De 35e editie van het Internationaal Filmfestival Rotterdam begint weer van 25 januari tot 05 februari!
![]()
Het programma staat nu online!
hierReguliere TicketverkoopOndanks de inmiddels traditionele drukte op de eerste zaterdag van de kaartverkoop blijkt altijd weer dat voor de meeste voorstellingen voldoende kaarten beschikbaar blijven. Door het vrijkomen van reserveringen zijn op de dag van de voorstelling voor bijna alle films nog kaarten te koop.
De ticketverkoop start op zaterdag 21 januari om 9:00 uur aan de festivalkassa’s in de Doelen en telefonisch via 010-8909000.
PrijzenTickets kosten ¤8,- en met een Tijgerpas ¤5,-. De Tijgerpas kost ¤20,- (al voordelig wanneer u meer dan zes films gaat zien) of, voor houders van een CJP, OV-Studentenkaart of Rotterdampas, ¤10,- (een goede optie als u meer dan drie films gaat zien). Voorstellingen zijn zelden helemaal uitverkocht, informeer ook tijdens het festival naar beschikbaarheid van kaarten.
![]()
De 14 Tiger Awards Kandidaten 2006:
SONG OF SONGS van Josh Appignanesi (Groot-Brittannië, 2005), internationale première.
Ruth, streng religieus, keert terug uit Israël om haar stervende moeder te verzorgen. Als ze probeert haar broer David weer bij de familie te betrekken resulteert dit in een verboden spel onder het mom van de religieuze wet – op de grens van sexuele obsessie. SONG OF SONGS, een parabel over geloof en verlangen in de gesloten wereld van de Joods-orthodoxe gemeenschap, verkent de verbanden tussen vertrouwen en geweld, ontkenning en verlangen, en de terugkeer van religie.
GLUE (HISTORIA ADOLESCENTE EN MEDIO DE LA NADA)) van Alexis Dos Santos (Argentinië, 2006), werldpremière, mede tot stand gekomen met een bijdrage van het Hubert Bals Fonds.
De groeistuipen van een stel jongeren uit Patagonië die met sex, drugs en punkmuziek experimenteren vormen een krachtige ervaring in Dos Santos’ speelfilmdebuut. Digitaal gefilmd, met super 8 reeksen en voortreffelijk geacteerd door een jonge improviserende cast, komt GLUE voort uit de ervaringen van een regisseur die opgegroeid is in een plek waar niets gebeurt.
THE GAZE (NEGAH) van Sepideh Farsi (Iran/Frankrijk, 2006), wereldpremière, CineMart 2000 Project.
Esfandyar, een in Parijs wonende Iraanse immigrant, is bijna blind. Hij gaat terug naar Iran om zijn stervende vader te bezoeken. Maar ontmoet hij daar ook zijn vroegere liefde Forough die nu zijn stiefmoeder is. Temidden van politiek verraad en nederlagen in de liefde, heeft Esfandyar vele rekeningen te vereffenen voordat het licht uit zijn ogen verdwijnt.
WALKING ON THE WILD SIDE (LAI XIAO ZI) van Han Jie (China, 2006), wereldpremière, mede tot stand gekomen met een bijdrage van het Hubert Bals Fonds.
Boeiende studie over jongeren op drift in de mijnbouwprovincie Shanxi (Noord-China) tijdens het begin van de jaren negentig. Drie scholieren, gezworen vrienden, experimenteren met de nieuwe vrijheden van de postsocialistische economie en dromen van onafhankelijkheid, zorgeloosheid en makkelijk verdiende rijkdom. Maar het leven haalt hen in. Ze worden gedwongen de realiteit onder ogen te zien: hun leven blijkt vergelijkbaar met dat van hun ouders terwijl ze daar juist uit wilden ontsnappen. Gebaseerd op bestaande personen.
UN MATIN BONNE HEURE (EARLY IN THE MORNING) van Gahité Fofana (Frankrijk/Guinee, 2006), wereldpremière, mede tot stand gekomen met een bijdrage van het Hubert Bals Fonds.
Guinee, Conary, vandaag. De tieners Yaguine en Fodé, two teenagers, besluiten hun geluk te zoeken in Europa. Ze verstoppen zich in het landingsgestel van een vliegtuig. UN MATIN BONNE HEURE is fictie, vrijelijk gebaseerd op een kort nieuwsbericht.
LAND OF THE BLIND van Robert Edwards (Groot-Brittannië /USA, 2006), wereldpremière, distributie in Nederland: Indies Entertainment.
LAND OF THE BLIND is een satirisch en actueel politiek drama over terrorisme, revolutie en de kracht van het geheugen. In een onbestemde plaats en tijd sluit de idealistische soldaat Joe (Ralph Fiennes) een ongeoorloofde vriendschap met de politieke gevangene Thorne (Donald Sutherland). Deze recruteert hem uiteindelijk voor een bloedige staatsgreep. Maar wat Thorne van Joe in deze postrevolutionaire wereld wil, leidt tot een bitter conflict uitlopend in waanzin. De andere coupplegers concluderen dat zij hem uit de geschiedenis moeten verwijderen.
ODE TO JOY (ODA DO RADOSCI) van Anna Kazejak-Dawid & Jan Komasa & Maciej Migas (Polen, 2005), internationale première.
Anna Kazejak-Dawid, Jan Komasa en Maciej Migas - studenten van de filmacademie in Lodz – hebben een film gemaakt die is samengesteld uit drie novelles. Die laten ‘open en vastberaden’ zien wat ‘waar en authentiek’ is. Elke novelle vertelt een eigen verhaal over jongeren die in het Polen van nu vechten voor een betere toekomst.
THE LEGEND OF TIME (LA LEYENDA DEL TIEMPO) van Isaki Lacuesta (Spanje, 2006), wereldpremière.
LA LEYENDA DEL TIEMPO vertelt over de jonge zigeuner Isra die, na de dood van zijn vader, niet meer zal zingen hoewel hij afkomstig is uit de cantaores-traditie. Hij verlangt er naar het eiland waar hij is geboren te verlaten. De film vertelt ook over Makiko die naar het eiland komt om tradities en een manier van leven aan te nemen die haar niet gewoon zijn. Ze verwacht hiermee de onuitgesproken emoties veroorzaakt door de dood van haar vader aan te kunnen. Twee personages wiens levens binnenkort sterk zullen veranderen.
LANGER LICHT (NORTHERN LIGHT) van David Lammers (Nederland, 2006), wereldpremière, distributie in Nederland: 1morefilm.
Een landerige, warme maar huiveringwekkende zomer in Amsterdam-Noord. Boksschoolhouder Lucien (Raymond Thiry) is na een tragisch ongeluk niet meer in staat te zorgen voor zijn vijftienjarige zoon Mitchell (Dai Carter). Lucien leeft nu voor zijn boksschool en voor zijn leerlingen. In zijn krachtige speelfilmdebuut toont Lammers zich een scherpe observator van zowel het menselijk leed als van de grootstedelijke grauwheid van Amsterdam-Noord.
MADEINUSA van Claudia Llosa (Peru/Spanje, 2005), Europese première.
Madeinusa is een veertienjarig meisje met een mooi Indiaans gezichtje dat in een geïsoleerd dorpje in de Cordillera Blanca bergen van Peru woont. Deze merkwaardige plek wordt gekarakteriseerd door bijzondere religieuze gebruiken en tradities. De komst van een jonge geoloog uit Lima werpt een nieuw licht op deze alledaagse rituelen.
UN JOUR D’ÉTÉ (A SUMMER DAY) van Franck Guérin (Frankrijk, 2006), wereldpremière.
Het ongeval op een voetbalveld waarbij een tiener de dood vindt, laat een op zich rustige Franse stad in verwarring achter. Subtiel drama over misdaad en straf, gebroken gezinnen, klasseverschillen en andere verwikkelingen van het leven op het platteland. Met Jean-François Stévenin als de gecompromitteerde burgemeester.
THE DOG POUND (LA PERERRA) van Manuel Nieto Zas (Uruguay/Argentinië/Canada/Spanje, 2006), wereldpremière, mede tot stand gekomen met een bijdrage van het Hubert Bals Fonds.
David, een 25-jarige man, wordt door zijn vader gedwongen om een huis te bouwen in een klein dorp aan het strand. Een plek waar evenveel honden zijn als mannen, waar slechts enkele vrouwen zijn en waar dingen gedaan worden uit vriendschap en niets meer. Een aangrijpend portret van een gemarginaliseerde generatie door het nieuwste talent uit Uruguay.
OLD JOY van Kelly Reichardt (USA, 2005), internationale première.
Twee vrienden komen samen om te camperen in de Cascade Mountains in de Amerikaanse staat Oregon. Terwijl de uren verstrijken en het landschap zich ontplooit, bewegen de wandelaars zich door een verscheidenheid aan subtiele emoties, een pelgrimstocht opvoerend van wederzijdse verwarring, spontane inzichten en zich herhalende suggesties van een spirituele strijd.
TAKING FATHER HOME (BEI YA ZI DE NAN HAI) van Ying Liang (China, 2005), Europese première.
Een jongen verlaat zijn dorp en moeder om in de stad te zoeken naar zijn vader, waarvan hij denkt dat het een rijke projectontwikkelaar is. Maar wat hij in de stad aantreft is niet wat hij verwacht. Dit speelfilmdebuut van de talentvolle Ying Liang werd buiten de bekende Chinese filmproductiecentra gemaakt. Het grillige sociale drama vermengt met prikkelende zwarte komedie roept een treffend beeld op van de hedendaagse Chinese samenleving.
![]()
![]()
![]()
![]()
Post hier waar jij naartoe gaat!
Ik ga zelf dit jaar op het festival werken, dus kan lekker gratis naar alle films!
Ik ga zelf altijd naar het IFFR voor de aziatische films, en dit lijkt mij erg leuk:
Short: Asian Hot HousesEn zo even snel lijkt mij deze ook erg leuk:
9 Dragons (9 Naga) - TT![]()
Een film over een beroepsmoordenaar in een sloppenwijk. En toch gaat het meer over bewogenheid dan misdaad. Geen gangster- maar een vriendenfilm? In Indonesië blijkt het neorealisme nog springlevend.
[ Bericht 66% gewijzigd door SaintOfKillers op 20-01-2006 16:40:40 ]