abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_2236368
Britse en Amerikaanse commando's zitten Osama Bin Laden op de hielen. Volgens militaire bronnen - die in de Sunday Times worden geciteerd - zal hij binnen een paar dagen gevonden worden. Bin Laden zou zich schuilhouden in Maruf, een plaatsje tussen Kandahar en de Pakistaanse grens.

Speciale Amerikaanse en Britse eenheden hebben hun zoektocht naar de plaats waar Osama bin Laden zou verblijven, toegespitst op een gebied in het zuiden van Afghanistan. Bin Laden zou volgens Amerikaanse bronnen 'als een rat in de val zitten'.

Volgens de Noordelijke Alliantie houdt Bin Laden zich schuil in de stad Maruf in de provincie Kandahar, op zo'n 50 kilometer van de Pakistaanse grens. Om te verhinderen dat Bin Laden naar Pakistan vlucht, wordt de grens bewaakt door Britse en Amerikaanse eenheden.

Ook de Taliban-ambassadeur in Pakistan zegt dat Bin Laden nog in Afghanistan is. Volgens de ambassadeur kloppen eerdere berichten dat Bin Laden gevlucht zou zijn naar het buitenland niet. Hij weet de plaats waar Bin Laden verblijft niet te melden.

Bin Laden bevindt zich nog steeds in Afghanistan en houdt zich schuil in de stad Maruf in de provincie Kandahar op 50 kilometer van de grens met Pakistan. Dat heeft minister van Binnenlandse Zaken Yunis Qanooni van de Noordelijke Alliantie zondag gezegd.

Volgens Qanooni beschikt Bin Laden in Maruf over ondergrondse bunkers en zijn in die stad trainingskampen voor de strijders van zijn terroristische netwerk al-Qaeda gevestigd.

Speciale eenheden van het Britse en Amerikaanse leger hebben hun zoektocht naar Osama bin Laden toegespitst op een gebied van zo'n 50 vierkante kilometer in het zuiden van Afghanistan. Elitetroepen zouden gedropt zijn langs de zuidgrens van het gebied, om te verhinderen dat Bin Laden naar Pakistan vlucht. Dit meldt de krant The Sunday Times.

Volgens een bron bij de Britse militaire inlichtingendienst, die door de krant wordt aangehaald, is Bin Laden de laatste weken niet in staat geweest om zich ver te verplaatsen van de plek waar hij zich voor de bombardementen bevond.

De krant The Sunday Telegraph meldt dat de speciale eenheden Bin Laden tot op enkele uren genaderd zijn. Volgens een bron bij het Britse ministerie van Defensie hebben de troepen afgelopen week belangrijke informatie gekregen, die er toe zou kunnen leiden dat Bin Laden binnen enkele dagen wordt gevonden.

De Taliban-ambassadeur in Pakistan zei zaterdag dat Bin Laden zich nog in Afghanistan bevindt, maar dat de Taliban niet weten waar precies. De Arabische zender Al-Jazeera meldde eerder dat de Taliban-ambassadeur juist had laten weten dat Bin Laden naar Pakistan was gevlucht.

De Britse minister van Defensie Geoff Hoon verklaarde zaterdag dat de strategie altijd al was geweest om Bin Laden te verhinderen zich te verplaatsen. Volgens Hoon wordt de terrorist binnen korte tijd dan wel gevonden, dan wel verraden door plaatselijke leiders

bron: RTL nieuws en Nu.nl

==================================================================

Nou dat worden spannende dagen!
Ik vraag me ten zeerste af of ze OBL ooit zullen vinden, laat staan al over een paar dagen, maar misschien is het een idee om alle ontwikkelingen over de speciale eenheden die Bin Laden op de hielen zitten in dit topic te plaatsen, en dagelijks te updaten. (met overzichtkaartjes erbij indien deze worden vrijgegeven).

Vanwaar komen wij dan, dat wij ergens heen willen?
  maandag 19 november 2001 @ 19:48:25 #2
262 Re
Kiss & Swallow
pi_2236440
of het is een knap geplande desinformatie strategie om hem uit de tent te lokken?
04-08-11, 02-02-12, 20-06-14, 13-08-15
pi_2236474
Geloof er alleen weinig van...
Nederland heeft een cellentekort. [br] Parttime DnB-Addicts Crew® Promoter.
pi_2236884
Leuke propaganda, maar verder?
daarna schilderde ik mijn schaduw
deed het licht uit
en genoot bij de gedachte dat ik de enige mens ter wereld ben met een schaduw in volstrekte duisternis
pi_2236905
De oplossingen ...

1 - Vang BL en 'bring him to justice' - BL wint als Martelaar

2 - Laat BL lopen - BL wint

3 - Vang BL en 'kill him on the spot' - BL wint als martleaar

4 - 'Kill BL on the spot' en geef er geen ruchtbaarheid aan ... zoiets als hij is ons ontglipt ;-)
Dit laatste vereist wat intelligent werk van SAS en Seals (beetje rommelig om te zien waarschijnlijk)

Zijn er andere opties?

The answer is 42 !
pi_2236944
Wil je wel even zo vriendelijk zijn om Bin Laden niet met een rat te vergelijken?

Naar verluid heeft de Nederlandse Vereniging van Rattenliefhebbers al formeel protest ingediend tegen deze schromelijke belediging van hun troeteldiertjes...

Haha, U schakelt nog. Test een DAF !
pi_2236961
Jongens, Osama zit toch allang niet meer in Afganishtan?!
Die is hem echt wel gemoved naar Pakistan/Iran/Irak/Verwegistan/Whatever.

Of ben ik nou de enige die dit gelooft???

De Nu-Realiteit? Een 4 dimensionale droom, een nooit eindigende droomgeschiedenis in een holografisch, multidimensionaal universum.
pi_2237014
quote:
Op maandag 19 november 2001 20:57 schreef Jabba het volgende:

Nee, je bent zeker niet de enige die dit gelooft, ik heb daar al meerdere topics over geopent trouwens (oa deze:Osama bin Laden (nog) wel in Aghanistan?) , het onderschrift in de topicopener was dan ook cynisch bedoelt Jabba.
  maandag 19 november 2001 @ 21:06:43 #9
8369 speknek
Another day another slay
pi_2237054
quote:
Op maandag 19 november 2001 20:48 schreef hackbox het volgende:
De oplossingen ...

1 - Vang BL en 'bring him to justice' - BL wint als Martelaar

2 - Laat BL lopen - BL wint

3 - Vang BL en 'kill him on the spot' - BL wint als martleaar

4 - 'Kill BL on the spot' en geef er geen ruchtbaarheid aan ... zoiets als hij is ons ontglipt ;-)
Dit laatste vereist wat intelligent werk van SAS en Seals (beetje rommelig om te zien waarschijnlijk)

Zijn er andere opties?

Ja levenslang opsluiten in een klein kamertje. En hem natuurlijk zo lang mogelijk in leven laten. Misschien via internet een OsamaCam uitzenden.
They told me all of my cages were mental, so I got wasted like all my potential.
pi_2237520
Misschien kunnen we hem naar Elba verbannen. Of misschien is Sint Helena beter...
pi_2237672
quote:
Op maandag 19 november 2001 21:50 schreef EnderW het volgende:
Misschien kunnen we hem naar Elba verbannen. Of misschien is Sint Helena beter...
Anders komt ie weer terug he
It is much easier to be critical than to be correct.
pi_2237702
quote:
Op maandag 19 november 2001 20:57 schreef Jabba het volgende:

Jij weet er echt veel van he? Vooral het noemen van Iran, een van de grote vijanden van de Taliban en het soort Islam dat de Queda beweging voorstaat in je rijtjes is wel leuk. Ook de mensen die denken dat hij een martelaar wordt hebben ze niet allemaal op een rijtje. Over een paar weken wordt vanuit Afghanistan een gestage stroom op gang gebracht van de misdaden die de Taliban en de Queda leden hebben begaan en dan zijn ze gewoon weer de zoveelste roversbende die een land probeerde te overheersen. En de gemiddelde Arabier weet wel wat ie daar van vindt.
  maandag 19 november 2001 @ 23:15:26 #13
10188 links234
Bill Cooper dude from hell
pi_2238707
Ow, als de VS via de pers laat lekken dat ze denken te weten waar hij zit, kun je er vanuit gaan dat ze gelijk hebben. In deze oorlog is verdomd weinig info naar de pers gebracht, en de VS is niet zo stom om nu te blunderen met zo'n bericht. OBL kan natuurlijk ontsnappen, maar ik geloof wel dat de VS weet waar hij zit.
Hell hath no fury like a hippo with a machine gun! | Pim Fortuyn was een kale nicht, en ontken dat maar eens! | Thorazine: More addictive than heroin, more fun than crack. | I'm more punk than you and i'll kick your ass!
pi_2238911
quote:
Op maandag 19 november 2001 22:04 schreef HiZ het volgende:

[..]

Vooral het noemen van Iran, een van de grote vijanden van de Taliban en het soort Islam dat de Queda beweging voorstaat in je rijtjes is wel leuk.

Die is hem echt wel gemoved naar Pakistan/Iran/Irak/Verwegistan/Whatever
De Nu-Realiteit? Een 4 dimensionale droom, een nooit eindigende droomgeschiedenis in een holografisch, multidimensionaal universum.
pi_2238991
quote:
Op maandag 19 november 2001 23:15 schreef links234 het volgende:
Ow, als de VS via de pers laat lekken dat ze denken te weten waar hij zit, kun je er vanuit gaan dat ze gelijk hebben. In deze oorlog is verdomd weinig info naar de pers gebracht, en de VS is niet zo stom om nu te blunderen met zo'n bericht. OBL kan natuurlijk ontsnappen, maar ik geloof wel dat de VS weet waar hij zit.
me 2
pi_2239033
quote:
Op maandag 19 november 2001 23:15 schreef links234 het volgende:
Of het is een trucje dat ze uithalen. Hij zit bv. ergens anders. Men laat via "betrouwbare" bron info uitlekken, vervolgens lacht OBL zich te barsten, waant zich veilig (in een ander land) En alsnog staan daar een stelletje Commandos op de stoep om hem ff in zijn kraag te vatten.
pi_2239130
quote:
Op maandag 19 november 2001 23:46 schreef AchJa het volgende:

[..]

Of het is een trucje dat ze uithalen. Hij zit bv. ergens anders. Men laat via "betrouwbare" bron info uitlekken, vervolgens lacht OBL zich te barsten, waant zich veilig (in een ander land) En alsnog staan daar een stelletje Commandos op de stoep om hem ff in zijn kraag te vatten.

Briljant! M.a.w. weten ze dus waar hij zit
pi_2239271
quote:
Op maandag 19 november 2001 23:56 schreef FuTilE het volgende:

[..]

Briljant! M.a.w. weten ze dus waar hij zit

Men denkt te weten waar hij zit. Hij waant zich nu veilig, dus zal wat meer risico's nemen. Nu hopen ze dus dat hij zich laat zien. Zo bedoelde ik het eigenlijk....
pi_2239484
quote:
Op dinsdag 20 november 2001 00:09 schreef AchJa het volgende:

[..]

Men denkt te weten waar hij zit. Hij waant zich nu veilig, dus zal wat meer risico's nemen. Nu hopen ze dus dat hij zich laat zien. Zo bedoelde ik het eigenlijk....

Als je weet dat Bin Laden vanwege veiligheidsmaatregelen zelfs geen gebruik maakt van directe telefoonverbindingen en (gecodeerde) e-mails e.d., dan lijkt me een dergelijke verklaring van de VS alleen maar meer reden voor Bin Laden om extra op te letten... Hij is geen muis die je vangt met een blokje kaas.
pi_2239514
quote:
Op dinsdag 20 november 2001 00:43 schreef FuTilE het volgende:

[..]

Als je weet dat Bin Laden vanwege veiligheidsmaatregelen zelfs geen gebruik maakt van directe telefoonverbindingen en (gecodeerde) e-mails e.d., dan lijkt me een dergelijke verklaring van de VS alleen maar meer reden voor Bin Laden om extra op te letten... Hij is geen muis die je vangt met een blokje kaas.

Klopt, maar ja, ze moeten toch wat. Uiteindelijk zullen ze hem toch wel vinden op de 1 of andere manier. Elke verbinding die hij maakt, kan mbv alles zijn, wordt toch opgevangen. Of hij moet met vlagsignalen gaan werken naar zijn medewerkers toe.
pi_2239582
quote:
Op dinsdag 20 november 2001 00:48 schreef AchJa het volgende:

[..]

Klopt, maar ja, ze moeten toch wat. Uiteindelijk zullen ze hem toch wel vinden op de 1 of andere manier. Elke verbinding die hij maakt, kan mbv alles zijn, wordt toch opgevangen. Of hij moet met vlagsignalen gaan werken naar zijn medewerkers toe.

Tja.. Het hoeft niet eens te gaan om de huidige verblijfplaats van Bin Laden. Na de overwinningen in Afghanistan ontstaat er natuurlijk een vacuum in de 'war on terrorism', Bin Laden moet wel nog even onder de aandacht gebracht worden.

Toch lijkt het me sterk dat ze hem uiteindelijk zullen vinden in Afghanistan.

pi_2239623
quote:
Op dinsdag 20 november 2001 01:01 schreef FuTilE het volgende:

Toch lijkt het me sterk dat ze hem uiteindelijk zullen vinden in Afghanistan.

Mij ook, maar dat ze hem vinden daar ben ik van overtuigd.
  dinsdag 20 november 2001 @ 16:01:58 #23
6990 golfer
Ouwe jongere
pi_2244071
Zo zeker als ze eerst lieten voorkomen blijken die Amerikanen nou ook weer niet te zijn, getuige dit artikel in Het Parool van vandaag:
quote:
AMSTERDAM - De Amerikanen zijn veel minder zeker van de verblijfplaats van Osama bin Laden dan de media de laatste dagen deden voorkomen. Minister Donald Rumsfeld van Defensie zei gisteren dat berichten als zou de leider van al-Qaeda door de inlichtingendiensten zijn gelokaliseerd, 'een miskenning zijn van de problemen waarvoor wij ons gesteld zien'.

Rumsfeld liet doorschemeren dat hij hoopt dat de Afghanen het karwei om Bin Laden op te sporen voor de Amerikanen zullen opknappen. De prijs van 25 miljoen dollar (ruim zestig miljoen gulden) die Washington op het hoofd van de leider van al-Qaeda heeft gezet, zou de Afghanen ertoe kunnen aanzetten 'zelf door die tunnels en grotten te gaan kruipen' waar Bin Laden zich mogelijk zou kunnen verbergen, zei hij.

''Als het karwei uiteindelijk toch door de Amerikanen moet worden geklaard, is daar een ander soort troepen voor nodig dan de Special Forces die nu in Afghanistan opereren,'' aldus Rumsfeld. Bin Laden zou zich op drie plekken in Afghanistan kunnen bevinden: in de streek ten zuidoosten van Kandahar, in het gebied rond Jalalabad, waar gisteren vier westerse journalisten werden vermoord, of in de belegerde stad Koendoez, die onder meer door drieduizend leden van al-Qaeda wordt verdedigd.

De Amerikanen hebben de afgelopen dagen zoveel mogelijk ruchtbaarheid gegeven aan de hoge beloning die op het hoofd van Bin Laden is gezet, zei Rumsfeld. ''Om bekend te maken dat er een beloning van 25 miljoen dollar is uitgeloofd om Bin Laden en een select groepje van zijn medewerkers te pakken te krijgen, hebben we deze week pamfletten in de lokale taal op Afghanistan laten neerdalen als sneeuwvlokken in december op Chicago.''

Washington gelooft nog altijd niet dat het Bin Laden zal lukken naar Pakistan te ontsnappen. Die route wordt door de Special Forces nauwkeurig in de gaten gehouden. Rumsfeld waarschuwde gisteren Pakistan op voorhand geen dubbel spel te spelen.

''Als we erachter komen dat één van de mensen op wie wij in het bijzonder het oog hebben, een grens zou oversteken, zouden we onmiddellijk een intensief overleg met de buren voeren.'' Pakistan is de enige vluchtweg voor Bin Laden. Hij kan zich daar verschansen in Kasjmir.

There is no greater joy than be taken for an imbecile by an idiot. (Oscar Wilde)
Poef.....gone! ©golfer
pi_2244991
quote:
Op dinsdag 20 november 2001 16:01 schreef golfer het volgende:
Zo zeker als ze eerst lieten voorkomen blijken die Amerikanen nou ook weer niet te zijn, getuige dit artikel in Het Parool van vandaag:
[..]
Thanks Golfer
Ik vond die berichten over "tot op een paar uur genaderd" en "binnen een paar dagen gevonden" nl vrij ongeloofwaardig.

Het is overigens niet mijn bedoeling de mensen die daar wel in geloven voor het hoofd te stoten.

dinsdag 20 november 2001 @ 17:38:01 #25
15206 J.B
Jostie Banaan is een Aardbei!!
pi_2245138
Men neme een ongelooflijk grote kankerbommmm....

En sodeflikkert dat ding op afghanistan..

En niemand die OBL ooit meer vind laat staan te pakken krijgt...

En ik weet inderdaad dat dit een ongenuanceerde opmerking is maar wel de oplossing en iedereen weet dat maar niemand wil het vanwege die onschuldige mensjens... I DON'T CARE... dus droppuh maar...

I rest my case...

Life Is What Happens To You, While Your Busy Making Other Plans..
  dinsdag 20 november 2001 @ 17:46:53 #26
10188 links234
pi_2245194
quote:
Op dinsdag 20 november 2001 17:38 schreef J.B het volgende:

En ik weet inderdaad dat dit een ongenuanceerde opmerking is maar wel de oplossing en iedereen weet dat maar niemand wil het vanwege die onschuldige mensjens... I DON'T CARE... dus droppuh maar...

I rest my case...

Zal de alliantie leuk vinden.

En ik vraag me af wat de pro-talibaan/bin laden club in Pakistan dan gaat doen. De ISI zou dan natuurlijk wel eens een a-bom kunnen doorspelen aan pro binladen clubs.

Hell hath no fury like a hippo with a machine gun! | Pim Fortuyn was een kale nicht, en ontken dat maar eens! | Thorazine: More addictive than heroin, more fun than crack. | I'm more punk than you and i'll kick your ass!
pi_2253167
Even een korte update uit de Volkskrant:
quote:
WASHINGTON AAST NU ALLEEN NOG OP OSAMA BIN LADEN
21 november 2001

-Van onze correspondent Bert Lanting

De Verenigde Staten maken zich op voor een grootscheepse klopjacht op Osama bin Laden en andere leiders van het terroristennetwerk Al Qa'ida. Volgens de krant USA Today staan 1600 mariniers klaar om zich te voegen bij de honderden commando's die nu al in het zuiden van Afghanistan jacht maken op Bin Laden.
pi_2253751
"The messiah will only come when he is no longer needed" - Kafka
  woensdag 21 november 2001 @ 15:59:41 #29
9756 Dentist
Toept over...
pi_2253910
quote:
Op dinsdag 20 november 2001 17:38 schreef J.B het volgende:

De oplossing voor wat?

Zeg anders gewoon even niets.

Dentist

pi_2253936
quote:
Op woensdag 21 november 2001 15:49 schreef Mook het volgende:
waar is Osma Bin Laden?.
pi_2254266
-edit- (twijfelachtig bericht)

[Dit bericht is gewijzigd door Cosma-Shiva op 21-11-2001 16:32]

woensdag 21 november 2001 @ 18:29:46 #32
5687 RobzQ
21st Century Schizoid Man
pi_2254636
Hoor net dat hij gevraagd heeft of zijn zoon hem om wil leggen mochten de Amerikanen bijna lukken hem op willen pakken.
http://www.zqcentral.com - Nieuws, links, events, reviews, columns, forum
pi_2255184
quote:
Op woensdag 21 november 2001 18:29 schreef RobzQ het volgende:
Hoor net dat hij gevraagd heeft of zijn zoon hem om wil leggen mochten de Amerikanen bijna lukken hem op willen pakken.
Dat heb ik ook gehoord, maar aangezien deze info afkomstig zou zijn van overgelopen Taliban-strijders vond ik het twijfelachtig.

Volgens diezelfde berichtgeving zou OBL nl zelf hebben aangegeven er rekening mee te houden nog maar enkele dagen in leven te zullen zijn, dat vond ik een beetje te propagandistisch en ik vermoed dat de NA meedoet met de propaganda van de VS.
Even afwachten dus maar.

pi_2255245
En nog even een update:
quote:
Beloning
In de jacht op Osama bin Laden heeft de Amerikaanse regering een nieuwe troef ingezet. In radioberichten die in Afghanistan worden uitgezonden wordt de bevolking een beloning tot 25 miljoen dollar voorgehouden voor informatie die leidt tot de opsporing van Bin Laden en andere al-Qaeda-leiders. De berichten worden uitgezonden vanuit een vliegtuig van waarin een radiostation is ingericht. Ook worden strooibiljetten verspreid. (ANP)
(dit even ter aanvulling op het artikel dat Golfer gisteren plaatste)
pi_2257331
En kort daarna las ik in de krant dat de Taliban 50 miljoen beloning hebben gezet op de eliminatie van Bush.

(Er werd niet bij vermeld of het hier dollars, guldens, euro's of afghani betreft.......)

"The messiah will only come when he is no longer needed" - Kafka
pi_2261907
quote:
Op donderdag 22 november 2001 10:25 schreef Mook het volgende:
En kort daarna las ik in de krant dat de Taliban 50 miljoen beloning hebben gezet op de eliminatie van Bush.

(Er werd niet bij vermeld of het hier dollars, guldens, euro's of afghani betreft.......)

Serieus?
In welke krant heb je dat gelezen?
  donderdag 22 november 2001 @ 17:19:52 #37
10188 links234
pi_2261967
quote:
Op donderdag 22 november 2001 17:16 schreef Cosma-Shiva het volgende:

[..]

Serieus?
In welke krant heb je dat gelezen?

Stond op CNN, de talibaan wacht echter nog op de vrijgave van de tegoeden om het ook daadwerkelijk te kunnen betalen.
pi_2302516
En weer een update:
quote:
Alliantie: Mullah Omar en Bin Laden in zelfde regio
26 november 2001

-Reuters, ANP

De gezochte terroristenleider Osama bin Laden en Talibanvoorman mullah Omar zijn in hetzelfde gebied in de buurt van Kandahar en worden door oppositiestrijders omgeven. Dat meent minister van Buitenlandse Zaken Abdullah Abdullah van de Noordelijke Alliantie.

Ze kunnen niet vrijelijk meer opereren'', aldus de bewindsman. Hij tekende aan dat de luchthaven van Kandahar nog altijd in handen is van de Taliban. Abdullah Abdullah maakte tijdens een persconferentie duidelijk dat de Alliantie geen troepen naar Kandahar zal sturen. Bij dit laatste Talibanbolwerk zijn intussen honderden Amerikaanse soldaten aangekomen. Zij hebben een andere, kleinere luchthaven in de woestijn in handen. De Alliantie zal wel enkele commandanten sturen om de Amerikanen te helpen.
pi_2344563
En weer een update:
quote:
Jacht op Bin Laden in complex Tora Bora
van onze redactie buitenland
2001-12-01

AMSTERDAM - Terwijl de Taliban in hun spirituele bolwerk Kandahar steeds verder in het nauw worden gedreven, lijkt er weinig schot te zitten in de jacht op Osama bin Laden. Maar speculaties over zijn verblijfplaats zijn er genoeg. Nu zou hij zich weer ophouden in een versterkt grottencomplex in Oost-Afghanistan.

Ik denk dat hij zich erop heeft voorbereid hier onder te duiken'', zegt de Amerikaanse vice-president Dick Cheney over Tora Bora, een enorm gangenstelsel in de bergen van de oostelijke provincie Nangarhar. Tora Bora (zwart stof) ligt zo'n 65 kilometer ten zuidwesten van Jalalabad, vlakbij de grens met Pakistan.

Volgens de nieuwe veiligheidschef van Nangarhar, Hazrat Ali, heeft de Saoedische terroristenleider hier een weergaloze schuilplaats. De bunker zou, op 350 meter diepte, voorzien zijn van stromend water, elektriciteit en ventilatie. Het ondergrondse fort zou bewaakt worden door honderden, mogelijk zelfs duizenden tot de tanden gewapende Al-Kaidastrijders, die hier na de val van Jalalabad naartoe zijn gevlucht.

De VS weten het grottencomplex goed te vinden (!): het land heeft zelf bijgedragen aan de aanleg ervan. Het is gebouwd in de jaren '80 als hoofdkwartier voor de Moedjahidien die vochten tegen de Sovjets. Sinds het begin van de bommencampagne op 7 oktober is het complex herhaalde malen bestookt, kennelijk zonder resultaat. Ook de zogenoemde 'bunker-buster'-bommen die door meters gewapend beton heen kunnen dringen, falen op de tientallen meters rots.

Alle leiders in Nangarhar willen zo snel mogelijk van de Arabieren af'', zegt Ali, die meldt dat er een delegatie naar Tora Bora is gestuurd om te onderhandelen over hun overgave. Maar Ali verwacht niet dat de Al-Kaida-strijders dat zullen doen: Ze zijn bewapend, ervaren, gedisciplineerd en suïcidaal. Ze zullen vechten tot de laatste druppel bloed.

Of Bin Laden zich werkelijk in Tora Bora bevindt is onduidelijk. Hij is er al maanden niet gesignaleerd. De Noordelijke Alliantie in Kaboel houdt het erop dat hij zich in Kandahar schuilhoudt. De Amerikaanse generaal Tommy Franks zei dat de VS zich concentreren op twee plaatsen: Nangarhar en de provincie Kandahar. De 1000 Amerikaanse mariniers bij Kandahar zullen dit Taliban-bolwerk moeten uitkammen. In Nangarhar zijn voorzover bekend echter nog geen grondtroepen geland.

Toch wil de anti-Taliban-coalitie in Nangarhar de aanval op Tora Bora zo snel mogelijk inzetten, liefst gesteund door de Amerikaanse vuurkracht. Veiligheidschef Ali raadt het hen af de klus alleen te klaren. Ze zullen niet slagen en de Arabieren zullen hen opwachten. Wij Afghanen hebben ervaring met vechten in de bergen. Alleen als we samenwerken zullen we succes hebben.

bron: Trouw

pi_2360543
En weer tijd voor een update:
quote:
Geurmeter moet Bin Laden opsporen

Uitgegeven: 2-12-2001 15:20

LONDEN - Grondtroepen die in Afghanistan zoeken naar Osama bin Laden en zijn trawanten zijn uitgerust met een speciale geurmeter om te kunnen bepalen of er mensen in ondergrondse tunnels verblijven. Volgens The Sunday Times is het apparaatje zo geavanceerd dat het zelfs geuren van verschillende etnische groepen uiteen kan houden op basis van het verschillende voedsel dat ze doorgaans eten.

Geoloog John Schroder van de universiteit van Nebraska heeft de Amerikanen geadviseerd over de mogelijkheden Bin Laden te vinden. Hij is een kenner van het Afghaanse berggebied en hij is positief over de geurmeter die bij de uitgangen of bij kloven boven een tunnelcomplex metingen kan verrichten.

Behalve dit apparaat hebben de militairen ook kleine microfoons en camera's, al dan niet op een op afstand bedienbaar wagentje, ter beschikking om doelen in tunnelcomplexen te kunnen lokaliseren.

bron:Nu.nl

pi_2373679
Update:
quote:
Jacht op Bin Laden lijkt nu echt geopend

JALALABAD - Afghaanse oppositiestrijders zijn de omgeving van Tora Bora binnengetrokken, een bergachtige streek in het oosten van het land waar zich mogelijk Osama bin Laden ophoudt. Dit heeft een woordvoerder van de oppositie gezegd.

Commandant Haji Mohammed Zaman van de oppositie zei zeker te weten dat Osama bin Laden, die verantwoordelijk wordt gehouden voor de aanslagen van 11 september in de VS, zich in het gebied ophoudt. "Hij is er zeker", aldus Zaman. Hij zei dat dit door meerdere van zijn bronnen is bevestigd.

Doel van de operatie is het omsingelen van het gebied waar zich waarschijnlijk honderden buitenlandse moslimstrijders hebben verschanst, die lid zijn van het al-Qaeda netwerk van Bin Laden, zei Zaman. "Wij zijn vandaag begonnen manschappen te sturen. Het is nodig de streek te omsingelen waar zich de Arabieren bevinden." Hij benadrukte dat pas na de omsingeling "over twee of drie dagen" met de daadwerkelijke aanval kan worden begonnen.

bron:NU.nl

pi_2373831
quote:
Op maandag 19 november 2001 20:54 schreef Daffodil31LE het volgende:
Wil je wel even zo vriendelijk zijn om Bin Laden niet met een rat te vergelijken?

Naar verluid heeft de Nederlandse Vereniging van Rattenliefhebbers al formeel protest ingediend tegen deze schromelijke belediging van hun troeteldiertjes...

pi_2410347
Update:
quote:
ISLAMABAD - Volgens een woordvoerder van de Noordelijk Alliantie, Mohammed Habeel, zijn de meeste grotten van het Tora Bora complex nu in handen van de Alliantie, aldus persbureau Reuters. In dit hoofdkwartier van Al-Queda was Osama bin Laden zelf echter niet aanwezig. Amerikaanse troepen en vliegtuigen voeren samen met anti-Talibanstrijders de jacht op Osama bin Laden verder op.

Talibanleider mullah Omar is niet langer in de stad Kandahar en zijn huidige verblijfplaats is onbekend. Dit meldt het Afghaanse persbureau AIP op basis van bronnen in de stad. Na de onderhandelingen over de overgave van Kandahar en het overleg met geestelijken, is Omar 'verdwenen', aldus een strijder tegen de Taliban in de stad tegen AIP. Ook de raad van geestelijken weet niet waar de Talibanleider is gebleven.

De Verenigde Staten, die de campagne tegen het internationale terrorisme aanvoeren, hebben er geen misverstand over laten bestaan dat ze met een vrije aftocht van de Talibanleiders geen genoegen nemen.

Minister van Defensie Rumsfeld sluit uit dat Talibanleider Omar "in waardigheid" zal kunnen leven omdat hij Bin Laden in Afghanistan onderdak gaf. Amerikaanse functionarissen verklaarden tegenover de BBC dat ze zowel Omar als Bin Laden liever dood hebben dan dat ze voor een rechtbank verschijnen.

Toekomstige regeringsleider van Afghanistan, Hamid Karzai, heeft vrijdag gezegd de Talibanleiders over te dragen aan de 'internationale justitie'. Het Internationale Strafhof in Den Haag wordt echter pas komende zomer geactiveerd en kan geen zaken met terugwerkende kracht behandelen. Een mogelijkheid is wel dat de Verenigde Naties een apart tribunaal instellen, vergelijkbaar met het Joegoslavië-Tribunaal in Den Haag.

Kandahar is inmiddels geheel in handen van de nieuwe machthebbers, zo meldt AIP. Alle Talibanstrijders hebben hun wapens neergelegd. In de stad zou niet meer worden gevochten, zoals eerder werd gemeld.

pi_2412335
Osama Bin Laden?

Ik vraag me af of die vent wel echt bestaat

Let Evil Noise Arise!
  zaterdag 8 december 2001 @ 17:38:37 #45
18807 Tha_Mav
yeah right whatever
pi_2418736
kogel door zijn hoofd en melden dat ze em niet hebben kunnen vinden. lichaam met zoutzuur oplossen en weg is OBL.
R.I.P. -=[BIGHEADS]=-
pi_2423640
quote:
Op zaterdag 08 december 2001 17:38 schreef Tha_Mav het volgende:
kogel door zijn hoofd en melden dat ze em niet hebben kunnen vinden. lichaam met zoutzuur oplossen en weg is OBL.
Ze kunnen hem niet vinden (tot op heden) dat is nu juist hun probleem.
pi_2423651
Voor de geïnteresseerden, ik hoorde vannacht op CNN dat OBL zich vermoedelijk in Pakistan schuilhoudt.
pi_2423692
Ja , dat zeggen ze elke keer , ik zweer het , NIEMAND weet waar hij is..... en als ze dat wel weten , dan krijgen ze hem niet , met die 400 commando's aan zijn zij
Ik denk dat hij zijn baard afgeschoren heeft , zijn tulband aan de wilgen gehangen heeft en een zonnebril op heeft

Ik hoop dat ze hem voor de kerst hebben , hebben we allemaal een lekkere maaltijd !!!!

[url=http://www.rvhflashdesign.nl/]RVHFlashDesign.nl[/url] | [url=http://www.pimforpresident.net]PimforPresident.net[/url]
pi_2425189
Grappig hoor.

Volgens mij heeft die Bin Laden gewoon z'n baard afgeschoren, z'n tulband afgedaan, en zit nu op de Bahama's aan z'n coctails te slurpen.

pi_2425240
quote:
Op zondag 09 december 2001 01:50 schreef Cosma-Shiva het volgende:

[..]

Ze kunnen hem niet vinden (tot op heden) dat is nu juist hun probleem.

Hij bedoelt volgens mij dat ze hem wel gevonden hebben, kogel door zijn hoofd geschoten etc. en nu doen alsof ze hem niet kunnen vinden.
[i]"you left me standing here, a long long time ago"[/i]
pi_2428557
quote:
Op zondag 09 december 2001 01:51 schreef Cosma-Shiva het volgende:
Voor de geïnteresseerden, ik hoorde vannacht op CNN dat OBL zich vermoedelijk in Pakistan schuilhoudt.
En ik hoorde dat hij in Baghdad zat

Ach wat boeit het, alsof het terrorisme dan uit de wereld is geholpen als hij eenmaal dood is. Volgens mij wordt het alleen maar erger. misschien moeten ze eens proberen de oorzaken van het terrorisme aan te pakken.

maar ach, alleen idealistiese gekken roepen dat

Let Evil Noise Arise!
pi_2447070
Update:
quote:
Afghans say al Qaeda, bin Laden surrounded

JALALABAD, Afghanistan (CNN)-- Eastern Alliance commander Hazrat Ali said Monday his forces had pushed Osama bin Laden's al Qaeda force into a 4-square-kilometer (1.5-square-mile) area of the White Mountains near Tora Bora.

Ali told CNN his troops had captured two enemy command centers and four tunnel complexes. The report could not be confirmed independently, but Ali said he is convinced bin Laden is in the area.

"We had information from the local population as well as our intelligence sources that he remains there," Ali said. "He was seen [Sunday], and people who were with him [Monday] were overhead speaking to him over their wireless."

He said the last reported sighting of bin Laden was four days ago and that bin Laden's deputy, Ayman al-Zawahiri, also was in the area.

pi_2509201
Dus toch niet als een rat in de val getuige dit artikel:
quote:
VS hebben geen idee waar Bin laden is

Uitgegeven: 16-12-2001 16:56
WASHINGTON - De Verenigde Staten weten niet waar Osama bin Laden is. Dat zei minister van Buitenlandse Zaken Powell zondag tegen een Amerikaans televisiestation.

Het is niet bekend of de leider van het al-Qaeda-netwerk zich nog in Afghanistan bevindt of gevlucht is naar buurland Pakistan. Volgens Powell is hij nog wel in leven. "We hebben geen reden om aan te nemen dat hij gedood is ofwel gevangengenomen", aldus de minister.

pi_2509639
quote:
Op zondag 16 december 2001 17:46 schreef Cosma-Shiva het volgende:
Dus toch niet als een rat in de val getuige dit artikel:
[..]

Als we dan toch gissen...misschien zegt Powell dat wel om OBL het idee te geven dat-ie veilig zit...
[i]"you left me standing here, a long long time ago"[/i]
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')