quote:
Op donderdag 17 juli 2008 19:16 schreef Ali_Kannibali het volgende:We hebben het niet over 'een tegenstellinkje'. Het gaat om de fundamenten van wie of wat God is, en wat de weg naar verlossing is. Er zijn vele religies die daar een andere kijk op hebben. Het christelijk geloof onderscheidt zich door dat te beweren dat er maar 1 weg is, Jezus Christus. Eckhart en Oprah verkrachten die leer nu door te beweren dat die leer van 1 weg niet klopt en willen dat ondersteunen door enkele bijbelverzen uit hun context te halen en in hun straatje te laten passen, ookal is er geen enkele reden om het uit te leggen zoals zij het doen (zoals 'jullie zijn het licht van de wereld' uitleggen als 'jullie zijn bewustzijn') waardoor ze mensen een vals evangelie leren. Dat gaat wel even verder dan een tegenstellinkje, dat is misleiding.
Weet je, bij ieder groot geloof heb je mystieke stromingen en orthodoxe (dogmatische) stromingen.
Het belangrijkste verschil tussen deze twee soorten stromingen is volgens mij dat de mystieke stromingen God als overal en in alles geintegreerd zien, terwijl de orthodoxe stromingen God zien als iets externs, iets buiten de natuur, buiten de mens, buiten de aarde.
Vandaar ook dat orthodoxe stromingen gebaseerd zijn op straf, angst en ontzag, terwijl mystieke stromingen gebaseerd zijn op respect, liefde en verwondering. Het is God ziet alles en zal oordelen versus God is alles, ook jou, en laat alles dus de vrije keus. Dit is geen reden voor losgeslagenheid onder mystici echter, immers, bij de mystieke stromingen zit het oordeel eigenlijk al reeds in het handelen zelf, want door fout handelen zul je struikelen, en door goed handelen zul je slagen.
Overzichtje wat de stromingen betreft:
- <geloof>:<mystieke stroming>
- Christendom: Gnosticisme
- Jodendom: Kabbalah
- Islam: Soefisme
- Boeddhisme: Zen (of Dzogchen)
- Hindoeisme: Advaita Vedanta
De orthodoxe stromingen nemen alles letterlijk of zijn niet verder gekomen dan de zaken volgens middeleeuws wereldbeeld uit te leggen. De mystieke stromingen daarentegen laten veel meer vrijheid en liggen wat mij betreft ook veel dichter bij de essentie van de diverse religies, zo ook dichter bij elkaar, en zij leunen zelfs dichter tegen de moderne natuurkunde aan. Willigis Jager schrijft in zijn boek "Elke Golf Is De Zee" (aanrader, zeer volwassen boek over mystiek) dat de moderne theologen zullen bestaan uit natuurkundigen en biologen. Dit is volgens mij ietwat gechargeerd, maar de kern van de boodschap lijkt me juist.
Nog een verschil is dat orthodoxe stromingen voornamelijk geinteresseerd zijn in het intellect (denk na, beheers jezelf) van de mens. Gek genoeg kunnen deze het dan weer niet goed met bepaalde wetenschappen vinden. Dit terwijl mystieke stromingen het lichaam (gedachten loslaten, voelen, zintuigen) erg belangrijk achten om God te kunnen vinden. Gek genoeg kunnen deze het juist een stuk beter met bepaalde wetenschappen vinden.
De orthodoxe stromingen claimen verder, ieder voor zich, het enige juiste pad te hanteren.
Het zijn de diverse mystieke stromingen daarentegen die allen verschillende paden bewandelen naar een en dezelfde bergtop, en laten elkaar vrij wat de paden betreft. Het beste kies je het pad dat het dichtst tegen je cultuur (Christelijke, Joodse, Islamitische, etc.), cultuur aanleunt, als dat niet lukt kun je andere paden kiezen.
Nu kun je natuurlijk discussieren over hoe bepaalde teksten uit heilige geschriften geinterpreteerd dienen te worden, maar als je de mystieke stromingen de enige correcte stromingen vindt dan is er niets verkeerds aan om de heilige teksten volgens die stromingen te interpreteren, toch? En dan klopt het wat ze zeggen, we zijn het licht, we zijn bewustzijn. Dat geldt voor mensen, voor dieren, voor je computer, je stoel, je televisie, en voor iedere zandkorrel in de woestijn (of op het strand ;-). Allen zijn manifestaties van bewustzijn, van God.
Verder moet ieder mens uiteindelijk zelf uitmaken welk pad hij of zij bewandeld. Kies je voor Tolle dan doe je het op de Tolle-manier. En voor mijn part voeg je daar een vleugje Islam of ander soort geloof aan toe, of jas je er wat zen doorheen, het is maar net wat voor je werkt en wat niet. De Tolle-manier is voor mij gewoon een van de diverse ingredienten. Het is het bruggetje over een afgrond waar ik niet voorbij kwam, en nu ik voorbij de afgrond ben kan ik weer andere handvatten kiezen om verder te komen.
Maal oneindig ;-)
Vergis je trouwens niet, de uitspraken van Tolle en van Oprah komen ook weer niet uit de lucht vallen, vele andere mystici hebben soortgelijke uitspraken gedaan. Eckhart Tolle quote ook vaak Boeddha, of bepaalde zen-meesters, en zelfs Meester Eckhart (Johannes Eckhart), een Duitse theoloog en mysticus uit de 13e eeuw. Tolle had dan ook volgens eigen zeggen eerst de ervaring, en is er daarna pas over gaan lezen.