Ik heb al een mac, maar daar staan dingen op geen enkele manier contact mogen hebben met het internetquote:Op zondag 8 januari 2006 15:39 schreef Doc__Zenith het volgende:
met 256Mb RAM & WinXP zou ik er al RAM bijzetten.
daarnaast, hangen? ben je niet echt kundig met je PC of is je hardware niet helemaal goed?
als ik jou hoor zou ik gewoon een Mac nemen
http://www.ubuntulinux.org/quote:Op zondag 8 januari 2006 15:42 schreef CarpeNoctem het volgende:
[..]
Ik heb al een mac, maar daar staan dingen op geen enkele manier contact mogen hebben met het internetNee ik ben geen seriemoordenaar of iets dergelijks, maar er staan werken van mij. Maar wat is ubuntu precies? Is het simpel? etc?
Wat zijn concrete verschillen qua gebruikswijze?quote:Op zondag 8 januari 2006 15:48 schreef woutabest het volgende:
Ubuntu is op zich best simpel, alleen een hele andere insteek. Blijf het ajb een weekje volhouden en als je het nog niets vind, probeer dan wat anders.
Veel mensen vinden linux namelijk moeilijk omdat ze eigenlijk windows gewend zijn.
Eigenlijk zit alles gewoon op een andere plek. En simpele dingen zoals "naam wijzigen" heet in Ubuntu "Hernoemen". Heb ik mij dus lazerus naar gezocht.quote:Op zondag 8 januari 2006 15:49 schreef CarpeNoctem het volgende:
[..]
Wat zijn concrete verschillen qua gebruikswijze?
Waarvoor heb ik die commando's nodig? voor welke handelingen?
Nee er is nog geen linux versie van PS.quote:Op zondag 8 januari 2006 16:00 schreef CarpeNoctem het volgende:
Ok, maar ik kan dus niet zeg maar zodadelijk Ubuntu installeren, en simpel aan de gang gaan? Aangezien ik totaal niets ervan weet gaat mij dat volgens mij echt een paar maanden kosten, kan ik er wel programma's als photoshop op draaien gewoon?
ik weet dat veel mensen het veel te snel opgeven met het gebruiken van linux maar dit is wel heel erg dramatischquote:Op zondag 8 januari 2006 16:16 schreef CarpeNoctem het volgende:
hmmz tis natuurlijk wel irritant dat ik mijn programmas dan niet meer kan gebruiken,, filmpje kijken die je gedownload hebt gaat ook niet echt handig had ik gelezen.. dan denk ik niet dat linux echt handig voor mij s.
De meeste films zullen idd niet standaard out-of-the-box werken, maar dat ligt niet zozeer aan Linux opzich. Dit heeft echt met allerlei wettelijke dingen te maken waarom Linux niet standaard alle films na een standaard installatie kan afspelen. Maar Windows kan dit ook niet, dan moet je ook een codec-pack installeren. Windows heeft als voordeel dat je heel makkelijk dat soort dingen even kan fixen. Als je Ubuntu neemt, die heeft Apt-Get met en met dit proggie kan je in een hele grote database kijken om allerlei gratis software te installeren met een paar muisklikken, zodoende kan je in Ubuntu nog een hele hoop installeren zonder commando's te hoeven intypen, incl. codecs.quote:Op zondag 8 januari 2006 16:16 schreef CarpeNoctem het volgende:
hmmz tis natuurlijk wel irritant dat ik mijn programmas dan niet meer kan gebruiken,, filmpje kijken die je gedownload hebt gaat ook niet echt handig had ik gelezen.. dan denk ik niet dat linux echt handig voor mij s.
Internet via een router met een netwerkkabel werkt standaard vaak automatisch, dan hoef je meestal niks speciaals voor te doen. En Apt-get moet je gebruiken via de grafische Synaptic, dit een grafische front-end om te voorkomen dat je commando's moet intypen. Apt-get met Synaptic zit standaard in Ubuntu.quote:Op zondag 8 januari 2006 16:43 schreef CarpeNoctem het volgende:
Ik ga het gewoon proberen,, deze tooltjes, zoals Apt-Get zitten bij de installatie inbegrepen? En ik internet via een router, is dat een hoop gekloot om die te laten werken? Want aangezien ik niet over een printer beschik, lijkt het me toch handig om wat op internet te lezen nadat ik het geinstalleerd heb...![]()
Synaptic is een grafische programma voor APT-GET, dus ipv van APT-GET in te typen start je gewoon Synaptic op en krijg je een mooi grafisch scherm voor je, zodat je geen commando's hoeft in te typen. Onder de "motorkap" zal Synaptic dat alle apt-get commando's voor jou uitvoeren, dit bespaart een hoop tijd en typ werk.quote:Op zondag 8 januari 2006 16:53 schreef CarpeNoctem het volgende:
grafische synaptic?
Ik zou niet via een p2p dit gaan downloaden er staan zat snelle mirrors op de ubuntu site waar je zeker weten de goeie versie krijgt bij p2p nog maar de vraagquote:Op zondag 8 januari 2006 17:04 schreef CarpeNoctem het volgende:
Ik ben nu een versie van ubuntu aant dowloaden via een p2p programma maar is dit dezelfde versie als de versie die op de website staat? En hoezo dan? Want dan is dit programma dus gratis?
Ubuntu is gratis, je moet er wel voor zorgen dat je de nieuwste versie download, dus versie v5.10 The Breezy Badger, om het nog een stukje moeilijker te maken heb je Ubuntu v5.10 en Kubuntu v5.10, deze zijn allebei op hetzelfde gebaseerd, maar Ubuntu heeft Gnome als standaard grafische interface en Kubuntu heeft KDE als standaard grafische interface. De meeste Windows gebruikers hebben liever KDE, omdat dit het meest in de buurt komt van de Windows Look & Feel. Gnome is qua uiterlijk een beetje simpel en conservatief. Maar je kan gewoon via apt-get/synaptic zowel KDE als Gnome achteraf installeren, dus op zich maakt het niet uit als je nou Ubuntu of Kubunu installeert.quote:Op zondag 8 januari 2006 17:04 schreef CarpeNoctem het volgende:
Ik ben nu een versie van ubuntu aant dowloaden via een p2p programma maar is dit dezelfde versie als de versie die op de website staat? En hoezo dan? Want dan is dit programma dus gratis?
http://stuwww.uvt.nl/ubuntu/5.10/ als je van deze mirror 20kb/s haalt is er iets mis met je verbindingquote:Op zondag 8 januari 2006 17:09 schreef woutabest het volgende:
Zat snelle mirrors? Ik downloadde altijd met max 20kb/s waar met bittorrent ineens 100 zat
Van de officieele Ubuntu mirrors download ik met 300 KB/sec, mits je de juiste mirror te pakken hebt.quote:Op zondag 8 januari 2006 17:09 schreef woutabest het volgende:
Zat snelle mirrors? Ik downloadde altijd met max 20kb/s waar met bittorrent ineens 100 zat
Dat klinkt interessant, soort van een demo om te kijken of het is wat je wilt? Maar wat wel precies hetzelfde werkt?quote:Op zondag 8 januari 2006 17:32 schreef trebbors het volgende:
uuuh mensen mensen? Al gedacht aan aan een LIVE CD? Dan hoef je niet heel dat klote windows van je pc te gooien. CD er in en draaien maar. Je kunt dan lekker kijken hoe alles werkt zonder windows er af te gooien
whehehehe misschien dat dat inderdaad zelfs nog een beter idee is......quote:Op zondag 8 januari 2006 17:32 schreef trebbors het volgende:
uuuh mensen mensen? Al gedacht aan aan een LIVE CD? Dan hoef je niet heel dat klote windows van je pc te gooien. CD er in en draaien maar. Je kunt dan lekker kijken hoe alles werkt zonder windows er af te gooien
Dat is gewoon een VOLLEDIG werkende versie van Ubuntu die je rechtstreeks draait vanaf cd. Je hardeschijf komt hier totaal niet aan te pas.quote:Op zondag 8 januari 2006 17:33 schreef CarpeNoctem het volgende:
[..]
Dat klinkt interessant, soort van een demo om te kijken of het is wat je wilt? Maar wat wel precies hetzelfde werkt?
Is geen demo maar is gewoon de hele versie zonder installquote:Op zondag 8 januari 2006 17:33 schreef CarpeNoctem het volgende:
[..]
Dat klinkt interessant, soort van een demo om te kijken of het is wat je wilt? Maar wat wel precies hetzelfde werkt?
huhquote:Op zondag 8 januari 2006 17:35 schreef 2L0w4Zer0 het volgende:
[..]
Dat is gewoon een VOLLEDIG werkende versie van Ubuntu die je rechtstreeks draait vanaf cd. Je hardeschijf komt hier totaal niet aan te pas.![]()
Nee KIJK en LUISTERquote:Op zondag 8 januari 2006 17:37 schreef CarpeNoctem het volgende:
[..]
huhdus je laat je OS er gewoon opstaan, en je gebruikt dit ernaast... waarom zou iemand dat ooit zo doen?
quote:Op zondag 8 januari 2006 17:38 schreef trebbors het volgende:
[..]
Nee KIJK en LUISTER![]()
Je doet de LIVE CD van UBUNTU in je pc zodra je hem gaat opstarten (snel doen) dan gaat hij booten van de cd. Je krijgt dan een leuk scherm met UBUNTU (mooi logo) en hij gaat dan alles laden. Dan start hij UBUNTU voor je op, wil je weer naar windows dan sluit je de pc af en dan haal je snel de cd van LIVE UBUNTU er uit en hij start windows
![]()
Het is EIGENLIJK een demo ja, is het niet want je kunt precies het zelfde. Echter is het wel als Demo bedoelt zodat je zonder windows of een andere distro er af te gooien even kunt kijken hoe het werk![]()
Klopt, KDE heeft ook helemooie layoutsquote:Op zondag 8 januari 2006 17:38 schreef 2L0w4Zer0 het volgende:
Kubunu heeft ook een LIVE-cd: http://www.kubuntu.org/
Dit is dus de KDE versie van Ubuntu. Persoonlijk vind ik KDE een stuk prettiger werken dan Gnome.
Een LIVE cd is zeeeeeeer handig als je alleen wilt kijken of Linux wat voor jou is, stel dat je geen live cd gebruikt en Windows er gewoon afhaalt en achteraf kom je erachter dat Linux toch niet echt bevalt, dan moet je Windows er helemaal weer opnieuw opzetten. Met een live cd bespaar je jezelf al die ellende.quote:Op zondag 8 januari 2006 17:37 schreef CarpeNoctem het volgende:
[..]
huhdus je laat je OS er gewoon opstaan, en je gebruikt dit ernaast... waarom zou iemand dat ooit zo doen? Dan ist toch in principe gewoon een demo?
Weet ik nietquote:Op zondag 8 januari 2006 17:42 schreef CarpeNoctem het volgende:
Waarom is er toch altijd iemand die dan waar met iets nieuws komt![]()
wat is het wezenlijke verschil tussen kabuntu en ubuntu?
Ja kan gewoon, ik weet ook niet precies hoe het werk hoor maar het kan welquote:Op zondag 8 januari 2006 17:44 schreef CarpeNoctem het volgende:
En nog iets,,, aangezien ik het zodadelijk van een cd ga runnen, kan ik dan wel dingen downloaden? Zoals bijvoorbeeld plugins of linux versies van msn?
Ga maar naar http://www.ubuntulinux.org en ga maar naar http://www.kubuntu.org/.quote:Op zondag 8 januari 2006 17:42 schreef CarpeNoctem het volgende:
Waarom is er toch altijd iemand die dan waar met iets nieuws komt![]()
wat is het wezenlijke/concrete verschil tussen kabuntu en ubuntu?
Ik heb hele tijd met MAC gewerkt, en je raakt gewoon gewend aan de open interface, zonder poespas en slap gezeik. Windows heeft niet echt fijne interface vind ik, en veel poespasquote:Op zondag 8 januari 2006 17:43 schreef trebbors het volgende:
[..]
Weet ik nietik werk alleen met CENTOS omdat mijn servers daar op draaien. Ik zal je zeggen LIVE CD van UBUNTU is goed zat
Ik weet dat hij zelfs WireLess ondersteunt of wat dat nou weer CENTOS? Mmmm ik draai nu windows xp pro lite op de laptop ook goed zat
VMWare player bedoel je waarschijnlijk. Ik dacht alleen dat je daar alleen een al bestaande vmware-omgeving in kon draaien en niet een nieuwe kunt maken.quote:Op zondag 8 januari 2006 17:45 schreef trebbors het volgende:
iets met PLAYER ofzo..... met dat windows virus ofzo bij tweakers had ik die link gevonden.
offtopic:quote:Op zondag 8 januari 2006 18:06 schreef Lod het volgende:
[..]
VMWare player bedoel je waarschijnlijk. Ik dacht alleen dat je daar alleen een al bestaande vmware-omgeving in kon draaien en niet een nieuwe kunt maken.
De DVD heeft zowel de LIVE cd als de Install cd in zich zitten. Dat is voor zover ik weet het enige verschil.quote:Op zondag 8 januari 2006 18:12 schreef __Saviour__ het volgende:
Op de kubuntu site staan 2 downloads: cd en dvd
heeft de dvd meer bijgeleverde software?
Waarschijnlijk wel, maar dit zou ik alleen aanraden als je geen (snelle) internetverbinding op de machine hebt. Bij Ubuntu is het zo dat je alle software gewoon rechtstreeks vanaf het net kan installeren, en de programma's op die DVD zijn misschien verouderd...quote:Op zondag 8 januari 2006 18:12 schreef __Saviour__ het volgende:
Op de kubuntu site staan 2 downloads: cd en dvd
heeft de dvd meer bijgeleverde software?
Offtopicquote:Op zondag 8 januari 2006 18:21 schreef trebbors het volgende:
Ik denk dat ik k(ubuntu) maar eens op de laptop ga zettenTrouwens OPENOFFICE is echt zeker een aanrader
Werkt lekker
![]()
Alleen jammer dat ik zo moeilijk games kan spelen op linux
quote:Some users experience performance problems with OpenOffice.org. This can usually be moderated by deselecting "Use a Java runtime environment" in the Tools - Options - OpenOffice - Java dialogue box.
linux heeft geen c: ook geen schijflettersquote:Op zondag 8 januari 2006 20:52 schreef CarpeNoctem het volgende:
vraag 2... ik weet niet zeker of de pc geformatteerd is,, hoe kom ik in het scherm wat normaal in windows C: zou heten?
de werkmap van linux heet blijkbaar persoonlijke folder...
Linux heeft geen c: d: e: etc, Linux heeft hda1, hda2, hda3, etc.quote:Op zondag 8 januari 2006 20:52 schreef CarpeNoctem het volgende:
vraag 2... ik weet niet zeker of de pc geformatteerd is,, hoe kom ik in het scherm wat normaal in windows C: zou heten?
de werkmap van linux heet blijkbaar persoonlijke folder...
Op zich Kubuntu, maar de basis Linux dingen blijven natuurlijk hetzelfde, zoals geen schijfletters, etc.quote:Op zondag 8 januari 2006 21:04 schreef __Saviour__ het volgende:
Welke lijkt meer op Windows qua besturing en indeling? Kubuntu of Ubuntu?
Lees het eerste hoofdstuk van dit verhaaltje maar eens door... En als je toch bezig bent, de rest kan ook nuttig zijn...quote:Op zondag 8 januari 2006 21:07 schreef __Saviour__ het volgende:
ok, dan wordt het kubuntu die ik ga proberen
Maar hoe kan dat dan, geen schijfletters? Hoe benader je dan bijv. bestanden die op 2 verschillende fysieke schijven staan?
Linux werkt met mount points, zodoende heeft elke schijf of partitie een eigen mount point, de C: schijf zal dan bijvoorbeeld /dev/hda1 zijn, waarbij dev staat voor device. Een mount point wordt aangeven als /mnt/hda1, waarbij mnt staat voor mount.quote:Op zondag 8 januari 2006 21:07 schreef __Saviour__ het volgende:
Maar hoe kan dat dan, geen schijfletters? Hoe benader je dan bijv. bestanden die op 2 verschillende fysieke schijven staan?
Kan je op verschillende manieren oplossenquote:Op zondag 8 januari 2006 21:07 schreef __Saviour__ het volgende:
das toch ctrl+F1 (of F2,F# etc)?quote:Op zondag 8 januari 2006 21:52 schreef CarpeNoctem het volgende:
en waar zit de command line?
nopz... ik probeer flash te installeren, maar ik moet in de command line iets invoeren... moet ik um wel vinden natuurlijkquote:
Gaim laat standaard alleen de online mensen zien. In het menu Buddies moet je "show offline buddies" aanklikken.quote:Op zondag 8 januari 2006 21:30 schreef CarpeNoctem het volgende:
Ik heb Gaim, mijn lijst van contactpersonen is bijv 40 personen groot, er staan er maar 4 in. waarom ist dit? en hoe maak ik dit goed? Ik kan nu dus niemand aanklikken, behalve die 4
dat is zegmaar wat c:\> in dos is..quote:Op zondag 8 januari 2006 22:26 schreef CarpeNoctem het volgende:
is het normaal dat is het terminalvenster staat: bart@abuntu:~$ of moet ik hier eerst iets overheen typen zodat het weggaat?
Touchscreenquote:Op zondag 8 januari 2006 23:53 schreef __Saviour__ het volgende:
Ik probeer nu een live cd van ununtu te starten.
in het hoofdscherm druk ik op enter om de live te starten. dan flitsen er allerlei teksten over het scherm, en daarna komt er een scherm met 'select language'.
maar daar kan ik niks. toetsenbord en muis zijn dan uitgeschakeld. hoe fix ik dat?
Dat is idd wat vaag. Heb je een ps2 keyboard of muis waar je mee kan testen?. Kijk ook eens in je bios of Use USB Legacy devices ( iets in die richting ) aanstaat. ( gewoon ff veranderen en dan nog eens proberen )quote:Op zondag 8 januari 2006 23:58 schreef __Saviour__ het volgende:
gewoon usb.
het gaat allemaal erg snel, maar ik zie wel 'usb does not respond' of iets dergelijks. maar ik zie ook meldingen als 'slow usb device found...'
maar in het eerste scherm, waar het ununtologo staat en 'press enter to start', daar werkt het toetsenbord nog wel
ik reageer toch maar, uhm nee zou het niet weten. Beetje googlen denk ikquote:Op maandag 9 januari 2006 06:58 schreef CarpeNoctem het volgende:
Een ding nog, en dan weet ik voorlopig denk ik wel voldoende,, Ik heb net die Automatix geinstalleerd, er komen dan 3 p2p programma's op mijn pc te staan. Dc++ Limewire en nog een. Ik wil die laatste 2 eraf gooien, ik heb al uitgevonden dat ik naar toepassingen/installeer toepassingen/geavanceerd moet, maar wat dan?
Dus hoe gooi ik toepassingen uit het menu van de pc?
Je kan toch gewoon in Synaptic een programma naam intikken die je al geinstalleerd hebt, Synaptic zal het geinstalleerde programma dan weergeven en als groen? markeren, daarna klik je op het programma met de rechtermuisknop en kies je de optie "Programma Verwijderen" of "De-installeren" Ik geloof dat het zo zou moeten werken.quote:Op maandag 9 januari 2006 06:58 schreef CarpeNoctem het volgende:
Een ding nog, en dan weet ik voorlopig denk ik wel voldoende,, Ik heb net die Automatix geinstalleerd, er komen dan 3 p2p programma's op mijn pc te staan. Dc++ Limewire en nog een. Ik wil die laatste 2 eraf gooien, ik heb al uitgevonden dat ik naar toepassingen/installeer toepassingen/geavanceerd moet, maar wat dan?
Dus hoe gooi ik toepassingen uit het menu van de pc?
Ja dat is een goed idee, ik heb er alleen nog geen ervaring mee en heb op t moment weinig tijd vanwege tentamens. Maar dat lijkt me zeker wel een goede optie, thnx, ik ga t morgen wel even proberen als ik iets meer tijd heb.quote:Op maandag 26 juni 2006 22:16 schreef Lod het volgende:
Kun je niet stiekem een partitie maken met fdisk of Qparted?
Ja opzich wel, maar ik was eerst een beetje gaan zoeken en vond in dit topic al best veel nuttige info; dacht dat t geen kwaad kon.quote:Op maandag 26 juni 2006 22:18 schreef matige_muis het volgende:
Kon je niet beter een eigen topicmaken?
Het is vrij simpel. In Knoppix een console opstarten. Je zelf root maken door het commando 'su'. En dan type je: fdisk /dev/hda (er vanuit gaande dat je 1 harddisk hebt). De helpfunctie van fdisk is vrij goed dus de rest kun je zelf wel uitvindenquote:Op maandag 26 juni 2006 22:26 schreef Nathox het volgende:
Ja dat is een goed idee, ik heb er alleen nog geen ervaring mee en heb op t moment weinig tijd vanwege tentamens. Maar dat lijkt me zeker wel een goede optie, thnx, ik ga t morgen wel even proberen als ik iets meer tijd heb.
Weet je of je CDROM ingesteld staat als bootdevice in je bios? Als je twee cdspelers hebt moet je ze ook beide proberen als je niet zeker weet welke de master is en je cdrom moet VOOR je harde schijf staan als bootdevice.quote:Op dinsdag 27 juni 2006 12:39 schreef eer-ik het volgende:
...
Branden is inmiddels gelukt, andere computer gebruikt.
Deze brander doet helemaal niks meer.
Nou is het probleem, ik heb er een bootable CD van gemaakt, en hij kan deze CD wel openen in windows, en dan mozilla dingen installeren
Maar het lukt maar niet om die CD te booten![]()
Ik word er gek van.
Iemand tips/oplossingen?
Toen deed ik: /MLX en toen zei hij: command or filename not recognized.quote:Using DPMS DOS Protected Mode Services
Cache site: 7670 KB (XMS)
Minimum cache size: 1024 KB
Write-trough drives: A B
/LEND=ON Len memory to alter applications 6646 KB available
/DELAY=OFF Write-delay is disabled, caching is write-trough.
Caldera DR-DOS 7.03
Copyright (c) 1976, 1998 Caldera, Inc. All rights reserved
[DR-DROS]A:\>
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |