dwergstaat werd op 21 april 1970 gesticht door de boer Leonard George Casley, die nu door het leven gaat als Prins Leonard I van Hutt River, het staatshoofd. De kroonprins is zijn oudste zoon Ian van Hutt River.
Geschiedenis
Graanboer Leonard George Casley had in 1969 al enige jaren onenigheid met de Australische overheid over het verhogen van de graanquota. In 1970 kon hij zijn bedrijf en zijn personeel niet meer in stand houden omdat er te weinig inkomsten waren door de strenge quota. Maar Casley vond een maas in de Australische wet; bij rechtstreekse economische dreiging mocht men zelfbestuur uitroepen. Casley vond de graanquota een rechtstreekse economische dreiging, dus scheidde hij zich af van het Gemenebest van Australië. Dit leidde tot vele rechtszaken tussen de Australische overheid en Leonard George Casley en zijn vrouw, Shirley, die stuk voor stuk gewonnen werden door het echtpaar. Op 21 april 1970 werd The Principality of the Hutt River Province uitgeroepen met als staatshoofd Prins Leonard I. Het Gemenebest van Australië moest Hutt River toen erkennen als autonome staat. Overigens mocht Hutt River zich van de rechter pas een land noemen indien er een postsysteem, een eigen valuta en een officieel paspoort zouden zijn opgezet. Dat is meteen gebeurd.
Huidige situatie
De postzegels zijn zeer geliefd onder verzamelaars en de paspoorten worden aan iedereen verstrekt voor 250 Hutt River Dollar. Het paspoort wordt door meerdere landen erkend, maar niet door alle landen. Ondertussen groeit de bevolking van Hutt River sterk. Maar dat zijn vooral bewoners buiten de landgrenzen, die de nationaliteit gekocht hebben. In Hutt River wonen slechts een krappe honderd burgers. Het overheidsgebouw heeft inmiddels ook de functie als postkantoor en toeristenbureau, voor de vele filatelisten en toeristen die het land bezoeken. Prinses-gemalin Shirley runt het overheidsgebouw. Hutt River heeft een kabinet, met een slechts ceremoniële functie, omdat Prins Leonard I de absolute macht heeft over het prinsdom. De economie bestaat uit de export van bloemen, agrarische producten, geld en postzegels en het toerisme.
Het staatje heeft ook een eigen leger (8 tanks zonder soldaten die opgeslagen staan in Engeland) en een eigen politie (1 man die in Zweden woont).
De Australische regering wil het het staatje zo moeilijk mogelijk maken, en daarom kunnen de inwoners geen aanspraak maken op de Australische sociale voorzieningen.
Je bent vanaf schiphol wel 35 uur bezig om er te komen met vliegtuig een bootquote:Op vrijdag 13 januari 2006 09:53 schreef Hik het volgende:
Van de meeste landen heb je op z'n minst wel eens gehóórd. Maar dit topic is voor landen waarvan je tot voor kort niet eens wist dat ze bestonden...
Natuurlijk gelijk even wat informatie/foto's/de lokatie voor je mede TRV-ers plaatsen. Zou je er heen willen?
Een land waarvan ik pas een poosje geleden voor het eerst hoorde is Kiribati, volgens de Lonely Planet:
[..]
http://www.lonelyplanet.com/worldguide/destinations/pacific/kiribati?a=facts
Hier ligt het:
[afbeelding]
Trivia: Blijkbaar was Kiribati het eerste land dat in 2000 de zon zag. Gut, dat had me toch bij moeten blijven...![]()
De vlag:
[afbeelding]
De bewoners:
[afbeelding]
En zo ziet het er uit:
[afbeelding]
.... Dus de vraag of ik er naartoe wil is een beetje retorisch...![]()
Overigens heb ik ook even op vliegtarieven gekeken wat het me zou kosten...
Amsterdam Tarawa Air Pacific / Japan AirLines / Air Nauru (enkeltje, augustus... retourtjes zijn onvindbaar) 5.285,00 Economy![]()
Nog even sparen dus...
Swaziland is erg mooi! Wel klein, en erg ruraal, maar zeer de moeite van het bezoeken waard.quote:Op maandag 23 januari 2006 22:17 schreef star_gazer het volgende:
[..]
Woah, wat moet een mens in vredesnaam in SwazilandLeuk avontuur
Ook het Atol Bikini is er te vinden, bekend van diverse kernproeven en natuurlijk de naamgeving aan een kledingstuk.quote:After almost four decades under US administration as the easternmost part of the UN Trust Territory of the Pacific Islands, the Marshall Islands attained independence in 1986 under a Compact of Free Association. Compensation claims continue as a result of US nuclear testing on some of the atolls between 1947 and 1962. The Marshall Islands hosts the US Army Kwajalein Atoll (USAKA) Reagan Missile Test Site, a key installation in the US missile defense network.
quote:Bikini telt 36 eilanden:
* Adrikan
* Aerokoj
* Aerokojlol
* Aomen
* Bikdrin
* Bikini (eiland)
* Bokaetoktok
* Bokbata
* Bokdrolul
* Bokonejien
* Bokonfuaaku