abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_34103473
De serie streeft ook absoluut geen historische correctheid na, ze verkondigen dat ook nergens, dus mij boeit dat geen ene fuck. Als ze dat wel zouden verkondigen zou het anders zijn.
Inderdaad gaat de waarde die wij aan de mening van anderen hechten (...) in de regel bijna elke redelijke bedoeling te boven, zodat het als een soort algemeen verbreide of veeleer aangeboren manie kan worden beschouwd - Schopenhauer
pi_34103749
quote:
You rarely see onscreen the complexity and color that was ancient Rome," says co-creator, executive producer and writer Bruno Heller.
Ik denk dat je uit deze quote toch wel kan herleiden dat ze hebben geprobeerd om het accuraat neer te zetten.

Als je de site van Rome verder bekijkt verdiepen ze zich toch wel degelijk in het Antieke Rome wat impliceert dat ze een historisch correcte versie proberen te maken.
pi_34103870
quote:
Op zondag 15 januari 2006 22:44 schreef MrX1982 het volgende:

[..]

Ik denk dat je uit deze quote toch wel kan herleiden dat ze hebben geprobeerd om het accuraat neer te zetten.

Als je de site van Rome verder bekijkt verdiepen ze zich toch wel degelijk in het Antieke Rome wat impliceert dat ze een historisch correcte versie proberen te maken.
Dat lijkt me meer qua uiterlijk, zoals hoe de stad eruit ziet e.d., niet qua gebeurtenissen en personen. Dat laatste gaat sowieso al niet op, aangezien ze verhaallijnen hebben verzonnen voor twee soldaten die welgeteld 1 alinea krijgen in Caesars boek.
Inderdaad gaat de waarde die wij aan de mening van anderen hechten (...) in de regel bijna elke redelijke bedoeling te boven, zodat het als een soort algemeen verbreide of veeleer aangeboren manie kan worden beschouwd - Schopenhauer
pi_34105304
Pompeius had 2 zoons; Gnaeus en Sextus. Beide werden door Caesar verslagen in de slag bij Munda (45); na de moord op Caesar werd Sextus benoemd tot vlootcommandant, maar na het tweede driemanschip in 43 viel hij in ongenade. Hij bezette Sicilië en probeerde van daar de kust van Italië te blokkeren. In 36 werd hij verslagen in de slag bij Naulochos en in 35 vermoord.
Waarom ze Pompeius' zoon in de serie Quintus noemen, geen idee, ik kan me alleen voorstellen dat ze Sextus een beetje ongepast vonden als naam (hoewel ze verder met sex weinig moeite hebben in de serie...). Maar idd ziet het er allemaal heel mooi een waarheidsgetrouw uit, maar de feiten en het verhaal zijn een stuk minder goed.
Carpe diem, quam minimum credula postero.
pi_34105439
quote:
Op zondag 15 januari 2006 22:47 schreef Steeven het volgende:
Dat lijkt me meer qua uiterlijk, zoals hoe de stad eruit ziet e.d., niet qua gebeurtenissen en personen. Dat laatste gaat sowieso al niet op, aangezien ze verhaallijnen hebben verzonnen voor twee soldaten die welgeteld 1 alinea krijgen in Caesars boek.
Hmm vreemd dat ze dan wel Caesar, Pompeius e.d. wel bij de correcte naam noemen en de gebeurtenissen die daadwerkelijk zijn gebeurd gebruiken.

Als het volledig fictief was geweest hadden ze dat natuurlijk niet hoeven doen en hadden ze er een of andere Hollywood sensatieserie van kunnen maken.

Vorenus en Pullo hebben ze aangedikt om het leven van een Romeinse sodaat te visualiseren.
pi_34105558
Ik denk dat ze mensen vermaak willen bieden en ze wellicht willen stimuleren zichzelf eens te verdiepen mochten ze interesse hebben in hoe het echt is gegaan.
pi_34105647
quote:
An intimate drama of love and betrayal, masters and slaves, and husbands and wives, ROME chronicles epic times that saw the fall of a Republic and the creation of an empire when it debuts
Dit laat toch weinig ruimte voor discussie. Ze hebben duidelijk een historisch correcte versie neer willen zetten.
pi_34105803
Daar ben ik het niet helemaal mee eens, maar goed.
pi_34105967
quote:
Op zondag 15 januari 2006 23:29 schreef Steeven het volgende:
Daar ben ik het niet helemaal mee eens, maar goed.
Dat kan natuurlijk. Je ziet Rome dus meer als een fictieve serie waarbij ze wel historische figuren hebben gebruikt?
pi_34106233
quote:
Op zondag 15 januari 2006 23:33 schreef MrX1982 het volgende:

[..]

Dat kan natuurlijk. Je ziet Rome dus meer als een fictieve serie waarbij ze wel historische figuren hebben gebruikt?
Ja inderdaad . Ik denk dat ze de grote lijnen gewoon normaal volgen, maar wat daar onder zit is uiteraard allemaal verzonnen (en kan van net zo groot historisch belang zijn).
  zondag 15 januari 2006 @ 23:42:17 #115
64670 Dagonet
Radicaal compromist
pi_34106338
quote:
Op zondag 15 januari 2006 23:39 schreef Steeven het volgende:

[..]

Ja inderdaad . Ik denk dat ze de grote lijnen gewoon normaal volgen, maar wat daar onder zit is uiteraard allemaal verzonnen (en kan van net zo groot historisch belang zijn).
Maar dan is het toch jammer om zulke belangrijke gebeurtenissen en personen als de staatskas en de zoon van pompeius om te gooien terwijl het geen nut dient.
Op woensdag 24 sept. 2008 schreef Danny het volgende:
Dagonet doet onaardig tegen iedereen. Je bent dus helemaal niet zo bijzonder als je denkt...
Mijn grootste bijdrage aan de FP.
pi_34106536
quote:
Op zondag 15 januari 2006 23:39 schreef Steeven het volgende:
Daar zit misschien wel wat in. Een soort historische fictie.
pi_34106595
quote:
Op zondag 15 januari 2006 23:42 schreef Dagonet het volgende:

[..]

Maar dan is het toch jammer om zulke belangrijke gebeurtenissen en personen als de staatskas en de zoon van pompeius om te gooien terwijl het geen nut dient.
Ja dat is ook jammer en daar zie ik zelf ook het nut niet echt van in. Zodra de DVD Box beschikbaar is zullen de makers er wel een antwoord op hebben. Hoop ik.
  maandag 16 januari 2006 @ 22:22:35 #118
39256 Bonobo11
Have a good time, all the time
pi_34139886
Dichterlijke vrijheden, noemde mijn latijndocent dat altijd, als ik iets verkeerd vertaalde. Door de bank genomen is de serie correct, in detail niet, dat kan ook niet.
Hoe noem je zoiets? Dramatic re-enactment ofzo
Miereneukers vinden altijd wel wat.
Feyenoord!!! * Barça
  maandag 16 januari 2006 @ 22:28:40 #119
64670 Dagonet
Radicaal compromist
pi_34140162
quote:
Op maandag 16 januari 2006 22:22 schreef Bonobo11 het volgende:
Dichterlijke vrijheden, noemde mijn latijndocent dat altijd, als ik iets verkeerd vertaalde. Door de bank genomen is de serie correct, in detail niet, dat kan ook niet.
Hoe noem je zoiets? Dramatic re-enactment ofzo
Miereneukers vinden altijd wel wat.
Kleine dingen prima, maar dit zijn geen vrijheden meer, gnaeus en sextus zijn er gewoon niet, waarom dan een quintus verzinnen?
Waarom dat geneuzel over het geld?
Dagonet doet onaardig tegen iedereen. Je bent dus helemaal niet zo bijzonder als je denkt...
  dinsdag 17 januari 2006 @ 14:01:13 #120
22914 Shark.Bait
Deze zin geen werkwoord.
pi_34158341
quote:
Op zondag 1 januari 2006 22:11 schreef Silmarwen het volgende:
En ik irriteer me mateloos dat ze Marcus Antonius, Marc Anthony noemen Waarom doen Britten en Amerikanen dat toch altijd.
quote:
Op zondag 1 januari 2006 23:02 schreef WAT het volgende:
Pompeius dan.

Pompey (uitspraak: Pompie)
Vergeet niet dat Nederlanders Caesar ook verkeerd uitspreken. De officiële uitspraak was gajoes ie-joelioes kaisar. Later werd kaisar verbasterd tot keizer, een titel. Cicero was Kikero.
quote:
Op maandag 2 januari 2006 14:34 schreef WAT het volgende:
Ja daar heb je helemaal gelijk in. De geschiedschrijvers schreven natuurlijk ook in een andere taal dan de gewone Romeinse burgers, die laatste zullen wel veel platter praten. Hoe dat precies zit weet ik ook niet, ik heb ook geen Grieks en Latijn gehad.
Dat klopt wel, wat ik me nog uit de lessen latijn kan herinneren is dat het nette woord voor paard in het latijn is "equus". de platte versie voor een paard (wat wij knol zouden noemen) was cavallus. In het Frans, waar men dus plat Latijns praatte, is het uiteindelijk veranderd tot chevalle en chevailier (=knolrijder).
In het Spaans caballo geloof ik.
quote:
Op maandag 2 januari 2006 10:31 schreef yvonne het volgende:
Hij deed nieteens "Alia iacta est"
Hij doet wel meer beroemde uitspraken niet. Ik heb de serie op de BBC gevolgd...of eigenlijk gedeeltelijk gemist. Ze zeiden dat er iig een vervolg op zou komen
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
quote:
Op zondag 15 januari 2006 23:23 schreef Steeven het volgende:
Ik denk dat ze mensen vermaak willen bieden en ze wellicht willen stimuleren zichzelf eens te verdiepen mochten ze interesse hebben in hoe het echt is gegaan.
Amerikaanse serie toch? Amerikanen en geschiedenis verdiepen mag ik niet verenigen in 1 zin
Too many men / There's too many people / Making too many problems / And not much love to go round / Can't you see This is a land of confusion - Genesis
pi_34169719
quote:
Amerikaanse serie toch? Amerikanen en geschiedenis verdiepen mag ik niet verenigen in 1 zin
Amerikaans-Britse serie hoor. En HBO weet echt wel wat kwaliteit is .
pi_34581701
Of SBS6 was blijkbaar de gecensureerde versie. Ik heb noodgedwongen een aantal afleveringen moeten kijken bij iemand die alle afleveringen had gedownload. Die lui corpuleerden er op los.

"You áre going to penetrate someone today!"

Goede Tijden Slechte Tijden in een mooie omgeving eigenlijk.
*vlucht nu gauw*
  zondag 29 januari 2006 @ 17:24:23 #123
95608 Speth
Rorschach
pi_34586220
Gave serie. Veel klopt natuurlijk niet, maar dat betreft met name triviale incorrectheden. Ik had het idee dat de makers met name meer abstracte zaken op het publiek wilden overbrengen, de sfeer die er destijds heerste, het politieke klimaat en het feit dat je alleen iemand was in de ogen van iemand anders, niet volgens je eigen definitie.
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
pi_34588927
quote:
Op zondag 29 januari 2006 17:24 schreef Speth het volgende:
Gave serie. Veel klopt natuurlijk niet, maar dat betreft met name triviale incorrectheden. Ik had het idee dat de makers met name meer abstracte zaken op het publiek wilden overbrengen, de sfeer die er destijds heerste, het politieke klimaat en het feit dat je alleen iemand was in de ogen van iemand anders, niet volgens je eigen definitie.
SPOILER
Over die Brutus gesproken (in spoiler), wel grappig dat het woord "brute" diverse malen werd gebruikt, terwijl dat woord is afgeleid van Brutus' brute daad die hij toen nog niet had gepleegd. ;-)
  zondag 29 januari 2006 @ 20:13:17 #125
64670 Dagonet
Radicaal compromist
pi_34591266
quote:
Op zondag 29 januari 2006 18:53 schreef Pauline het volgende:

[..]

Over die Brutus gesproken (in spoiler), wel grappig dat het woord "brute" diverse malen werd gebruikt, terwijl dat woord is afgeleid van Brutus' brute daad die hij toen nog niet had gepleegd. ;-)
Heeft het dan niets te maken met Lucius Junius Brutus, een van de eerste consuls van Rome en medeverantwoordelijk voor het verbannen van de laatste koning?
  zondag 29 januari 2006 @ 20:28:08 #126
93828 nickybol
onderduiknaam
pi_34591787
brute (adj.)
c.1460, "of or belonging to animals," from M.Fr. brut "coarse, brutal," from L. brutus "heavy, dull, stupid," an Oscan word, from PIE base *gwer- "heavy." Before reaching Eng. meaning expanded to "of the lower animals." Used of human beings from 1535. The noun is from 1611. Brutal in the sense of "cruel" is from 1641; earlier "rude, stupid" (1510); in the original animal sense it is from c.1450.
pi_35034332
quote:
Op zondag 29 januari 2006 18:53 schreef Pauline het volgende:

[..]

Brute is de aanspreekvorm van een persoon in het latijn. Ik meen dat je dat de vocativus noemt. Et tu brute, zegt Caesar als hij Brutus tussen de samenzweerders ontwaart
  maandag 13 februari 2006 @ 20:28:42 #128
45563 Djaser
Holy monk yorp
pi_35051341
Wat was Egypte gisteren lelijk gedaan en afgerafeld zeg, ik kijk de serie wel af maar of ik de volgende nog ga volgen weet ik niet
  maandag 13 februari 2006 @ 20:42:04 #129
66444 Lord_Vetinari
Si non confectus non reficiat
pi_35052124
quote:
Op maandag 13 februari 2006 13:42 schreef Hookies het volgende:

[..]

Brute is de aanspreekvorm van een persoon in het latijn. Ik meen dat je dat de vocativus noemt. Et tu brute, zegt Caesar als hij Brutus tussen de samenzweerders ontwaart
Helaas sprak Julius grieks en zegt hij (volgens de legende dan nog altijd): Ook jij, zoon.
De pessimist ziet het duister in de tunnel
De optimist ziet het licht aan het eind van de tunnel
De realist ziet de trein komen
De machinist ziet drie idioten in het spoor staan....
  maandag 13 februari 2006 @ 21:02:18 #130
93828 nickybol
onderduiknaam
pi_35053281
Kai su, teknon.
Ook jij, zoon/jongen.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')