quote:
Op woensdag 11 januari 2006 22:19 schreef ricaplayer het volgende:ik doe een klein onderzoekje naar iedereen zijn/haar eerste spel dus.
1) Wat was jou eerste spel?
2) Waarom dat spel en niet een ander?
3) vond je hem leuk?
1. TV Tennis, ergens rond 1978/1979
2. er bestond niets anders
3. om te zien dat je iets op de TV zelf kon beinvloeden was magisch
TV Tennis was bij kennissen van mijn ouders, waarschijnlijk op een oude Oddyssee. In 1980 kreeg ik mijn eigen spelcomputer, een Audio Sonic met twee cartridges. Olympische sporten, met oa. pong (tv tennis) en Boxen. Dat laatste spel was een keer op TV te zien geweest in een programma met Sonja Barend, ergens in '78. Een professor legde aan de hand van het spel uit dat iedereen 'in de toekomst' TV spelletjes zou spelen. Het zag er fenomenaal uit. Echte mannetjes. Mijn vader had trouwens indertijd een programmeerbare calculator met tapes en het 'spel' maanlander. Je kreeg niets anders te zien dan getalletjes waar je op moest anticiperen.
Enfin, toen ik de AS had stond bij oa. Marskramer een Atari te pronken met de 'echte' Space Invaders. Overal bij vriendjes doken Videopacs op, met een 'echt' toetsenbord en hier en daar de cartridge 'lichtkrant'. Dat was -hoe gek het ook klinkt- een droom, net als de cartridge waarmee je zelf zou kunnen programmeren. In cafetaria's verschenen arcadekasten met Pacman, Astroblaster, Donkey Kong e.d. Toen ik genoeg geld had gespaard voor een Videopac twijfelde ik over een ZX-81. Die kostte toen 399,- gulden. De Videopac 299,-. Maar toen werd de Vic20 in prijs verlaagd, een echte computer met kleuren, volgens het foldertje met Ad Visser en Hubrecht Duiker. Geen 1299,- meer maar 499,-. Die kocht ik en er brak een tijd aan van listings intypen om een spelletje te kunnen spelen. Later had ik een cassetterecorder en begon de tijd van cassettebandjes ruilen.. En ja, daarna kwam de C64. En in 1988 de Amiga 500. Ergens in 1993 de Amiga 1200, ergens in 1997 een P-II en intussen ben ik drie PC verder.
Toch kriebelt het af en toe en het is leuk om eens met emulators te rommelen. De oude (spel)computers heb ik nog steeds, net als de cartridges en cassettes.