ah! dat zal het zijn!quote:
veranderdquote:Op vrijdag 30 december 2005 22:32 schreef gohan16 het volgende:
dood aan imageshack![]()
[afbeelding]
de laatste foto
Je zou eens kunnen informeren bij dit bedrijf:quote:Op vrijdag 30 december 2005 23:07 schreef Foo_niks het volgende:
Mooi,waar koop ik koolstofvezeldoek?
klopt, jaquote:Op zaterdag 31 december 2005 03:51 schreef StefanP het volgende:
Lijkt alsof iemand het gewoon door Babelfish translate gehaald heeft.
Als je echt iets moois wil hebben dan moet je het laten doen door een pro, anders kan het geen kwaad om zelf een beetje te hobbyen
ach als je zelf een paneel wil maken is deze manier met glas oid echt handig hoor, anders moet je het uit hout gaan doen ofzoquote:Op zaterdag 31 december 2005 12:28 schreef M5 het volgende:
alleen ff de autoclaaf overgeslagen, dus je hebt er niets aan behalve het uiterlijk
verder ziet het er wel netjes uit.
Goedkoper om kant en klaar te kopen (en dan polyester .. dat geeft tenminste nog wat mee)quote:Op zaterdag 31 december 2005 13:50 schreef _Omicron_ het volgende:
Hmm....eigen zijschermen van carbon makenWeer minder gewicht
Maar eerst is een leesbare howto fixen
en nog een linkje: http://www.oneoceankayaks.com/Wshophtm/carb_tubing.htmquote:In a magazine article about carbon fibre it said something along the lines of: "Making carbon fibre components requires a clean environment, an autoclave and experienced technicians. It certainly isn't suitable for amateur use". So I immediately sourced some carbon and some resin, I got acceptable parts after a couple of tries, well maybe three
Je hebt gewoon een autoclaaf nodig, en een goede mal, met de juiste afmetingen zodat het er ook nog uit komt. En dat gaat thuis niet, teminste, niet als je geen ruimte hebt voor een autoclaaf (die al snel het formaat van een garage box hebbenquote:Op zaterdag 31 december 2005 13:08 schreef Repeat het volgende:
[..]
ach als je zelf een paneel wil maken is deze manier met glas oid echt handig hoor, anders moet je het uit hout gaan doen ofzo
Ben wel benieuwd hoe ze echt sterke dingen van koolstofvezel maken, zoals frame's ed, zoiets kan je never nooit niet thuis...
quote:Op zaterdag 31 december 2005 15:42 schreef the_Napster het volgende:
wat is een autoclaaf?
bron: http://www.vkcn.nl/quote:Autoclaaf
De autoclaaf is een oven waarin temperatuur en druk instelbaar zijn. In een autoclaaf worden producten uitgehard onder hoge druk en temperatuur. Het product ligt hierbij in een enkelzijdige mal ingepakt onder een vacuümfolie, zoals beschreven bij vacuüminjectie. Door de verhoogde druk en temperatuur is een hoog vezelvolumegehalte en een laag gehalte aan luchtinsluitingen mogelijk. De hoge temperatuur maakt toepassing van warmhardende harssystemen, meestal epoxy, mogelijk. Voordelen hiervan zijn het werken met van tevoren geïmpregneerde vezels en goede mechanische en thermische eigenschappen van het eindproduct. De prepregs worden op rol aangeleverd door de materiaalfabrikant en zijn eenvoudig op maat te snijden.
Het uithardingsproces wordt met temperatuur en druk gestuurd en verloopt daardoor gecontroleerd.
Producten
Met de autoclaaf worden hoogwaardige producten in kleine series gemaakt. Met name voor de lucht- en ruimtevaart en onderdelen voor racewagens.
die mensen in die tuturials laten het ook gewoon aan de lucht drogen.quote:Op zaterdag 31 december 2005 15:34 schreef M5 het volgende:
[..]
Je hebt gewoon een autoclaaf nodig, en een goede mal, met de juiste afmetingen zodat het er ook nog uit komt. En dat gaat thuis niet, teminste, niet als je geen ruimte hebt voor een autoclaaf (die al snel het formaat van een garage box hebben)
Goedkoper ? Wat is dan de prijs voor een zijscherm ? Daarnaast, voor mijn auto vind je dat moeilijk niet.quote:Op zaterdag 31 december 2005 14:02 schreef Googolplexian het volgende:
[..]
Goedkoper om kant en klaar te kopen (en dan polyester .. dat geeft tenminste nog wat mee)
Voor mijn Del Sol zijn bijvoorbeeld deuren, achterkleppen, motorkappen en voorschermen van cf te koop en alleen voorschermen en bodykits van polyester
kan wel, maar gebruik het dan alleen als plaatwerk bijv. niet om iets mee te verstevigen. ten zij je graag van trail-and-error houdtquote:Op zaterdag 31 december 2005 15:53 schreef Repeat het volgende:
[..]
die mensen in die tuturials laten het ook gewoon aan de lucht drogen.
Wat rij je wel niet dan? Dat er géén zijschermen voor je wagen zijn te vinden?quote:Op zaterdag 31 december 2005 15:54 schreef _Omicron_ het volgende:
[..]
Goedkoper ? Wat is dan de prijs voor een zijscherm ? Daarnaast, voor mijn auto vind je dat moeilijk niet.
Maar als je iets wilt verstevigen ben je met polyester en glas en flink fout bezig. En dan nog valt het wel mee met het bakken zegmaar, het wordt er nog wel een stuk harder/stijver door. Maar dus niet perse sterker.quote:Op zaterdag 31 december 2005 15:56 schreef M5 het volgende:
[..]
kan wel, maar gebruik het dan alleen als plaatwerk bijv. niet om iets mee te verstevigen. ten zij je graag van trail-and-error houdt
Met glasvezel kun je hele sterke onderdelen maken. ligt er maar net aan hoe het belast wordt (trek, druk, buiging, etc.) Je bent dus niet zomaar fout bezig, maar je moet wel weten wat je doet.quote:Op zaterdag 31 december 2005 15:59 schreef -Shibby- het volgende:
[..]
Maar als je iets wilt verstevigen ben je met polyester en glas en flink fout bezig. En dan nog valt het wel mee met het bakken zegmaar, het wordt er nog wel een stuk harder/stijver door. Maar dus niet perse sterker.
Eensch, en met luchtvaarttechnologie zal je het ook wel net wat beter weten dan ik. Maar kblijf erbij, koolstofquote:Op zaterdag 31 december 2005 16:00 schreef M5 het volgende:
[..]
Met glasvezel kun je hele sterke onderdelen maken. ligt er maar net aan hoe het belast wordt (trek, druk, buiging, etc.) Je bent dus niet zomaar fout bezig, maar je moet wel weten wat je doet.
Daarnaast moet je ook nog op letten hoe je materiaal geweven is, en hoe je de lagen op elkaar legt. Opletten op luchtbelletjes tussen de lagen (vandaar die autoclaaf o.a.), en zo zijn er nog veel meer details.quote:Op zaterdag 31 december 2005 16:08 schreef -Shibby- het volgende:
[..]
Eensch, en met luchtvaarttechnologie zal je het ook wel net wat beter weten dan ik. Maar kblijf erbij, koolstof![]()
Maar voor het zelfbouw, voor het zicht onderdelen maken kan zo wel prima, echter een goede mal (mooist is CNC gefreest) en eventueel een vacuüm pomp zijn wel een vereeiste. En niet heel duur op een CNC machine na (connecties regelen).
Zelfbouw RTMquote:Op zaterdag 31 december 2005 16:11 schreef M5 het volgende:
[..]
Daarnaast moet je ook nog op letten hoe je materiaal geweven is, en hoe je de lagen op elkaar legt. Opletten op luchtbelletjes tussen de lagen (vandaar die autoclaaf o.a.), en zo zijn er nog veel meer details.
Uiteraard is Carbon (heet eigenlijk CRP carbon-reïnforced-plastic) het mooiste, zeker als 't een mooie harslaag heeft.
Dat is wel het eerste waar je op moet letten als je een mal maakt.quote:Op zaterdag 31 december 2005 16:16 schreef -Shibby- het volgende:
[..]
En lossing aanbrengen om het product er ook nog eens uit te krijgen.
Charade G102. Kan wel zijschermen kant en klaar kopen maar niet van poly of carbon en dat zou ik wel willen.quote:Op zaterdag 31 december 2005 15:58 schreef eer-ik het volgende:
[..]
Wat rij je wel niet dan? Dat er géén zijschermen voor je wagen zijn te vinden?
Matig, staal/alu presteren duidelijk beter. Je kunt wel hitte werende laag erover heen doen (zie je vaak bij achterwiel ophaning van F1 wagens), maar dan ben je wel de "Carbon-look" kwijt. Motorkap oid is uiteraard geen probleem.quote:Op zondag 1 januari 2006 22:07 schreef _Omicron_ het volgende:
In hoeverre kan carbon en poly eigenlijk tegen hitte ?
carbon zelf kan uitstekend tegen hitte ... het afvalproduct van (het proces) vuur is namelijk vaak carbon (koolstof) dus het kan niet verder gereduceert worden door verbranding.quote:Op zondag 1 januari 2006 22:07 schreef _Omicron_ het volgende:
In hoeverre kan carbon en poly eigenlijk tegen hitte ?
Het carbon uit de racerij gebruikt ook gewoon hars, alleen is het veel minder (meer vezels, minder hars) maar toch resulteerd het in een glad oppervlak, alleen is het minder mooi.quote:Op zondag 1 januari 2006 22:34 schreef Googolplexian het volgende:
[..]
carbon zelf kan uitstekend tegen hitte ... het afvalproduct van (het proces) vuur is namelijk vaak carbon (koolstof) dus het kan niet verder gereduceert worden door verbranding.
De hars-lagen waar het mooie glimmende carbon vandaan komt (dus niet dat uit de racerij) is ... tsja ... hars. En hars brandt goed.
De binnenkant van een cf-motorkap is dan ook vaak van hittewerend glasvezel.
Ja dat kan, en het mag niet te dicht langs andere hete onderdelen lopen van bijv. de uitlaat. Het is wat lastig te balen wat te dicht er op is, omdat je warmte kan ontstaan door straling en geleiding.quote:Op zondag 1 januari 2006 22:48 schreef _Omicron_ het volgende:
Luchtbuizen maken voor een CAI zou dus wel kunnen mits het de buis niet direct op het blok zit ? En een motorkap, dat zou je theoretisch wel van poly kunnen maken ?
Carbon doe je toch met poly-hars erbij (of epoxy) ?quote:
klopt helemaal.quote:Op zondag 1 januari 2006 22:44 schreef M5 het volgende:
[..]
Het carbon uit de racerij gebruikt ook gewoon hars, alleen is het veel minder (meer vezels, minder hars) maar toch resulteerd het in een glad oppervlak, alleen is het minder mooi.
Of het carbon zelf vuurbestendig is, is hier totaal irrelevant. Op het moment dat de harslaag aangetast wordt verliest het materiaal alle sterkte op de aangestaste plaatsen en heb je er niets meer aan.
en ook dat klopt helemaalquote:Op zondag 1 januari 2006 23:04 schreef buitenbeentje het volgende:
De hier vernoemde hars is er grofweg in twee soorten: de polyerster en de epoxy. Beiden zijn tweecomponentenspul, maar daar houdt het verschil ook op.
De polyester blijft uitharden, dat kan je ook ruiken op een warme dag. Het wordt veel gebruikt voor goedkopere producten, het is een stuk goedkoper als epoxy. Na langere tijd en wisselende belastingen zal de polyester dan ook verkruimelen.
De epoxy vindt over het algemeen een wat hogere temperatuur het prettigst om uit te harden, vandaar ook de autoclaaf die hier vaak voor gebruikt wordt. Na het harden dat tot 3 dagen ongeveer kan duren is het chemische proces eigenlijk klaar en is het verder reukloos.
Beiden moeten wel van een gelcoat worden voorzien voor de afwerking en weersbestendigheid.
Zo snap ik het. Poly kan zoveel zijn (betekend ook "veel"). Idd, polyester of epoxy harssen. Polyester is makkelijker in gebruik en goedkoper.quote:Op zondag 1 januari 2006 23:32 schreef _Omicron_ het volgende:
[..]
Carbon doe je toch met poly-hars erbij (of epoxy) ?
Astra verbouwingen kun je beter in een ander topic plaatsen.quote:Op maandag 2 januari 2006 04:48 schreef PNG het volgende:
Astra-verbouwing-verhaal.
Helaas niet. Ik heb wel eens een beetje met glasmat en zo gestoeid in kano's. De mat die jullie hier trouwens willen gebruiken is een pure carbon mat, die is alleen stijf. In kano's worden carbon-kevlar matten gebruikt. Carbon is star en wordt hierbij dus voor de stijfheid gebruikt. Kano's worden echter niet alleen op hun stijfheid op de proef gesteld, erkomen ook hoge duw- en trekkrachten om de hoek kijken. Kevlar is een materiaal dat onder andere in touw gebruikt wordt, het heeft een hele hoge rekgrens. Deze matten geven een patroon van zwarte en bruine ruitjes.quote:Op maandag 2 januari 2006 03:14 schreef Googolplexian het volgende:
[..]
en ook dat klopt helemaalbehalve dan dat cf niet afgewerkt hoeft te worden voor de racerij
heb JIJ geen how-to van carbon fibre?
zo te lezen heb je verstand van het materiaal
quote:Composite Classroom
We Made Some Strong, Light, And Trick-Looking Carbon Fiber Panels In Our Garage
By Tony Nausieda
Photography: Tony Nausieda
Bet you never dreamed you’d see a carbon-fiber how-to story in the pages of Car Craft! Don’t worry; we haven’t fallen victim to the import craze, and we’re certainly not going high-buck on you. We’re not totally clueless. We invested a total of $127 into this project, and we made some strong, light, and trick-looking carbon fiber panels in our garage. Care to read on?
There’s an aura surrounding composite panels that keeps them shrouded in mystery from most car guys. Certain composite-manufacturing processes do qualify as “black arts,” but laying up simple carbon-fiber panels doesn’t require an advanced degree or an enormous pile of cash.
We kept the panel design simple for this story because it was our first crack at fabricating carbon fiber. Learning to lay up flat panels is the best way to start because there’s no need for a complicated mold—all you need is a clean and scratch-free piece of glass. Guided by the information in this story, you can create a set of door panels or a switch/gauge panel for that sexy street machine in your life. Thanks in part to help from Ivan Nausieda (proof that younger brothers are good for something), this project turned out so well that we’re planning to make a carbon dash cluster for our Chevelle. We’ll be sure to show you that project in the future—provided we can make it look as good as these flat panels.
Here’s what makes it all happen. A composite material is composed of a matrix material and a reinforcement material. Carbon fiber uses woven strands of carbon as the reinforcement and an epoxy as the matrix. The carbon reinforcement carries most of the load burden when the material is bent and stretched, and the epoxy transfers the load from fiber to fiber to evenly distribute that load. Some composites use a thermosetting polymer as a matrix material and must be oven-baked to cure, but the epoxy we used cures with a liquid hardener.
First, clear a large, clean work space. You want it as spotless as possible; trapped dust and dirt look pretty lame in composite panels. Preparing the mold is simple when you’re fabricating flat panels. We placed our glass sheet on a table, then sprayed it with glass cleaner to make sure it was clean. The next step is to apply the mold release so the carbon won’t stick to the mold after it’s cured. Apply the release in a swirl pattern, like you’re waxing a car, and buff off the haze after it dries. For a new mold, repeat the waxing process at least 4 times. On the final coat, buff the glass as if you were detailing a 100-point show car, because every imperfection (including dried wax residue) will show up in the carbon’s surface. Preparing a good mold is the key to turning out flawless panels.
Unroll as much carbon cloth as you need. Be sure to allow for 2 inches of extra cloth in every direction, because the fiber strands on the edges are likely to distort—you’ll want to trim those edges off after the panel has cured. Lay out the piece you want to cut with low-tack masking tape. Keep in mind that you can cut the carbon at either 90- or 45-degree angles (on a bias). Bias cuts look cooler but usually waste more material—it’s your choice. Cut down the center of the tape lines so the carbon strands don’t unravel. Even with the low-tack tape, we still pulled off the outer two strands of carbon when we removed the tape after cutting out the cloth. That’s why we recommend you cut extra material! Unroll some of the clear plastic sheet and cut out a piece that’s approximately 1 foot larger in all directions than your carbon. Lay the carbon flat on top of this plastic sheet.
A good rule of thumb when mixing the epoxy/hardener is to use one part epoxy to one part carbon cloth, by weight. We didn’t have an accurate scale around the shop, but fortunately there’s an approximation that makes measuring easier: 1 fluid ounce (volume) of epoxy weighs about 1 ounce. We bought a few disposable graduated measuring cups from U.S. Composites, so it was easy to measure the epoxy in fluid ounces. The carbon cloth we purchased was 5.7 ounces (weight) per square yard. We cut a 10x10-inch piece of carbon, and although we didn’t have a scale, we were able to calculate its weight by knowing a square yard of this material weighed 5.7 ounces.
Using this equation, our carbon piece weighed 0.44 ounce, so we combined 0.33 fluid ounce of epoxy with 0.11 fluid ounce of hardener (three parts epoxy to one part hardener). Stir the epoxy for a few minutes.
Pour some of the epoxy onto the carbon cloth that you laid on the plastic sheet. Use the Bondo squeegee to carefully saturate the carbon with epoxy, spreading the epoxy from the center of the carbon to the edges. Add the rest of the epoxy and squeegee until the carbon is completely smooth and “wet” with epoxy. Carry the carbon and the plastic sheet over to your glass mold, flip it over on the glass (carbon-side down), and continue to squeegee the carbon through the plastic sheet.
Carefully peel the plastic sheet off the carbon, and squeegee off the excess epoxy, making sure there aren’t any dry areas on the carbon. Any dry spots or air bubbles will appear as “pinholes” in the finished carbon panel, so take your time. Let the epoxy dry (this will take a few hours—we came back the next morning to finish the project).
You have a few options when it comes to reinforcing the carbon-fiber layer. “Sandwich core” construction is the most rigid reinforcement. This involves a layer of fibrous material sandwiched between the carbon outer layer and a fiberglass backing. We didn’t need a panel that was very rigid (we built a radio block off-plate/ switch panel for our Chevelle), so instead we opted to laminate the back of the carbon with two layers of fiberglass weave. The finished panel is plenty strong, but not as rigid as a sandwich-core construction. Lay out and cut two or more pieces of fiberglass using the low-tack masking tape, so each piece is the same size as the carbon fiber. We cut each fiberglass piece at a slightly different bias so the weaves were at different angles. This adds panel strength because the fibers “pull” in more directions when the panel is loaded.
The fiberglass cloth also gets saturated with epoxy in the same proportion as the carbon cloth (1:1 by weight). Measure and mix the correct amount of epoxy and hardener and place your fiberglass cloth atop another piece of plastic sheet. Before you transfer the ’glass onto the dry carbon-fiber sheet, wet the carbon with a little epoxy to help the ’glass stick to it. Then flip the plastic sheet over and transfer the fiberglass onto the carbon fiber. Squeegee in the same manner as you did the carbon fiber. Let the ’glass dry, and repeat the process with your other fiberglass layer(s).
After all the laminates are applied and everything has dried, it’s time to reap the rewards of your work! Pop the carbon fiber panel off the glass mold. We needed to use a razor blade to “encourage” the carbon to come off the glass, but the panel came off without incident (this is why we applied five coats of mold release). The panel looks awesome, and it’s amazingly resilient and strong. We trimmed it with a sheetmetal shear, but it’s possible to cut these thin panels with scissors if you’re careful. Larger panels require a cutoff wheel or the like, but use respiratory protection and wear gloves because the dust is downright nasty. Don’t even think of grinding on your panel near open flames, because the airborne carbon dust will ignite!
Bron: Carcraft.com
Dat is een kwestie van het goed in de was zetten van het ding dat je wil copieren en daar een mal omheen frotten. Door de was kan de mal goed lossen. Staat ook wel goed uitgelegd in 1 van de tutorials in dit topic.quote:Op woensdag 4 januari 2006 11:23 schreef Googolplexian het volgende:nu nog zo'n how-to over hoe je mooie mallen maakt en dan zijn we er
eerste link werkt nietquote:Op woensdag 4 januari 2006 12:33 schreef buitenbeentje het volgende:
[..]
Dat is een kwestie van het goed in de was zetten van het ding dat je wil copieren en daar een mal omheen frotten. Door de was kan de mal goed lossen. Staat ook wel goed uitgelegd in 1 van de tutorials in dit topic.
Kijk ook eens op http://www.mrboat.nl/epoxyfaq.htm.
Op http://users.skynet.be/bs712776/index.htm vind je een heel assortiment.
dohquote:Op woensdag 4 januari 2006 12:57 schreef deliberator het volgende:
[..]
haal even de punt achter .htm weg![]()
dus http://www.mrboat.nl/epoxyfaq.htm
Het is altijd te laten maken maar da's duur... je zou het zelf kunnen proberen.quote:Op woensdag 4 januari 2006 13:45 schreef 1299 het volgende:
Is er toevallig ook carbon plaatwerk voor een mitsubishi colt ergens te koop? Wat gewicht besparen doet het altijd goed met optrekken
quote:Op woensdag 4 januari 2006 20:41 schreef Mad-Matt het volgende:
Beetje creatief iemand gaat wat verder en maakt dit:
[afbeelding]
nog maar een keer dan:quote:Op woensdag 4 januari 2006 22:55 schreef deliberator het volgende:
[..]
wtf
zal aardig wat werk in hebben gezeten
Zoals hier in dit topic beschreven.quote:Op donderdag 5 januari 2006 23:22 schreef Repeat het volgende:
carbon panelen ed begrijp ik nu wel....
maar hoe maak je dan precies dat extreem sterke, maar toch lichte carbon wat je kan gebruiken in frames ed?
Als je het goed doet hoef je tussen de lagen helemaal niets te smeren, gewoon voor geimpregneerde matten gebruiken.quote:Op vrijdag 6 januari 2006 14:24 schreef -Shibby- het volgende:
Je kan ook nog denken aan triax, 3 lagen op b.v. -45 0 +45 graden, is 1 weefsel met 3 lagen. En in de hoek te krijgen die voor jouw het sterkste resultaat geeft.
En daarnaast denk ik dat je met alleen kwasten dus, op de "amateur" manier geen extreem sterke componenten kan gaan/moet gaan maken. Er zit dan teveel epoxy in (zwaar), en teveel tussen de verschillende weefsels. Wat niet een supersterk geheel geeft.
Daarom wordt bij het maken van bijvoorbeeld kano's na het kwasten gebruikt gemaakt van een soot rolletjes. Deze bestaan uit ringetjes op een asje. Hiermee wordt de overtollige hars uit de mat gerold waardoor de afzonderlijke lagen een stuk dunner worden en een stuk sterker zijn..quote:Op vrijdag 6 januari 2006 14:24 schreef -Shibby- het volgende:
Je kan ook nog denken aan triax, 3 lagen op b.v. -45 0 +45 graden, is 1 weefsel met 3 lagen. En in de hoek te krijgen die voor jouw het sterkste resultaat geeft.
En daarnaast denk ik dat je met alleen kwasten dus, op de "amateur" manier geen extreem sterke componenten kan gaan/moet gaan maken. Er zit dan teveel epoxy in (zwaar), en teveel tussen de verschillende weefsels. Wat niet een supersterk geheel geeft.
Ja die link die ik poste, zo zie je dat meeste er wel over willen hip doen, maar dat zeker in het echt nooit gaan doen.quote:Op maandag 9 januari 2006 20:19 schreef Sterke_Yerke het volgende:
Nou is er al iemand geweest die daadwerkelijk carbon gemaakt heeft van glasvezel?
Dan moet je echt wel master der chemie zijn. Het is net als of je van een stuk ijzer + goudverf een stuk goud maakt![]()
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |