abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  maandag 9 januari 2006 @ 15:26:30 #276
37447 kwakveense
small, fluffy and green
pi_33867393
dat vind ik wel gek...want het idee van het boek van sonja bakker was dacht ik juist om te leren niet emotioneel te eten en voldoende te eten en te bewegen

zou het kunnen dat ze net als dr phil een redelijk streng "rapid start" plan heeft, waarmee je in een paar weken wat kilo's kwijtraakt om je te motiveren door te gaan, waarna het lanbgzamer gaat als je echt met de methode aand e slag gaat?

Ik heb vandaag braaf gesport. Ik heb in mijn twee rondjes op het lifefitness circuit in totaal wel 5100 kg vertild... slaat nergens op, maar ik vind t wel kicken om te zeggen hahahaa...daarna nog een kwartiertje op de crosstrainer geweest (hartslag rond de 160 gehouden) en daarna begonnen met de eerste dag van mijn asics looptraining (2 minuten wandelen, 5km/u, 1 minuut hardlopen, 7,5 km/u en dat 6 keer achter elkaar.) ik doe het als alternatief op de loopband, want heb geen zin om buiten te gaan lopen...

ik voel me echt prima en ik heb ook goed gegeten:

-ontbij: 50 gram quaker energie mix (koolhydraten voor het gewichtheffen)
-na het sporten: 100gram magere kipfilet (eiwit vor spieropbouw) en een appel (voor de bloedsuiker)
-lunch: 2 geoosterde bruine boterhammen met zonder bakvet uitgebakken mager ontbijtspek
-tussendoor: 1 appel
-vanavond: pasta met rode saus. voor t omplete plaatsje zou het volkoren pasta moeten zijn maar ik ben blut en de witte pasta moet eerst op!

ik gebruik geen zuivel ivm allergieën. dit vang ik op met calciusupplementen.

totaal vandaag 1400 ckal.
Ich erschlag meinen Goldfisch, vergrab ihn im Hof.
Ich jag meine Bude hoch, alles was ich hab lass ich los.
Mein altes Leben, schmeckt wie ‘n labriger Toast.
pi_33867479
quote:
Op maandag 9 januari 2006 15:26 schreef kwakveense het volgende:
dat vind ik wel gek...want het idee van het boek van sonja bakker was dacht ik juist om te leren niet emotioneel te eten en voldoende te eten en te bewegen

zou het kunnen dat ze net als dr phil een redelijk streng "rapid start" plan heeft, waarmee je in een paar weken wat kilo's kwijtraakt om je te motiveren door te gaan, waarna het lanbgzamer gaat als je echt met de methode aand e slag gaat?

Ik heb vandaag braaf gesport. Ik heb in mijn twee rondjes op het lifefitness circuit in totaal wel 5100 kg vertild... slaat nergens op, maar ik vind t wel kicken om te zeggen hahahaa...daarna nog een kwartiertje op de crosstrainer geweest (hartslag rond de 160 gehouden) en daarna begonnen met de eerste dag van mijn asics looptraining (2 minuten wandelen, 5km/u, 1 minuut hardlopen, 7,5 km/u en dat 6 keer achter elkaar.) ik doe het als alternatief op de loopband, want heb geen zin om buiten te gaan lopen...

ik voel me echt prima en ik heb ook goed gegeten:

-ontbij: 50 gram quaker energie mix (koolhydraten voor het gewichtheffen)
-na het sporten: 100gram magere kipfilet (eiwit vor spieropbouw) en een appel (voor de bloedsuiker)
-lunch: 2 geoosterde bruine boterhammen met zonder bakvet uitgebakken mager ontbijtspek
-tussendoor: 1 appel
-vanavond: pasta met rode saus. voor t omplete plaatsje zou het volkoren pasta moeten zijn maar ik ben blut en de witte pasta moet eerst op!

ik gebruik geen zuivel ivm allergieën. dit vang ik op met calciusupplementen.

totaal vandaag 1400 ckal.
Jeetje wat weinig.
Hiermee val je zeker af. Maar kom je daarna dubbel zo hard weer aan lijkt mij.
Tenzij je een professionele sporter bent.
  Redactie Frontpage / Spellchecker maandag 9 januari 2006 @ 15:29:26 #278
13151 crew  Rewimo
Nederduitse/Mevrouw qltel
pi_33867488
Red je dat dan om 's avonds niks meer te eten? Ik zou dan denk ik 's avonds nog wat nemen, stukje fruit misschien of zo (zou zelf bv voor yoghurt kiezen maar dat kan voor jou niet begrijp ik).
Most people don't listen with the intention to understand, they listen with the intention to reply.
<a href="http://bijenzonderzorgen.nl/" target="_blank" rel="nofollow">http://bijenzonderzorgen.nl/</a> beslist geen BIJ-zaak!
pi_33867532
quote:
Op maandag 9 januari 2006 15:29 schreef Rewimo het volgende:
Red je dat dan om 's avonds niks meer te eten? Ik zou dan denk ik 's avonds nog wat nemen, stukje fruit misschien of zo (zou zelf bv voor yoghurt kiezen maar dat kan voor jou niet begrijp ik).
Idd wat meer fruit, zou erg op zijn plaats zijn.
Ik eet 3 stuks fruit per dag
pi_33867661
quote:
Op maandag 9 januari 2006 14:35 schreef teigan het volgende:
Isa! Hoe gaat ie bij jou? We zien je hier zo weinig...
Hoi Slecht, ik ben in een vage depressie beland waarvan ik de oorzaak niet eens weet.
Misschien heb ik het vorige jaar gewoon teveel hooi op m'n vork genomen. Ben door die depressie ook heel fijn flink aangekomen, ik weeg nu 98 kg en heb al 99 kg op mijn weegschaal gezien. Word je ook niet vrolijk van (ik geloof dat ik in de dieetclub deel 1 93 kg woog )

Isa (snel toegevoegd voor snel voorbij lezende mensen denken dat m'n vriendje 99 kg weegt en depressief is )
Als het je zoveel moeite kost om jezelf te worden, kun je net zo goed iemand anders blijven.
If you shake my hand better count your fingers ...
pi_33867752
Trouwens, het basisidee van het Sonja Bakker dieet is absoluut toe te juichen. Drie normale maaltijden op een dag, gezonde tussendoortjes en bewegen. Alleen is het wat weinig eten en octopussy kennende (oftwel: mezelf kennende) gaat ze daar juist van eten (of zit ik er nu helemaal naast?)
Als het je zoveel moeite kost om jezelf te worden, kun je net zo goed iemand anders blijven.
pi_33867947
Ik durf hier bijna niet meer neer te zetten wat ik eet joh, het is zoveel vergeleken met jullie:

Ontbijt:
2 boterhammen met boter en hartig en zoet beleg
1 beker halfvolle melk

10 uur: 1 stuk fruit, 1 kop thee

Lunch:
3 boterhammen, 2 hartig, 1 zoet belegd
schaaltje rauwkost
1 pakje yoghurtdrink

15.00:
1 stuk fruit
1 kop thee

Avondeten:
vlees, aardappels, groente, een flink bord vol
schaaltje vla/yoghurt oid

Verder minimaal anderhalve liter water over de dag verdeeld.
Ik val er absoluut niet snel mee af, maar ik kom er ook niet van aan, en ik voel me er goed bij..

Isabeau Vervelend dat het zo rot met je gaat joh. Het kan zijn dat je gewoon "op" bent doordat je eerder teveel hebt gedaan. Probeer een ritme aan te houden en vooral ook met eten... Je bent zelf (al bijna) dokter, dus je weet zelf wel wat het beste voor je is. Maar hou jezelf in de gaten en zoek anders iemand om eens flink tegen uit te razen zo af en toe..
Ik weet zelf hoe vervelend een depressie is, en dat aankomen absoluut geen oppepper is in die periode, maar het komt vast wel weer goed.

Sterkte ermee
You don't have to know why you do something to stop doing it. All you have to do is to take a close look at what you are actually doing and decide to stop doing it for that moment!"
  Licht Ontvlambaar maandag 9 januari 2006 @ 15:48:34 #283
7020 Sjeen
...gevaarlijke vrouw...
pi_33868180
quote:
Op maandag 9 januari 2006 13:30 schreef Kroeltroel het volgende:
Kroeltroel verwijderd, wegens succesvol afvallen is haar BMI onder de 25 gekomen
Dat had ik gewild ja! Een heeeeele tijd geleden ben ik van hier naar daar verhuisd, maar net zo hard weer hiernaartoe gekomen..... De lijst uit het 'slank-topic' is dus gewoon nooit goed bijgewerkt.
[..]

Dus toch weer mijn regeltje voor hier hoor, ik laat me niet zomaar wegsturen
Mijn 'halve-kerst-kilo' is er weer vanaf
Kroeltroel (1,83) (25,3) was 90,0 kg, weegt nu 84,8 kg en wil graag 73 kg wegen -5,2

Het Sonja Bakker Dieet, nog nooit van gehoord! Kan je misschien eens een voorbeeld-dag posten, wat je dan allemaal mag eten?
Jammer
Je staat er weer bij
You can't start a fire without a spark...
♥ Isa ♥ | In vuur en vlam
A dirty mind is a joy forever!
pi_33868191
Tuurlijk komt het goed, teigan. Alleen heb ik geen zin in de rotweg ernaar toe
En ik weet prima wat goed is voor me, alleen zitten mensen en vooral ik zo idioot in elkaar dat we helemaal niet doen wat goed is. Ach ja...

Je eet trouwens heel gezond, teigan. En langzaam afvallen is gewoon veel beter dan snel.
  Licht Ontvlambaar maandag 9 januari 2006 @ 15:56:09 #285
7020 Sjeen
...gevaarlijke vrouw...
pi_33868413
quote:
Op maandag 9 januari 2006 15:41 schreef teigan het volgende:
Ik durf hier bijna niet meer neer te zetten wat ik eet joh, het is zoveel vergeleken met jullie:

Ontbijt:
2 boterhammen met boter en hartig en zoet beleg
1 beker halfvolle melk

10 uur: 1 stuk fruit, 1 kop thee

Lunch:
3 boterhammen, 2 hartig, 1 zoet belegd
schaaltje rauwkost
1 pakje yoghurtdrink

15.00:
1 stuk fruit
1 kop thee

Avondeten:
vlees, aardappels, groente, een flink bord vol
schaaltje vla/yoghurt oid

Verder minimaal anderhalve liter water over de dag verdeeld.
Ik val er absoluut niet snel mee af, maar ik kom er ook niet van aan, en ik voel me er goed bij..

Isabeau Vervelend dat het zo rot met je gaat joh. Het kan zijn dat je gewoon "op" bent doordat je eerder teveel hebt gedaan. Probeer een ritme aan te houden en vooral ook met eten... Je bent zelf (al bijna) dokter, dus je weet zelf wel wat het beste voor je is. Maar hou jezelf in de gaten en zoek anders iemand om eens flink tegen uit te razen zo af en toe..
Ik weet zelf hoe vervelend een depressie is, en dat aankomen absoluut geen oppepper is in die periode, maar het komt vast wel weer goed.

Sterkte ermee
Kom ik ook nog effe dan

ontbijt:
2 sneden brood met boter en beleg (waar ik zin in heb, dat kan vlees, kaas, hagelslag of pindakaas zijn)
glas water

tussendoor:
twee mokken rooibosthee
stuk fruit
water

Lunch:
Vier sneden brood met boter en beleg (zie ontbijt)
of
grote kom verse soep met een broodje

Tussendoor:
Liga iets (evergreen, milkbreak, continu ofzo)
Rooibosthee
Water

Avondeten:
Een bord vol AGV, Pasta of rijstegerecht

Tussendoor:
Kom volle yoghurt of een ander toetjes
OF
Glas port of rode wijn

Isabeau
You can't start a fire without a spark...
♥ Isa ♥ | In vuur en vlam
A dirty mind is a joy forever!
pi_33868433
quote:
Op maandag 9 januari 2006 15:36 schreef Atrimar het volgende:
Trouwens, het basisidee van het Sonja Bakker dieet is absoluut toe te juichen. Drie normale maaltijden op een dag, gezonde tussendoortjes en bewegen. Alleen is het wat weinig eten en octopussy kennende (oftwel: mezelf kennende) gaat ze daar juist van eten (of zit ik er nu helemaal naast?)

je kent me (en jezelf) te goed.

Ik had het inderdaad ook nog niet in calorieen uitgerekend. Maar het idee is goed, de regelmaat van 3 maaltijden en 3 tussendoortjes. Ik zou het natuurlijk zo kunnen doen dat ik me wel aan de menu's houd maar wel 2 belegde boterhammen oid toevoeg. Daarnaast wil ik mezelf toch af en toe ook wel wat lekkers gunnen. Een keer in de week een patatje met of chips ofzo. Ik ga ook niet meer zo in de stress schieten als ik uit eten ga ofzo, zoals ik in het begin deed toen ik bij de WW liep.

Saskia, ik ben blij dat je weer wat post, want ik begon me zorgen te maken. Echt kut dat je niet lekker in je vel zit. Dat je bent aangekomen, so be it. Het is belangrijker dat je je weer lekker gaat voelen!
Ik verplicht je dan ook om mee te gaan met de komende meeting naar de dierentuin in Emmen
pi_33868728
Ik heb vandaag geen tijd om te eten.
Druk met studeren, en met het omkijken naar de hond die ziek is.

Ben dus helemaal vergeten te eten, heb wel 1 glas verse sinasappelsap op. En 2 mandarijen.
Voor straks heb ik al klaar staan, gebakken aardappels, verse worst, ijsberg sla en als toetje 1 appel.

Nou ja, dacht dat je van zitten worden dikker werd, maar in dit geval vergeet ik dus te eten. Lekker dom
pi_33869380
Gisteren at ik:

Ontbijt:
2 boterhammen (volkoren) met hartig beleg en halvarine met een glas melk

Tussendoor:
banaan

Lunch:
2 boterhammen met hartig beleg en halvarine, veel thee enz enz.
Soms op mijn werk neem ik een goed gevulde soep, broodje en yoghurt (kantine )

Tussendoor:
2 snack-a-jacks, 2 kiwi;s

Avondeten:
Gisteren fornello

Erna niets meer, maar het komt wel eens voor dat ik 's avonds nog yoghurt eet, of een snack a jack o.i.d..
En ik eet de ene dag iets meer dan de andere, maar zo is het gemiddeld nu..
Quote papa: Sara gaat een paar keer in de week naar het kinderdagverblijf en daar leert ze voor blije peuter...
Sara
Merel
Ukje
pi_33869664
Als ik drie maaltijden eet met 2/3 tussendoortjes heb ik echt mega veel honger hoor.

ik eet dit:
in de ochtend: schaal cornflakes met yorhurt
2 boterhammen met meestal pindakaas en hagelslag

rond een uur of 10: 1 stuk fruit + 1 boterham

12 uur: 2 boterhammen een appel en een paar wortels of mandarijnen dat soort klein gebeuren

3 uur nog 1 boterham
iets later nog een stuk fruit ofzo of een boterham

Avondeten: gewoon groente, aardappels en vlees (normale porties)
's Avonds meestal nog wat lekkers(dat lekkers moet eigenlijk worden omgezet in gezond he ) omdat ik rond een uur of 8 alweer honger heb

Kan ik zo wel afvallen? Ik lees namelijk dat jullie echt weinig eten voor mijn doen
Enne ik drink de hele dag door wel veel water

[ Bericht 3% gewijzigd door Sannelie op 09-01-2006 16:40:17 ]
pi_33870395
Ik eet ook best veel, in vergelijking met sommigen hier.

Ontbijt:
250 gr magere yoghurt, 60 gr cruesli, flinke schep zemelen en een el lijnzaad
glas activia

Tussendoor, rond 10.30u:
1 of 2 mandarijnen

Lunch:
4 bruine boterhammen met ham, kaas, sandwichspread oid. Beleg wel "dun" 1 plak ham voor 2 boterhammen.
Ik probeer 2 boterhammen om 12.00uur te eten en 2 rond 14.00uur.

Tussendoor, rond 15.30:
Mandarijn en een mueslireep of pakje sultana.

Diner:
1 bord eten: anything. Eet vrij weinig varkensvlees, gebruik weinig vet (altijd olie) en eet netjes mijn 200gr groenten.

Tussendoor, 's avonds:
Koekje ofzo, meestal kruidkoek
Dit is mijn uitspraak en daar zult u het mee moeten doen.
***Levi was here***
pi_33870473
ik zal hier ook eens posten wat ik op een normale dag eet
misschien dat jullie weten hoe het beter kan

ontbijt:
cornflakes met melk
en een peer

lunch:
een of twee boterhammen met rookvlees, kipfilet, kaas
een appel
halve liter water

dinner:
normaal aardappelen/pasta, vlees/vis en groente

9uur:
magere yoghurt met vruchten
(tot vandaag at ik dan altijd nog 1 of 2 broodjes)

oja ik ben erachter gekomen dat ik niet tegen (teveel) mandarijnen kan
een paar maanden geleden kwam ik er al achter dat ik uitslag kreeg van vers geperste sinaasappelsap maar nu dus ook van mandarijnen
  Redactie Frontpage / Spellchecker maandag 9 januari 2006 @ 17:11:12 #292
13151 crew  Rewimo
Nederduitse/Mevrouw qltel
pi_33870907
Levitation en Sannelie, jullie eten vrij veel brood. Daar zitten veel koolhydraten in (=suikers). Ik zou het niet weg kunnen krijgen (ook voor mijn operatie al niet), zoveel brood! Op zich kun je natuurlijk beter brood eten dan snoepen, maar brood bevat behoorlijk wat verborgen calorieën.

brood (volkoren) 100 gr. 208 5.7 40.0 2.8
brood (wit) 100 gr. 226 6.5 50.0 0.0
broodje (bruin) 100 gr. 250 9.5 45.1 3.5
(= kcal, eiwit, koolh, vet)

Boterhammen bevatten bovendien 'langzame suikers', die langzaam in het bloed worden opgenomen. Dat is niet altijd gunstig (wel als je veel sport bijvoorbeeld) als je wilt afvallen.

Doe ermee wat je wilt, met deze info. Maar als je vindt dat je te langzaam afvalt, zou ik het in de hoeveelheid brood zoeken
Most people don't listen with the intention to understand, they listen with the intention to reply.
<a href="http://bijenzonderzorgen.nl/" target="_blank" rel="nofollow">http://bijenzonderzorgen.nl/</a> beslist geen BIJ-zaak!
pi_33872199
Wat eten jullie weinig!! Vier boterhammetjes op een dag, dat is alleen al m'n ontbijt, anders trek ik het niet hoor! Vier boterhammen en avondeten is wat ik eet als ik helemaal niets hoef te doen, als ik gewoon thuis zit te niksen, maar als ik moet studeren en werken kan dat wel oplopen tot 8 a 10 boterhammen en avondeten en een (al dan niet) gezond tussendoortje en fruit, anders trek ik het mentaal gewoon niet.
Sanity is (not) statistical
  maandag 9 januari 2006 @ 17:50:24 #294
4335 Faat
Fokeiland O+
pi_33872261
quote:
Op maandag 9 januari 2006 16:30 schreef Sannelie het volgende:
Als ik drie maaltijden eet met 2/3 tussendoortjes heb ik echt mega veel honger hoor.
Wij ook, maar daar hebben meer mensen last van als ze lijnen en tis meer lekkere trek
quote:
Op maandag 9 januari 2006 16:30 schreef Sannelie het volgende:
Kan ik zo wel afvallen?
Ik acht de kans héél klein, want jij beschrijft een normaal voedingspatroon waarbij eigenlijk nog
wel wat boterhammen geschrapt mogen worden
Was it so hard Achilles
So very hard to die
Thou knowest and I know not
So much the happier I
pi_33872337
quote:
Op maandag 9 januari 2006 17:50 schreef Faat het volgende:

[..]

Wij ook, maar daar hebben meer mensen last van als ze lijnen en tis meer lekkere trek
[..]

Ik acht de kans héél klein, want jij beschrijft een normaal voedingspatroon waarbij eigenlijk nog
wel wat boterhammen geschrapt mogen worden
Helemaal niet. Volgens het voedingscentrum moet je er zo'n 5 hebben geloof ik, dus dan is 6 echt niet buitensporig veel. En als je die met normaal beleg eet, dan val je dus echt wel af. Ik wel in ieder geval, als ik het daadwerkelijk houd bij brood, avondeten en fruit.
Sanity is (not) statistical
pi_33872540
Wat zou ik dan moeten eten ipv brood?? Ik kan wel crackers eten maar die vullen ook totaal niet dus ik hou honger. En als ik honger heb wordt ik snel duizelig... en dat vind ik niet zo fijn
pi_33873066
Isa! Je bent er weer even. Ik was net zoals octopussy een beetje zorgen aan het maken over je. Neem niet te veel hooi op je vork en een dikke knuffel want je weet zelf wel het beste wat je eraan kan doen als in doc in spe .

Ik probeer me altijd aan de richtlijnen van het Voedingscentrum en een dietiste waarbij ik ooit advies heb ingewonnen te houden:

Ochtend: 2 boterhammen met dun halvarine en beleg
Middag: 3 boterhammen met dun halvarine en beleg
Avond: 150 gram aardappelen / rijst / pasta + 200 g groente + 75 gr vlees
Tussendoor: 3 stuks fruit + 3 stuks melkproduct + 1,5 liter calorievrije drank.

Maar omdat ik vrij ben vandaag heb ik niet zoveel structuur. Tijdens werkdagen ben ik daar wat structureler in.
Vandaag brunch: 1 bolletje + boterham met kaas, 2 boterhammen met kipfilet
Tussendoor: kwarktoetje + 2 manderijen + doosje tictac
Zo eten: boerenkoolstamppot + biefstuk en wat appelmoes.
En ik denk dat ik zo rond 20.00 maar verplicht een toetje moet eten met wat fruit .
En dan heb ik net ook nog 4,5 km in 45 minuten gewandeld in het bos .

Sannelie: waar denk je dat het aan ligt dat je duizelig wordt? Je bloedsuiker? Anders kan je beter je maaltijden spreiden over 6x per dan 3x per dag. Wordt dat lastig dan kan je het middagtussendoortje iets doen met fruit en een melkproduct?
  maandag 9 januari 2006 @ 18:27:19 #298
4335 Faat
Fokeiland O+
pi_33873487
quote:
Op maandag 9 januari 2006 17:52 schreef Maeghan het volgende:
Helemaal niet. Volgens het voedingscentrum moet je er zo'n 5 hebben geloof ik, dus dan is 6 echt niet buitensporig veel. En als je die met normaal beleg eet, dan val je dus echt wel af. Ik wel in ieder geval, als ik het daadwerkelijk houd bij brood, avondeten en fruit.
Ja prima Maeghan, maar dat vroeg Sannelie niet. Ze vroeg of ze met hetgeen zij postte hierboven
af zou vallen. Ik zie daar pindakaas als beleg staan, plus naast de boterhammen nog yoghurt met
muesli, 's middags als tussendoortje om 3 uur nog een boterham en soms even later nog één en
's avonds dan soms ook nog iets lekkers. Nou dan ben je een knappe meid als je daarmee afvalt.
Was it so hard Achilles
So very hard to die
Thou knowest and I know not
So much the happier I
pi_33873843
Ik eet per dag:

's ochtends:
25 gram cornflackes met 200cc melk.
2 mandarijnen

's middags:
2 boterhammen met kaas.
1 appel
En veel komkommer

's avonds:
100 gram aardappels
125 gram verplichte groente (dit is meestal rooie bieten) Goed voor de vertering.
Heel veel gram andere groenten.
100 gram vlees of vis.

Toetje:
Fruit: halve banaan, kiwi of mandarijn of iets dergelijks.

Tussen door wil ik nog wel een sultana nemen.

Dit alles bouwt steeds verder op, naarmate ik aan mijn streefgewicht zit. Zodat ik toch iets meer kan eten, maar toch op gewicht kan blijven. Lang leve de EGA
  maandag 9 januari 2006 @ 18:40:28 #300
3358 pluisje
Mevrouw Mans
pi_33873937
quote:
Op maandag 9 januari 2006 17:58 schreef Sannelie het volgende:
Wat zou ik dan moeten eten ipv brood?? Ik kan wel crackers eten maar die vullen ook totaal niet dus ik hou honger. En als ik honger heb wordt ik snel duizelig... en dat vind ik niet zo fijn
Misschien moet je daar toch even doorheen? Als je gewend bent veel te eten dan is het behoorlijk wennen om opeens minder te eten, en dan zul je idd een tijdje honger hebben en je misschien zelfs rot voelen. Maar brood is toch echt bedoeld als maaltijd, en niet als tussendoortje. Misschien vervangen door een rijstewafel of een sultana ofzo?
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')