http://frontpage.fok.nl/nieuws/61051quote:Doe even een beetje rustig met de drank, drugs en kopballen,
want 11 januari heb je ze nodig. We hebben het over je hersenen.
Woensdag kun je ze laten kraken tijdens de meest gevreesde test van Nederland:
De Nationale IQ Test 2006. Bekend en onbekend Nederland buigt zich over de
enige test die zwart op wit vertelt hoe het met je intelligentie is gesteld.
De hamvraag: hoe hoog is jouw IQ? Kun je het resultaat inlijsten of kun je er
beter je reet mee afvegen?
Je komt er maar op één manier achter: meedoen aan de Nationale IQ Test 2006!
De Nationale IQ Test: woensdag 11 januari van 20.25 uur tot 22.25 uur op Ned. 2
Presentatie: Jeroen Pauw en Patrick Lodiers
quote:Orang oetan-vrouw Sandy (22) van Apenheul is een waar technisch talent. De technische dienst (TD) en de dierverzorgers kunnen alles in haar verblijf nog zo goed vastbouten, of Sandy bedenkt wel een manier om het weer los te krijgen. Onvermoeibaar en vol vernuft sloopt ze door: lampen, waterleidingen, centimeters dikke glazen ruiten en zelfs het pleisterwerk van de muren zijn niet veilig. En omdat Sandy geen bouwvak kent, blijven ook de TD en de dierverzorgers maar door-repareren.
De lampen in Sandy's verblijf zijn ¨vrachtwagen-proof¨, maar keer op keer weet ze ze van de muur te krijgen of stuk te slaan. Met stenen, die ze in haar buitenverblijf vindt, heeft Sandy al voor duizenden euro's aan ruiten vernield door er ¨prachtige¨ sterren in te tikken. Daarbij gaat het om 4 cm dik gelaagd glas, waar je normaal gesproken met een moker nauwelijks doorkomt. Al drie maal hebben de dierverzorgers het buitenverblijf helemaal steenvrij gemaakt, maar Sandy graaft gewoon diepe gaten op zoek naar bruikbare exemplaren. Daarmee muren af te bikken en drinknippels los te tikken is haar nieuwste hobby. Stokken, takken en brokken hout zijn ook heel dankbaar om technisch kattenkwaad mee uit te halen. Sandy morrelt ermee aan sloten en probeert er afvoeren mee te verstoppen. Alle moeren in haar verblijf zijn al vastgelast, maar dankzij een combinatie van drukwerk en kracht krijgt Sandy er af en toe toch weer een losgedraaid. Soms gebruikt ze zelfs haar nagels als schroevendraaier. En met zo'n forse moer (M-20 voor de insiders) kan ze met eindeloos geduld weer heel wat vernielzuchtig tikwerk beginnen.
Het is bekend dat orang oetans hoog intelligente mensapen zijn, die lang en diep over ingewikkelde problemen kunnen nadenken, om vervolgens met verfijnde kracht, geduld en inzicht aan het werk te gaan. Ook al duurt het een week, ze zullen en moeten de klus klaren die ze in hun hoofd hebben. Waarom de ene orang oetan die drang veel sterker heeft dan de ander, is onbekend. Van de 10 orang oetans in Apenheul is Sandy gelukkig de enige met deze hobby; anders zou de TD zelfs in de bouwvak nog nachtdiensten moeten gaan draaien.
De dierverzorgers proberen Sandy uiteraard zoveel mogelijk afleiding te geven. Regelmatig mag ze naar een ander verblijf (binnen of buiten). Ze mag spelen met de jonge orang oetans in de groep (wat ze overigens graag doet) en ze krijgt haar voedsel zo aangeboden dat ze er een flinke tijd zoet mee is. Maar iedere keer als de dierverzorgers van hun koffiepauze terugkomen houden ze hun hart vast: ¨wat zou Sandy nu weer hebben uitgespookt?¨ Het zijn altijd bezoekers die de dierverzorgers erop attent maken dat Sandy weer aan het beunen is, want ze haalt het kattenkwaad natuurlijk niet uit als de verzorgers in de buurt zijn. Vandaar dat ook alleen een bezoeker het gelukt is deze foto's te maken.
Live weet ik niet.quote:Op woensdag 11 januari 2006 03:28 schreef Insertusername. het volgende:
Welke 'bekende' NL'ers doen er 'live' mee in de uitzending?
Vorig jaar was het gemiddelde 110 (als ik het me wel herinner), normaliter hoort de gemiddelde score bij een IQ-test 100 te zijn. Dat zegt wel genoeg, dacht ik zo.quote:Op woensdag 11 januari 2006 03:47 schreef heiden6 het volgende:
Ik vraag me af wat de waarde is van zo'n t.v.-testje. Volgens mij is dát namelijk wel iets om je reet mee af te vegen.
Dan gaat die van BHFH maar op slot. Deze is beter.quote:Op woensdag 11 januari 2006 03:50 schreef victorinox het volgende:
[..]
BHFH was je voor.
[centraal] De Nationale IQ test 2006 (BNN) - 11-01-06 20.25
Nee, het is bekend dat de normen voor IQ-testen eigenlijk omhoog zouden gehaald moeten worden. Als je vandaag de dag 110 scoort, dan staat dat min of meer gelijk aan het vroegere 100 (het zijn namelijk relatieve scores: als het gemiddelde 110 is, dan IS dat ook het gemiddelde, zie je? Je zou het evengoed terug "100" kunnen noemen, en dezelfde test blijven gebruiken...)quote:Op woensdag 11 januari 2006 03:49 schreef Insertusername. het volgende:
[..]
Vorig jaar was het gemiddelde 110 (als ik het me wel herinner), normaliter hoort de gemiddelde score bij een IQ-test 100 te zijn. Dat zegt wel genoeg, dacht ik zo.
Het IQ stijgt sowieso langzaam in de loop der jaren. (D.w.z. er wordt gemiddeld beter gescoord op de opgaven.)quote:Op woensdag 11 januari 2006 04:23 schreef Clourhide het volgende:
[..]
Nee, het is bekend dat de normen voor IQ-testen eigenlijk omhoog zouden gehaald moeten worden. Als je vandaag de dag 110 scoort, dan staat dat min of meer gelijk aan het vroegere 100 (het zijn namelijk relatieve scores: als het gemiddelde 110 is, dan IS dat ook het gemiddelde, zie je? Je zou het evengoed terug "100" kunnen noemen, en dezelfde test blijven gebruiken...)
Zo zijn er boeken in de handel die je "leren" om beter te scoren op een IQ-test. Dat beïnvloedt uiteraard het resultaat. Als meer mensen zich kunnen trainen en weten wat ze kunnen verwachten, dan moet je een moeilijkere test verzinnen, of gewoon afstappen van het magische cijfer "100" als symbool van "normaal IQ".
Die puntentelling is toch laatst bijgeschroefd?quote:Op woensdag 11 januari 2006 04:23 schreef Clourhide het volgende:
[..]
Nee, het is bekend dat de normen voor IQ-testen eigenlijk omhoog zouden gehaald moeten worden. Als je vandaag de dag 110 scoort, dan staat dat min of meer gelijk aan het vroegere 100 (het zijn namelijk relatieve scores: als het gemiddelde 110 is, dan IS dat ook het gemiddelde, zie je? Je zou het evengoed terug "100" kunnen noemen, en dezelfde test blijven gebruiken...)
Zo zijn er boeken in de handel die je "leren" om beter te scoren op een IQ-test. Dat beïnvloedt uiteraard het resultaat. Als meer mensen zich kunnen trainen en weten wat ze kunnen verwachten, dan moet je een moeilijkere test verzinnen, of gewoon afstappen van het magische cijfer "100" als symbool van "normaal IQ".
Doet Kelly eigenlijk weer mee?quote:Op woensdag 11 januari 2006 09:10 schreef rishi120 het volgende:
Aap zou het beter doen dan de laagste IQ....
Whehe, ik zie het helemaal voor me.quote:Op woensdag 11 januari 2006 09:12 schreef ikwilookwatzeggen het volgende:
Mijn vriendin en ik doen dit jaar maar niet mee na de onenigheid over de uitslag van vorig jaar!![]()
Patserquote:Op woensdag 11 januari 2006 08:46 schreef ETA het volgende:
de iq test is veel te gemakkelijk, vorig jaar behaalde ik een score van 147..... kijken of ik dat kan evenaren dit jaar
Ja ik zie het ook al weer helemaal voor me jaquote:Op woensdag 11 januari 2006 16:57 schreef Ambrosius het volgende:
Gaan we na afloop allemaal roepen dat we 120+ hadden? Ik zie nooit iemand die <100 meldt.
Ik had vorig jaar 97quote:Op woensdag 11 januari 2006 19:03 schreef El_Bassie het volgende:
Er zullen morgen weer een hoop werknemers van de sociale werkplaats vol trots kwijlend aan hun collega's vertellen dat ze een iq van 150 hebben.![]()
Komt volgens mij naderhand op TT.quote:Op woensdag 11 januari 2006 19:18 schreef Twisted_Logic het volgende:
Is er trouwens nog een site waar je je IQ kan invullen en waar dan uit komt op wat voorn niveau je zit? Al die cijfertjes zegt mij ook niet zoveel.
IQ Score Denkniveauquote:Op woensdag 11 januari 2006 19:18 schreef Twisted_Logic het volgende:
Is er trouwens nog een site waar je je IQ kan invullen en waar dan uit komt op wat voorn niveau je zit? Al die cijfertjes zegt mij ook niet zoveel.
inderdaad, had alles goedquote:Op woensdag 11 januari 2006 19:39 schreef Adfundum het volgende:
de testvragen op de site van bnn zijn iig simpel, de echte test mag wel iets moeilijker zijn.
Als die hele test zo simpel is, wat zit er dan in het hoofd van Kellyquote:Op woensdag 11 januari 2006 19:39 schreef Adfundum het volgende:
de testvragen op de site van bnn zijn iig simpel, de echte test mag wel iets moeilijker zijn.
Ik hoop het! En anders misschien Uitzending Gemist?quote:Op woensdag 11 januari 2006 20:09 schreef Ambrosius het volgende:
Ik sla ook over denk ik, het is neem ik aan online te doen na afloop?
het is nog lang zat online te doenquote:Op woensdag 11 januari 2006 20:14 schreef Vava het volgende:
[..]
Ik hoop het! En anders misschien Uitzending Gemist?
Hij is wel online te doen hoorquote:Op woensdag 11 januari 2006 20:14 schreef Vava het volgende:
[..]
Ik hoop het! En anders misschien Uitzending Gemist?
1 foutjequote:Op woensdag 11 januari 2006 20:24 schreef sjarreltje het volgende:
[..]
het is nog lang zat online te doen
vorig jaar had ik trouwes één foutje..als ik via internet had meegedaan was ik op tv geweest![]()
oftewel..dit jaar via internet mee doen...ben benieuwd
Maar online heb je toch niet de tijdlimiet die je bij het programma wel hebt? Dat beinvloedt de uitslag welquote:Op woensdag 11 januari 2006 20:25 schreef Twisted_Logic het volgende:
[..]
Hij is wel online te doen hoor.
Wel goedquote:Op woensdag 11 januari 2006 20:29 schreef sjarreltje het volgende:
@vava
op tv was t 150...op internet zei ie 153 (ik had nog een keer alle antwoorden ingevoerd om het te controleren)
113quote:Op woensdag 11 januari 2006 20:44 schreef BloodhoundFromHell het volgende:
shit te laat in geschakeldwat had de aap?
Jawel hoor. Bij de test zit er ook een tijdslimiet aanquote:Op woensdag 11 januari 2006 20:29 schreef fallrite het volgende:
[..]
Maar online heb je toch niet de tijdlimiet die je bij het programma wel hebt? Dat beinvloedt de uitslag wel
Nogal ja, vierderangs-BN'ers..quote:Op woensdag 11 januari 2006 21:18 schreef BliksemSchigt het volgende:
Wat een figuren zitten er ook weer zeg
kellygothicquote:Op woensdag 11 januari 2006 21:28 schreef BliksemSchigt het volgende:
Tjezis, die gothics
En dan nog een cybergothic
113 BHFHquote:Op woensdag 11 januari 2006 21:25 schreef BloodhoundFromHell het volgende:
wat heeft de aap?
idd, toen had ik 124, nu 135.quote:Op woensdag 11 januari 2006 21:31 schreef Nepthys het volgende:
135.
Volgens mij rekenden ze de vorige jaren toch een stuk strenger
Ik had vorig jaar nog 97, en nu ineens 128quote:Op woensdag 11 januari 2006 21:30 schreef Chocolate-cake het volgende:
131, snel gemaakt en zonder geluid bij de filmvraag want dat haperde. Klopt nooit natuurlijk in vergelijk met een echte test, maar het is wel grappig![]()
quote:Op woensdag 11 januari 2006 21:34 schreef El_Bassie het volgende:
Wat een hoge scores hier allemaal!! Ik had maar 79![]()
Wat dacht je met BASSIE als nickquote:Op woensdag 11 januari 2006 21:34 schreef El_Bassie het volgende:
Komt vast doordat je zenuwachtig wordt van de tijd. Had ik ook last van, anders had ik een veel hogere score gehaald.quote:Op woensdag 11 januari 2006 21:34 schreef El_Bassie het volgende:
Ècht slimme mensen hebben daar geen last vanquote:Op woensdag 11 januari 2006 21:36 schreef Vitalogy het volgende:
[..]
Komt vast doordat je zenuwachtig wordt van de tijd. Had ik ook last van, anders had ik een veel hogere score gehaald.
psssssssst, anders zeg je toch gewoon 110 ofzoquote:Op woensdag 11 januari 2006 21:36 schreef El_Bassie het volgende:
Nou, ben benieuwd of mijn collega's me nog gaan uitlachen.
Nee, maar het punt is dat ik kernfysicus ben. Al mijn collega's hebben natuurlijk een score van 150 of meer.quote:Op woensdag 11 januari 2006 21:39 schreef Peter6000 het volgende:
[..]
psssssssst, anders zeg je toch gewoon 110 ofzo![]()
En ter troost, ik ben een psychisch wrak, dus zo`n getal zegt ook niet zoveel hoor![]()
Al heb ik wel ff gejuicht toen de uitslag in beeld kwam
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |