Ik gebruik nog gewoon me pincode.quote:Op zondag 5 februari 2006 11:01 schreef Koningin het volgende:
Wie gaat het allemaal digitaal doen met DigiD??
Ik heb vrijdag eentje aangevraagd!
Ah, op die manier. Ik heb geen idee waar ik uit kan kiezen of wat ik kan gebruiken. Merk ik wel wanneer ik groen licht krijg om de aangifte te versturen.quote:Op zondag 5 februari 2006 11:05 schreef Koningin het volgende:
[..]
Hoe bedoel je?
DigiD heeft te maken met identificatie, i.p.v. de pincode (electronische handtekening) die normaal gebruikt wordt.
Koop ook ff een cursus Nederlands. Dat kun je in ieder geval opvoeren als studiekosten..... De andere 2 dingen kun je volgens mij gewoon declareren bij je baas hoor?quote:Op zondag 5 februari 2006 21:38 schreef alex82 het volgende:
Ik heb een vraagje !
Ik heb vorig jaar een mobile telefoon aan moeten schaven en werkschoenen voor me werk!
telefoon omdat ik berijkbaar moet blijven.
en schoenen omdat dit verplicht werd.
Kan ik de gemaakte kosten terug krijgen ?
enzoja waar moet ik dit invullen bij me belastingsaangifte ?
Met vriendelijke groet Alex
Niet iedereen kan alles Weet alles. Laat mensen ook in hun waarde wil je.quote:Op zondag 5 februari 2006 21:39 schreef existenz het volgende:
[..]
Koop ook ff een cursus Nederlands. Dat kun je in ieder geval opvoeren als studiekosten..... De andere 2 dingen kun je volgens mij gewoon declareren bij je baas hoor?
Hoe het precies zit weet ik niet. Normaal gesproken zal de belastingdienst wanneer je een negatief inkomen hebt dit verrekenen met voorgaande jaren over 5 jaar, en pas daarna kun je het (als het dan nog steeds niet vereffend is) in een volgend jaar meerekenen. Ik weet echter niet hoe dit met aftrekposten zit. Het zou ook kunnen dat wanneer je aan aftrekposten geen voordeel behaalt, he niet te verrekenen is. Misschien is dat veld er toch ook wel juist voor bedoeld.quote:Op maandag 6 februari 2006 05:10 schreef Zelva het volgende:
Kan iemand mij de Restant persoonsgebonden aftrek wat beter uitleggen.
De laatste jaren heb ik geen aftrekposten die hier betrekking op hebben ingevuld, omdat ik toch alle betaalde loonheffing terugkreeg en dat dus geen zin had. Betekent dat nu dat ik die dit jaar alsnog zou kunnen aftrekken? Of had ik per se het inkomen in eerdere jaren tot nul moeten reduceren en heb ik nu mijn rechten verspeeld?
Zoals al eerder in dit topic naar voren kwam kun je alleen buitengewone uitgaven opgeven in het jaar dat jij die kosten betaald hebt. Dus dit jaar kan je dat niet meer opgeven. Wat je wel kan doen is het volgende:quote:Op maandag 6 februari 2006 05:10 schreef Zelva het volgende:
Kan iemand mij de Restant persoonsgebonden aftrek wat beter uitleggen.
De laatste jaren heb ik geen aftrekposten die hier betrekking op hebben ingevuld, omdat ik toch alle betaalde loonheffing terugkreeg en dat dus geen zin had. Betekent dat nu dat ik die dit jaar alsnog zou kunnen aftrekken? Of had ik per se het inkomen in eerdere jaren tot nul moeten reduceren en heb ik nu mijn rechten verspeeld?
Leg de restant persoonsgebonden aftrek dan eens uit, want nu begrijp ik er hélemaal niets meer van. Dat restant is van vorige jaren, maar volgens jou kan dat helemaal niet.quote:Zoals al eerder in dit topic naar voren kwam kun je alleen buitengewone uitgaven opgeven in het jaar dat jij die kosten betaald hebt. Dus dit jaar kan je dat niet meer opgeven.
Wat schiet ik daar mee op dan? Over 2003 en 2004 viel mijn inkomen toch al onder de drempel. Over die jaren heb ik toch al geen belasting hoeven te betalen, dus voor die jaren extra aftrekposten gaan invoeren, verandert echt niets.quote:Als je aangiften van 2003 en 2004 nog niet definitief zijn kun je de belastingdienst waar je onder valt een briefje sturen dat je je aangifte wilt wijzigen en waarom dat zo is.
Oké, het begint me nu een beetje te dagen. Maar als ik nu vorig jaar die persoonsgebonden aftrek helemaal niet afgetrokken heb, kan ik die nu alsnog verrekenen? Uiteraard na aftrek van het inkomen van het vorige jaren.quote:Op maandag 6 februari 2006 14:04 schreef kaputwiehund het volgende:
je restant persoonsgebonden aftrek is dat gedeelte dat je in voorgaande jaren niet kon verrekenen.
Voorbeeldje dan maar
Stel:
persoonsgebonden aftrek 2004: 10.000 euro
Inkomen werk en woning: 6.000 euro
Inkomen sparen en beleggen 2.000 euro.
Na het verrekenen met het inkomen uit werk en woning resteert dan nog 2.000 euro. Dit wordt doorgeschoven naar 2005. Waarvan je ook keurig een beschikking ontvangt van de belastingdienst. (als het allemaal goed gaat)
Zie de opmerking van kaputwiehond. Dit restant moet eerst door de belastingdienst worden vastgesteld. Dat kan alleen als je de kosten van die jaren in de aangifte van dat jaar mee laat tellen.quote:Op maandag 6 februari 2006 13:08 schreef Zelva het volgende:
Leg de restant persoonsgebonden aftrek dan eens uit, want nu begrijp ik er hélemaal niets meer van. Dat restant is van vorige jaren, maar volgens jou kan dat helemaal niet.![]()
Het eerste stuk dat ik schreef ging over de tegemoetkomingsregeling buitengewone uitgaven. Dit is juist op jou van toepassing. Omdat je over die jaren geen belasting hoefde te betalen en zelfs terug kreeg, kon je (als je die posten aangegeven had) niet meer belasting terugkrijgen dan wat er op je loon ingehouden was. Daardoor dacht jij dat het opgeven van deze kosten geen nut had. Terwijl je bij deze tegemoetregeling toch deze 'kosten' terug kan krijgen.quote:Wat schiet ik daar mee op dan? Over 2003 en 2004 viel mijn inkomen toch al onder de drempel. Over die jaren heb ik toch al geen belasting hoeven te betalen, dus voor die jaren extra aftrekposten gaan invoeren, verandert echt niets.
quote:Op maandag 6 februari 2006 17:21 schreef Mariposa het volgende:
Ik hoop dat het nu iets duidelijker voor je is.
Je telt het gewoon allemaal bij elkaar op, dus bij de rente die je hebt betaalt op jaarbasis plus dus alle eventuele andere kosten die je hebt gemaakt.quote:Op dinsdag 7 februari 2006 13:12 schreef Onno_Quist het volgende:
In welk gedeelte van het aangifteprogramma geef je de bedragen op die gemoeid gaan met de aankoop van een huis? Dus taxatiekosten etc.. ? Ik kan het nergens terugvinden, het enige wat in de buurt komt is de bijleenregeling, maar die gaat er vanuit dat ik ook een huis heb verkocht, wat niet zo is.
Ok tnx, dan ga ik dat eens proberen straks. Ik had dat in eerste instantie gedaan maar was bang dat het niet het goede veld was voor dat soort zaken.quote:Op dinsdag 7 februari 2006 13:28 schreef Aventura het volgende:
[..]
Je telt het gewoon allemaal bij elkaar op, dus bij de rente die je hebt betaalt op jaarbasis plus dus alle eventuele andere kosten die je hebt gemaakt.
volgend jaar. Gebruik nu nog gewoon mijn pincodequote:Op zondag 5 februari 2006 11:01 schreef Koningin het volgende:
Wie gaat het allemaal digitaal doen met DigiD??
Ik heb vrijdag eentje aangevraagd!
Waar staat die -198?quote:Op dinsdag 7 februari 2006 14:47 schreef charmed_angel het volgende:
Als er -198 euro staat.... dan moet ik zeker betalen
quote:Op dinsdag 7 februari 2006 14:48 schreef Alicey het volgende:
[..]
Waar staat die -198?
Wanneer het bij het eindbedrag te betalen belasting staat, is het nl. wat je terug krijgt.
Het is het te betalen bedrag. Als dat negatief is, is het dus het terug te ontvangen bedrag.quote:Op dinsdag 7 februari 2006 14:53 schreef charmed_angel het volgende:
[..]
whoehoeeeeeee toch?![]()
Maaruh hoe weet je dat dan?
Ok ik snap het.... harstikke bedankt! Ga ik hem zo even versturenquote:Op dinsdag 7 februari 2006 14:53 schreef Alicey het volgende:
[..]
Het is het te betalen bedrag. Als dat negatief is, is het dus het terug te ontvangen bedrag.
check even je aanslag gemeentelijke belastingen. Daar staat hij ook op.quote:Op dinsdag 7 februari 2006 14:56 schreef charmed_angel het volgende:
[..]
Ik weet alleen niet meer wat de woz waarde van me woning is.... 145.000 of 150.000![]()
jah ik heb het gevonden idd op de aanslag gemeentelijke belastingen. 155.000 was het dus. Krijg nu maar 185 euro terug, maar ben toch happyquote:Op dinsdag 7 februari 2006 15:02 schreef kaputwiehund het volgende:
[..]
check even je aanslag gemeentelijke belastingen. Daar staat hij ook op.
Of bel als je het niet kan vinden even met je gemeente, die kunnen het je ook vertellen.quote:Op dinsdag 7 februari 2006 15:02 schreef kaputwiehund het volgende:
[..]
check even je aanslag gemeentelijke belastingen. Daar staat hij ook op.
Ja, het zijn inkomsten. Waarschijnlijk is er geen loonheffing ingehouden omdat het totale bedrag onder de belastingvrije voet blijft.quote:Op dinsdag 7 februari 2006 15:42 schreef jordydriessen het volgende:
Dit jaar wil ik ook voor het eerst aangifte gaan doen. Ik heb hierover echter een vraag. Het afgelopen jaar heb ik een groot aantal inkomstenbronnen gehad, waaronder inkomsten uit een krantenwijk. Nu heb ik van de inkomsten van de kranten mijn jaaropgave gekregen, van x euro.
In de jaaropgave staat aangegeven dat loonheffing, arbeidskorting ed. 'niet van toepassing is'. Toen ik begon met dit werk heb ik volgens mij hiervoor ook geen loonsverklaring (of ik de loonheffingskorting toe wil passen) hoeven in te vullen.
Moet ik deze inkomsten nu wel vermelden op mijn aangifte? Ik meen namelijk dat dit inkomen wordt gezien als een 'vergoeding' en niet als 'loon'. Indien ik hierover aangifte dien te doen zou mijn jaarinkomen van 2005 teveel zijn en moet ik (extra) belasting gaan betalen en krijg ik niets terug.
Dat klopt, en die is geloof ik 6000 euro,quote:Op dinsdag 7 februari 2006 15:55 schreef Alicey het volgende:
[..]
Ja, het zijn inkomsten. Waarschijnlijk is er geen loonheffing ingehouden omdat het totale bedrag onder de belastingvrije voet blijft.
Persoonsgebonden aftrek, ziektekosten, algemeenquote:Op dinsdag 7 februari 2006 16:48 schreef 9christensen het volgende:
vraagje:
Van mijn loon is premie ziektekostenverzekering ingehouden. Waar vul ik dat in bij het aangifteprogramma?
Je mag alle verzekeringspremies aftrekken, en alle kosten voor behandelingen die niet vergoed worden. Als je geen bijzonderheden hebt gehad, kom je inderdaad niet snel aan het drempelbedrag.quote:Op dinsdag 7 februari 2006 19:17 schreef Onno_Quist het volgende:
Heeft het eigenlijk zin om ziektekosten op te voeren als je verder geen bijzondere uitgaven hebt? Volgens mij kom ik niet aan het drempelbedrag in mijn geval (ongeveer 3500 euro) en welke ziekekosten mag je dan aftrekken? Die je werkgever betaald of de premie die je zelf hebt betaald in 2005?
Dat dacht ik dus ook al toen ik snel een rekensommetje maakte. Hoe zit het eigenlijk met medicijnen die vergoed worden door het ziekenfonds? Kan je die hier ook nog bij optellen?quote:Op dinsdag 7 februari 2006 19:18 schreef Alicey het volgende:
[..]
Je mag alle verzekeringspremies aftrekken, en alle kosten voor behandelingen die niet vergoed worden. Als je geen bijzonderheden hebt gehad, kom je inderdaad niet snel aan het drempelbedrag.
Nee, want die krijg je vergoed van het ziekenfonds. Het gaat echt om de feitelijke kosten die je maakt (Die je zelf betaalt en niet vergoed krijgt).quote:Op dinsdag 7 februari 2006 19:40 schreef Onno_Quist het volgende:
[..]
Dat dacht ik dus ook al toen ik snel een rekensommetje maakte. Hoe zit het eigenlijk met medicijnen die vergoed worden door het ziekenfonds? Kan je die hier ook nog bij optellen?
Dat is omdat er geen sprake is van een arbeidsovereenkomst.quote:Op dinsdag 7 februari 2006 15:55 schreef Alicey het volgende:
[..]
Ja, het zijn inkomsten. Waarschijnlijk is er geen loonheffing ingehouden omdat het totale bedrag onder de belastingvrije voet blijft.
Vorig jaar heb ik 'm 31 maart om 22:00 verstuurd en had begin mei het geld op mijn rekening. Dus ik denk zo'n twee maanden als je 'm netjes voor 1 april verstuurt.quote:Op dinsdag 7 februari 2006 21:28 schreef Marsmellow het volgende:
Misschien een stomme vraag maar als ik mijn opgaaf opgestuurd heb wanneer kan ik dan het geld verwachten?
Kijk eens goed in je papieren, bij mij heeft zowel de notaris als mijn hypotheker aangegeven wat ik kon aftrekken. Maar hier staat ook een overzicht http://www.hetagiohuys.nl/wistudat/hypotheek/aftrekbaar.htmquote:Op dinsdag 7 februari 2006 23:13 schreef foetre het volgende:
En dan heb ik ook nog een klein vraagje qua woningkosten.
Dat ik taxatie kosten en notariskosten in kan vullen daarbij lijkt me logisch aangezien ik dat zelf betaald heb.
Maar wat nu mijn vraag eigenlijk is: de koopsom van mijn huis is 102.000 en me hypo is 116.000
Verschil van 14.000 door allerlei kosten overdrachtskosten gemeente kosten etc
maar kan ik die bedragen dan ook als aftrekposten gebruiken .
Het lijkt me nogal veel maar ach je weet nooit
Thnx,quote:Op dinsdag 7 februari 2006 23:31 schreef Aventura het volgende:
[..]
Kijk eens goed in je papieren, bij mij heeft zowel de notaris als mijn hypotheker aangegeven wat ik kon aftrekken. Maar hier staat ook een overzicht http://www.hetagiohuys.nl/wistudat/hypotheek/aftrekbaar.htm
Alleen als de organisatie waar jij voor werkt jou officieel wel betaalt en jij dit bedrag weer als gift terugstort naar de organisatie (waarschijnlijk zonder tussenkomst) dan kan je dit bedrag onder de aftrekpost 'giften' kwijt.quote:Op woensdag 8 februari 2006 09:02 schreef Hollie het volgende:
Belastingbetalers,
Ik heb het nodige vrijwilligerswerk gedaan (onbetaald). Is er een mogelijkheid dat ik hier een aftrekpost voor kan creeren?
In principe ligt de verantwoordelijkheid bij jou. Op een VT beschikking staat duidelijk vermeld dat je eventuele fouten direct moet doorgeven om te laten corrigeren. Dat is om dit soort situaties te voorkomen.quote:Op dinsdag 7 februari 2006 23:34 schreef maestro1980 het volgende:
misschien dat iemand hier ervaring mee heeft (gaat overigens over aangifte van 2004)
stel je hebt recht op 150 euro teruggave
echter de belasting berekend in de voorlopige teruggave (door een fout van hun) dat je 1300 euro terugkrijgt.
Nu krijg je over die 1300 euro ook rente van hun (+- 65 euro)
ik ga ervan uit dat ze binnenkort het teveelbetaalde terugvragen (+- 1150). maar vragen ze dan ook de teveelbetaalde rente terug? (een deel van die 65 euro)
ik zal dan toch nog even het verhaal eromheen vertellen (want die aangifte van 2004 was al een drama)quote:Op woensdag 8 februari 2006 09:24 schreef Onno_Quist het volgende:
[..]
In principe ligt de verantwoordelijkheid bij jou. Op een VT beschikking staat duidelijk vermeld dat je eventuele fouten direct moet doorgeven om te laten corrigeren. Dat is om dit soort situaties te voorkomen.
[...]
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |