naar aanleiding van dit nummer dat ik aan het luisteren was én een gesprek op msn over dit soort dingen, vroeg ik me af wat andere fok!kers vroeger als klein kind deden. en dan heb ik het over het soort dingen dat bram vermeulen in het bovenstaande lied bezingt.quote:bram vermeulen - een doodgewone jongen
daar loopt een doodgewone jongen
doodgewoon op weg naar huis
niemand ziet het, niemand weet het, maar
overal loert gevaar
je moet honderd meter, adem in,
niet op de stoepnaden staan
zingen langs de blinde muur,
anders komen ze d'eraan
je moet ogen dicht langs het portiek
je moet nooit omkijken op straat
elke lantaarn raak je aan
anders is het te laat
je moet voor je kijken,
je moet niets laten merken
je moet net zo doen
alsof je 't gewoon doet
en het hart pompt hijgend, en het hart pompt hijgend
en het hart pompt hijgend hard.
en het hart pompt hijgend, en het hart pompt hijgend
en het hart pompt hijgend hard.
je moet oversteken op het zebrapad,
alleen op de witte banen staan
je moet stappen tellen tot de hoek
anders gaan we eraan
je moet met drie treden de trap op
op een been blijven staan
niet bewegen tot de deur opengaat
anders is het te laat
je moet nergens aan denken
je moet doodgewoon wachten
je moet nooit laten merken dat je bang bent
dat weten ze, dat ruiken ze, dat zien ze aan je rug.
mama,
doe open, mama
mama,
mama, ze komen, mama
mama, ik ben het, ik ben het, ik ben het
ik heb nog steeds de manische neiging om elke stap op de trap te tellen.quote:op woensdag 4 januari 2006 22:31 schreef dark_killah het volgende:
witte vlakken deed ik.
ik liep op stoepranden.
bij de trap heb ik het toevallig nu nog, dat als ik de trap op loop zonder spullen in mijn handen een soort denkbeeldig record probeer te verbreken. ik denk dus ook iedere keer dat ik de trap op loop van: hoe zal ik deze keer sneller zijn dan de volgende keer.
dat is wel een hardnekkig ritueel.
dat had ik vroeger ook.quote:op woensdag 4 januari 2006 22:35 schreef missbliss het volgende:
ik zag trouwens gisteren bij oprah iets over kinderen met tourette en die hadden vaak ook een andere storing: iets compulsiefs, en dat was dus zo'n beetje dat met symmetrie wat ik beschreef, dat je bepaalde dingen móet doen... maar beetje offtopic misschien.
dat soort dingen jaquote:op woensdag 4 januari 2006 22:40 schreef p8 het volgende:
owjah, ik ging ook altijd als we in de auto zaten, en het regende, de ruitenwissers volgen.
elke keer als ze "neer kwamen" moest ie weer op zo'n honderd meter paaltje vallen zeg maar![]()
en ook al ging het heel vaak mis, ik bleef kijken
tegenwoordig wordt alle normale gedrag uitvergroot, benoemd en als afwijkend gebrandmerkt.quote:op woensdag 4 januari 2006 22:44 schreef releaze het volgende:
das toch gewoon obsessive-compulsive zeg maar?
ja, dat dusquote:op woensdag 4 januari 2006 22:44 schreef releaze het volgende:
das toch gewoon obsessive-compulsive zeg maar?
wat is tourette?quote:op woensdag 4 januari 2006 22:47 schreef missbliss het volgende:
[..]
ja, dat dus
veel kinderen met tourette hebben dat dus, maar zo te zien 'normale' kinderen ook
ik weet het.quote:
als ik nu ineens godverredomme kuthoer zeg. begrijp je het dan?quote:
ach ja, wat bart de graaf toen een keer voor de gein deed?quote:op woensdag 4 januari 2006 22:54 schreef furious het volgende:
[..]
als ik nu ineens godverredomme kuthoer zeg. begrijp je het dan?
serieus bedoelt overigens.
tourette is niet alleen met schelden.quote:op woensdag 4 januari 2006 22:54 schreef furious het volgende:
[..]
als ik nu ineens godverredomme kuthoer zeg. begrijp je het dan?
serieus bedoelt overigens.
maar da's offtopic.quote:
enkelvoudige tics:
-motorisch: oogknipperen, schudbewegingen van het hoofd, schoudertrekkingen, grimassen van het gelaat, e.a.
-vocaal: keelschrapen, kreten of andere geluiden, snuiven, tongklakken, lipsmakken e.a.
meervoudige tics:
-motorisch: steeds bukken, ronddraaien, sprongetjes maken, zichzelf slaan, e.a. (deze bewegingen lijken soms een doel te hebben).
-vocaal:
- echolalie: het meermaals herhalen van een woord of zin die men juist gehoord heeft.
- palilalie: het meermaals herhalen van een woord of zin die men zelf gezegd heeft (lijkt soms op hakkelen).
- coprolalie: sociaal onaanvaardbare taal gebruiken, grof zijn.
de verscheidenheid aan tics is enorm. tics zijn ook bij ieder individu weer anders. de complexiteit van sommige symptomen is vaak verbijsterend voor familieleden, vrienden, leerkrachten en werkgevers die soms moeilijk kunnen geloven dat de gebaren of vocale uitbarstingen ongewild zijn.
naar boven
maar het is wel meteen voor iedereen duidelijk.quote:op woensdag 4 januari 2006 22:57 schreef bupatih het volgende:
[..]
tourette is niet alleen met schelden.
ik heb dat nu nog bij sommige dingenquote:op woensdag 4 januari 2006 22:35 schreef missbliss het volgende:
als ik iets met links doe, moet het ook met rechts (dat heb ik nu dus nog steeds), altijd de treden van de trap tellen, ook al zijn het er 13.
dat soort dingen
ik zag trouwens gisteren bij oprah iets over kinderen met tourette en die hadden vaak ook een andere storing: iets compulsiefs, en dat was dus zo'n beetje dat met symmetrie wat ik beschreef, dat je bepaalde dingen móet doen... maar beetje offtopic misschien.
er zit wel een verschil tussen rituelen en het obsessive compulsive.. als je het moet doen want anders, en dat heb je jaren, dan is het meer dan een gewoon "ritueel" .. het liedje klonk wel zo.quote:op woensdag 4 januari 2006 22:47 schreef missbliss het volgende:
[..]
ja, dat dus
veel kinderen met tourette hebben dat dus, maar zo te zien 'normale' kinderen ook
ja, dat heb ik wel eens per ongeluk gehad (met mijn ogen open.quote:op woensdag 4 januari 2006 22:55 schreef paltos het volgende:
wat je ook eens moet proberen is met je ogen dicht een (bekende) trap oplopen. als je dan overtuigd bent wanneer je al boven bent dat je nog een trede moet en dan zo in de lucht stapt, dat is echt vet!1!! want je gelooft het echt hé!
semi-oft
dat had ik vroeger dus ook!quote:op woensdag 4 januari 2006 22:57 schreef dwc_ruffryder het volgende:
[..]
ik heb dat nu nog bij sommige dingen. vroeger was 't iets erger, moest ik bepaalde handelingen altijd 5 of 10 keer doen
.
zo'n topic heb ik al meerdere malen gezien hoorquote:op woensdag 4 januari 2006 22:50 schreef bupatih het volgende:
[..]
ik weet het.het is een ritueel...euh..een gave...euh...
was irritant man, zat je elke keer 5x met je hand in en uit de zak chips voordat je iets 'mocht' pakkenquote:op woensdag 4 januari 2006 22:59 schreef bupatih het volgende:
[..]
dat had ik vroeger dus ook!
nu niet meer...gelukkig.
ja, bedankt!quote:op woensdag 4 januari 2006 22:59 schreef dwc_ruffryder het volgende:
[..]
zo'n topic heb ik al meerdere malen gezien hoor.
hehe en jij dacht dat dat alleen leuk is als je de trap op loopt?quote:op woensdag 4 januari 2006 22:55 schreef paltos het volgende:
wat je ook eens moet proberen is met je ogen dicht een (bekende) trap oplopen. als je dan overtuigd bent wanneer je al boven bent dat je nog een trede moet en dan zo in de lucht stapt, dat is echt vet!1!! want je gelooft het echt hé!
semi-oft
whehe.quote:op woensdag 4 januari 2006 23:00 schreef dwc_ruffryder het volgende:
[..]
was irritant man, zat je elke keer 5x met je hand in en uit de zak chips voordat je iets 'mocht' pakken.
ja, die ken ik ook. maar dan val je sneller.quote:op woensdag 4 januari 2006 23:01 schreef infra-roodborstje het volgende:
[..]
hehe en jij dacht dat dat alleen leuk is als je de trap op loopt?
denken dat je nog verder naar beneden moet terwijl je al beneden bent kan ook pijnlijk zijn![]()
en ik spreek uit ervaring
ik heb heel veel trekjes nog steedsquote:op woensdag 4 januari 2006 23:01 schreef clourhide het volgende:
is ook wel een beetje obsessive-compulsive, maar bij kinderen is het waarschijnlijk een normale fase in de ontwikkeling.
ik heb het in ieder geval zelf ook wel gehad vroeger, dat soort tics, maar als "volwassene" echt helemaal niet meer.
heel herkenbaarquote:op woensdag 4 januari 2006 22:40 schreef p8 het volgende:
owjah, ik ging ook altijd als we in de auto zaten, en het regende, de ruitenwissers volgen.
elke keer als ze "neer kwamen" moest ie weer op zo'n honderd meter paaltje vallen zeg maar![]()
en ook al ging het heel vaak mis, ik bleef kijken
zó herkenbaarquote:op woensdag 4 januari 2006 23:02 schreef bupatih het volgende:
[..]
whehe.!
dat had ik niet.
wel 4x naar de wekker-tijd kijken, alvorens ik mijn ogen definitief dichtdeed om te gaan slapen.
deed ik dan per ongeluk mijn ogen open (vanwege lawaai of licht), moest ik wéér 4x naar de tijd kijken.
dat heb ik nou nooit meegemaaktquote:op woensdag 4 januari 2006 23:07 schreef dwc_ruffryder het volgende:
[..]
zó herkenbaar.
echt raar man![]()
.
ik ook, najib beschreef dat wel mooi trouwens in zijn show. met dat stukje dat hij die boete niet mag verscheuren maar een stem in zijn hoofd zeg: "jaweeel!! scheureeeeeeee!!". dat soort gevoelens heb/had ik ook weleens ja.quote:op woensdag 4 januari 2006 22:38 schreef bupatih het volgende:
dat had ik vroeger ook.dat ik van mezelf bepaalde 'rituelen' móest doen..maar nu niet meer, hoor.
quote:op woensdag 4 januari 2006 23:10 schreef agiath het volgende:
[..]
wel hele dagen op de stoeprand lopen (en de grond is natuurlijk dodelijke lava)
paardensprongen op de stoep
niet de lijntjes raken van de stoep
wat ik tegenwoordig nog heb is dat ik ga raden hoeveel seconden het nog duurt voordat de minuut verspringt.quote:op woensdag 4 januari 2006 23:02 schreef bupatih het volgende:
[..]
whehe.!
dat had ik niet.
wel 4x naar de wekker-tijd kijken, alvorens ik mijn ogen definitief dichtdeed om te gaan slapen.
deed ik dan per ongeluk mijn ogen open (vanwege lawaai of licht), moest ik wéér 4x naar de tijd kijken.
ziekelijk? vertel!quote:op woensdag 4 januari 2006 23:11 schreef fokkedop het volgende:
[..]
ik had ook iets als ik niet kon slapen, maar dat is echt ziekelijke fantasie. ik denk dat ik het maar voor mezelf houd.
maak er maar grapjes overquote:op woensdag 4 januari 2006 23:00 schreef bupatih het volgende:
[..]
ja, bedankt!
nu moet ik eerst 5 nieuwe, prachtige topics openen, voordat ik verder mag posten van mezelf! [afbeelding]
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |