abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_33968053
Gister was er op het journaal een rapportage over intenationalisering van het onderwijs waar een of andere gymnasium school aan bod kwam om het zo maar te zeggen. Toch wel wel een wereld van verschil, net of je Luxemburg met Irak vergelijkt. Iedereen kent de beelden van vmbo-scholen wel. Wat zijn precies de cultuurverschillen tussen de gemiddelde vwo school en vmbo school?
pi_33969136
Dat in sommige scholen VMBO'ers de laatste tien minuten van elke les plaatjes mogen tekenen.
Het is ongetwijfeld gemakkelijker in blinde onderwerping te leven dan aan je bevrijding te werken: ook de doden zijn beter aangepast aan de aarde dan de levenden
pi_33969677
quote:
Op donderdag 12 januari 2006 11:51 schreef RichardQuest het volgende:
Dat in sommige scholen VMBO'ers de laatste tien minuten van elke les plaatjes mogen tekenen.
En het gaat dus over de gemiddelde vmbo of vwo school.

Stom genoeg kan ik er geen bedenken. Als ik zeg interesses van leerlingen telt dat ook weer niet, omdat dat weer geheel verschillend is bij ieder persoon.
Maar misschien dat het in het algemeen/gemiddelde dus wel tot zijn recht komt.
pi_33969823
quote:
Op donderdag 12 januari 2006 12:12 schreef ijsmeis het volgende:

[..]

Een vriend van mij loopt voor het eerst stage als leraar. Die school laat de VMBO-scholieren van klas 1 en 2 de laatste tien minuten van elke les tekenen....het lijkt me sterk dat dat uniek is.
Het is ongetwijfeld gemakkelijker in blinde onderwerping te leven dan aan je bevrijding te werken: ook de doden zijn beter aangepast aan de aarde dan de levenden
pi_33969845
Bij de ene schoolstroming draagt iedereen één wapen en VMBO'ers dragen er 2.
pi_33969884
quote:
Op donderdag 12 januari 2006 12:18 schreef RichardQuest het volgende:

[..]

Een vriend van mij loopt voor het eerst stage als leraar. Die school laat de VMBO-scholieren van klas 1 en 2 de laatste tien minuten van elke les tekenen....het lijkt me sterk dat dat uniek is.
Ik heb zelf op het vmbo gezeten (jaja, scheld me maar uit ) en ik heb nooit mogen tekenen .

Behalve met het vak tekenen natuurlijk.
pi_33969945
Ik denk dat een plattelands-VMBO en een VMBO in de stad ook een wereld van verschil is, TS.
pi_33969994
't Was ter indicatie, verhalen die ik hoor lijken vaak meer op de beschrijving van een opvangcentrum dan die van een school...
pi_33970117
De gemiddelde betrokkenheid van de scholier bij zijn/haar opleiding mischien?? Dat is altijd zo geweest.
Ik ben er ook van overtuigd dat de meesten op het VMBO/MAVO toch in veel gevallen lui/gemakzuchtig waren/zijn.
Er zijn natuurlijk altijd de gevallen dat iemand echt zijn best moet doen voor VMBO/MAVO maar dat zijn er niet bijster veel (uit mijn ervaring dan).
wie het kleine niet eert is ambitieus
  donderdag 12 januari 2006 @ 13:24:02 #10
120804 Yildiz
Freedom or loyalty?
pi_33971711
quote:
Op donderdag 12 januari 2006 12:23 schreef WAT het volgende:
Ik denk dat een plattelands-VMBO en een VMBO in de stad ook een wereld van verschil is, TS.
Bovenstaande tekst = C C 3.0 NL BY-NC-ND - quotes inkorten uitgezonderd.
pi_33974817
Ik deed vorig jaar VMBO, en nu zit ik op een school met alleen maar HAVO en VWO, maar ik kan het verschil wel merken. Op het VMBO zijn de leerlingen veel minder zelfstandig en hebben meer een instelling van "het komt wel", terwijl dat op de HAVO en het VWO veel meer het geval is, anders redt je het niet. Dit komt denk ik ook wel doordat op het VMBO het groepsgedrag veel meer heerst en de leerlingen veiligheid zoeken "in de groep".
pi_33975086
quote:
Op donderdag 12 januari 2006 12:12 schreef ijsmeis het volgende:

[..]

Stom genoeg kan ik er geen bedenken. Als ik zeg interesses van leerlingen telt dat ook weer niet, omdat dat weer geheel verschillend is bij ieder persoon.
Maar misschien dat het in het algemeen/gemiddelde dus wel tot zijn recht komt.
Het verschil is natuurlijk gigantisch. Vmbo = arbeiders Vwo = elite.
pi_33975231
quote:
Op donderdag 12 januari 2006 15:07 schreef Diederik_Duck het volgende:

[..]

mja, die vwo klantjes die gaan 3 keer per jaar op vakantie naar Brazilie, Kanarische Eilanden en dan nog even een weekje wintersport in Val Thorens. Zo doe je al veel meer ervaring en indrukken op dan waneer je eens per jaar twee weken op een camping in frankrijk staat.
pi_33975351
quote:
Op donderdag 12 januari 2006 12:28 schreef Coencordia het volgende:
De gemiddelde betrokkenheid van de scholier bij zijn/haar opleiding mischien?? Dat is altijd zo geweest.
Ik ben er ook van overtuigd dat de meesten op het VMBO/MAVO toch in veel gevallen lui/gemakzuchtig waren/zijn.
Er zijn natuurlijk altijd de gevallen dat iemand echt zijn best moet doen voor VMBO/MAVO maar dat zijn er niet bijster veel (uit mijn ervaring dan).
Als je je best moet doen voor het VMBO ben je pas echt dom .
pi_33975463
quote:

[..]

Valt wel mee met eilite. Hoewel ik soms wel die indruk krijg van sommige gymnasiums.
  donderdag 12 januari 2006 @ 15:20:44 #16
48840 Xtreem
Minimalist in training
pi_33975615
quote:

[..]

Los van mijn beeld op de gemiddelde VMBO'er (laat ik eerlijk zijn: dat komt vooral uit de media en is dus weinig objectief en niet echt gefundeerd.) heb ik wel duidelijk een mening over de gemiddelde VWO'er.
Als die groep 'de beste' groep is van mijn generatie en er net onder, dan vind ik dat toch echt een 'behoorlijke' inflatie van het woord 'elite'.
Maw: Op het vwo ( en de universiteit) loopt heel veel ongeïnteresseerd, lui, bekrompen en oppervlakkig volk rond.
The secret to happiness is freedom...
And the secret to freedom is courage.
Thucydides
pi_33975677
quote:

[..]

Sorry maar ik voel me toch echt niet tot de elite behoren... Maar misschien vind jij het heel goed van jezelf dat je beter je best hebt gedaan of slimmer bent dan de arbeider! Die jouw huis bouwt en vuil opruimt! Als ik 1 ding geleerd heb op havo is dat mensen van mavo en lager geen cent minder zijn dan een ander! Beetje respect mag wel...
If you need space... join NASA baby!
pi_33975723
quote:
Op donderdag 12 januari 2006 15:20 schreef Xtreem het volgende:

[..]

Los van mijn beeld op de gemiddelde VMBO'er (laat ik eerlijk zijn: dat komt vooral uit de media en is dus weinig objectief en niet echt gefundeerd.) heb ik wel duidelijk een mening over de gemiddelde VWO'er.
Als die groep 'de beste' groep is van mijn generatie en er net onder, dan vind ik dat toch echt een 'behoorlijke' inflatie van het woord 'elite'.
Maw: Op het vwo ( en de universiteit) loopt heel veel ongeïnteresseerd, lui, bekrompen en oppervlakkig volk rond.
Dat klopt. Maar het begrip elite is dan ook vooral een begrip dat in relatieve zin moet worden opgevat. Vergelijkend met vmboers kun je wel stellen dat op het vwo de elite zit.
pi_33975764
quote:
Op donderdag 12 januari 2006 15:22 schreef SubTOP het volgende:

[..]

Sorry maar ik voel me toch echt niet tot de elite behoren... Maar misschien vind jij het heel goed van jezelf dat je beter je best hebt gedaan of slimmer bent dan de arbeider! Die jouw huis bouwt en vuil opruimt! Als ik 1 ding geleerd heb op havo is dat mensen van mavo en lager geen cent minder zijn dan een ander! Beetje respect mag wel...
Wie zegt dat ik geen respect heb? Ik sluit alleen mijn ogen niet voor de - objectieve - verschillen.
pi_33975892
Of zichzelf elite vind? Ik ken zat mensen die het vanaf een lagere opleiding verder schoppen dan de gemiddelde vwo er. Uiteindelijk draait het als je eenmaal in het bedrijfsleven om doorzettingsvermogen en investeren in jezelf, gecombineerd met een stuk gezond verstand...
  donderdag 12 januari 2006 @ 15:29:26 #21
78918 SeLang
Black swans matter
pi_33975920
Vroegah toen had je geen VMBO, maar wel Huishoudschool en LTS.
Ik heb als vakantiewerk na m'n (VWO) eindexamen een tijdje (bijna 3 maanden) op de afvalverwerking van een fabriek gewerkt voor 3.75 gulden per uur . Daar waren ook mensen van LTS en MAVO die daar vakantiewerk deden. De verschillen waren erg interessant om te zien.

- De LTS mensen werkten behoorlijk hard. Ze vonden het geen minderwaardig werk maar gewoon werk dat moest gebeuren en staken dus de handen uit de mouwen

- De MAVO mensen deden geen reet want ze vonden het maar minderwaardig werk en ze begonnen gelijk te klieren en een bende ervan te maken als de baas er even niet was

- De VWO-ers vonden het ook kutwerk, maar stelden voor zichzelf targets hoeveel ze die dag af zouden krijgen en probeerden die dan te halen (dus hard werken) zodat het toch nog een soort van uitdaging werd. Na een paar weken kregen ze daarom ook de leiding (als de echte baas een dag vrij nam), zonder dat de baas wist dat ze een hogere opleiding hadden.

Ik weet niet of bovenstaande toeval was maar ik vind het erg illustratief voor de verschillen in mentaliteit.
"If you want to make God laugh, tell him about your plans"
Mijn reisverslagen
pi_33976033
Hmm SeLang, je hebt gelijk. Ik denk dat vmbo'ers begeleiding nodig hebben en vwo'ers niet per se.
Ik geloof dat je op het vwo ook al redelijk zelfstandig werkt?

En op het vmbo is dit totaal niet zo. Er is áltijd een leraar. Is hij er even niet, dan is het gelijk ook een teringzooi. (uitzonderingen daar gelaten)
pi_33976063
quote:
Op donderdag 12 januari 2006 15:25 schreef Diederik_Duck het volgende:

[..]

Wie zegt dat ik geen respect heb? Ik sluit alleen mijn ogen niet voor de - objectieve - verschillen.
Ik vind het nogal stom om te stellen dat vwo volk tot de elite behoort... en daarmee respectloos naar lager opgeleide mensen... Maar misschien overdrijf ik het wel en is jou opvatting van het woord elite anders dan de mijne, laten we erop houden dat respect tegenover laatstgenoemde groep wel zo netjes is omdat ze net zo waardevol zijn als jij en ik?
  donderdag 12 januari 2006 @ 15:40:50 #24
138811 GuntherJauch
HipHop ist Halbschwul.
pi_33976314
Als ik langs een VMBO-school fiets (met een grote boog uiteraard, daar niet van) dan valt het me altijd op dat je geen individuen ziet staan, maar enkel groepjes. Een groepje gothics, groepje Lonsdale-jeugd, groepje Marokkanen, groepje BrEeZaH's. Dat heb ik op het VWO nooit gezien. Derhale zou je kunnen stellen dat VWO'ers al verder ontwikkeld zijn (tot individu) en dat er op het VMBO een grote drang naar hokjesgedrag is.

Verder natuurlijk de standaardzaken zoals meer agressie op het VMBO (toen ik nog in club verband voetbalde hoorde je de meest maffe verhalen van VMBO'ers, terwijl er in mijn klas, op het VWO, werkelijk nooit iets in die richting gebeurde).
Die Hosen die die tragen
Sehen aus wie reingeschissen
Man beschimpft sich gegenseitig
Und das nennt man dissen
pi_33976360
quote:
Op donderdag 12 januari 2006 15:28 schreef SubTOP het volgende:
Of zichzelf elite vind? Ik ken zat mensen die het vanaf een lagere opleiding verder schoppen dan de gemiddelde vwo er. Uiteindelijk draait het als je eenmaal in het bedrijfsleven om doorzettingsvermogen en investeren in jezelf, gecombineerd met een stuk gezond verstand...
Dat is toch echt de uitzondering.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')