quote:
Op zondag 8 januari 2006 09:39 schreef CrazyCharlie het volgende:Eerste post!
Ik gebruik geen fotobewerkingsprogramma, wil dat later wel gaan doen maar zou de techniek eerst onder de knie willen krijgen.
Na de overstap naar de digitale SLR al flink wat foto's gemaakt maar resultaten zijn niet bevredigend, suggestions anyone?
Iemand die de tijd wil nemen om wat uit te leggen?
Groeten, CC.
Allereerst welkom hier!
Ten tweede , die tweede foto is echt gaaf!
Ten derde, een paar tips voor je DSLR, waarbij ik aanneem dat je wat creatief wilt gaan fotograferen:
1. Gebruik die voorgeprogrammeerde standen (portret, macro, landschap, nacht etc) niet. Daar leer je niks van.
2. Ga eens aan de slag met het zelf kiezen van het diafragma (Av bij canon, A bij Nikon). Dit omdat je daarmee werkelijk iets aan het beeld verandert. De scherptediepte wordt groter of kleiner. Dat merk je bij een compact camera (zoals de 5400) niet zo maar bij een SLR wel. Groot diafragma = laag getal (2.8, 4) geeft kleine scherptediepte en vage achtergronden, Kleine diafragma = groot getal (16, 22) geeft grotere scherptediepte en vaak scherpere achtergronden. Beide hebben hun voordelen. Vaak is het mooi om bijvoorbeeld een portret te maken op een groot diafragma omdat je dan een mooie onscherpe achtergrond krijgt. Een landschap wil je vaak juist alles scherp hebben -> klein diafragma. Neem eens een voorwerp en ga het hele rijtje af tot f/32. Bekijk alle foto's op je beeldscherm en vergelijk het hoofdonderwerp en de achtergronden tussen de verschillende foto's.
Wat je zult merken is dat als je een klein diafragma kiest je sluitertijd oploopt. Dat wordt dus lastiger uit de hand fotograferen (bewogen beelden). Je kunt dan de iso verhogen (minder mooi) of een statief erbij pakken. Daarmee komt ik op tip 3.
3. Ga eens bewust de sluitertijd aanpassen voor de verswchillende brandpuntsafstanden. Je zult zien dat je op een gegeven moment bewogen foto's gaat krijgen. Dit is afhankelijk van de brandpuntsafstand (tele is eerder bewogen). Vuistregel: sluitertijd moet sneller dan 1/brandpuntsafstand. Dus met een telelens van 300 mm moet je een snellere sluitertijd kiezen dan 1/300. Maar dit is voor iedereen anders dus bepaal zelf waar jouw grenzen liggen. Dit is belangrijke input voor punt 2.
4. Hoewel het diafragma de meeste invloed heeft op je uiteindelijke foto is de sluitertijd soms ook belangrijk. Ik ken eigenlijk 3 situaties waarbij de sluitertijd voor mij belangrijk is.
Ten eerste: als je een bewegend voorwerp wilt "bevriezen" zul je een korte sluitertijd moeten kiezen.
Ten tweede: als je een bewegend voorwerp juist niet wilt bevriezen, bijvoor beeld een fontein of beekje, met een lange sluitertijd kan dat heel speciale effecten opleveren.
En tenslotte 3: als je geen statief oid hebt en je dus een bepaalde sluitertijd nodig hebt om scherpe beelden te krijgen.
5. Iso waarden, maak eens wat foto's op alle mogelijke iso waarden. Op je pc kun je de verschillen in ruis waarschinlijk goed zien. Bepaal wat voor jou nog acceptabel is. Je houdt dan een aantal mogelijkheden over (bijvoorbeeld iso 100, 200, 400 en 800). Hiervan wil je dan het liefts iso 100 gebruiken maar als je in de problemen komt met je sluitertijd kun je eventueel uitwijken naar iso 800. 1600 en 3200 zou je in noodgevallen kunnen gebruiken. In het algemeen geldt dat meer ruis minder erg is dan een bewogen foto (tenzij je dat bewust wilt doen). Daarbij zijn er een aantal programmatjes (neat image, noise ninja) die ruis refdelijk kunnen onderdrukken. Echter verwacht geen wonderen. Omzetten naar zwart wit is ook een mogelijkheid als je veel ruis hebt, persooonlijk vind ik ruis in zw minder storend.
6. Lenzen, wat heb je voor lenzen? dan kunnen wat gerichtere tips worden gegeven.
7. Witbalans, zelf schiet ik altijd in RAW dus ik kan de witbalans later nog eenvoudig aanpassen. Ik zet hem dus altijd op Auto. Als je in JPG fotografeert moet je hier misschien wel rekening mee houden. Dat weet ik zo echter niet.
8. Daarnaast nog een paar inkoppers: lees de handleiding goed door
![]()
. Leen/koop een goed boek. En oefenen, oefenen, oefenen. Daarbij is het wel heel goed als je op je pc de exif data van je foto's kunt bekijken, daar kun je veel van leren (te zien bij de properties en dan advanced bij XP)
Zo, dat is weer een heel verhaal
![]()
. Ik hoop dat je er iets aan hebt. Als je nog meer vragen hebt stel ze gerust.
voor mijn (inmiddels erg oude) foto's...
click!mijn nieuwere foto's staan
hier maar alle links werken nog niet...