abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_33837577
quote:
Op zondag 8 januari 2006 17:44 schreef CarpeNoctem het volgende:
En nog iets,,, aangezien ik het zodadelijk van een cd ga runnen, kan ik dan wel dingen downloaden? Zoals bijvoorbeeld plugins of linux versies van msn?
Ja kan gewoon, ik weet ook niet precies hoe het werk hoor maar het kan wel Trouwens er is ook een UBUNTU versie die je kunt runnen onder windows Dan heb je gewoon een scherm in windows met ubuntu Dan draai je visueel dus 2 ditros Weet de naam helaas niet meer omdat deze pc is geformateerd maar het kan wel

iets met PLAYER ofzo..... met dat windows virus ofzo bij tweakers had ik die link gevonden.
weet niet...weet niet...weet niet...
  zondag 8 januari 2006 @ 17:46:32 #52
94063 2L0w4Zer0
Vidi, Vici, Veni. ;-)
pi_33837611
quote:
Op zondag 8 januari 2006 17:42 schreef CarpeNoctem het volgende:
Waarom is er toch altijd iemand die dan waar met iets nieuws komt

wat is het wezenlijke/concrete verschil tussen kabuntu en ubuntu?
Ga maar naar http://www.ubuntulinux.org en ga maar naar http://www.kubuntu.org/.

Ubuntu heeft Gnome als standaard grafische interface en Kubuntu heeft KDE als standaard grafische interface. Deze grafische interface bepaald uiteindelijk hoe Linux in z'n geheel eruit ziet.
Ga ook maar eens naar http://www.gnome.org/ en http://www.kde.org/ daar staan wel screenshots enzo.
"Success is a matter of a few simple disciplines, practiced every day."
"Failure is a few errors in judgment, repeated every day."
pi_33837616
quote:
Op zondag 8 januari 2006 17:43 schreef trebbors het volgende:

[..]

Weet ik niet ik werk alleen met CENTOS omdat mijn servers daar op draaien. Ik zal je zeggen LIVE CD van UBUNTU is goed zat Ik weet dat hij zelfs WireLess ondersteunt of wat dat nou weer CENTOS? Mmmm ik draai nu windows xp pro lite op de laptop ook goed zat
Ik heb hele tijd met MAC gewerkt, en je raakt gewoon gewend aan de open interface, zonder poespas en slap gezeik. Windows heeft niet echt fijne interface vind ik, en veel poespas
  zondag 8 januari 2006 @ 17:52:33 #54
104871 remlof
Europees federalist
pi_33837823
Ik zal binnenkort ook eens Kubuntu installeren op m'n 2e PC (ipv Mandrake)... Als het goed bevalt zal ik het op m'n main PC installeren, ben aardig fed up met ex-pee
  zondag 8 januari 2006 @ 17:59:45 #55
94063 2L0w4Zer0
Vidi, Vici, Veni. ;-)
pi_33838087
Kijk CarpeNoctem, weet je wat het is, Linux heeft gewoon echt zoveeeeeeeeel keus tussen allerlei verschillende distributies, zoals Ubuntu, Mandriva, Suse, etc. en elke distributie kan je weer voorzien van veel verschillende gebruikersinterfaces, waarvan Gnome en KDE de bekendste en meest gebruikte zijn. Voor elk stukje software bestaan ook weer tientallen alternatieven, bijvoorbeeld om filmpjes af te spelen, heb je mplayer, totem, vlc, etc. etc. Soms vind ik dat Linux gewoon teveel keus heeft, je moet gewoon heel erg bekend zijn met Linux en al zijn subonderdelen om te bepalen wat het beste voor jou is!
  zondag 8 januari 2006 @ 18:01:53 #56
94063 2L0w4Zer0
Vidi, Vici, Veni. ;-)
pi_33838167
Kijk ook hier maar eens, http://distrowatch.com/

Hier staan de bekendste Linux versies op een rijtje, daar staat ook een top 100 van de meest gebruikte linux distributies.
  zondag 8 januari 2006 @ 18:06:29 #57
13250 Lod
Sapere aude!
pi_33838336
quote:
Op zondag 8 januari 2006 17:45 schreef trebbors het volgende:
iets met PLAYER ofzo..... met dat windows virus ofzo bij tweakers had ik die link gevonden.
VMWare player bedoel je waarschijnlijk. Ik dacht alleen dat je daar alleen een al bestaande vmware-omgeving in kon draaien en niet een nieuwe kunt maken.
GNU Terry Pratchett
  zondag 8 januari 2006 @ 18:07:58 #58
65490 whoops
Home is where the heart is...
pi_33838387
Als je een Mac gewend bent is Kubuntu misschien een beter alternatief, of als je Ubuntu al hebt geinstalleerd de package kubuntu-dekstop daarbij installeren (dit kan bijvoorbeeld met Synaptic).

Het verschil tussen ubuntu en kubuntu is dat er bij de laatstgenoemde standaard de KDE desktop wordt meegeleverd, bij ubuntu zit standaard Gnome.

De KDE desktop heeft meer de 'look and feel' van de Mac, je kan het bijvoorbeeld zo instellen dat de menu's van de programma's (zoals File - Edit - View - Help, etc...) bovenin het scherm terecht komen, zoals MacOSX dat standaard ook heeft.

Ik ben erg tevreden met KDE.
In the beginning, the universe was created. This made a lot of people very angry and has been widely regarded as a bad move.
  zondag 8 januari 2006 @ 18:09:52 #59
65490 whoops
pi_33838443
quote:
Op zondag 8 januari 2006 18:06 schreef Lod het volgende:

[..]

VMWare player bedoel je waarschijnlijk. Ik dacht alleen dat je daar alleen een al bestaande vmware-omgeving in kon draaien en niet een nieuwe kunt maken.
offtopic:
Je kan met de vmware-player inderdaad geen nieuwe machines maken, alleen de configuratiebestanden van de virtuele machines zijn 'clear text', dus je kan ze zo aanpassen.

Zo kan je hier lezen hoe je met VMware een virtuele XP machine maakt...
In the beginning, the universe was created. This made a lot of people very angry and has been widely regarded as a bad move.
  zondag 8 januari 2006 @ 18:10:22 #60
94063 2L0w4Zer0
Vidi, Vici, Veni. ;-)
pi_33838463
Ik denk dat de TS zich een beetje overrompeld voelt met al die verschillende distributies en userinterfaces en daar kan ik me ook best wat bij voorstellen.
  Donald Duck held zondag 8 januari 2006 @ 18:12:33 #61
46149 __Saviour__
Superstapelsmoor op Kristel
pi_33838528
Op de kubuntu site staan 2 downloads: cd en dvd
heeft de dvd meer bijgeleverde software?
❤ Rozen zijn rood ❤
❤ Viooltjes zijn blauw ❤
❤ Kristel, ik hou van jou! ❤
  zondag 8 januari 2006 @ 18:15:00 #62
94063 2L0w4Zer0
Vidi, Vici, Veni. ;-)
pi_33838602
quote:
Op zondag 8 januari 2006 18:12 schreef __Saviour__ het volgende:
De DVD heeft zowel de LIVE cd als de Install cd in zich zitten. Dat is voor zover ik weet het enige verschil.
  zondag 8 januari 2006 @ 18:15:48 #63
65490 whoops
pi_33838620
quote:
Op zondag 8 januari 2006 18:12 schreef __Saviour__ het volgende:
Waarschijnlijk wel, maar dit zou ik alleen aanraden als je geen (snelle) internetverbinding op de machine hebt. Bij Ubuntu is het zo dat je alle software gewoon rechtstreeks vanaf het net kan installeren, en de programma's op die DVD zijn misschien verouderd...

Ik gebruik dus een (k)ubuntu cd alleen om het OS te installeren, de rest komt van het net...
  Donald Duck held zondag 8 januari 2006 @ 18:19:11 #64
46149 __Saviour__
pi_33838712
ok bedankt.
Mij gaat het vooral om de live cd. Ik wil het eerst eventjes uitproberen. Ik had al een image van ubuntu, en na ga ik eens kijken of kubuntu toffer is.
❤ Rozen zijn rood ❤
❤ Viooltjes zijn blauw ❤
pi_33838774
Ik denk dat ik k(ubuntu) maar eens op de laptop ga zetten Trouwens OPENOFFICE is echt zeker een aanrader Werkt lekker

Alleen jammer dat ik zo moeilijk games kan spelen op linux
weet niet...weet niet...weet niet...
  zondag 8 januari 2006 @ 18:24:07 #66
65490 whoops
pi_33838839
quote:
Op zondag 8 januari 2006 18:21 schreef trebbors het volgende:
Ik denk dat ik k(ubuntu) maar eens op de laptop ga zetten Trouwens OPENOFFICE is echt zeker een aanrader Werkt lekker

Alleen jammer dat ik zo moeilijk games kan spelen op linux
Offtopic : gouden tip om OOo sneller te laten starten:
quote:
Some users experience performance problems with OpenOffice.org. This can usually be moderated by deselecting "Use a Java runtime environment" in the Tools - Options - OpenOffice - Java dialogue box.
  zondag 8 januari 2006 @ 18:33:11 #67
94063 2L0w4Zer0
Vidi, Vici, Veni. ;-)
pi_33839088
Trouwens op de engelse forums van Ubuntu staat ook echt een schat aan informatie hoe je Ubuntu/Kubuntu goed kan instellen, er staan ook wat scripjes om alle multimedia in Ubuntu goed aan de gang te krijgen. Check deze website maar: http://www.ubuntuforums.org/
pi_33839495
Of je installeerd XP opnieuw en vervolgens AutoPatch: updates, maar ook een hele zooi tweaks die allerlei automatismen uitzetten. Heb zelf net alles opnieuw geinstalleerd, en vervolgens met Norton Ghost een image gemaakt. Kan ik binnen no time m'n besturingssyst. opnieuw op de c-schijf zetten mocht dat noodzakelijk zijn. Zeer plezierig.

AutoPatch: (wel de ful-versie nemen)
http://tweakers.net/meuktracker/11396
pi_33839841
Net even de Live versie bekeken, en dit is precies wat ik zoek tenminste voor zover ik kon zien, ga dadelijk nog een keer kijken, maar denk dat dit is wat ik zocht
pi_33844020
Probleem nummer 1..

Ik heb nu Gaim, de linux variant van Msn, maar is er een mogelijkheid om Cam aan te sluiten?? Bestaat er een soort van Gaim die wel cam ondersteunt? of welke andere manier is hiervoor?
pi_33844209
vraag 2... ik weet niet zeker of de pc geformatteerd is,, hoe kom ik in het scherm wat normaal in windows C: zou heten?

de werkmap van linux heet blijkbaar persoonlijke folder...
pi_33844215
Gaim heeft nog geen cam ondersteuning, de beta wel.
pi_33844395
welke progjes kan het wel mee?
pi_33844619
quote:
Op zondag 8 januari 2006 20:52 schreef CarpeNoctem het volgende:
vraag 2... ik weet niet zeker of de pc geformatteerd is,, hoe kom ik in het scherm wat normaal in windows C: zou heten?

linux heeft geen c: ook geen schijfletters
  zondag 8 januari 2006 @ 21:03:10 #75
94063 2L0w4Zer0
Vidi, Vici, Veni. ;-)
pi_33844695
quote:
Op zondag 8 januari 2006 20:52 schreef CarpeNoctem het volgende:

Linux heeft geen c: d: e: etc, Linux heeft hda1, hda2, hda3, etc.
  Donald Duck held zondag 8 januari 2006 @ 21:04:05 #76
46149 __Saviour__
pi_33844751
Welke lijkt meer op Windows qua besturing en indeling? Kubuntu of Ubuntu?
❤ Rozen zijn rood ❤
❤ Viooltjes zijn blauw ❤
  zondag 8 januari 2006 @ 21:05:11 #77
94063 2L0w4Zer0
Vidi, Vici, Veni. ;-)
pi_33844806
quote:
Op zondag 8 januari 2006 21:04 schreef __Saviour__ het volgende:
Welke lijkt meer op Windows qua besturing en indeling? Kubuntu of Ubuntu?
Op zich Kubuntu, maar de basis Linux dingen blijven natuurlijk hetzelfde, zoals geen schijfletters, etc.
  zondag 8 januari 2006 @ 21:06:55 #78
94063 2L0w4Zer0
Vidi, Vici, Veni. ;-)
pi_33844908
Je kan Kubuntu op meerdere manieren instellen, zodoende kan je de werking in KDE veranderen zodat het meer als WIndows aanvoelt, maar je kan het ook op de Mac manier laten werken.
  Donald Duck held zondag 8 januari 2006 @ 21:07:54 #79
46149 __Saviour__
pi_33844959
ok, dan wordt het kubuntu die ik ga proberen

Maar hoe kan dat dan, geen schijfletters? Hoe benader je dan bijv. bestanden die op 2 verschillende fysieke schijven staan?
❤ Rozen zijn rood ❤
❤ Viooltjes zijn blauw ❤
  zondag 8 januari 2006 @ 21:09:35 #80
65490 whoops
pi_33845021
quote:
Op zondag 8 januari 2006 21:07 schreef __Saviour__ het volgende:

Maar hoe kan dat dan, geen schijfletters? Hoe benader je dan bijv. bestanden die op 2 verschillende fysieke schijven staan?
Lees het eerste hoofdstuk van dit verhaaltje maar eens door... En als je toch bezig bent, de rest kan ook nuttig zijn...
  zondag 8 januari 2006 @ 21:11:54 #81
94063 2L0w4Zer0
Vidi, Vici, Veni. ;-)
pi_33845126
quote:

Linux werkt met mount points, zodoende heeft elke schijf of partitie een eigen mount point, de C: schijf zal dan bijvoorbeeld /dev/hda1 zijn, waarbij dev staat voor device. Een mount point wordt aangeven als /mnt/hda1, waarbij mnt staat voor mount.
pi_33845200
quote:

Kan je op verschillende manieren oplossen

Je kan lvm gebruiken en van 2 fysieke schijfen 1 schijf maken. ( soort software matige raid )

Of je mount een 2e schijf in een map bijv. /mnt/"mijn 2e schijf" of whatever. wat je ook kan doen is bijvoorbeeld je /home op de 2e schijf te zetten dan zijn je userfiles gescheiden van je system files.

Dat je schijven vaak mount in /mnt is meer een ongeschreven regel dan wet je kan/mag schijven overal mounten waar je wil/handig vind
  Donald Duck held zondag 8 januari 2006 @ 21:20:35 #83
46149 __Saviour__
pi_33845474
ah, ok. Bedankt allemaal.
❤ Rozen zijn rood ❤
❤ Viooltjes zijn blauw ❤
pi_33845955
Ok hier kom ik dus even niet uit...

Ik heb Gaim, mijn lijst van contactpersonen is bijv 40 personen groot, er staan er maar 4 in. waarom ist dit? en hoe maak ik dit goed? Ik kan nu dus niemand aanklikken, behalve die 4

Ik wil versie 2 van Gaim downloaden, nu krijg ik een waslijst van versies maar een versie van ubuntu zie ik er niet bij staan.. Welke moet ik nemen?

http://sourceforge.net/project/showfiles.php?group_id=235&package_id=253&release_id=378940
pi_33846884
en waar zit de command line?
pi_33847129
quote:
Op zondag 8 januari 2006 21:52 schreef CarpeNoctem het volgende:
en waar zit de command line?
das toch ctrl+F1 (of F2,F# etc)?
pi_33847247
quote:
Op zondag 8 januari 2006 21:59 schreef mschol het volgende:

[..]

das toch ctrl+F1 (of F2,F# etc)?
nopz... ik probeer flash te installeren, maar ik moet in de command line iets invoeren... moet ik um wel vinden natuurlijk
  zondag 8 januari 2006 @ 22:05:50 #88
135389 AtraBilis
Met stille trom vertrokken.
pi_33847399
Kun je niet gewoon xterm of Konsole of 'Terminal programma' opstarten?
Het is tijd voor wat anders.
pi_33847442
Klik ergens met je rechtermuisknop als ik me niet vergis staat daar terminal tussen. Ook staat er in je programma menu ook ergens terminal das de commandline

Als je daar toch bent zou ik ff kijken of gaim in de repositry zit. ( je moet je apt.sources wel ff aanpassen cdrom eruit halen en multiverse uncommenten staat wel ergens op ubuntu guide )

apt-cache search gaim

als ie erin zit ( gaim 2 ) doe je
sudo apt-get install gaim ( of hoe de package ook heet )
  zondag 8 januari 2006 @ 22:15:11 #90
13250 Lod
Sapere aude!
pi_33847861
quote:
Op zondag 8 januari 2006 21:30 schreef CarpeNoctem het volgende:
Ik heb Gaim, mijn lijst van contactpersonen is bijv 40 personen groot, er staan er maar 4 in. waarom ist dit? en hoe maak ik dit goed? Ik kan nu dus niemand aanklikken, behalve die 4
Gaim laat standaard alleen de online mensen zien. In het menu Buddies moet je "show offline buddies" aanklikken.
GNU Terry Pratchett
  zondag 8 januari 2006 @ 22:18:19 #91
94063 2L0w4Zer0
Vidi, Vici, Veni. ;-)
pi_33848001
@CarpeNoctem, check deze thread op de Ubuntuforums eens, daar wordt uitgelegd hoe je met 1 script alle multimedia werkend krijgt, ook wordt dan automatisch je Sources.list aangepast zodat de repository (de software database in apt-get) een stuk groter wordt met echt veel meer keus.

http://www.ubuntuforums.org/showthread.php?t=80295

Je hoeft alleen deze twee regels in een terminal venster in de voeren:

wget http://beerorkid.com/automatix/automatix-ubuntu_4.3-2_i386.deb
sudo dpkg -i automatix-ubuntu_4.3-2_i386.deb

En daarna in je menubalk op je bureaublad Automatix te kiezen en dan de software selecteren die je wil hebben. Is echt zeer handig, echt een aanrader!
pi_33848394
is het normaal dat is het terminalvenster staat: bart@abuntu:~$ of moet ik hier eerst iets overheen typen zodat het weggaat?
pi_33848708
quote:
Op zondag 8 januari 2006 22:26 schreef CarpeNoctem het volgende:
is het normaal dat is het terminalvenster staat: bart@abuntu:~$ of moet ik hier eerst iets overheen typen zodat het weggaat?
dat is zegmaar wat c:\> in dos is..
er staat
username@machinename:dir|rechten ( $ normale user / # root )

gewoon je commando's invoeren
  zondag 8 januari 2006 @ 22:34:23 #94
135389 AtraBilis
Met stille trom vertrokken.
pi_33848753
Dat is normaal, dat heet je 'prompt'. Het laat je gebruikersnaam (bart) en je hostname (abuntu) en de directory waar je in zit (~, je home dir) zien. De $ duidt aan dat je een gewone gebruiker bent ('root', de administrator, heeft doorgaans een #). Zo kun je dus in één opslag zien op welke computer je je als wie bevindt en op welke plek en met welke rechten.

Je kunt daar gewoon commando's typen (b.v. 'ls' (zonder aanhalingstekens)) en op enter drukken, nadat de uitvoer weergegeven is (in dit geval de bestanden in je homedir) krijg je weer een nieuwe prompt.
Het is tijd voor wat anders.
  Donald Duck held zondag 8 januari 2006 @ 23:53:56 #95
46149 __Saviour__
pi_33852245
Ik probeer nu een live cd van ununtu te starten.
in het hoofdscherm druk ik op enter om de live te starten. dan flitsen er allerlei teksten over het scherm, en daarna komt er een scherm met 'select language'.
maar daar kan ik niks. toetsenbord en muis zijn dan uitgeschakeld. hoe fix ik dat?
het is gewoon een standaard usb toetsenbord en muis
❤ Rozen zijn rood ❤
❤ Viooltjes zijn blauw ❤
pi_33852373
quote:
Op zondag 8 januari 2006 23:53 schreef __Saviour__ het volgende:
Ik probeer nu een live cd van ununtu te starten.
in het hoofdscherm druk ik op enter om de live te starten. dan flitsen er allerlei teksten over het scherm, en daarna komt er een scherm met 'select language'.
maar daar kan ik niks. toetsenbord en muis zijn dan uitgeschakeld. hoe fix ik dat?
Touchscreen

Wat voor muis en keyboard heb je ? usb? zie je verder ook nog meldingen over x11 en/of keyboard langsflitsen?
  Donald Duck held zondag 8 januari 2006 @ 23:58:43 #97
46149 __Saviour__
pi_33852453
gewoon usb.
het gaat allemaal erg snel, maar ik zie wel 'usb does not respond' of iets dergelijks. maar ik zie ook meldingen als 'slow usb device found...'
maar in het eerste scherm, waar het ununtologo staat en 'press enter to start', daar werkt het toetsenbord nog wel
❤ Rozen zijn rood ❤
❤ Viooltjes zijn blauw ❤
pi_33852645
quote:
Op zondag 8 januari 2006 23:58 schreef __Saviour__ het volgende:
gewoon usb.
het gaat allemaal erg snel, maar ik zie wel 'usb does not respond' of iets dergelijks. maar ik zie ook meldingen als 'slow usb device found...'
maar in het eerste scherm, waar het ununtologo staat en 'press enter to start', daar werkt het toetsenbord nog wel
Dat is idd wat vaag. Heb je een ps2 keyboard of muis waar je mee kan testen?. Kijk ook eens in je bios of Use USB Legacy devices ( iets in die richting ) aanstaat. ( gewoon ff veranderen en dan nog eens proberen )
  Donald Duck held maandag 9 januari 2006 @ 00:10:08 #99
46149 __Saviour__
pi_33852917
In de BIOS staat USB support aan.
Ik heb hier ergens nog een USB->ps2 converter liggen, die zal ik morgen eens proberen en dan kijken of het wil werken/
❤ Rozen zijn rood ❤
❤ Viooltjes zijn blauw ❤
  Donald Duck held maandag 9 januari 2006 @ 00:33:32 #100
46149 __Saviour__
pi_33853611
Goed, dat morgen dus. Andere vraag, over knoppix.
Dat krijg ik wel aan de praat, maar internet niet.
In Windows stelde de netwerkkaart zichzelf in via een DHCP-server. De computer identificeert zichzelf aan de hand van een door de provider opgegeven naam.
Maar in knoppix werkt dat niet. Kan ik ergens de hostnaam instellen, zodat DHCP gaat werken, of moet ik elke keer alles handmatig configureren (ip adres, subnet, gateway enz.)?
❤ Rozen zijn rood ❤
❤ Viooltjes zijn blauw ❤
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')