Dat zijn allemaal vormen van energie, dus meetbaar. Misschien zijn geestverschijningen geen energievorm. Ik zal het artikel trouwens een lezen, niet dat ik me er niet in wil verdiepen hoor maar heb er nog geen tijd voor gehadquote:Op woensdag 11 januari 2006 13:00 schreef Kiteless het volgende:
[..]
Dat zal het zijn !
Gelukkig beschikken electriciteit, magnetisme, licht, geluid etc. wel over een stoffelijk lichaam, anders hadden we nooit geweten dat ze bestonden
Laat ik het zo stellen - als ze waarneembaar zijn met een fototoestel, zullen ze op de 1 of andere manier licht moeten uitstralen; er is geen andere manier waarop ze zowel op een normaal fototoestel alswel een digitaal fototoestel geregistreerd kunnen worden.quote:Op woensdag 11 januari 2006 13:11 schreef Metro2005 het volgende:
[..]
Dat zijn allemaal vormen van energie, dus meetbaar. Misschien zijn geestverschijningen geen energievorm. Ik zal het artikel trouwens een lezen, niet dat ik me er niet in wil verdiepen hoor maar heb er nog geen tijd voor gehad![]()
Bij MIJ gaat alles langs mij heen? En ik, bij een sektequote:Op woensdag 11 januari 2006 12:46 schreef Mudman het volgende:
[quote]Op dinsdag 10 januari 2006 22:04 schreef Analyzing_Barb het volgende:
[..]
Het gaat weer allemaal langs je heen hè.
Eerst schrijf je een zelfingenomen stukje vol vooroordelen waar de honden geen brood van lusten: jij bent de enige die juist denkt: die anderen die je zo goed kent en waar je zoveel vanaf weet leiden een vreselijk leven. Ze dwalen in duisternis, en zijn heel ongelukkuig en dat is hun 'verdiende, verschrikkelijke straf' . Bij welke belachelijke sekte jij, vraag ik me dan af.
Grappig dat je andere mensen dan arrogant noemt.
In de stukken die daarna komen bewijs je vervolgens dat je niet goed weet waar je het over hebt, en dat het dus inderdaad vooroordelen zijn.
Hoe noem je dat zelf nou, zo’n grote mond over mensen en zaken die anders zijn dan jij maar waarvan je het fijne niet weet? Ik noem het iig niet slim.
En als ik je daarom wijs en vermoed dat jij dat blijkbaar nodig hebt om je goed te voelen, schiet je weer in je oude reflex: “ Mamma: Ze noemen me dom” (wat ik in ieder geval niet heb gedaan) en dan krijgen we een pijnlijke en genante uiteenzetting van je achtergrond waar echt niemand op zit te wachten.
Tip als je je energie inderdaad aan wat anders wilt besteden :quote:Op woensdag 11 januari 2006 13:21 schreef Analyzing_Barb het volgende:
[..]
Bij MIJ gaat alles langs mij heen? En ik, bij een sekteik ben al helemaal niet van de 'meelopers', nooit geweest ook, maar kan me wel in sommige teksten vinden.
Heb jij echt niets beters te doen dan mensen proberen te beledigen?
Waarom eigenlijk genant en pijnlijkIk schaam me totaal niet voor mijn achtergrond en kunnen(integendeel), ik heb daar ook geen reden toe. Ga liever iemand anders 'psychologisch beoordelen'.
Maar goed we kunnen wel eeuwig door blijven discussieëren over eea, maar ik vind het eigenlijk verspilde energie, die ik liever ergens anders aan besteed. Dat jij je nou zo enorm aangevallen en aangesproken voelt, kan ik trouwens ook niet helpen (wat betreft tekst van van der Heide)
Ja maar sceptici die iets willen testen zenden blijkbaar negatieve trillingen uit waardoor de spookjes niet komen opdagen.quote:Op woensdag 11 januari 2006 13:18 schreef Kiteless het volgende:
[..]
Laat ik het zo stellen - als ze waarneembaar zijn met een fototoestel, zullen ze op de 1 of andere manier licht moeten uitstralen; er is geen andere manier waarop ze zowel op een normaal fototoestel alswel een digitaal fototoestel geregistreerd kunnen worden.
Simpel, het is allemaal nep, of "we" zenden inderdaad trillingen uit waardoor we de spookjes beledigenquote:Kortom, dit lijkt me vrij meetbaar.
Waarom zouden zoveel mensen wel geest-foto's kunnen maken, maar zou dat niet onderzocht kunnen worden ?
Wat is nou het punt dat het onderzoeken tegenhoudt ?
Precies, en dat is het probleem.quote:Onderzoeken is niks anders dan er met vaste regels kritisch naar kijken, maar telkens als dat gebeurt is er wel iets te verzinnen waarom "de geest even geen zin heeft".
Ik geloof niet in geestfoto'squote:Op woensdag 11 januari 2006 13:18 schreef Kiteless het volgende:
[..]
Laat ik het zo stellen - als ze waarneembaar zijn met een fototoestel, zullen ze op de 1 of andere manier licht moeten uitstralen; er is geen andere manier waarop ze zowel op een normaal fototoestel alswel een digitaal fototoestel geregistreerd kunnen worden.
Kortom, dit lijkt me vrij meetbaar.
Waarom zouden zoveel mensen wel geest-foto's kunnen maken, maar zou dat niet onderzocht kunnen worden ?
Wat is nou het punt dat het onderzoeken tegenhoudt ?
Onderzoeken is niks anders dan er met vaste regels kritisch naar kijken, maar telkens als dat gebeurt is er wel iets te verzinnen waarom "de geest even geen zin heeft".
Okee, wil iedereen die in telekinese gelooft even mijn hand opsteken dan ?quote:
Waar slaat dat nou weer op.quote:Op woensdag 11 januari 2006 13:40 schreef Kiteless het volgende:
[..]
Okee, wil iedereen die in telekinese gelooft even mijn hand opsteken dan ?
Dat is het ook ja....quote:Op woensdag 11 januari 2006 13:55 schreef Metro2005 het volgende:
[..]
Waar slaat dat nou weer op.
Ik geloof niet dat geesten op een foto kan verschijnen, heel simpel -> een fototoestel vangt licht op. Een geest zou dan dus licht moeten uitzenden -> een geest zou dus met het blote ook ook te zien moeten zijn. En geesten zijn niet met het blote oog waarneembaar.
Het ENIGE wat ik me kan voorstellen is dat geesten in een paralelle dimensie leven wat een iets andere tijdsbeleving kent dan onze realiteit en als je een lange sluitertijd gebruikt dat je dan kan fotograferen wat er in dat tijdsbestek gebeurt is. Maar theoretisch zou je fototoestel dan vooruit of achteruit in de tijd moeten fotograferen en dat kan weer niet![]()
He, lastig allemaal
Dat was een grapje, maar je bent niet bekend met het fenomeen 'humor' blijkbaar..quote:
Uhm, een fototoestel dat "vooruit in de tijd fotografeert" noemen we een videocamera,quote:Het ENIGE wat ik me kan voorstellen is dat geesten in een paralelle dimensie leven wat een iets andere tijdsbeleving kent dan onze realiteit en als je een lange sluitertijd gebruikt dat je dan kan fotograferen wat er in dat tijdsbestek gebeurt is. Maar theoretisch zou je fototoestel dan vooruit of achteruit in de tijd moeten fotograferen en dat kan weer niet![]()
quote:Op woensdag 11 januari 2006 13:40 schreef Kiteless het volgende:
[..]
Okee, wil iedereen die in telekinese gelooft even mijn hand opsteken dan ?
Ja ik snapte het grapje later pasquote:Op woensdag 11 januari 2006 14:42 schreef Kiteless het volgende:
[..]
Dat was een grapje, maar je bent niet bekend met het fenomeen 'humor' blijkbaar..
[..]
Uhm, een fototoestel dat "vooruit in de tijd fotografeert" noemen we een videocamera,
en "achteruit in de tijd fotogaferen" is hetzelfde als vooruit, alleen speel je later de video achterwaarts af.
Geen enkel probleem dus lijkt me zo.
Maar het punt is - als er 'paranormale' dingen zijn die we kunnen waarnemen - hetzij met het blote oog, hetzij met een camera, hetzij met een bandrecorder - dan valt het gewoon te meten.
Als het een gevoel is ? Meten we je hersenen.
Het is raar om te stellen dat er dingen zijn die je wel ziet/ruikt/hoort/voelt/whatever en vervolgens te beweren dat je dat nooit zult kunnen bewijzen.
Uhm, dan zet je toch gewoon een camera 24-uur per dag aan ?quote:Op woensdag 11 januari 2006 14:50 schreef Metro2005 het volgende:
[..]
En een videocamera fotografeert niet vooruit in de tijd, maar neemt de tijd op die verstrijkt. Niet de tijd die nog moet gebeuren nadat de filmcamera is gestopt met filmen. En achteruit bedoel ik dus de tijd vóór je de camera de opdracht geeft een foto of film te maken.
Ook van de dag ervoor? Of de dag erna?quote:Op woensdag 11 januari 2006 14:52 schreef Kiteless het volgende:
[..]
Uhm, dan zet je toch gewoon een camera 24-uur per dag aan ?
Dan heb je altijd beeld van de tijd die je wilt hebben
Ja toch ?quote:Op woensdag 11 januari 2006 15:05 schreef Metro2005 het volgende:
[..]
Ook van de dag ervoor? Of de dag erna?
quote:Op woensdag 11 januari 2006 15:09 schreef Kiteless het volgende:
[..]
Ja toch ?
Als je een beveiligingscamera hebt die altijd aan staat, dan heb je toch alle beelden ?
Wat is je punt nou
Nee, dit is je eerste fout : ze wekken geen paranormale activiteit op,quote:Op woensdag 11 januari 2006 13:11 schreef Metro2005 het volgende:
[..]
edit: Artikel gelezen. Het enige wat het artikel zegt is dat je zogenaamde paranormale activiteiten kan opwekken door bv bepaalde geluidsfrequenties te laten horen.
Dat is dus weer quatsch, want zelf als jij gelooft dat een baksteen zacht en fluffy is kan ik nog steeds jouw hersenpan ermee inslaan.quote:Voor mensen die erin geloven en het meemaken zijn paranormale activiteiten net zo echt als voor anderen een zinkende baksteen.
Ik snap niet wat je hiermee wilt zeggen.quote:Liegt de persoon die het gevoel heeft dat de tijd veel langzamer gaat dan de klok aangeeft?
En weer maak je een denkfoutquote:Waarom heeft de ene persoon het warm in een kamer terwijl de 2e persoon het in die kamer koud heeft? Volgens de thermometer is het namelijk 20 graden in die kamer, dat heeft de wetenschappelijke meetmethode bewezen. En toch hebben 2 personen een verschillend idee over de temperatuur, volgens de 20 graden zou de persoon die het koud heeft dus liegen volgens jou, immers: het is bewezen dat het een aangename temperatuur is in die kamer.
Als die persoon zegt dat ie met z'n overleden oma kan praten terwijl mensen gewoon in z'n hersenen kunnen zien dat ie aan het hallucineren is, dan liegt die persoon ja.quote:Als de ene persoon paranormale activiteiten waarneemt en een ander niet, liegt de persoon dan die zegt dat hij een geest ziet? Omdat het 'bewezen' is dat er geen geest is omdat de wetenschap hem niet kan verklaren of meten?
Nee, als het er tegenin gaat is er simpelweg meer onderzoek nodig om de wetenschappelijke principes aan te passen zodat ze weer kloppen.quote:Is alles wat tegen wetenschappelijke principes ingaat dan perse niet waar?
Ja, maar dat zijn subjectieve meningen, dat heeft niks met realiteit te maken.quote:Dat wil ik ermee zeggenen nee ik kan ook niet bewijzen dat het bestaat of niet bestaat maar ik weet voor mezelf dat geesten ed echt zijn.
Net zo goed als dat die persoon in de 20 graden kamer het echt koud heeft en net als de persoon die de tijd langzaam vindt verstrijken.
Sorry... dit is erg offtopic. Maar deze houden we erinquote:Op woensdag 11 januari 2006 15:41 schreef punchdrunk het volgende:
nou, beste meneer van der heide, ik zal je even een handje helpen: persoonlijk zal het mij werkelijk rectaal oxideren wat jij vindt van mensen die het niet eens met je zijn. doe lekker je ding, zo down-to-earth of zweverig als je leuk vindt, maar laat mij er buiten. deze robot blijft lekker sceptisch tot zijn ratio uitdooft, wat dat in godsnaam ook moge betekenen!
En wat ik dus precies zeg is :quote:Op woensdag 11 januari 2006 16:02 schreef Metro2005 het volgende:
Kiteless, Wat ik alleen maar wil zeggen is dat ervaringen voor iedereen altijd anders zijn. Zelfs zulke fundamentele dingen als tijd en temperatuur.
Dat vind ik nou zo slap he, dan gaan mensen met je in discussie,quote:Maar wat jij nu doet is een discussie starten over het wel of niet bestaan van paranormale activiteit.
Dat is nou juist iets wat ik wil vermijden.
Duh, anders viel er weinig wetenschappelijk te onderzoeken, niet ?quote:Wees alleen niet al te snel met je oordeel, als iets niet 'wetenschappelijk' bewezen is dan betekent het niet automatisch dat iets niet bestaat.
Ik wil best met je discussieren maar ik discussieer hier gewoon niet graag over dus als het niet hoeft... Ik heb mijn eigen mening en die mag je best weten maar ik weet nu al dat je er niks van gelooftquote:Op woensdag 11 januari 2006 16:15 schreef Kiteless het volgende:
[..]
En wat ik dus precies zeg is :
da's allemaal prima, je kunt wel door blijven gaan over mensen die het als echt ervaren, maar in een discussie die gaat over of het echt is is dat compleet irrelevant.
Iemand die LSD gebruikt ervaart alles raar en ervaart dat ie kan vliegen.
Zo zijn er al een hoop dood neergevallen van flatgebouwen.
Hun ervaring dat het 'echt' was kon niet voorkomen dat de realiteit ze even een lesje leerde.
[..]
Dat vind ik nou zo slap he, dan gaan mensen met je in discussie,
en als je vervolgens al hun stellingen onderuit haalt gaan ze roepen dat ze er niet (meer) over wilden discussieren.
![]()
[..]
Duh, anders viel er weinig wetenschappelijk te onderzoeken, niet ?
Okee, je geeft dus toe dat je een mening hebt maar dat die nergens op gebaseerd is, en al helemaal niet op feiten.quote:Op woensdag 11 januari 2006 16:32 schreef Metro2005 het volgende:
[..]
Ik wil best met je discussieren maar ik discussieer hier gewoon niet graag over dus als het niet hoeft... Ik heb mijn eigen mening en die mag je best weten maar ik weet nu al dat je er niks van gelooft![]()
en een discussie over zoiets ongrijpbaars is net zoiets als discussieren over de kamertemperatuur .....
gevoel en ervaringen dus. Geen harde feiten.
Als je met feiten: wetenschappelijk bewezen bedoelt: inderdaadquote:Op woensdag 11 januari 2006 16:45 schreef Kiteless het volgende:
[..]
Okee, je geeft dus toe dat je een mening hebt maar dat die nergens op gebaseerd is, en al helemaal niet op feiten.![]()
Ik duw niemand, jij ging een discussie aan die je niet kon winnen en toen vond je maar dat jij geen argumenten nodig had voor je meningquote:Op woensdag 11 januari 2006 17:00 schreef Metro2005 het volgende:
[..]
Ik heb namelijk geen zin om hetzelfde te gaan doen als de auteur van de tekst van de OP, en die richting begin je me nu wel uit te duwen.
![]()
Hij heeft wel argumenten. Hij heeft alleen geen wetenschappelijk bewezen feiten klaarliggen, die jij zo nodig hebt om aan te kunnen nemen dat er zoiets als het paranormale bestaat.quote:Op woensdag 11 januari 2006 17:31 schreef Kiteless het volgende:
[..]
Ik duw niemand, jij ging een discussie aan die je niet kon winnen en toen vond je maar dat jij geen argumenten nodig had voor je mening
Nee, z'n 'argumenten' warenquote:Op woensdag 11 januari 2006 17:36 schreef Marietje_34 het volgende:
[..]
Hij heeft wel argumenten. Hij heeft alleen geen wetenschappelijk bewezen feiten klaarliggen, die jij zo nodig hebt om aan te kunnen nemen dat er zoiets als het paranormale bestaat.
Dat is slechts jouw mening, jij vindt het quatsch. Lees het zelf nog maar even na, je hebt schijnbaar toch eea gemist.quote:Op woensdag 11 januari 2006 18:08 schreef Kiteless het volgende:
[..]
Nee, z'n 'argumenten' waren
a) geen argumenten
b) irrelevante quatsch.
lees Aan de 'sceptici' en 'paranormaal ingestelden' onder ons nog maar eens voor een uitleg.
Ach, joh z**kerd.quote:Op woensdag 11 januari 2006 18:08 schreef Kiteless het volgende:
[..]
Nee, z'n 'argumenten' waren
a) geen argumenten
b) irrelevante quatsch.
lees Aan de 'sceptici' en 'paranormaal ingestelden' onder ons nog maar eens voor een uitleg.
Dit vind ik nou ook weer typisch kortzichtig en is de bedoeling helemaal nietquote:Op woensdag 11 januari 2006 19:03 schreef The_Psyraisor het volgende:
Iedereen die niet gelooft moet dood
Bommen met een hoop spirituele energie neem ik aan?quote:Op woensdag 11 januari 2006 19:21 schreef The_Psyraisor het volgende:
Ik bereid bom-aanslagen voor, voor jullie .Ongelovige varkens!
Tuurlijk, als je een discussie niet kan winnen op argumenten moet het maar op een andere manier hequote:
Ik doelde op muggenzifterij, waar ik absoluut geen zin in heb.quote:Op woensdag 11 januari 2006 21:41 schreef Kiteless het volgende:
[..]
Tuurlijk, als je een discussie niet kan winnen op argumenten moet het maar op een andere manier he![]()
Sorry hoor,quote:Op woensdag 11 januari 2006 21:43 schreef Analyzing_Barb het volgende:
[..]
Ik doelde op muggenzifterij, waar ik absoluut geen zin in heb.
Ik vind dat het soms wat te ver gaat, ik blijf een mens en geen robot.....en zoals ik al eerder zei, ik vind het gewoon zonde van de kostbare energie om telkens weer mijn weerwoordje klaar te hebben. Ik weet waar jij voor staat, en jij waar ik voor sta, dus zullen we het daarbij latenquote:Op woensdag 11 januari 2006 21:45 schreef Kiteless het volgende:
[..]
Sorry hoor,
maar als iemand in een discussie een lange post schrijft met een hoop argumenten,
en iemand anders weet ze stuk voor stuk te weerleggen,
noem ik dat geen muggenzifterij.
Lekker makkelijk, discussieren en elke keer dat iemand anders een punt heeft roepen dat het muggenzifterij is, of dat ie een zeikerd is.
Wie denkt ie wel niet dat ie is, zo maar de poten onder jouw betoog vandaan zagen ?![]()
Naja, het is zinloos om een discussie aan te gaan als iemand halverwege zegt : "kut, je hebt me klem, ik kan hier niks tegen inbrengen, het zal allemaal wel en vanaf nu luister ik gewoon niet meer naar je, naanananana <vingers in oren stopt>"quote:Op woensdag 11 januari 2006 21:51 schreef Analyzing_Barb het volgende:
[..]
Ik vind dat het soms wat te ver gaat, ik blijf een mens en geen robot.....en zoals ik al eerder zei, ik vind het gewoon zonde van de kostbare energie om telkens weer mijn weerwoordje klaar te hebben. Ik weet waar jij voor staat, en jij waar ik voor sta, dus zullen we het daarbij laten![]()
Misschien gedeeltelijk klem, maar niet helemaal. Ik weiger gewoon toe te geven!quote:Op woensdag 11 januari 2006 22:30 schreef Kiteless het volgende:
[..]
Naja, het is zinloos om een discussie aan te gaan als iemand halverwege zegt : "kut, je hebt me klem, ik kan hier niks tegen inbrengen, het zal allemaal wel en vanaf nu luister ik gewoon niet meer naar je, naanananana <vingers in oren stopt>"
Anyway, we houden het hier maar bij
Fijne avond iig.
Ik had het helemaal niet over jou, ik had het over mijn discussie met Metro2005quote:Op woensdag 11 januari 2006 22:48 schreef Analyzing_Barb het volgende:
[..]
Misschien gedeeltelijk klem, maar niet helemaal. Ik weiger gewoon toe te geven!![]()
weet je wat het is, ik moet gewoon nog een beetje erin komen hier, dat is het. Mooi excuus toch?
Jij ook fijne avond![]()
...to dream of love.quote:Op woensdag 11 januari 2006 23:18 schreef Kiteless het volgende:
Oh well
quote:Op woensdag 11 januari 2006 23:18 schreef Kiteless het volgende:
[..]
Ik had het helemaal niet over jou, ik had het over mijn discussie met Metro2005
Met jou is het nog wel aangenaam converseren zo
Oh well,
* Kiteless klinkt een wijntje tegen je
Laat ik het zo zeggen: ik heb geen feiten, geen harde bewijzen, alleen ervaringen, en met mij de ervaringen van miljoenen andere mensen die hetzelfde geloven.quote:Op woensdag 11 januari 2006 21:45 schreef Kiteless het volgende:
[..]
Sorry hoor,
maar als iemand in een discussie een lange post schrijft met een hoop argumenten,
en iemand anders weet ze stuk voor stuk te weerleggen,
noem ik dat geen muggenzifterij.
Lekker makkelijk, discussieren en elke keer dat iemand anders een punt heeft roepen dat het muggenzifterij is, of dat ie een zeikerd is.
Wie denkt ie wel niet dat ie is, zo maar de poten onder jouw betoog vandaan zagen ?![]()
Oh, uwe hogere zweverigheid, ik kus uw voeten.quote:Op donderdag 12 januari 2006 02:51 schreef Laton het volgende:
[..]
...to dream of love.
altijd leuk die "discussies" tussen de verlichte mens en de kortzichtige dwazen.
Oke vraagjes over geesten en mensen.quote:Op donderdag 12 januari 2006 08:56 schreef Analyzing_Barb het volgende:
Ik heb hier nog een mooi voorbeeld van Sh0gHij verwoordt eigenlijk wat ik bedoel/zeggen wil
Sh0g - donderdag 12 januari 2006 @ 05:17
lekker oud topic dit, maar niet minder interessant.
quote:Op donderdag 12 januari 2006 00:43 schreef Jeweet het volgende:
Mensen vertrouwen veel te veel op hun eigen waarnemingen. Je eigen ervaringen zijn alles behalve betrouwbaar.
Ik heb nog wat vragen voor mensen die in geesten geloven:
- Mensen die ernstige alzheimer hebben en komen te overlijden, hebben de geesten dan ook alzheimer?
- Hebben geesten dezelfde herinneringen als toen wanneer ze een levend mens waren?
- Waarom wordt je geheugen én dus ook je bewustzijn en denkvermogen minder als er hersencellen kapot gaan, maar staat de geest wel los van het lichaam (volgens geestengelovers)
(Onderstaand is dus het antwoord van Sh0g:)
Geest en lichaam staan los van elkaar in die zin, dat de geest het aardse lichaam alleen gebruikt om te leren, maar niet beinvloed wordt door zijn aardse kwalen. Dus de geest wordt niet beïnvloed door Alzheimer e.d. Het lichaam wordt enkel gebruikt om te leren, over goed en kwaad bijvoorbeeld, etc. Men zegt dat wanneer je als geest het lichaam verlaat, dat je ook weer al je vorige levens kan herinneren. Om daarin te geloven, moet je dus in reïncarnatie geloven. Ik ben niet religieus, maar er zijn wel veel aanwijzingen voor reïncarnatie. Sommige mensen kunnen via hun dromen plekken beschrijven waar ze nog nooit zijn geweest of nog nooit wat over op TV hebben gezien. Ze kunnen gedetailleerd straten en huizen beschrijven. Als je ze onder hypnose brengt zullen ze nog meer details opnoemen, zoals straatnamen etc, die vervolgens gewoon te controleren zijn. Alsof ze er dus wel zijn geweest, maar dan in een vorig leven. Soms komt het voor dat die persoon onder hypnose een (oud) buitenlandse taal kan spreken (xenolalie), wat hij normaal niet kan. Dit wijst toch sterk op het bestaan van reïncarnatie en reïncarnatie betekent dat geesten ook bestaan.
Ik heb ook nog wel vragen aan mensen die totaal niet in geesten geloven.
Hoe kan het dat in een huis onverklaarbare dingen kunnen gebeuren, die door meerdere personen worden waargenomen. Denk aan lampen die vanzelf aan en uit gaan, kranen die uit zichzelf gaan lopen, schilderijen die van de muur vallen, stoelen die omlazeren, onverklaarbare voetstappen, kloppen op de muren, plotseling een duw krijgen wanneer je de trap af wilt, etc.
Dit soort dingen komen echt voor en natuurlijk zijn sommige dingen wel te verklaren (uitzetting en krimping van materialen door warmte en kou, tocht, storing in de electriciteit) maar als al deze zaken frequent en tegelijk voorkomen, dan geloof je daar niet meer in.
Paragnosten worden erbij gehaald en zelfs duiveluitdrijvers. En als het dan niet werkt, dan zit er vaak niets anders op dan te verhuizen. En natuurlijk zeg je dan niet tegen de nieuwe bewoners dat het 'spookt' in je huis. Maar als vervolgens de nieuwe familie ook hetzelfde begint mee te maken en uiteindelijk ook verhuist, en dan nog een familie, en nog één. Tjah, wat moet je dan hè? Totdat iemand eens gaat graven naar de geschiedenis van het huis, (of letterlijk graven, in de tuin of in de kruipruimte van het huis) en ontdekt dat het huis gebouwd is op een oude begraafplaats of dat er misschien mensen vermoord zijn in het huis.
Hoe wil je die waarnemingen van al die families dan in godsnaam verklaren? Collectief-onbetrouwbaar-waarnemingssyndroom?
Ik heb een aantal jaar terug eens op TV gezien, over een familie dat woonde in zo'n huis. Die mensen die hoorden elke nacht gerommel in de woonkamer, schuiven van tafels en stoelen enzo. Ze tekenden 's avonds met krijt op de vloer af waar de tafels en stoelen stonden en de volgende ochtend stond alles weer schots en scheef. Dit verzin je niet. Sommige mensen moeten wel noodgedwongen tegen hun zin verhuizen, omdat er simpel gezegd iets in het huis aanwezig is dat duidelijk kenbaar maakt dat ze niet welkom zijn of gewoon kenbaar maakt dat ze niet alleen zijn. Ik denk niet dat je zulke gebeurtenissen kan afdoen als quatsch, omdat het gewoon te vaak voorkomt.
Maar goed, ik denk pas dat men echt overtuigd van het bestaan van geesten kan zijn, tot men zoiets zelf meemaakt. Anders valt er heel moeilijk over te discussiëren, omdat een betrouwbare bron voor de één niet betrouwbaar is voor de ander. Vervolgens krijg je een wellus-nietus verhaal en dan houdt het wel op.
Zo vreemd is het niet hoor. 1 op de 100 mensen krijgt in z'n leven wel eens een psychose...quote:Op donderdag 12 januari 2006 09:23 schreef Metro2005 het volgende:
[..]
Laat ik het zo zeggen: ik heb geen feiten, geen harde bewijzen, alleen ervaringen, en met mij de ervaringen van miljoenen andere mensen die hetzelfde geloven.
Helaas heb jij harde bewijzen nodig om overtuigd te raken. Nouja dan houdt het voor mij op aangezien ik die niet heb nietwaar?
quote:Op donderdag 12 januari 2006 13:51 schreef Jeweet het volgende:
[..]
Zo vreemd is het niet hoor. 1 op de 100 mensen krijgt in z'n leven wel eens een psychose...
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |