In grote lijnen waren er maar enkele gevolgen. De directe gevolgen waren natuurlijk enorme verliezen van mensenlevens en dieren en honderden miljoenen guldens schade aan gebouwen, landerijen en dorpen. Echter, op de lange termijn heeft de watersnoodramp enorme gevolgen gehad voor de veiligheid van vooral Zuid Holland, Brabant en Zeeland, maar ook voor de Nederlandse economie. Hierover vertel ik meer.
Al lang voor de ramp lagen er plannen op tafel, betreffende een plan om met een enorm stelsel van dijken de Zuid-Westelijke provincies te beschermen. Hier was al jaren weinig progressie in, omdat Nederland haar geld voor andere dingen nodig had. Zo vlak na de oorlog was er enorm veel geld nodig om Nederland weer op te bouwen en de industrie op gang te krijgen, Nederland had haar prioriteiten zeker niet liggen bij een waterbouwproject dat vele miljarden guldens zou gaan kosten. Niemand zag het gevaar ernstig in. Men stond niet stil bij het feit dat de oorlog behalve de industrie, ook de dijken in Nederland had beschadigd. Eigenlijk was dit project dus ook cruciaal in de heropbouw van Nederland, maar helaas zag men het niet direct als oorlogsschade die koste wat kost zo snel mogelijk hersteld zou moeten worden.
Na de watersnoodramp kwam er schot in de zaak. Men besefte eindelijk dat Nederland nergens was zonder degelijke dijken, zodoende begon men dus ook direct met het ophogen van alle dijken langs de Nederlandse kust, en het dichten van zeegaten in voornamelijk Zeeland.
Ik kan het niet geloven, ik doe wat aan mijn handelingsdelen
Op dinsdag 24 november 2009 23:03 schreef k_man het volgende:Een einde aan oeverloos gelul is een einde aan Fok.