als ik het goed begrepen heb ligt het probleem aan de FIA.quote:Op zaterdag 31 december 2005 12:00 schreef TheOneAndOnly het volgende:
weer een rede om NOOIT meer naar frankrijk te gaan.... sjonge jonge wat een amateuristische teringzooi daar zeg, ik kijk GEEN dakar 2006......
dit las ik op de site van Hans Bekxquote:Het ongelooflijke is gebeurd. Het team mag niet meerijden in Le dakar 2006. De rallyleiding heeft de rallytrucks niet toegelaten tot de rally omdat men stelt dat de homologatie niet in orde is. Tot op het laatste moment is er naar oplossingen gezocht met de FIA, FFSA en ASO. Ook de trucks van team De Rooij zijn naar huis gestuurd. Daarmee valt voor de tweede keer in één jaar het doek. Deze keer nog voordat de race zelfs maar begonnen is. ,,In feite is de ellende gewoon doorgegaan waar we in januari mee geëindigd zijn,’’ aldus een emotionele Hans Bekx direct na de beslissing.
Wat is er precies gebeurd?
Hans: ,,na het debacle van vorig jaar was ik op 10 februari zover dat ik weer een beetje helder kon denken en de gebeurtenissen van de afgelopen rally kon analyseren. Samen met Edwin ben ik toen begonnen om de hele papierwinkel minutieus door te nemen om zo alle punten boven water te krijgen waar we administratief de mist mee in zijn gegaan. In maart hadden we dat rond. Aansluitend zijn we met DAF om de tafel gaan zitten om te kijken hoe verder te gaan. We hebben van het begin af aan overal de FIA (de Internationale Autosport Bond) bij betrokken. Die adviseerde ons om een heel nieuwe homologatie te maken en in te dienen voor de auto’s.’’
Marcel van Vliet, voor wie het de eerste keer zou worden dat hij in het Bekxteam zou rijden, vult Hans verder aan: ,,we hebben die auto’s echt gebouwd met het FIA boek er naast in de werkplaats. We wilden tenslotte op een eerlijke manier te gaan rijden en wilden niet nog een keer zo’n debacle meemaken als afgelopen keer. Het gaat hier dan ook puur om een administratieve kwestie en niet op de manier waarop de auto’s geprepareerd zijn.’’
Alles leek goed te gaan en voor het team was er dus de hele zomer geen vuiltje aan de lucht. De auto"s werden voorgekeurd door FFSA (de Franse Autosport Bond).
Op 7 december en alles leek oké op wat kleine punten na die werden aangepast. Team Bekx is op geen enkele manier te kennen gegeven dat er iets niet in orde zou zijn met de homologatie van de nieuwe trucks. Zo ging het team opgewekt de introductie op 8 december jl. in. Er was immers geen vuiltje aan de lucht. Tot er op 23 december plotseling een fax kwam van de FFSA, dat de homologatie niet werd geaccepteerd. Er volgde koortsachtig overleg tussen DAF, De Rooij, Bekx en de organisatie. Uiteindelijk stelde de rally organisatie dat het met de nieuwe homologatie nooit goed zou komen en dus greep het team terug op de oude homologatie en diende die in. Dat betekende dat er weer een aantal dingen moesten worden terug gebouw. Hans: ,,daarbij gingen het om zaken als aandrijfassen, dakluiken en zo. Ook de intercooler, vorig jaar ook al punt van discussie, kwam weer ter sprake. Uiteindelijk meenden en menen wij nog steeds een auto te hebben die voldoet aan de FIA regels. Maar de organisatie zegt nu dat de auto volgens hen niet voldoet en dat we wel mochten rijden als de FIA zijn handtekening er onder zet. En dat kregen we zo vlak voor de rally niet meer voor elkaar. Dat betekent dus voor ons einde verhaal.’’
Het team gaat nu naar Nederland. Hans en Marcel: ,,dit is wel een heel zwarte dag"". Niet alleen voor het team dat de afgelopen maanden keihard heeft gewerkt aan de voorbereiding en soms zelfs nachten heeft doorgehaald om optimaal aan de start te komen. Ook onze de sponsors en fans hadden zich een heel andere afloop voorgesteld.’’
Zoiets gebeurt al zolang de Dakar rally bestaat, het hoort er in feite bij.quote:Op zaterdag 31 december 2005 16:04 schreef komrad het volgende:
het is erg simpel, er is elk jaar wel iets dus die rally moet geboycot worden
Michelin had inderdaad een fout gemaakt, kwam met een paar mogelijke oplossingen maar de FIA bleef stug vasthouden aan de regeltjes, zodat er 6 van de 20 wagens reden.quote:Op zaterdag 31 december 2005 15:50 schreef blieblie het volgende:
[..]
Daar was het Michelin die de boel afblies omdat hun het onverantwoordelijk vonden (als het goed is tenminste)
Stacey, wat doe je.quote:De eerste special voor de trucks over 83 kilometer is gewonnen door Vladimir Tchaguine. De viervoudig Russisch winnaar van de woestijnrally klokte met 1:12.59' de snelste tijd.
Top drie
De voorsprong op de nummer twee, oud-wereldkampioen rally Miki Biasion (Ita), bedroeg slechts twee seconden. Op een derde plaats eindigde Andre de Azevedo. De Braziliaan gaf 3.15' toe op Tchaguine.
Achterstand
Titelverdediger Firdaus Kabirov (Rus) kreeg een grote klap te verwerken. Hij kwam binnen op ruim een halfuur van Tchaguine. De Nederlander Hans Stacey (MAN) verloor meer dan vijftig minuten tijdens de eerste special.
Groot gelijk zou Gerard hebben.quote:De Rooy en Bekx willen nog niet over toekomst nadenken
Terwijl de Dakar-rally van start is gegaan, zijn de teams van De Rooy en Hans Bekx Teamsport op weg naar huis. Of ze volgend jaar meedoen aan de rally is nog onzeker.
Terwijl de Dakar-rally van start is gegaan, zijn de teams van De Rooy en Hans Bekx Teamsport op weg naar huis. Of ze volgend jaar meedoen aan de rally is nog onzeker.
Nadenken
"Eerst tot rust komen", zei Jan de Rooy op de persconferentie. "Het is te vroeg om naar de komende jaren te kijken. We gaan nu naar huis om alles te bezinken. Daarna moeten we eens goed nadenken wat we de komende jaren gaan doen", aldus De Rooy in het Algemeen Dagblad.
Geen zin
"Als de politiek erin blijft, heb ik geen zin meer in een Dakar-rally", stelt Gerard de Rooy in de Telegraaf.
Ik weet het ook nietquote:Op zaterdag 31 december 2005 18:59 schreef jochem8 het volgende:
[..]
Stacey, wat doe je.
Ik kan het toch niet laten om het te blijven volgen
Even in de deelnemerslijst kijken...quote:Op zaterdag 31 december 2005 21:40 schreef CrazyCavia het volgende:
Yeah, penalties voor teams 378, 557 & 520.
Check de pollquote:
Ik heb heb van Trucks from Holland gehaald, maar zo te zien komt hij van exact-man.com afquote:
Geplaatst: 01-01-2006 (13:16)
De kop is eraf!!!!
Foto: www.exact-man.com
Op 31 december was het zover; de eerste etappe in een rijtje van vijftien naar finishplaats Dakar. Hans Stacey en Frans Echter begonnen veelbelovend aan de eerste etappe, maar strandden helaas na vijftig kilometer achter een Unimog.
Na exact 51 minuten aanmodderen wisten de mannen met behulp van dezelfde Unimog weer los te komen en vervolgden zij de etappe.Hans Stacey (524) eindigde door deze omstandigheden op een 43ste plaats in het klassement, Franz Echter (530) op een 42ste en de servicetruck van Geert Verhoeven (549) op een 36ste plaats.
De route van vandaag bleek allerminst gemakkelijk. De 83 kilometer lange route was bochtig, smal en vooral nat. Kort voor de proef was er flink wat regen gevallen, waardoor hier en daar enorme modderpoelen ontstonden. Frans Echter: “We zaten heel dicht bij elkaar, toen er voor ons een Unimog vastliep in een diep gat. Toen trof ons hetzelfde lot en kwamen wij er ook niet meer uit”. De enige die aan de modder wist te ontkomen was de wedstrijdtruck van Geert Verhoeven. Hij verklaarde net op tijd aan de modder te zijn ontkomen. “Ineens zagen we een rijtje trucks vast in de modder. Al snel was duidelijk dat ook onze racetrucks vast stonden. We hebben even gekeken of we wat konden doen en daarna ging het gas er weer op. Voor ons is de dag uitstekend verlopen.” Voor de mannen van Exact-MAN eindigde de dag dus minder positief dan gehoopt. Belangrijker is echter dat de trucks meer dan competitief waren in het vrachtwagenklassement. De wagens voelden volgens de rijders uitstekend aan en beloven mooie prestaties voor de komende dagen.
Stacey’s dagquote: “Het ging perfect. We haalden een aantal mannen in, de auto reed uitstekend. Na een kilometer of dertig voelde ik me echt één met de auto. Helaas kwamen we rond de vijftig kilometer vast te zitten. Ik denk dat we daar een dikke drie kwartier mee verspeeld hebben.”
Bron: www.exact-man.com
Picsquote:Op zondag 1 januari 2006 12:42 schreef dakarspecialist het volgende:
heb toch 3100 foto's van de deelnemers
mooie wagens gigantise hummer van gordon beest van een auto
die toch de hele laatste keurings dag in parc ferme heeft staan sleutellen?????????????
Vandaaaaar! Stond een uur of 3 te wachten aan de kant van de snelweg. Een tiental motoren en wat auto's rijden nu de boot op (zie ik vanuit mijn appartement). Even de foto's op mijn laptop gooien, geheugenkaartje leegmaken, en NU ga ik naar de haven om nog meer foto's te maken.quote:Op zondag 1 januari 2006 16:39 schreef JosvG het volgende:
Er ligt nu een Tatra van Andre de Azevedo op zijn kant.. Alle trucks op 3 na zijn geblokkeerd en kunnen dus niet verder.
Mijn vader heeft net met Allard Kalff gesproken en die zegt dat de rit van vandaag verder geannulleerd is, dus de tijd die verloren is voor de trucks telt vandaag niet mee.
Arghh!!! M'n batterijen zijn leeg, nét toen ik 3 vrachtwagens aan zag komen!! KUUUUUUTTTT!!!quote:Op zondag 1 januari 2006 18:44 schreef JosvG het volgende:
Alle andere vrachtwagens zijn omgedraaid en via een snellere en makkelijkere route naar de haven gegaan in Malaga, ze krijgen allemaal dezelfde tijd toegewezen.
Geweldigquote:Op zondag 1 januari 2006 21:59 schreef dakarspecialist het volgende:
hier de eerste foto's van lissabon
[afbeelding]
[afbeelding]
[afbeelding]
[afbeelding]
De 2e lijkt me een standaard uitvoering (supportvehicle??) en de eerste foto de race uitvoering.quote:Op zondag 1 januari 2006 22:38 schreef stinkie het volgende:
Ik ook ja. vraag me af heo die Hummer gaat presteren. Overigens, het lijkt dezelfde, maar de tweede foto heeft ie een draager en een band op het dak? Toch 2 stuks of is dat er ff later opgelegd? locatie is zo te zien wel het zelfde
In Broekzele (sorry, Bruxelles zoals de Walen ervan gemaakt hebben) spreken ze inderdaad enkel nog Frans of Brussels (dat laatste klinkt ook als Frans)quote:Op zondag 1 januari 2006 23:03 schreef Taxi het volgende:
Net terug uit Brussel, alwaar ik een vermoeide, maar terdege gezellige jaarwisseling mocht meemaken. Ik dacht (en hoopte) dat mensen in Brussel meer talen spreken dan alleen Frans, maar helaas, schijnt lastig te zijn... Ja sorry, kep een btje een hekel aan Franse mentaliteit en zo...
Ff op Fok! kijken hoe het ervoor staat met de Daf-helden van de Dakar....![]()
Had ik al gezegd dat ik een hekel had aan Fransen? GVD!!!![]()
![]()
![]()
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |