DIt staat er trouwens op de site van de belastingdienst:quote:Op woensdag 15 februari 2006 00:30 schreef passport het volgende:
Vraagje:
Ik ben student en heb een bijbaantje, daar verdien ik per jaar +/- 6000 mee. Vorig jaar kreeg ik alles wat ik aan loonheffing had netjes teruggestord. Nu heb ik dit jaar (2005 dus) ook dat bijbaantje gehad en heb ik stage gelopen. Deze vul ik beide netjes in bij het aangifteformulier ... nu blijkt dat ik behoorlijk wat aan prmie ziekenfonds/ziektekostenverzekering moet gaan betalen en in totaal maar 178 overhou, van de meer dan 500 euro ingehouden loonheffing. Klopt dit? Want hier had ik niet op gerekend, ik had namelijk gedacht alles terug te krijgen ... iemand?
Ja, rond de ¤ 5.700 is het omslagpunt, waarbij je niet meer standaard alle loonheffing terugkrijgt. In principe moet je over elke euro inkomstenbelasting (geen ziekenfondspremie, maar premie volksverzekeringen overigens) gaan betalen. Het tarief in de eerste schijf is 34,4%. Je hebt echter ook recht op heffingskortingen: de algemene heffingskorting (¤ 1.894) en arbeidskorting (maar dat is nog niet zoveel bij een bijbaan, staat op je jaaropgave). In eerste instantie valt de te betalen belasting weg tegen je (gecombineerde) heffingskortingen, maar dat houdt een keer op: bij (1894 / 0,344) ¤ 5.505 is je algemene heffingskorting 'op'. Daarna heb je nog arbeidskorting, maar zoals gezegd is dat niet heel veel. Je bijbaan was ¤ 6.000 en je hebt een stagevergoeding ontvangen, dus het lijkt erop dat je over een deel dus inkomstenbelasting moet gaan betalen. Dat is al betaald via de loonheffing, daar krijg je geen (te betalen) aanslag voor, maar die loonheffing krijg je dus ook niet meer terug.quote:Op woensdag 15 februari 2006 00:30 schreef passport het volgende:
Vraagje:
Ik ben student en heb een bijbaantje, daar verdien ik per jaar +/- 6000 mee. Vorig jaar kreeg ik alles wat ik aan loonheffing had netjes teruggestord. Nu heb ik dit jaar (2005 dus) ook dat bijbaantje gehad en heb ik stage gelopen. Deze vul ik beide netjes in bij het aangifteformulier ... nu blijkt dat ik behoorlijk wat aan prmie ziekenfonds/ziektekostenverzekering moet gaan betalen en in totaal maar 178 overhou, van de meer dan 500 euro ingehouden loonheffing. Klopt dit? Want hier had ik niet op gerekend, ik had namelijk gedacht alles terug te krijgen ... iemand?
Daar kun je van alles invullen (premie ziekenfonds die je zelf betaald hebt + werkgevers- en werknemersdeel), maar is alleen van toepassing indien je over de drempel heen komt.quote:Op woensdag 15 februari 2006 18:35 schreef mtv het volgende:
kan ik onder het gedeelte algemene uitgaven bij het gedeelte :
Nominale ziekenfondspremie en aanvullende ziekenfondsverzekering
gewoon het bedrag invullen dat ik vorig jaar heb betaald voor mijn ziekenfonds??
of is dat voor mij niet van toepassing??
Dan zal ik wel over de drempel zijnquote:Op woensdag 15 februari 2006 18:36 schreef Five_Horizons het volgende:
[..]
Daar kun je van alles invullen (premie ziekenfonds die je zelf betaald hebt + werkgevers- en werknemersdeel), maar is alleen van toepassing indien je over de drempel heen komt.
quote:Op vrijdag 17 februari 2006 11:49 schreef Billy_Mack het volgende:
HELP ALSTUBLIEFT!!!
Mensen, je mag ziektekosten die niet zijn vergoed aftrekken. Als deze ziektekosten van je eigen risico zijn ingehouden, mag je ze dan ook op de aangifte invullen? Of mag je alleen de kosten die niet zijn vergoed BUITEN je eigen risico aftrekken? Aftrekken wat je zelf hebt betaald. Dus zowel je eigen risico als datgene wat je daarnaast hebt betaald.
Ik trek overigens kosten van mijn inkomen af. Ik zit echter wel boven de inkomensgrens waarbij ik dus geen loonheffing meer terugkrijgStel dat ik door mijn aftrek weer WEL onder die grens (om en nabij de 8000 euro) kom, krijg ik dan alsnog mijn loonheffing terug? Of werkt dat zo niet?
Dat werkt inderdaad zo (als ik je goed begrijp)
bij 10d Overige ziektekosten:
mag ik hier de kosten voor huisartsenCONSULTEN en tandartsbehandelingen aftrekken?
Dat mag
ps. ben een beginner dus misschien domme vragen
quote:Op vrijdag 17 februari 2006 12:35 schreef Billy_Mack het volgende:
dank je wel voor je snelle reactie
Ik hoop overigens dat je me goed begrijpt op mijn punt over de inkomensgrens. Het zit zo:
ik heb in 2005 8191 verdient met mijn bijbaan en stage. Ik zit dus 90 euro boven de grens van het terugkrijgen van loonheffing (8101).
Nu heb ik qua ziektekosten in totaal 699 euro aan aftrekkosten. Mijn belastbare inkomen wordt dan (correct me if i am wrong) 8191 - 699 = 7492 euro. Hierdoor kom ik dus onder de grens van 8101 euro. Dit zou betekenen (volgens de rekenhulp die ik even van het TJ biljet heb afgehaald) dat ik ook nog eens bijna 300 euro aan ingehouden loonheffing zou terugkrijgen. De vraag was dus: kan dit en mag dit?Ik weet niet hoe je het anders zou willen doen, maar dit is de enige manier. Wat je terugkrijgt weet ik niet. Dat vertelt het programma van de belastingdienst je wel.
als je trouwens iets verkeerd invult, en de belastingdienst ziet dat, dan krijg je toch niet meteen boetes enzo (ik heb het over kleine fouten, geen vermogensdelicten) ? ik neem aan dat ze je dan een voorstel doen wat het eigenlijk moet zijn, en dat je dan daarmee gewoon akkoord kunt gaan?? ik ben overigens niet van plan om fouten te maken, maar je weet het natuurlijk maar nooit (doe dit ook voor de 1e keer
) Als jij gegevens "vergeet" die de belastingdienst via de reseignering van o.a. werkgevers en banken doorkrijgt, krijg je meestal een voornemen tot afwijking. Bij posten zoals bijvoorbeeld ziektekosten, kan het zijn dat je een briefje krijgt met de uitnodiging om je bedrag toe te lichten en te onderbouwen.
Kick, niemand?? Openen in een nieuw venster en je kunt het plaatje zienquote:Op woensdag 15 februari 2006 17:21 schreef Soldier2000 het volgende:
Op 1 na heb ik ze allemaal nog,
Ik zie nu idd onderaan de cumulatieven.
http://img235.imageshack.us/img235/4570/untitled18hv1.jpg
Ik neem aan dat ik bruto loon SVW kan invullen als totaal verdiend loon daar.
Maar wat kan ik als loonheffing pakken, ik zie namelijk dat de waarde van inh.LH.tbl bij geen 1 loonstrookje verandert.
quote:Op zondag 19 februari 2006 21:54 schreef BloodhoundFromHell het volgende:
Ik ben nu bezig met het invullen (Nederlandse aangifte ivm bepaalde leefconstructie) en heb meteen een vraag over studiekosten. Ik doe een HBO opleiding en zie dat het normbedrag 176 euro per maand is...
-Nu vraag ik me af , is dat met , of zonder inschrijfgeld?
-Verder krijg ik van mn baas een vergoeding als ik het jaar haal, maar dat weet ik dus nog niet, ik neem aan dat ik nu dus gewoon het volledige bedrag aan studiekosten kan aftrekken??
-Zal ik het specificeren, of gewoon het inschrijfgeld en het mandelijkse normbedrag aftrekken??
-Ik zit ook met reiskosten naar de school (zon 200km per week) kan ik die ook aftrekken?
Kortom hoe kan ik het kopje studiekosten het beste aanpakken! Wie weet er verder nog meer aftrekposten?? volgens de b-dienst moet ik nu bijbetalen ivm spaargeld, hoe daar onderuit te komen??
Volgens mij kan dat dus niet als je studiefinancering krijgt, omdat je meer stufi krijgt dan het bedrag uit de normtabel..quote:Op maandag 20 februari 2006 14:12 schreef PoisonouS het volgende:
Wil iemand die snapt hoe het aftrekken van studiekosten waarbij je ook studiefinancering krijgt, dit eens uitleggen? Ik snap het zelf namelijk niet echt, en na het lezen van dit topic nog minder
Nee hoor de norm voor HBO is 176 ofzo, ik krijg maar 90 euro stufie..quote:Op maandag 20 februari 2006 14:28 schreef Qarinx het volgende:
[..]
Volgens mij kan dat dus niet als je studiefinancering krijgt, omdat je meer stufi krijgt dan het bedrag uit de normtabel..
Oh, ha.. ja sorry, ik ging er vanuit dat je uitwonend bent.. maar als je thuiswonend bent ligt het inderdaad anders. Ik kan 'r zelf iig niets mee..quote:Op maandag 20 februari 2006 14:43 schreef PoisonouS het volgende:
Nee hoor de norm voor HBO is 176 ofzo, ik krijg maar 90 euro stufie..
Controle wordt steeksproefgewijs gedaan of op verdenking. Je hoeft dus in eerste instantie niks te bewijzen, maar als de BD je niet geloofd, dan moet je dit alsnog kunnen aantonen, kan je dat niet, dan heb je een groot probleem.quote:Op maandag 20 februari 2006 16:34 schreef R.O.V.E.R het volgende:
Ik heb nooit boeken en studiegeld van de belasting afgetrokken ... de belastingaangifte van voorgaande jaren kun je natuurlijk niet meer rechtzetten.
Nu zie ik hier een optie:
[afbeelding]
Dit zou ongeveer minus de studiefinanciering uitkomen op de studiekosten van de eerste 3 jaar, het laatste jaar heb ik bij studiekosten zelf al ingevoerd.
Ik heb geen bonnetjes o.i.d. bewaard ... in hoeverre wordt dit exact gecontroleerd?Moet ik per definitie iets kunnen bewijzen achteraf? Iemand (negatieve) ervaringen hiermee?
Hoe heb jij dat laatste jaar ingevoerd, en heb je daar ook stufi bij, etc?quote:Op maandag 20 februari 2006 16:34 schreef R.O.V.E.R het volgende:
Ik heb nooit boeken en studiegeld van de belasting afgetrokken ... de belastingaangifte van voorgaande jaren kun je natuurlijk niet meer rechtzetten.
[afbeelding]
Dit zou ongeveer minus de studiefinanciering uitkomen op de studiekosten van de eerste 3 jaar, het laatste jaar heb ik bij studiekosten zelf al ingevoerd.
Ik heb geen bonnetjes o.i.d. bewaard ... in hoeverre wordt dit exact gecontroleerd?Moet ik per definitie iets kunnen bewijzen achteraf? Iemand (negatieve) ervaringen hiermee?
Zoals al eerder gezegd, ik meen in dit topic, dit bedrag moet door de belastingdienst vastgesteld zijn aan de hand van eerdere aangiften, waarbij je je Persoongebonden Aftrek niet heb kunnen gebruiken.quote:Op maandag 20 februari 2006 16:34 schreef R.O.V.E.R het volgende:
Dit is helaas slechts een voorbeeld, en niet waarheidsberustquote:Op maandag 20 februari 2006 17:09 schreef PoisonouS het volgende:
[..]
Hoe heb jij dat laatste jaar ingevoerd, en heb je daar ook stufi bij, etc?
Zoals je ziet, veel is afhankelijk van of jij al aangifte gedaan hebt, of je inkomsten hebt waarbij nog geen rekening gehouden is met loonheffing en of je aftrekbare kosten, en met name ziektekosten hebt.quote:Op dinsdag 21 februari 2006 01:42 schreef Hertog_Martin het volgende:
En moet ik dit aangeven bij de belastingdienst of gaat die naheffing automatisch?
Ik ken je precieze situatie niet, maar het hoeft natuurlijk niet dat je terugbetalen moet, omdat je recht hebt op de Wajong-heffingskorting kan het zijn dat je iets terugkrijgt. Ik weet niet precies of je al aangifte gedaan hebt (of gaat doen) en of op de halfwezen-uitkering ook loonheffing wordt ingehouden. Had je al ziektekosten opgegeven? Hoeveel ben je arbeidsongeschikt? Bij > 45% heb je recht op de vaste aftrek van arbeidsongeschiktheid, vaak ga je dan over je drempel heen, waardoor je aftrek hebt.
En heb ik recht hierop?;
http://www.belastingdiens(...)67.html#P2645_219760
ja Als je op 1 januari van een belastingjaar een Wajong uitkering hebt, dan heb je recht op die korting
Ik hou voor de zekerheid maar 3000 euro apart, heb echt geen idee hoeveel de naheffing zal zijn, en wanneer die geint zal worden, hopelijk kan iemand hier meer duidelijkheid brengen in de procedure
Voor mijn gevoel is dat erg veel, maar goed, ik weet niet hoe het UWV alles gaat afhandelen. M.i. moeten ze namelijk loonheffing op de uitkering 2005 toepassen, waardoor je, als je geen andere inkomsten hebt waarop geen loonheffing ingehouden wordt, per saldo zou moeten bijbetalen
Ik ontvang nu maandelijks 384 euro op mn rekening, ik neem aan dat dit dan 100% netto is? in dat geval zou dat slechts 17% loonheffing betekenen. Kan ik dan aannemen dat over de 6000 ook slechts 17% ingehouden wordt? en dat ik dus maar 1000 euro schuldig ben en misschien met de korting slechts 3 a 400 euro?\
Als het goed is staan er op je bankafschriften meerdere gegevens: BR (Brutoloon) LH (Loonheffing, de belasting die je moet betalen -/- je algemene heffingskorting),
OT (ik vermoed overige toeslagen, die heb ik nooit gehad), ZFW(en nu ZVW denk ik) (Je inhouding van je premie ziekenfondswet en nu inhouding van de inkomensafhankelijk premie) r staat ook nog een S/V, maar dat is bij mij nooit ingevuld geweest.
neu.. je hoeft inderdaad niets op te sturen.. tenminste.. als je geen uitkering / werk / oid gehad hebt.quote:Op woensdag 22 februari 2006 11:54 schreef lolaatje25 het volgende:
Ik heb een vraag die volgens mij onder dom te classeren valt: ik heb de aangifte 2005 automatisch thuis gekregen, maar mijn enige inkomsten vallen te noemen onder "zakgeld/levensonderhoud" van mijn ouders (krijg geen stufi meer). De een zegt nu dat ik helemaal niks hoef in te vullen en op te sturen, maar volgens mij klopt dit niet?
Nou, als je vanzelf een aangiftebiljet hebt ontvangen, zou ik in ieder geval wel een aangifte insturen?quote:Op woensdag 22 februari 2006 12:05 schreef avotar het volgende:
[..]
neu.. je hoeft inderdaad niets op te sturen.. tenminste.. als je geen uitkering / werk / oid gehad hebt.
heb van een instantie of iets over 2005 een jaaropgave gehad?
zo nee, niets doen.
Ik zou even bellen hierover, belastingtelefoon ben je vrij snel doorheen dus...quote:Op woensdag 22 februari 2006 11:54 schreef lolaatje25 het volgende:
Ik heb een vraag die volgens mij onder dom te classeren valt: ik heb de aangifte 2005 automatisch thuis gekregen, maar mijn enige inkomsten vallen te noemen onder "zakgeld/levensonderhoud" van mijn ouders (krijg geen stufi meer). De een zegt nu dat ik helemaal niks hoef in te vullen en op te sturen, maar volgens mij klopt dit niet?
bedankt allen, ik ga bellenquote:Op woensdag 22 februari 2006 14:03 schreef PoisonouS het volgende:
[..]
Ik zou even bellen hierover, belastingtelefoon ben je vrij snel doorheen dus...
Die kun je *niet* aftrekken (dat kan ik met 99% zekerheid zeggen), tenzij het een lijfrentekoopsom is, maar ik neem aan dat het een meegefinancierde overlijdensrisicoverzekering is?quote:Op woensdag 22 februari 2006 08:19 schreef gewoon_een_kloon het volgende:
Hoi,
Ik heb pas een doorlopend krediet afgesloten van 20.000 euro bij de DSB Bank. Daarvoor moest ik ook een koopsompolis afsluiten voor de verzekering.
De reden dat ik daarmee akkoord ging, was dat de "verkoper" me toen vertelde dat ik de aanschafkosten van die polis, ik meen iets van 1400 euro, kon aftrekken van de belasting.
Nu ben ik daar gisterenavond mee bezig geweest, maar ik weet niet waar ik die onder moet hangen ergens.
Jullie wel?
ps svp geen waarde-oordelen of ik hier verstandig aan gedaan heb, gedane zaken nemen geen keer
Bedankt voor je antwoordquote:Op dinsdag 21 februari 2006 19:59 schreef Mariposa het volgende:
[..]
Zoals je ziet, veel is afhankelijk van of jij al aangifte gedaan hebt, of je inkomsten hebt waarbij nog geen rekening gehouden is met loonheffing en of je aftrekbare kosten, en met name ziektekosten hebt.
Wat betreft de procedure van de belastingdienst, ik weet het niet, ben zo'n situatie nog nooit tegengekomen (niet persoonlijk en niet voor mijn werk). Maar dat is ook afhankelijk of je wel of niet aangifte heb gedaan of nog moet doen.
Hopelijk kan je nu een beetje op weg.
ehm ja... dus ik ben niet helemaal slim geweest toen ik het afsloot?quote:Op woensdag 22 februari 2006 23:31 schreef Five_Horizons het volgende:
[..]
Die kun je *niet* aftrekken (dat kan ik met 99% zekerheid zeggen), tenzij het een lijfrentekoopsom is, maar ik neem aan dat het een meegefinancierde overlijdensrisicoverzekering is?
Dit kan je niet aftrekken.quote:Op woensdag 22 februari 2006 08:19 schreef gewoon_een_kloon het volgende:
Hoi,
Ik heb pas een doorlopend krediet afgesloten van 20.000 euro bij de DSB Bank. Daarvoor moest ik ook een koopsompolis afsluiten voor de verzekering.
De reden dat ik daarmee akkoord ging, was dat de "verkoper" me toen vertelde dat ik de aanschafkosten van die polis, ik meen iets van 1400 euro, kon aftrekken van de belasting.
Nu ben ik daar gisterenavond mee bezig geweest, maar ik weet niet waar ik die onder moet hangen ergens.
Jullie wel?
ps svp geen waarde-oordelen of ik hier verstandig aan gedaan heb, gedane zaken nemen geen keer
Tja, daar ga ik niets over zeggen. Ik ken je situatie niet. Wat ik wel kan zeggen, is dat dit redelijk standaard is bij dat bedrijf (de hele DSB-Groep overigens). Liegen en bedriegen, maar dan wel zo, dat het net binnen de wet past.quote:Op donderdag 23 februari 2006 11:29 schreef gewoon_een_kloon het volgende:
[..]
ehm ja... dus ik ben niet helemaal slim geweest toen ik het afsloot?![]()
Ik denk zelf, dat het bij 2005 hoort. Maar ik doe geen loonadministraties voor mijn werk, dus ik kan dat niet met zekerheid zeggen.quote:Op woensdag 22 februari 2006 23:33 schreef Hertog_Martin het volgende:
Dus.. in 2005 zelf heb ik geen cent gezien, maar nu het gehele bedrag ontvangen in 2006.
Dus is het alsnog belastbaar loon voor belastingjaar 2005, of is dit voor 2006 en moet ik dus volgend jaar aangifte doen ervan?
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |