abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_33833179
Ik draai nu WindowsXP, gaat lekker maar ik ben er niet helemaal tevreden mee. Hangt veel, en veel onnodige opties die ik op de Mac niet heb. Ik zoek daarom een ander besturingssysteem voor deze pc. Ik zoek dus een makkelijk programma, dus niet een programma met allerlei rare codes en commando's, met een mooiere interface (zoals de mac) en wat dus wat stabieler is. Het moet draaien in plaats van Windows, dus niet ernaast. Ik wil dus deze hele pc formatteren, en dan een versie van het betreffende OS installeren... Wie kan mij helpen?

Het gaat om Pentium 3
996 MHZ
256mb Ram
pi_33833223
Ubuntu
  Moderator zondag 8 januari 2006 @ 15:34:31 #3
72712 crew  Rene
Dabadee dabadaa
pi_33833276
Ram erbij gooien? Word je pc wel wat beter van (soepeler)
Verder kan je idd Ubuntu nemen
 | ❤ | Triquester... | ツ Met een accént aigu
pi_33833395
met 256Mb RAM & WinXP zou ik er al RAM bijzetten.
daarnaast, hangen? ben je niet echt kundig met je PC of is je hardware niet helemaal goed?

als ik jou hoor zou ik gewoon een Mac nemen
pi_33833486
quote:
Op zondag 8 januari 2006 15:39 schreef Doc__Zenith het volgende:
met 256Mb RAM & WinXP zou ik er al RAM bijzetten.
daarnaast, hangen? ben je niet echt kundig met je PC of is je hardware niet helemaal goed?

als ik jou hoor zou ik gewoon een Mac nemen
Ik heb al een mac, maar daar staan dingen op geen enkele manier contact mogen hebben met het internet Nee ik ben geen seriemoordenaar of iets dergelijks, maar er staan werken van mij. Maar wat is ubuntu precies? Is het simpel? etc?
  Moderator zondag 8 januari 2006 @ 15:46:00 #6
72712 crew  Rene
Dabadee dabadaa
pi_33833573
quote:
Op zondag 8 januari 2006 15:42 schreef CarpeNoctem het volgende:

[..]

Ik heb al een mac, maar daar staan dingen op geen enkele manier contact mogen hebben met het internet Nee ik ben geen seriemoordenaar of iets dergelijks, maar er staan werken van mij. Maar wat is ubuntu precies? Is het simpel? etc?
http://www.ubuntulinux.org/
 | ❤ | Triquester... | ツ Met een accént aigu
pi_33833597
hmm simpel...
windows 98

en ubuntu is een linux distro die , hoe je het went of keert, nog steeds commando's ed gebruikt..
maar proberen kan natuurlijk altijd, tis in iedergeval een distro die erg dicht bij een windows systeem komt.
pi_33833637
Ubuntu is op zich best simpel, alleen een hele andere insteek. Blijf het ajb een weekje volhouden en als je het nog niets vind, probeer dan wat anders.

Veel mensen vinden linux namelijk moeilijk omdat ze eigenlijk windows gewend zijn.
pi_33833671
quote:
Op zondag 8 januari 2006 15:48 schreef woutabest het volgende:
Ubuntu is op zich best simpel, alleen een hele andere insteek. Blijf het ajb een weekje volhouden en als je het nog niets vind, probeer dan wat anders.

Veel mensen vinden linux namelijk moeilijk omdat ze eigenlijk windows gewend zijn.
Wat zijn concrete verschillen qua gebruikswijze?
Waarvoor heb ik die commando's nodig? voor welke handelingen?
pi_33833783
quote:
Op zondag 8 januari 2006 15:49 schreef CarpeNoctem het volgende:

[..]

Wat zijn concrete verschillen qua gebruikswijze?
Waarvoor heb ik die commando's nodig? voor welke handelingen?
Eigenlijk zit alles gewoon op een andere plek. En simpele dingen zoals "naam wijzigen" heet in Ubuntu "Hernoemen". Heb ik mij dus lazerus naar gezocht.

Commando's zijn heel vaak niet nodig omdat er toch weer een grafisch programma voor geschreven is, maar de enige commando's die ik gebruikte zijn:

sudo apt-get install
sudo apt-get remove

Dit installeert geheel automatisch programma's die op een bepaalde bron staan, zonder dat je iets extra's hoeft te doen.
pi_33834005
Ok, maar ik kan dus niet zeg maar zodadelijk Ubuntu installeren, en simpel aan de gang gaan? Aangezien ik totaal niets ervan weet gaat mij dat volgens mij echt een paar maanden kosten, kan ik er wel programma's als photoshop op draaien gewoon?
pi_33834059
ik heb hier nog wel van die cd's liggen. als je geinteresseerd bent zoek ff m'n mail adres op (profiel) en stuur me je adres, dan krijg je zo'n cd'tje van me. gratis
'Expand my brain, learning juice!'
<a href="http://www.last.fm/user/crossover1" rel="nofollow" target="_blank">Last.fm</a>
pi_33834097
Je kan best installeren, niets mis mee. Alles gaat vanzelf.

Alleen je kunt geen Photoshop installeren, omdat windows programma's simpelweg niet met linux overweg kunnen.

Maar geen zorgen, voor alles is een kloon. Voor photoshop bijvoorbeeld Krita of Gimp.

Ook deze site kan heel handig zijn: http://www.ubuntuguide.org/

Succes!
pi_33834166
quote:
Op zondag 8 januari 2006 16:00 schreef CarpeNoctem het volgende:
Ok, maar ik kan dus niet zeg maar zodadelijk Ubuntu installeren, en simpel aan de gang gaan? Aangezien ik totaal niets ervan weet gaat mij dat volgens mij echt een paar maanden kosten, kan ik er wel programma's als photoshop op draaien gewoon?
Nee er is nog geen linux versie van PS.
pi_33834457
hmmz tis natuurlijk wel irritant dat ik mijn programmas dan niet meer kan gebruiken,, filmpje kijken die je gedownload hebt gaat ook niet echt handig had ik gelezen.. dan denk ik niet dat linux echt handig voor mij s.
pi_33834515
Filmpje kijken neit handig? Daarvoor moet je gewoon een goed programma hebben.
  zondag 8 januari 2006 @ 16:33:49 #17
94063 2L0w4Zer0
Vidi, Vici, Veni. ;-)
pi_33835005
BSD moet je dan soswieso niet nemen en als Windows geen optie is dan blijft alleen Linux over. De makkelijkste Linux distro's zijn Ubuntu, Mandriva, Fedora en Suse. Over het algemeen kan je na het installeren gelijk aan de slag (mits je geen WiFi hebt, want dat is kut om aan de praat te krijgen), maar op den duur omkom je niet aan een paar commando's intypen in Linux. Sommige dingen kun je gewoon helemaal niet of heel lastig via de grafische interface doen.

Waarom prik je er niet gewoon wat extra geheugen bij, dat kost tegenwoordig geen zak meer en Windows XP draait dan ook weer goed. Windows (XP) is zo'n beetje het enige OS wat je als consument zijnde kan gebruiken zonder ook maar 1 commando te hoeven intypen.
"Success is a matter of a few simple disciplines, practiced every day."
"Failure is a few errors in judgment, repeated every day."
pi_33835165
quote:
Op zondag 8 januari 2006 16:16 schreef CarpeNoctem het volgende:
hmmz tis natuurlijk wel irritant dat ik mijn programmas dan niet meer kan gebruiken,, filmpje kijken die je gedownload hebt gaat ook niet echt handig had ik gelezen.. dan denk ik niet dat linux echt handig voor mij s.
ik weet dat veel mensen het veel te snel opgeven met het gebruiken van linux maar dit is wel heel erg dramatisch
  zondag 8 januari 2006 @ 16:40:10 #19
94063 2L0w4Zer0
Vidi, Vici, Veni. ;-)
pi_33835214
quote:
Op zondag 8 januari 2006 16:16 schreef CarpeNoctem het volgende:
De meeste films zullen idd niet standaard out-of-the-box werken, maar dat ligt niet zozeer aan Linux opzich. Dit heeft echt met allerlei wettelijke dingen te maken waarom Linux niet standaard alle films na een standaard installatie kan afspelen. Maar Windows kan dit ook niet, dan moet je ook een codec-pack installeren. Windows heeft als voordeel dat je heel makkelijk dat soort dingen even kan fixen. Als je Ubuntu neemt, die heeft Apt-Get met en met dit proggie kan je in een hele grote database kijken om allerlei gratis software te installeren met een paar muisklikken, zodoende kan je in Ubuntu nog een hele hoop installeren zonder commando's te hoeven intypen, incl. codecs.
pi_33835306
Ik ga het gewoon proberen,, deze tooltjes, zoals Apt-Get zitten bij de installatie inbegrepen? En ik internet via een router, is dat een hoop gekloot om die te laten werken? Want aangezien ik niet over een printer beschik, lijkt het me toch handig om wat op internet te lezen nadat ik het geinstalleerd heb...
  zondag 8 januari 2006 @ 16:45:41 #21
94063 2L0w4Zer0
Vidi, Vici, Veni. ;-)
pi_33835408
Via emulatie programma's zoals Wine kan je in Linux een groot aantal Windows programma's laten draaien, Wine simuleert dan een soort Windowsomgeving waardoor het desbetreffende programma eigenlijks voor de gek wordt gehouden en zodoende toch onder Linux kan werken. Maar dit werkt echter lang niet voor alle programma's even soepel en soms zal het helemaal niet werken.
  zondag 8 januari 2006 @ 16:47:36 #22
94063 2L0w4Zer0
Vidi, Vici, Veni. ;-)
pi_33835488
quote:
Op zondag 8 januari 2006 16:43 schreef CarpeNoctem het volgende:
Ik ga het gewoon proberen,, deze tooltjes, zoals Apt-Get zitten bij de installatie inbegrepen? En ik internet via een router, is dat een hoop gekloot om die te laten werken? Want aangezien ik niet over een printer beschik, lijkt het me toch handig om wat op internet te lezen nadat ik het geinstalleerd heb...
Internet via een router met een netwerkkabel werkt standaard vaak automatisch, dan hoef je meestal niks speciaals voor te doen. En Apt-get moet je gebruiken via de grafische Synaptic, dit een grafische front-end om te voorkomen dat je commando's moet intypen. Apt-get met Synaptic zit standaard in Ubuntu.
pi_33835696
grafische synaptic?
  zondag 8 januari 2006 @ 17:00:38 #24
94063 2L0w4Zer0
Vidi, Vici, Veni. ;-)
pi_33835909
quote:
Op zondag 8 januari 2006 16:53 schreef CarpeNoctem het volgende:
grafische synaptic?
Synaptic is een grafische programma voor APT-GET, dus ipv van APT-GET in te typen start je gewoon Synaptic op en krijg je een mooi grafisch scherm voor je, zodat je geen commando's hoeft in te typen. Onder de "motorkap" zal Synaptic dat alle apt-get commando's voor jou uitvoeren, dit bespaart een hoop tijd en typ werk.
pi_33836065
Ik ben nu een versie van ubuntu aant dowloaden via een p2p programma maar is dit dezelfde versie als de versie die op de website staat? En hoezo dan? Want dan is dit programma dus gratis?
pi_33836193
quote:
Op zondag 8 januari 2006 17:04 schreef CarpeNoctem het volgende:
Ik ben nu een versie van ubuntu aant dowloaden via een p2p programma maar is dit dezelfde versie als de versie die op de website staat? En hoezo dan? Want dan is dit programma dus gratis?
Ik zou niet via een p2p dit gaan downloaden er staan zat snelle mirrors op de ubuntu site waar je zeker weten de goeie versie krijgt bij p2p nog maar de vraag
  zondag 8 januari 2006 @ 17:09:39 #27
94063 2L0w4Zer0
Vidi, Vici, Veni. ;-)
pi_33836240
quote:
Op zondag 8 januari 2006 17:04 schreef CarpeNoctem het volgende:
Ubuntu is gratis, je moet er wel voor zorgen dat je de nieuwste versie download, dus versie v5.10 The Breezy Badger, om het nog een stukje moeilijker te maken heb je Ubuntu v5.10 en Kubuntu v5.10, deze zijn allebei op hetzelfde gebaseerd, maar Ubuntu heeft Gnome als standaard grafische interface en Kubuntu heeft KDE als standaard grafische interface. De meeste Windows gebruikers hebben liever KDE, omdat dit het meest in de buurt komt van de Windows Look & Feel. Gnome is qua uiterlijk een beetje simpel en conservatief. Maar je kan gewoon via apt-get/synaptic zowel KDE als Gnome achteraf installeren, dus op zich maakt het niet uit als je nou Ubuntu of Kubunu installeert.
pi_33836242
Zat snelle mirrors? Ik downloadde altijd met max 20kb/s waar met bittorrent ineens 100 zat
pi_33836287
quote:
Op zondag 8 januari 2006 17:09 schreef woutabest het volgende:
Zat snelle mirrors? Ik downloadde altijd met max 20kb/s waar met bittorrent ineens 100 zat
http://stuwww.uvt.nl/ubuntu/5.10/ als je van deze mirror 20kb/s haalt is er iets mis met je verbinding
  zondag 8 januari 2006 @ 17:12:32 #30
94063 2L0w4Zer0
Vidi, Vici, Veni. ;-)
pi_33836330
quote:
Op zondag 8 januari 2006 17:09 schreef woutabest het volgende:
Van de officieele Ubuntu mirrors download ik met 300 KB/sec, mits je de juiste mirror te pakken hebt.
pi_33836360
Ik ga het proberen,, even voor het gemak:

Ik kan gewoon deze pc compleet formatteren en met de gedownloade versie (is die bootable) het OS installeren. Ik heb hierbij geen documentatie nodig die ik van te voren had moeten uitprinten. Pas wanneer alles is geinstalleerd (hoelang duurt dit ongeveer gemiddeld) kan ik nog gaan kijken voor documentatie.

Oh, hoe zit het met DC++ ? Kan ik dit gwoon draaien onder Linux?
pi_33836503
oh en nog iets, ik ben druk bezig voor een scriptie waarvoor ik dus op msn moet zijn om wat dingen door te sturen. Kan ik via de laptop nog gewoon op msn komen, wanneer deze pc (de hoofdpc) geformatteerd is?
pi_33836568
Ho ho ho, voordat je gaat formatteren, zorg dan dat je de ubuntuguide doorgelezen hebt of iig bij de hand hebt: http://ubuntuguide.org, hier staat heel veel nuttige info in. Deze is weliswaar voor versie 5.04 maar is zowat identiek voor 5.10. Ubuntu is een Linux distributie en linux is iets waar je wel bereid moet zijn om wat te leren, daar krijg je weliswaar heel veel voor terug maar hou er wel rekening mee dat er minder voor je wordt nagedacht dan onder windows. Zelfs met een gebruikersvriendelijke distro als Ubuntu.
Unox, the worst operating system.
  zondag 8 januari 2006 @ 17:19:46 #34
67194 wimmel_1
Intentionally Left Blank
pi_33836579
Mmmm ... WinXP zou op zo'n machine eigenlijk prima moeten kunnen draaien. Ik vrees dat in deze Photoshop eerder de "boosdoener" is
Vrij heftige applicatie voor Gig machientje met máár 256 Mb ..... Ik weet niet hoe de "*nix" varianten hier mee omspringen bij een vergelijkbare aplicatie.

Als ik verder de reacties/wensen van TS bekijk zou ik er eerder een strip van 512 Mb aan geheugen bij zetten ...
Waarom staat er in ondertitels nooit dat wat er gezegd word?
  zondag 8 januari 2006 @ 17:22:14 #35
94063 2L0w4Zer0
Vidi, Vici, Veni. ;-)
pi_33836674
Je kan met je Ubuntu cd je hardeschijf formaterren, op zich is de installatie niet moeilijk, ik had verder geen documentatie nodig, het gaat behoorlijk geautomatiseerd enzo. De totale installatie duurt ongeveer 45 minuten tot een uur. Er zijn idd DC++ versie voor Linux, maar de Windows versie zal niet werken.

Als je je laptop gewoon op je router aansluit en je laptop gewoon een IP krijgt/heeft, dan kan je gewoon met je laptop blijven MSN-en en internetten, daar heb je je hoofd pc verder niet voor nodig.

pi_33837053
uuuh mensen mensen? Al gedacht aan aan een LIVE CD? Dan hoef je niet heel dat klote windows van je pc te gooien. CD er in en draaien maar. Je kunt dan lekker kijken hoe alles werkt zonder windows er af te gooien
weet niet...weet niet...weet niet...
pi_33837085
quote:
Op zondag 8 januari 2006 17:32 schreef trebbors het volgende:
uuuh mensen mensen? Al gedacht aan aan een LIVE CD? Dan hoef je niet heel dat klote windows van je pc te gooien. CD er in en draaien maar. Je kunt dan lekker kijken hoe alles werkt zonder windows er af te gooien
Dat klinkt interessant, soort van een demo om te kijken of het is wat je wilt? Maar wat wel precies hetzelfde werkt?
  zondag 8 januari 2006 @ 17:33:43 #38
94063 2L0w4Zer0
Vidi, Vici, Veni. ;-)
pi_33837100
quote:
Op zondag 8 januari 2006 17:32 schreef trebbors het volgende:
whehehehe misschien dat dat inderdaad zelfs nog een beter idee is......
  zondag 8 januari 2006 @ 17:35:07 #39
94063 2L0w4Zer0
Vidi, Vici, Veni. ;-)
pi_33837165
quote:
Op zondag 8 januari 2006 17:33 schreef CarpeNoctem het volgende:

[..]

Dat klinkt interessant, soort van een demo om te kijken of het is wat je wilt? Maar wat wel precies hetzelfde werkt?
Dat is gewoon een VOLLEDIG werkende versie van Ubuntu die je rechtstreeks draait vanaf cd. Je hardeschijf komt hier totaal niet aan te pas.
pi_33837178
-eidt-
pi_33837205
quote:
Op zondag 8 januari 2006 17:33 schreef CarpeNoctem het volgende:

[..]

Is geen demo maar is gewoon de hele versie zonder install Het is eigenlijk wel een demo want werken via cd is natuurlijk niet optimaal Je kunt dan lekker testen en doen wat het beste voor je zelf werkt

LIVE cd kan je gewoon van ubuntu downloaden (zie website ubuntu)

Verder moet je wel gewoon ubuntu instaleren zodra je denk dat het goed werkt
pi_33837234
quote:
Op zondag 8 januari 2006 17:35 schreef 2L0w4Zer0 het volgende:

[..]

Dat is gewoon een VOLLEDIG werkende versie van Ubuntu die je rechtstreeks draait vanaf cd. Je hardeschijf komt hier totaal niet aan te pas.
huh dus je laat je OS er gewoon opstaan, en je gebruikt dit ernaast... waarom zou iemand dat ooit zo doen? Dan ist toch in principe gewoon een demo?
pi_33837315
quote:
Op zondag 8 januari 2006 17:37 schreef CarpeNoctem het volgende:

[..]

huh dus je laat je OS er gewoon opstaan, en je gebruikt dit ernaast... waarom zou iemand dat ooit zo doen?
Nee KIJK en LUISTER

Je doet de LIVE CD van UBUNTU in je pc zodra je hem gaat opstarten (snel doen) dan gaat hij booten van de cd. Je krijgt dan een leuk scherm met UBUNTU (mooi logo ) en hij gaat dan alles laden. Dan start hij UBUNTU voor je op, wil je weer naar windows dan sluit je de pc af en dan haal je snel de cd van LIVE UBUNTU er uit en hij start windows

Het is EIGENLIJK een demo ja, is het niet want je kunt precies het zelfde. Echter is het wel als Demo bedoelt zodat je zonder windows of een andere distro er af te gooien even kunt kijken hoe het werk
  zondag 8 januari 2006 @ 17:38:57 #44
94063 2L0w4Zer0
Vidi, Vici, Veni. ;-)
pi_33837317
Kubunu heeft ook een LIVE-cd: http://www.kubuntu.org/

Dit is dus de KDE versie van Ubuntu. Persoonlijk vind ik KDE een stuk prettiger werken dan Gnome.
pi_33837374
quote:
Op zondag 8 januari 2006 17:38 schreef trebbors het volgende:

[..]

Nee KIJK en LUISTER

Je doet de LIVE CD van UBUNTU in je pc zodra je hem gaat opstarten (snel doen) dan gaat hij booten van de cd. Je krijgt dan een leuk scherm met UBUNTU (mooi logo ) en hij gaat dan alles laden. Dan start hij UBUNTU voor je op, wil je weer naar windows dan sluit je de pc af en dan haal je snel de cd van LIVE UBUNTU er uit en hij start windows

Het is EIGENLIJK een demo ja, is het niet want je kunt precies het zelfde. Echter is het wel als Demo bedoelt zodat je zonder windows of een andere distro er af te gooien even kunt kijken hoe het werk
okeej ik snap ut thnx! ben um al aan het downloaden 495kbs, niet verkeerd
pi_33837385
quote:
Op zondag 8 januari 2006 17:38 schreef 2L0w4Zer0 het volgende:
Kubunu heeft ook een LIVE-cd: http://www.kubuntu.org/

Dit is dus de KDE versie van Ubuntu. Persoonlijk vind ik KDE een stuk prettiger werken dan Gnome.
Klopt, KDE heeft ook helemooie layouts Even voor de duidelijkheid. KDE en GNOME zijn software die de interface van de distro weergeven.
  zondag 8 januari 2006 @ 17:41:30 #47
94063 2L0w4Zer0
Vidi, Vici, Veni. ;-)
pi_33837411
quote:
Op zondag 8 januari 2006 17:37 schreef CarpeNoctem het volgende:

[..]

huh dus je laat je OS er gewoon opstaan, en je gebruikt dit ernaast... waarom zou iemand dat ooit zo doen? Dan ist toch in principe gewoon een demo?
Een LIVE cd is zeeeeeeer handig als je alleen wilt kijken of Linux wat voor jou is, stel dat je geen live cd gebruikt en Windows er gewoon afhaalt en achteraf kom je erachter dat Linux toch niet echt bevalt, dan moet je Windows er helemaal weer opnieuw opzetten. Met een live cd bespaar je jezelf al die ellende.
pi_33837457
Waarom is er toch altijd iemand die dan waar met iets nieuws komt

wat is het wezenlijke/concrete verschil tussen kabuntu en ubuntu?
pi_33837501
quote:
Op zondag 8 januari 2006 17:42 schreef CarpeNoctem het volgende:

wat is het wezenlijke verschil tussen kabuntu en ubuntu?
Weet ik niet ik werk alleen met CENTOS omdat mijn servers daar op draaien. Ik zal je zeggen LIVE CD van UBUNTU is goed zat Ik weet dat hij zelfs WireLess ondersteunt of wat dat nou weer CENTOS? Mmmm ik draai nu windows xp pro lite op de laptop ook goed zat
pi_33837508
En nog iets,,, aangezien ik het zodadelijk van een cd ga runnen, kan ik dan wel dingen downloaden? Zoals bijvoorbeeld plugins of linux versies van msn?
pi_33837577
quote:
Op zondag 8 januari 2006 17:44 schreef CarpeNoctem het volgende:
En nog iets,,, aangezien ik het zodadelijk van een cd ga runnen, kan ik dan wel dingen downloaden? Zoals bijvoorbeeld plugins of linux versies van msn?
Ja kan gewoon, ik weet ook niet precies hoe het werk hoor maar het kan wel Trouwens er is ook een UBUNTU versie die je kunt runnen onder windows Dan heb je gewoon een scherm in windows met ubuntu Dan draai je visueel dus 2 ditros Weet de naam helaas niet meer omdat deze pc is geformateerd maar het kan wel

iets met PLAYER ofzo..... met dat windows virus ofzo bij tweakers had ik die link gevonden.
  zondag 8 januari 2006 @ 17:46:32 #52
94063 2L0w4Zer0
Vidi, Vici, Veni. ;-)
pi_33837611
quote:
Op zondag 8 januari 2006 17:42 schreef CarpeNoctem het volgende:

wat is het wezenlijke/concrete verschil tussen kabuntu en ubuntu?
Ga maar naar http://www.ubuntulinux.org en ga maar naar http://www.kubuntu.org/.

Ubuntu heeft Gnome als standaard grafische interface en Kubuntu heeft KDE als standaard grafische interface. Deze grafische interface bepaald uiteindelijk hoe Linux in z'n geheel eruit ziet.
Ga ook maar eens naar http://www.gnome.org/ en http://www.kde.org/ daar staan wel screenshots enzo.
pi_33837616
quote:
Op zondag 8 januari 2006 17:43 schreef trebbors het volgende:

[..]

Weet ik niet ik werk alleen met CENTOS omdat mijn servers daar op draaien. Ik zal je zeggen LIVE CD van UBUNTU is goed zat Ik weet dat hij zelfs WireLess ondersteunt of wat dat nou weer CENTOS? Mmmm ik draai nu windows xp pro lite op de laptop ook goed zat
Ik heb hele tijd met MAC gewerkt, en je raakt gewoon gewend aan de open interface, zonder poespas en slap gezeik. Windows heeft niet echt fijne interface vind ik, en veel poespas
  zondag 8 januari 2006 @ 17:52:33 #54
104871 remlof
Europees federalist
pi_33837823
Ik zal binnenkort ook eens Kubuntu installeren op m'n 2e PC (ipv Mandrake)... Als het goed bevalt zal ik het op m'n main PC installeren, ben aardig fed up met ex-pee
  zondag 8 januari 2006 @ 17:59:45 #55
94063 2L0w4Zer0
Vidi, Vici, Veni. ;-)
pi_33838087
Kijk CarpeNoctem, weet je wat het is, Linux heeft gewoon echt zoveeeeeeeeel keus tussen allerlei verschillende distributies, zoals Ubuntu, Mandriva, Suse, etc. en elke distributie kan je weer voorzien van veel verschillende gebruikersinterfaces, waarvan Gnome en KDE de bekendste en meest gebruikte zijn. Voor elk stukje software bestaan ook weer tientallen alternatieven, bijvoorbeeld om filmpjes af te spelen, heb je mplayer, totem, vlc, etc. etc. Soms vind ik dat Linux gewoon teveel keus heeft, je moet gewoon heel erg bekend zijn met Linux en al zijn subonderdelen om te bepalen wat het beste voor jou is!
  zondag 8 januari 2006 @ 18:01:53 #56
94063 2L0w4Zer0
Vidi, Vici, Veni. ;-)
pi_33838167
Kijk ook hier maar eens, http://distrowatch.com/

Hier staan de bekendste Linux versies op een rijtje, daar staat ook een top 100 van de meest gebruikte linux distributies.
  zondag 8 januari 2006 @ 18:06:29 #57
13250 Lod
Sapere aude!
pi_33838336
quote:
Op zondag 8 januari 2006 17:45 schreef trebbors het volgende:
iets met PLAYER ofzo..... met dat windows virus ofzo bij tweakers had ik die link gevonden.
VMWare player bedoel je waarschijnlijk. Ik dacht alleen dat je daar alleen een al bestaande vmware-omgeving in kon draaien en niet een nieuwe kunt maken.
GNU Terry Pratchett
  zondag 8 januari 2006 @ 18:07:58 #58
65490 whoops
Home is where the heart is...
pi_33838387
Als je een Mac gewend bent is Kubuntu misschien een beter alternatief, of als je Ubuntu al hebt geinstalleerd de package kubuntu-dekstop daarbij installeren (dit kan bijvoorbeeld met Synaptic).

Het verschil tussen ubuntu en kubuntu is dat er bij de laatstgenoemde standaard de KDE desktop wordt meegeleverd, bij ubuntu zit standaard Gnome.

De KDE desktop heeft meer de 'look and feel' van de Mac, je kan het bijvoorbeeld zo instellen dat de menu's van de programma's (zoals File - Edit - View - Help, etc...) bovenin het scherm terecht komen, zoals MacOSX dat standaard ook heeft.

Ik ben erg tevreden met KDE.
In the beginning, the universe was created. This made a lot of people very angry and has been widely regarded as a bad move.
  zondag 8 januari 2006 @ 18:09:52 #59
65490 whoops
pi_33838443
quote:
Op zondag 8 januari 2006 18:06 schreef Lod het volgende:

[..]

VMWare player bedoel je waarschijnlijk. Ik dacht alleen dat je daar alleen een al bestaande vmware-omgeving in kon draaien en niet een nieuwe kunt maken.
offtopic:
Je kan met de vmware-player inderdaad geen nieuwe machines maken, alleen de configuratiebestanden van de virtuele machines zijn 'clear text', dus je kan ze zo aanpassen.

Zo kan je hier lezen hoe je met VMware een virtuele XP machine maakt...
In the beginning, the universe was created. This made a lot of people very angry and has been widely regarded as a bad move.
  zondag 8 januari 2006 @ 18:10:22 #60
94063 2L0w4Zer0
Vidi, Vici, Veni. ;-)
pi_33838463
Ik denk dat de TS zich een beetje overrompeld voelt met al die verschillende distributies en userinterfaces en daar kan ik me ook best wat bij voorstellen.
  Donald Duck held zondag 8 januari 2006 @ 18:12:33 #61
46149 __Saviour__
Superstapelsmoor op Kristel
pi_33838528
Op de kubuntu site staan 2 downloads: cd en dvd
heeft de dvd meer bijgeleverde software?
❤ Rozen zijn rood ❤
❤ Viooltjes zijn blauw ❤
❤ Kristel, ik hou van jou! ❤
  zondag 8 januari 2006 @ 18:15:00 #62
94063 2L0w4Zer0
Vidi, Vici, Veni. ;-)
pi_33838602
quote:
Op zondag 8 januari 2006 18:12 schreef __Saviour__ het volgende:
De DVD heeft zowel de LIVE cd als de Install cd in zich zitten. Dat is voor zover ik weet het enige verschil.
  zondag 8 januari 2006 @ 18:15:48 #63
65490 whoops
pi_33838620
quote:
Op zondag 8 januari 2006 18:12 schreef __Saviour__ het volgende:
Waarschijnlijk wel, maar dit zou ik alleen aanraden als je geen (snelle) internetverbinding op de machine hebt. Bij Ubuntu is het zo dat je alle software gewoon rechtstreeks vanaf het net kan installeren, en de programma's op die DVD zijn misschien verouderd...

Ik gebruik dus een (k)ubuntu cd alleen om het OS te installeren, de rest komt van het net...
  Donald Duck held zondag 8 januari 2006 @ 18:19:11 #64
46149 __Saviour__
pi_33838712
ok bedankt.
Mij gaat het vooral om de live cd. Ik wil het eerst eventjes uitproberen. Ik had al een image van ubuntu, en na ga ik eens kijken of kubuntu toffer is.
❤ Rozen zijn rood ❤
❤ Viooltjes zijn blauw ❤
pi_33838774
Ik denk dat ik k(ubuntu) maar eens op de laptop ga zetten Trouwens OPENOFFICE is echt zeker een aanrader Werkt lekker

Alleen jammer dat ik zo moeilijk games kan spelen op linux
  zondag 8 januari 2006 @ 18:24:07 #66
65490 whoops
pi_33838839
quote:
Op zondag 8 januari 2006 18:21 schreef trebbors het volgende:
Ik denk dat ik k(ubuntu) maar eens op de laptop ga zetten Trouwens OPENOFFICE is echt zeker een aanrader Werkt lekker

Alleen jammer dat ik zo moeilijk games kan spelen op linux
Offtopic : gouden tip om OOo sneller te laten starten:
quote:
Some users experience performance problems with OpenOffice.org. This can usually be moderated by deselecting "Use a Java runtime environment" in the Tools - Options - OpenOffice - Java dialogue box.
  zondag 8 januari 2006 @ 18:33:11 #67
94063 2L0w4Zer0
Vidi, Vici, Veni. ;-)
pi_33839088
Trouwens op de engelse forums van Ubuntu staat ook echt een schat aan informatie hoe je Ubuntu/Kubuntu goed kan instellen, er staan ook wat scripjes om alle multimedia in Ubuntu goed aan de gang te krijgen. Check deze website maar: http://www.ubuntuforums.org/
pi_33839495
Of je installeerd XP opnieuw en vervolgens AutoPatch: updates, maar ook een hele zooi tweaks die allerlei automatismen uitzetten. Heb zelf net alles opnieuw geinstalleerd, en vervolgens met Norton Ghost een image gemaakt. Kan ik binnen no time m'n besturingssyst. opnieuw op de c-schijf zetten mocht dat noodzakelijk zijn. Zeer plezierig.

AutoPatch: (wel de ful-versie nemen)
http://tweakers.net/meuktracker/11396
pi_33839841
Net even de Live versie bekeken, en dit is precies wat ik zoek tenminste voor zover ik kon zien, ga dadelijk nog een keer kijken, maar denk dat dit is wat ik zocht
pi_33844020
Probleem nummer 1..

Ik heb nu Gaim, de linux variant van Msn, maar is er een mogelijkheid om Cam aan te sluiten?? Bestaat er een soort van Gaim die wel cam ondersteunt? of welke andere manier is hiervoor?
pi_33844209
vraag 2... ik weet niet zeker of de pc geformatteerd is,, hoe kom ik in het scherm wat normaal in windows C: zou heten?

de werkmap van linux heet blijkbaar persoonlijke folder...
pi_33844215
Gaim heeft nog geen cam ondersteuning, de beta wel.
pi_33844395
welke progjes kan het wel mee?
pi_33844619
quote:
Op zondag 8 januari 2006 20:52 schreef CarpeNoctem het volgende:
vraag 2... ik weet niet zeker of de pc geformatteerd is,, hoe kom ik in het scherm wat normaal in windows C: zou heten?

linux heeft geen c: ook geen schijfletters
  zondag 8 januari 2006 @ 21:03:10 #75
94063 2L0w4Zer0
Vidi, Vici, Veni. ;-)
pi_33844695
quote:
Op zondag 8 januari 2006 20:52 schreef CarpeNoctem het volgende:

Linux heeft geen c: d: e: etc, Linux heeft hda1, hda2, hda3, etc.
  Donald Duck held zondag 8 januari 2006 @ 21:04:05 #76
46149 __Saviour__
pi_33844751
Welke lijkt meer op Windows qua besturing en indeling? Kubuntu of Ubuntu?
❤ Rozen zijn rood ❤
❤ Viooltjes zijn blauw ❤
  zondag 8 januari 2006 @ 21:05:11 #77
94063 2L0w4Zer0
Vidi, Vici, Veni. ;-)
pi_33844806
quote:
Op zondag 8 januari 2006 21:04 schreef __Saviour__ het volgende:
Welke lijkt meer op Windows qua besturing en indeling? Kubuntu of Ubuntu?
Op zich Kubuntu, maar de basis Linux dingen blijven natuurlijk hetzelfde, zoals geen schijfletters, etc.
  zondag 8 januari 2006 @ 21:06:55 #78
94063 2L0w4Zer0
Vidi, Vici, Veni. ;-)
pi_33844908
Je kan Kubuntu op meerdere manieren instellen, zodoende kan je de werking in KDE veranderen zodat het meer als WIndows aanvoelt, maar je kan het ook op de Mac manier laten werken.
  Donald Duck held zondag 8 januari 2006 @ 21:07:54 #79
46149 __Saviour__
pi_33844959
ok, dan wordt het kubuntu die ik ga proberen

Maar hoe kan dat dan, geen schijfletters? Hoe benader je dan bijv. bestanden die op 2 verschillende fysieke schijven staan?
❤ Rozen zijn rood ❤
❤ Viooltjes zijn blauw ❤
  zondag 8 januari 2006 @ 21:09:35 #80
65490 whoops
pi_33845021
quote:
Op zondag 8 januari 2006 21:07 schreef __Saviour__ het volgende:

Maar hoe kan dat dan, geen schijfletters? Hoe benader je dan bijv. bestanden die op 2 verschillende fysieke schijven staan?
Lees het eerste hoofdstuk van dit verhaaltje maar eens door... En als je toch bezig bent, de rest kan ook nuttig zijn...
  zondag 8 januari 2006 @ 21:11:54 #81
94063 2L0w4Zer0
Vidi, Vici, Veni. ;-)
pi_33845126
quote:

Linux werkt met mount points, zodoende heeft elke schijf of partitie een eigen mount point, de C: schijf zal dan bijvoorbeeld /dev/hda1 zijn, waarbij dev staat voor device. Een mount point wordt aangeven als /mnt/hda1, waarbij mnt staat voor mount.
pi_33845200
quote:

Kan je op verschillende manieren oplossen

Je kan lvm gebruiken en van 2 fysieke schijfen 1 schijf maken. ( soort software matige raid )

Of je mount een 2e schijf in een map bijv. /mnt/"mijn 2e schijf" of whatever. wat je ook kan doen is bijvoorbeeld je /home op de 2e schijf te zetten dan zijn je userfiles gescheiden van je system files.

Dat je schijven vaak mount in /mnt is meer een ongeschreven regel dan wet je kan/mag schijven overal mounten waar je wil/handig vind
  Donald Duck held zondag 8 januari 2006 @ 21:20:35 #83
46149 __Saviour__
pi_33845474
ah, ok. Bedankt allemaal.
❤ Rozen zijn rood ❤
❤ Viooltjes zijn blauw ❤
pi_33845955
Ok hier kom ik dus even niet uit...

Ik heb Gaim, mijn lijst van contactpersonen is bijv 40 personen groot, er staan er maar 4 in. waarom ist dit? en hoe maak ik dit goed? Ik kan nu dus niemand aanklikken, behalve die 4

Ik wil versie 2 van Gaim downloaden, nu krijg ik een waslijst van versies maar een versie van ubuntu zie ik er niet bij staan.. Welke moet ik nemen?

http://sourceforge.net/project/showfiles.php?group_id=235&package_id=253&release_id=378940
pi_33846884
en waar zit de command line?
pi_33847129
quote:
Op zondag 8 januari 2006 21:52 schreef CarpeNoctem het volgende:
en waar zit de command line?
das toch ctrl+F1 (of F2,F# etc)?
pi_33847247
quote:
Op zondag 8 januari 2006 21:59 schreef mschol het volgende:

[..]

das toch ctrl+F1 (of F2,F# etc)?
nopz... ik probeer flash te installeren, maar ik moet in de command line iets invoeren... moet ik um wel vinden natuurlijk
  zondag 8 januari 2006 @ 22:05:50 #88
135389 AtraBilis
Met stille trom vertrokken.
pi_33847399
Kun je niet gewoon xterm of Konsole of 'Terminal programma' opstarten?
Het is tijd voor wat anders.
pi_33847442
Klik ergens met je rechtermuisknop als ik me niet vergis staat daar terminal tussen. Ook staat er in je programma menu ook ergens terminal das de commandline

Als je daar toch bent zou ik ff kijken of gaim in de repositry zit. ( je moet je apt.sources wel ff aanpassen cdrom eruit halen en multiverse uncommenten staat wel ergens op ubuntu guide )

apt-cache search gaim

als ie erin zit ( gaim 2 ) doe je
sudo apt-get install gaim ( of hoe de package ook heet )
  zondag 8 januari 2006 @ 22:15:11 #90
13250 Lod
Sapere aude!
pi_33847861
quote:
Op zondag 8 januari 2006 21:30 schreef CarpeNoctem het volgende:
Ik heb Gaim, mijn lijst van contactpersonen is bijv 40 personen groot, er staan er maar 4 in. waarom ist dit? en hoe maak ik dit goed? Ik kan nu dus niemand aanklikken, behalve die 4
Gaim laat standaard alleen de online mensen zien. In het menu Buddies moet je "show offline buddies" aanklikken.
GNU Terry Pratchett
  zondag 8 januari 2006 @ 22:18:19 #91
94063 2L0w4Zer0
Vidi, Vici, Veni. ;-)
pi_33848001
@CarpeNoctem, check deze thread op de Ubuntuforums eens, daar wordt uitgelegd hoe je met 1 script alle multimedia werkend krijgt, ook wordt dan automatisch je Sources.list aangepast zodat de repository (de software database in apt-get) een stuk groter wordt met echt veel meer keus.

http://www.ubuntuforums.org/showthread.php?t=80295

Je hoeft alleen deze twee regels in een terminal venster in de voeren:

wget http://beerorkid.com/automatix/automatix-ubuntu_4.3-2_i386.deb
sudo dpkg -i automatix-ubuntu_4.3-2_i386.deb

En daarna in je menubalk op je bureaublad Automatix te kiezen en dan de software selecteren die je wil hebben. Is echt zeer handig, echt een aanrader!
pi_33848394
is het normaal dat is het terminalvenster staat: bart@abuntu:~$ of moet ik hier eerst iets overheen typen zodat het weggaat?
pi_33848708
quote:
Op zondag 8 januari 2006 22:26 schreef CarpeNoctem het volgende:
is het normaal dat is het terminalvenster staat: bart@abuntu:~$ of moet ik hier eerst iets overheen typen zodat het weggaat?
dat is zegmaar wat c:\> in dos is..
er staat
username@machinename:dir|rechten ( $ normale user / # root )

gewoon je commando's invoeren
  zondag 8 januari 2006 @ 22:34:23 #94
135389 AtraBilis
Met stille trom vertrokken.
pi_33848753
Dat is normaal, dat heet je 'prompt'. Het laat je gebruikersnaam (bart) en je hostname (abuntu) en de directory waar je in zit (~, je home dir) zien. De $ duidt aan dat je een gewone gebruiker bent ('root', de administrator, heeft doorgaans een #). Zo kun je dus in één opslag zien op welke computer je je als wie bevindt en op welke plek en met welke rechten.

Je kunt daar gewoon commando's typen (b.v. 'ls' (zonder aanhalingstekens)) en op enter drukken, nadat de uitvoer weergegeven is (in dit geval de bestanden in je homedir) krijg je weer een nieuwe prompt.
Het is tijd voor wat anders.
  Donald Duck held zondag 8 januari 2006 @ 23:53:56 #95
46149 __Saviour__
pi_33852245
Ik probeer nu een live cd van ununtu te starten.
in het hoofdscherm druk ik op enter om de live te starten. dan flitsen er allerlei teksten over het scherm, en daarna komt er een scherm met 'select language'.
maar daar kan ik niks. toetsenbord en muis zijn dan uitgeschakeld. hoe fix ik dat?
het is gewoon een standaard usb toetsenbord en muis
❤ Rozen zijn rood ❤
❤ Viooltjes zijn blauw ❤
pi_33852373
quote:
Op zondag 8 januari 2006 23:53 schreef __Saviour__ het volgende:
Ik probeer nu een live cd van ununtu te starten.
in het hoofdscherm druk ik op enter om de live te starten. dan flitsen er allerlei teksten over het scherm, en daarna komt er een scherm met 'select language'.
maar daar kan ik niks. toetsenbord en muis zijn dan uitgeschakeld. hoe fix ik dat?
Touchscreen

Wat voor muis en keyboard heb je ? usb? zie je verder ook nog meldingen over x11 en/of keyboard langsflitsen?
  Donald Duck held zondag 8 januari 2006 @ 23:58:43 #97
46149 __Saviour__
pi_33852453
gewoon usb.
het gaat allemaal erg snel, maar ik zie wel 'usb does not respond' of iets dergelijks. maar ik zie ook meldingen als 'slow usb device found...'
maar in het eerste scherm, waar het ununtologo staat en 'press enter to start', daar werkt het toetsenbord nog wel
❤ Rozen zijn rood ❤
❤ Viooltjes zijn blauw ❤
pi_33852645
quote:
Op zondag 8 januari 2006 23:58 schreef __Saviour__ het volgende:
gewoon usb.
het gaat allemaal erg snel, maar ik zie wel 'usb does not respond' of iets dergelijks. maar ik zie ook meldingen als 'slow usb device found...'
maar in het eerste scherm, waar het ununtologo staat en 'press enter to start', daar werkt het toetsenbord nog wel
Dat is idd wat vaag. Heb je een ps2 keyboard of muis waar je mee kan testen?. Kijk ook eens in je bios of Use USB Legacy devices ( iets in die richting ) aanstaat. ( gewoon ff veranderen en dan nog eens proberen )
  Donald Duck held maandag 9 januari 2006 @ 00:10:08 #99
46149 __Saviour__
pi_33852917
In de BIOS staat USB support aan.
Ik heb hier ergens nog een USB->ps2 converter liggen, die zal ik morgen eens proberen en dan kijken of het wil werken/
❤ Rozen zijn rood ❤
❤ Viooltjes zijn blauw ❤
  Donald Duck held maandag 9 januari 2006 @ 00:33:32 #100
46149 __Saviour__
pi_33853611
Goed, dat morgen dus. Andere vraag, over knoppix.
Dat krijg ik wel aan de praat, maar internet niet.
In Windows stelde de netwerkkaart zichzelf in via een DHCP-server. De computer identificeert zichzelf aan de hand van een door de provider opgegeven naam.
Maar in knoppix werkt dat niet. Kan ik ergens de hostnaam instellen, zodat DHCP gaat werken, of moet ik elke keer alles handmatig configureren (ip adres, subnet, gateway enz.)?
❤ Rozen zijn rood ❤
❤ Viooltjes zijn blauw ❤
pi_33855100
Unox, the worst operating system.
  maandag 9 januari 2006 @ 02:47:59 #102
17137 Sander
Nerds do it rarely
pi_33855861
Mijn complimenten allemaal voor het niet elkaar gigantisch in de haren vliegen over de OS keuze die TS zou moeten maken .
pi_33856835
Een ding nog, en dan weet ik voorlopig denk ik wel voldoende,, Ik heb net die Automatix geinstalleerd, er komen dan 3 p2p programma's op mijn pc te staan. Dc++ Limewire en nog een. Ik wil die laatste 2 eraf gooien, ik heb al uitgevonden dat ik naar toepassingen/installeer toepassingen/geavanceerd moet, maar wat dan?

Dus hoe gooi ik toepassingen uit het menu van de pc?
pi_33881038
quote:
Op maandag 9 januari 2006 06:58 schreef CarpeNoctem het volgende:
Een ding nog, en dan weet ik voorlopig denk ik wel voldoende,, Ik heb net die Automatix geinstalleerd, er komen dan 3 p2p programma's op mijn pc te staan. Dc++ Limewire en nog een. Ik wil die laatste 2 eraf gooien, ik heb al uitgevonden dat ik naar toepassingen/installeer toepassingen/geavanceerd moet, maar wat dan?

ik reageer toch maar, uhm nee zou het niet weten. Beetje googlen denk ik
  maandag 9 januari 2006 @ 21:18:56 #105
94063 2L0w4Zer0
Vidi, Vici, Veni. ;-)
pi_33881302
quote:
Op maandag 9 januari 2006 06:58 schreef CarpeNoctem het volgende:

Je kan toch gewoon in Synaptic een programma naam intikken die je al geinstalleerd hebt, Synaptic zal het geinstalleerde programma dan weergeven en als groen? markeren, daarna klik je op het programma met de rechtermuisknop en kies je de optie "Programma Verwijderen" of "De-installeren" Ik geloof dat het zo zou moeten werken.
  maandag 26 juni 2006 @ 13:41:23 #106
112013 Nathox
.... is er (n) iets..??
pi_39247633
Ik hoop dat iemand mij kan helpen met het volgende:
Ik draai nu een live cd met knoppix omdat het me niet lukt via XP mijn internetverbinging werkend te krijgen (vanwege een spyware-aanval, heel dom, mn eigen stomme schuld door het openen van een zeer dubieus installatiebestand :S) Maar nu lijkt het me wel wat om Ubuntu te installeren en wat langer linux te proberen. Alleen kan ik nu niet echt makkelijk dingen downloaden en opslaan.. Is er een manier om toch een ISO-file op te kunnen slaan terwijl je met een live-cd werkt?
If you just don't give a shit about things, everything gets so much easier...
  maandag 26 juni 2006 @ 21:58:34 #107
112013 Nathox
.... is er (n) iets..??
pi_39265907
Niemand die me kan vertellen of het mogelijk is om een bestand groter dan mn ramgeheugen te downloaden als ik knoppix via live cd gebruik? Ik moet namelijk aan een installatie cd komen, liefst van (k)ubuntu maar xp is ook prima, als ik maar even een volledig besturingsysteem-installatie-cd heb...
  maandag 26 juni 2006 @ 22:16:18 #108
13250 Lod
Sapere aude!
pi_39266683
Kun je niet stiekem een partitie maken met fdisk of Qparted?
GNU Terry Pratchett
  maandag 26 juni 2006 @ 22:18:09 #109
147134 matige_muis
mijn grote voorbeeld:
pi_39266755
Kon je niet beter een eigen topicmaken?
  maandag 26 juni 2006 @ 22:26:00 #110
112013 Nathox
.... is er (n) iets..??
pi_39267069
quote:
Op maandag 26 juni 2006 22:16 schreef Lod het volgende:
Kun je niet stiekem een partitie maken met fdisk of Qparted?
Ja dat is een goed idee, ik heb er alleen nog geen ervaring mee en heb op t moment weinig tijd vanwege tentamens. Maar dat lijkt me zeker wel een goede optie, thnx, ik ga t morgen wel even proberen als ik iets meer tijd heb.
quote:
Op maandag 26 juni 2006 22:18 schreef matige_muis het volgende:
Kon je niet beter een eigen topicmaken?
Ja opzich wel, maar ik was eerst een beetje gaan zoeken en vond in dit topic al best veel nuttige info; dacht dat t geen kwaad kon.
  maandag 26 juni 2006 @ 22:29:54 #111
13250 Lod
Sapere aude!
pi_39267242
quote:
Op maandag 26 juni 2006 22:26 schreef Nathox het volgende:
Ja dat is een goed idee, ik heb er alleen nog geen ervaring mee en heb op t moment weinig tijd vanwege tentamens. Maar dat lijkt me zeker wel een goede optie, thnx, ik ga t morgen wel even proberen als ik iets meer tijd heb.
Het is vrij simpel. In Knoppix een console opstarten. Je zelf root maken door het commando 'su'. En dan type je: fdisk /dev/hda (er vanuit gaande dat je 1 harddisk hebt). De helpfunctie van fdisk is vrij goed dus de rest kun je zelf wel uitvinden
GNU Terry Pratchett
  dinsdag 27 juni 2006 @ 08:29:52 #112
13250 Lod
Sapere aude!
pi_39274952
En Nathox, als je meer wilt weten over Linux dan kun je hier goed terecht:
Het Grote Unix-Guru's helpen Linux-Newbies [deel #12]
GNU Terry Pratchett
  dinsdag 27 juni 2006 @ 09:44:02 #113
112013 Nathox
.... is er (n) iets..??
pi_39275985
ok bedankt ik heb al wat sites/forums doorgelezen inmiddels om een beetje een beeld te krijgen van linux en kan niet wachten Ubuntu te installeren. Maar ik moet zeker nog een hoop leren.

Dat su commando deed niet veel en fdisk heeft ie ook niet echt zin in zoiets als fdisk hoef ik toch niet vanuit een speciale 'directory' aan te roepen toch? ik typte wat probeersels in de command console maar het lukte niet eens een overzicht van commando's van fdisk tevoorschijn te krijgen. Het leek mij op t eerste gezicht dat mn live cd geen fdisk ' heeft' ofzo.

Zoals k al zei, ik heb jammergenoeg even weinig tijd, dus ik zoek het wel uit zodra ik weer tentamen-vrij ben...
  dinsdag 27 juni 2006 @ 12:39:27 #114
128033 eer-ik
Koning. Ja, nog steeds.
pi_39280707
He, ik heb dat ubuntu dus gedownload (ja, dat mag), en ik wilde het op een CD fikken.
Allemaal leuk, maar op 94% zegt ie opeens dat het een illegaal verzoek is.
Dus ik dacht: hmm, pram, effe proberen met een testrun.
ik gedaan, gaat prima, daarna test + write, test gaat prima, write, weer op 94% melding: "Illegaal Verzoek" Ik gebruik het standaard NTI brandprogramma van mijn Acer laptop.
Heeft iemand enig idee wat er aan de hand is?
Ik heb overigens SilverCircle CD's en Mmmore ofzo gebruikt.
Bij beide kreeg ik deze melding.
@$)#$%*)($#)&!@#( zooi, ik wil het gewoon proberen en heb geen zin om 6 weken op die gratis CD's van de site te wachten

Branden is inmiddels gelukt, andere computer gebruikt.
Deze brander doet helemaal niks meer.

Nou is het probleem, ik heb er een bootable CD van gemaakt, en hij kan deze CD wel openen in windows, en dan mozilla dingen installeren
Maar het lukt maar niet om die CD te booten
Ik word er gek van.
Iemand tips/oplossingen?

[ Bericht 28% gewijzigd door eer-ik op 27-06-2006 13:05:56 ]
Signature.
pi_39281829
Mensen, wat is dit een ongelooflijk tof topic.

tvp
  dinsdag 27 juni 2006 @ 13:23:06 #116
112013 Nathox
.... is er (n) iets..??
pi_39282389
quote:
Op dinsdag 27 juni 2006 12:39 schreef eer-ik het volgende:
...

Branden is inmiddels gelukt, andere computer gebruikt.
Deze brander doet helemaal niks meer.

Nou is het probleem, ik heb er een bootable CD van gemaakt, en hij kan deze CD wel openen in windows, en dan mozilla dingen installeren
Maar het lukt maar niet om die CD te booten
Ik word er gek van.
Iemand tips/oplossingen?
Weet je of je CDROM ingesteld staat als bootdevice in je bios? Als je twee cdspelers hebt moet je ze ook beide proberen als je niet zeker weet welke de master is en je cdrom moet VOOR je harde schijf staan als bootdevice.
  dinsdag 27 juni 2006 @ 14:03:07 #117
128033 eer-ik
Koning. Ja, nog steeds.
pi_39283723
ja, het staat zo ingesteld inderdaad.
Ik heb expres nog gekeken of dat het geval was.
Maar niks werkt
Op andere laptop doet ie het wel, maar dan kom ik in een of ander dos-achtig programma, waarbij men toetsenbord verkeerd staat ingesteld :S

Nog even op de thuis PC geprobeerd, maar hier wil hij hem ook al niet booten...
Ik snap er echt de ballen van.
Ook daar zegt ie eesrt: booting from DVD-drive ofzo, en dan doet ie vervolgens niks meer.

[ Bericht 30% gewijzigd door eer-ik op 27-06-2006 15:10:53 ]
Signature.
  dinsdag 27 juni 2006 @ 15:53:59 #118
128033 eer-ik
Koning. Ja, nog steeds.
pi_39287107
Nog een keer geprobeerd,
hij wilde nu wel booten van CDROM, maar toen kreeg k het volgende:
quote:
Using DPMS DOS Protected Mode Services

Cache site: 7670 KB (XMS)
Minimum cache size: 1024 KB
Write-trough drives: A B
/LEND=ON Len memory to alter applications 6646 KB available
/DELAY=OFF Write-delay is disabled, caching is write-trough.

Caldera DR-DOS 7.03
Copyright (c) 1976, 1998 Caldera, Inc. All rights reserved
[DR-DROS]A:\>
Toen deed ik: /MLX en toen zei hij: command or filename not recognized.
Dat zei hij overigens bij al die commands die gegeven waren.
Signature.
  dinsdag 27 juni 2006 @ 20:46:18 #119
128033 eer-ik
Koning. Ja, nog steeds.
pi_39297645
inmiddels werkt het, en het werkt wat mij betreft, voor zover ik kan zeggen na een half uur, prima.
Ik vind het er leuk uitzien, en het werkt wel lekker zo.
Nog effe mee spelen
Signature.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')