abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_33617513
quote:
Op zondag 1 januari 2006 22:44 schreef M5 het volgende:

[..]

Het carbon uit de racerij gebruikt ook gewoon hars, alleen is het veel minder (meer vezels, minder hars) maar toch resulteerd het in een glad oppervlak, alleen is het minder mooi.
Of het carbon zelf vuurbestendig is, is hier totaal irrelevant. Op het moment dat de harslaag aangetast wordt verliest het materiaal alle sterkte op de aangestaste plaatsen en heb je er niets meer aan.
klopt helemaal. hars uit de racerij is trouwens FIA approved en tot een hoge graad hittebestendig.

straatauto-cf-hoods smelten gewoon weg in geval van fik en de gesmolten hars doet er nog graag een schepje bovenop > instant bbq
Calm down, please!
pi_33617523
quote:
Op zondag 1 januari 2006 23:04 schreef buitenbeentje het volgende:
De hier vernoemde hars is er grofweg in twee soorten: de polyerster en de epoxy. Beiden zijn tweecomponentenspul, maar daar houdt het verschil ook op.
De polyester blijft uitharden, dat kan je ook ruiken op een warme dag. Het wordt veel gebruikt voor goedkopere producten, het is een stuk goedkoper als epoxy. Na langere tijd en wisselende belastingen zal de polyester dan ook verkruimelen.
De epoxy vindt over het algemeen een wat hogere temperatuur het prettigst om uit te harden, vandaar ook de autoclaaf die hier vaak voor gebruikt wordt. Na het harden dat tot 3 dagen ongeveer kan duren is het chemische proces eigenlijk klaar en is het verder reukloos.

Beiden moeten wel van een gelcoat worden voorzien voor de afwerking en weersbestendigheid.
en ook dat klopt helemaal behalve dan dat cf niet afgewerkt hoeft te worden voor de racerij

heb JIJ geen how-to van carbon fibre?

zo te lezen heb je verstand van het materiaal
Calm down, please!
pi_33618019
edit, offtopic heeft verder niets met topic te maken

[ Bericht 93% gewijzigd door ThaFreak op 03-01-2006 13:41:32 (offtopic = weg) ]
Bla bla bla photoshop veerpootbruggen bla bla mekker mekker veel vetter, blabla photoshop skyline veel sneller
blablabla internet warrior, veel vetter, photoshop auto sneller blabla nürburgring playstation
pi_33620993
quote:
Op zondag 1 januari 2006 23:32 schreef _Omicron_ het volgende:

[..]

Carbon doe je toch met poly-hars erbij (of epoxy) ?
Zo snap ik het. Poly kan zoveel zijn (betekend ook "veel"). Idd, polyester of epoxy harssen. Polyester is makkelijker in gebruik en goedkoper. Binnenkant van de kap eventueel een hittewerend maken.
V10
pi_33621026
quote:
Op maandag 2 januari 2006 04:48 schreef PNG het volgende:
Astra-verbouwing-verhaal.
Astra verbouwingen kun je beter in een ander topic plaatsen.
V10
pi_33621082
geen foto met carbon te bekennen maar gewoon een project van iemand ... wat doet dat er tussen dan?
Calm down, please!
pi_33624695
quote:
Op maandag 2 januari 2006 03:14 schreef Googolplexian het volgende:

[..]

en ook dat klopt helemaal behalve dan dat cf niet afgewerkt hoeft te worden voor de racerij

heb JIJ geen how-to van carbon fibre?

zo te lezen heb je verstand van het materiaal
Helaas niet. Ik heb wel eens een beetje met glasmat en zo gestoeid in kano's. De mat die jullie hier trouwens willen gebruiken is een pure carbon mat, die is alleen stijf. In kano's worden carbon-kevlar matten gebruikt. Carbon is star en wordt hierbij dus voor de stijfheid gebruikt. Kano's worden echter niet alleen op hun stijfheid op de proef gesteld, erkomen ook hoge duw- en trekkrachten om de hoek kijken. Kevlar is een materiaal dat onder andere in touw gebruikt wordt, het heeft een hele hoge rekgrens. Deze matten geven een patroon van zwarte en bruine ruitjes.

Wat me trouwens ook opvalt in de tutorails: de glas- en carbon mat worden er met en kwast doordrenkt met epoxy of polyester. hierdoor is de hoeveelheid hars die gebruikt wordt relatief hoog. Door een speciaal rolletje te gebruiken rol je ook de lucht uit de mat en kan je met veel minder hars toe. Hierdoor kan je zeer licht bouwen, wat weer prettig is bij het versjouwen van de onderdelen en de hanteerbaarheid/wendbaarheid van de kano in het water.

Carbon-Kevlar:


Carbon:
Work mode_ [ ] on
__________ [x] off
relax mode_ [x] on
__________ [ ] off
pi_33648001
Hmm, aan wat voor prijzen moet ik denken voor dit soort spul?
Ik heb niet echt een doel of iets om te maken, maar meer om een beetje te klussen/experimenteren
Ik steek je moeder in de fik!
pi_33650583
Om mee te experimenteren zou ik polyester en galsmat of zo nemen, dat is een stuk goedkoper als epoxy en carbon of carbon-kevlar mat. Exacte prijzen heb ik zo niet bji de hand, maar als je naar een goede hobbyzaak gaat waar ze de spullen verkopen kunnen ze je dat haarfijn uitleggen.
Work mode_ [ ] on
__________ [x] off
relax mode_ [x] on
__________ [ ] off
pi_33652533
is wel wat voor mn ktm.... spatbordjes en zijschermen enzo van carbon maken maarja dan moet ik idd ook weten aan wat voor prijzen ik zit te denken...

ik ga iig het topic nog een keer helemaal doorlezen oftewel een half verkapte tvp
Hopeloos benzine verslaafd
pi_33685698
quote:
Composite Classroom
We Made Some Strong, Light, And Trick-Looking Carbon Fiber Panels In Our Garage

By Tony Nausieda
Photography: Tony Nausieda

Bet you never dreamed you’d see a carbon-fiber how-to story in the pages of Car Craft! Don’t worry; we haven’t fallen victim to the import craze, and we’re certainly not going high-buck on you. We’re not totally clueless. We invested a total of $127 into this project, and we made some strong, light, and trick-looking carbon fiber panels in our garage. Care to read on?

There’s an aura surrounding composite panels that keeps them shrouded in mystery from most car guys. Certain composite-manufacturing processes do qualify as “black arts,” but laying up simple carbon-fiber panels doesn’t require an advanced degree or an enormous pile of cash.

We kept the panel design simple for this story because it was our first crack at fabricating carbon fiber. Learning to lay up flat panels is the best way to start because there’s no need for a complicated mold—all you need is a clean and scratch-free piece of glass. Guided by the information in this story, you can create a set of door panels or a switch/gauge panel for that sexy street machine in your life. Thanks in part to help from Ivan Nausieda (proof that younger brothers are good for something), this project turned out so well that we’re planning to make a carbon dash cluster for our Chevelle. We’ll be sure to show you that project in the future—provided we can make it look as good as these flat panels.




Here’s what makes it all happen. A composite material is composed of a matrix material and a reinforcement material. Carbon fiber uses woven strands of carbon as the reinforcement and an epoxy as the matrix. The carbon reinforcement carries most of the load burden when the material is bent and stretched, and the epoxy transfers the load from fiber to fiber to evenly distribute that load. Some composites use a thermosetting polymer as a matrix material and must be oven-baked to cure, but the epoxy we used cures with a liquid hardener.


First, clear a large, clean work space. You want it as spotless as possible; trapped dust and dirt look pretty lame in composite panels. Preparing the mold is simple when you’re fabricating flat panels. We placed our glass sheet on a table, then sprayed it with glass cleaner to make sure it was clean. The next step is to apply the mold release so the carbon won’t stick to the mold after it’s cured. Apply the release in a swirl pattern, like you’re waxing a car, and buff off the haze after it dries. For a new mold, repeat the waxing process at least 4 times. On the final coat, buff the glass as if you were detailing a 100-point show car, because every imperfection (including dried wax residue) will show up in the carbon’s surface. Preparing a good mold is the key to turning out flawless panels.


Unroll as much carbon cloth as you need. Be sure to allow for 2 inches of extra cloth in every direction, because the fiber strands on the edges are likely to distort—you’ll want to trim those edges off after the panel has cured. Lay out the piece you want to cut with low-tack masking tape. Keep in mind that you can cut the carbon at either 90- or 45-degree angles (on a bias). Bias cuts look cooler but usually waste more material—it’s your choice. Cut down the center of the tape lines so the carbon strands don’t unravel. Even with the low-tack tape, we still pulled off the outer two strands of carbon when we removed the tape after cutting out the cloth. That’s why we recommend you cut extra material! Unroll some of the clear plastic sheet and cut out a piece that’s approximately 1 foot larger in all directions than your carbon. Lay the carbon flat on top of this plastic sheet.


A good rule of thumb when mixing the epoxy/hardener is to use one part epoxy to one part carbon cloth, by weight. We didn’t have an accurate scale around the shop, but fortunately there’s an approximation that makes measuring easier: 1 fluid ounce (volume) of epoxy weighs about 1 ounce. We bought a few disposable graduated measuring cups from U.S. Composites, so it was easy to measure the epoxy in fluid ounces. The carbon cloth we purchased was 5.7 ounces (weight) per square yard. We cut a 10x10-inch piece of carbon, and although we didn’t have a scale, we were able to calculate its weight by knowing a square yard of this material weighed 5.7 ounces.


Using this equation, our carbon piece weighed 0.44 ounce, so we combined 0.33 fluid ounce of epoxy with 0.11 fluid ounce of hardener (three parts epoxy to one part hardener). Stir the epoxy for a few minutes.


Pour some of the epoxy onto the carbon cloth that you laid on the plastic sheet. Use the Bondo squeegee to carefully saturate the carbon with epoxy, spreading the epoxy from the center of the carbon to the edges. Add the rest of the epoxy and squeegee until the carbon is completely smooth and “wet” with epoxy. Carry the carbon and the plastic sheet over to your glass mold, flip it over on the glass (carbon-side down), and continue to squeegee the carbon through the plastic sheet.


Carefully peel the plastic sheet off the carbon, and squeegee off the excess epoxy, making sure there aren’t any dry areas on the carbon. Any dry spots or air bubbles will appear as “pinholes” in the finished carbon panel, so take your time. Let the epoxy dry (this will take a few hours—we came back the next morning to finish the project).


You have a few options when it comes to reinforcing the carbon-fiber layer. “Sandwich core” construction is the most rigid reinforcement. This involves a layer of fibrous material sandwiched between the carbon outer layer and a fiberglass backing. We didn’t need a panel that was very rigid (we built a radio block off-plate/ switch panel for our Chevelle), so instead we opted to laminate the back of the carbon with two layers of fiberglass weave. The finished panel is plenty strong, but not as rigid as a sandwich-core construction. Lay out and cut two or more pieces of fiberglass using the low-tack masking tape, so each piece is the same size as the carbon fiber. We cut each fiberglass piece at a slightly different bias so the weaves were at different angles. This adds panel strength because the fibers “pull” in more directions when the panel is loaded.


The fiberglass cloth also gets saturated with epoxy in the same proportion as the carbon cloth (1:1 by weight). Measure and mix the correct amount of epoxy and hardener and place your fiberglass cloth atop another piece of plastic sheet. Before you transfer the ’glass onto the dry carbon-fiber sheet, wet the carbon with a little epoxy to help the ’glass stick to it. Then flip the plastic sheet over and transfer the fiberglass onto the carbon fiber. Squeegee in the same manner as you did the carbon fiber. Let the ’glass dry, and repeat the process with your other fiberglass layer(s).


After all the laminates are applied and everything has dried, it’s time to reap the rewards of your work! Pop the carbon fiber panel off the glass mold. We needed to use a razor blade to “encourage” the carbon to come off the glass, but the panel came off without incident (this is why we applied five coats of mold release). The panel looks awesome, and it’s amazingly resilient and strong. We trimmed it with a sheetmetal shear, but it’s possible to cut these thin panels with scissors if you’re careful. Larger panels require a cutoff wheel or the like, but use respiratory protection and wear gloves because the dust is downright nasty. Don’t even think of grinding on your panel near open flames, because the airborne carbon dust will ignite!

Bron: Carcraft.com
pi_33688045
nu nog zo'n how-to over hoe je mooie mallen maakt en dan zijn we er
Calm down, please!
pi_33690058
quote:
Op woensdag 4 januari 2006 11:23 schreef Googolplexian het volgende:
nu nog zo'n how-to over hoe je mooie mallen maakt en dan zijn we er
Dat is een kwestie van het goed in de was zetten van het ding dat je wil copieren en daar een mal omheen frotten. Door de was kan de mal goed lossen. Staat ook wel goed uitgelegd in 1 van de tutorials in dit topic.

Kijk ook eens op http://www.mrboat.nl/epoxyfaq.htm .

Op http://users.skynet.be/bs712776/index.htm vind je een heel assortiment.

[ Bericht 1% gewijzigd door buitenbeentje op 04-01-2006 13:34:05 ]
Work mode_ [ ] on
__________ [x] off
relax mode_ [x] on
__________ [ ] off
pi_33690226
quote:
Op woensdag 4 januari 2006 12:33 schreef buitenbeentje het volgende:

[..]

Dat is een kwestie van het goed in de was zetten van het ding dat je wil copieren en daar een mal omheen frotten. Door de was kan de mal goed lossen. Staat ook wel goed uitgelegd in 1 van de tutorials in dit topic.

Kijk ook eens op http://www.mrboat.nl/epoxyfaq.htm.

Op http://users.skynet.be/bs712776/index.htm vind je een heel assortiment.
eerste link werkt niet
Calm down, please!
pi_33690881
quote:
Op woensdag 4 januari 2006 12:39 schreef Googolplexian het volgende:

[..]

eerste link werkt niet
haal even de punt achter .htm weg

dus http://www.mrboat.nl/epoxyfaq.htm
pi_33692101
quote:
Op woensdag 4 januari 2006 12:57 schreef deliberator het volgende:

[..]

haal even de punt achter .htm weg

dus http://www.mrboat.nl/epoxyfaq.htm
doh
Calm down, please!
pi_33692402
quote:
Op woensdag 4 januari 2006 12:39 schreef Googolplexian het volgende:

[..]

eerste link werkt niet
Fixed.
Work mode_ [ ] on
__________ [x] off
relax mode_ [x] on
__________ [ ] off
pi_33692813
Is er toevallig ook carbon plaatwerk voor een mitsubishi colt ergens te koop? Wat gewicht besparen doet het altijd goed met optrekken
pi_33693010
quote:
Op woensdag 4 januari 2006 13:45 schreef 1299 het volgende:
Is er toevallig ook carbon plaatwerk voor een mitsubishi colt ergens te koop? Wat gewicht besparen doet het altijd goed met optrekken
Het is altijd te laten maken maar da's duur... je zou het zelf kunnen proberen.

voor kopen zou je kunnen bellen met TCC in Bleiswijk (010 5210 900). Zij doen JDM Tuning (wel voornamelijk Honda maar ze kunnen echt overal aan komen)

[ Bericht 1% gewijzigd door Googolplexian op 04-01-2006 18:35:11 ]
Calm down, please!
pi_33702407
Zat o.a. een carbon dash in die Astra. Die speedworks jongen, een belg, maakt zelf Carbon delen voor allerlei auto's, hij is nu bv bezig voor een RX-7. kHad zijn adres er ff bij gezet, zodat je hem een mailtje kon sturen voor info.
Bla bla bla photoshop veerpootbruggen bla bla mekker mekker veel vetter, blabla photoshop skyline veel sneller
blablabla internet warrior, veel vetter, photoshop auto sneller blabla nürburgring playstation
pi_33706804
Beetje creatief iemand gaat wat verder en maakt dit:

Liefde is niet blind, het is achterlijk
pi_33711113
quote:
Op woensdag 4 januari 2006 20:41 schreef Mad-Matt het volgende:
Beetje creatief iemand gaat wat verder en maakt dit:

[afbeelding]
wtf
zal aardig wat werk in hebben gezeten
pi_33749184
carbon panelen ed begrijp ik nu wel....
maar hoe maak je dan precies dat extreem sterke, maar toch lichte carbon wat je kan gebruiken in frames ed?
pi_33750466
quote:
Op woensdag 4 januari 2006 22:55 schreef deliberator het volgende:

[..]

wtf
zal aardig wat werk in hebben gezeten
nog maar een keer dan:

Amuse Carbon R (Ja, ook uit Gran Turismo 4)





Calm down, please!
pi_33757096
quote:
Op donderdag 5 januari 2006 23:22 schreef Repeat het volgende:
carbon panelen ed begrijp ik nu wel....
maar hoe maak je dan precies dat extreem sterke, maar toch lichte carbon wat je kan gebruiken in frames ed?
Zoals hier in dit topic beschreven.

Maar dan dus wel meer laags en verschillende matten.
Het verschil van de carbon/kevlar matten zit uhm in de manier van wefen. De richting van de vezels, de dikte en het patroon bepalen de (trek)sterke, buigbaarheid of stijfheid van het eindproduct.
Er wordt gewerkt met de dure Epoxy, die gehard wordt in een Autoclaaf. Het type Epoxy wordt aangepast aan de toepassingen van het onderdeel, bijvoorbeeld als er veel warmte verwerkt moet kunnen worden (motor compartiment)
  vrijdag 6 januari 2006 @ 14:24:43 #76
51190 -Shibby-
Dude! Sweet! D...
pi_33765113
Je kan ook nog denken aan triax, 3 lagen op b.v. -45 0 +45 graden, is 1 weefsel met 3 lagen. En in de hoek te krijgen die voor jouw het sterkste resultaat geeft.

En daarnaast denk ik dat je met alleen kwasten dus, op de "amateur" manier geen extreem sterke componenten kan gaan/moet gaan maken. Er zit dan teveel epoxy in (zwaar), en teveel tussen de verschillende weefsels. Wat niet een supersterk geheel geeft.
ja
pi_33765183
quote:
Op vrijdag 6 januari 2006 14:24 schreef -Shibby- het volgende:
Je kan ook nog denken aan triax, 3 lagen op b.v. -45 0 +45 graden, is 1 weefsel met 3 lagen. En in de hoek te krijgen die voor jouw het sterkste resultaat geeft.

En daarnaast denk ik dat je met alleen kwasten dus, op de "amateur" manier geen extreem sterke componenten kan gaan/moet gaan maken. Er zit dan teveel epoxy in (zwaar), en teveel tussen de verschillende weefsels. Wat niet een supersterk geheel geeft.
Als je het goed doet hoef je tussen de lagen helemaal niets te smeren, gewoon voor geimpregneerde matten gebruiken.
V10
  vrijdag 6 januari 2006 @ 14:35:45 #78
20925 n00cL30n
..::RSTRCTD::..
pi_33765555
teeeeering veel precisie....
pi_33765719
quote:
Op vrijdag 6 januari 2006 14:24 schreef -Shibby- het volgende:
Je kan ook nog denken aan triax, 3 lagen op b.v. -45 0 +45 graden, is 1 weefsel met 3 lagen. En in de hoek te krijgen die voor jouw het sterkste resultaat geeft.

En daarnaast denk ik dat je met alleen kwasten dus, op de "amateur" manier geen extreem sterke componenten kan gaan/moet gaan maken. Er zit dan teveel epoxy in (zwaar), en teveel tussen de verschillende weefsels. Wat niet een supersterk geheel geeft.
Daarom wordt bij het maken van bijvoorbeeld kano's na het kwasten gebruikt gemaakt van een soot rolletjes. Deze bestaan uit ringetjes op een asje. Hiermee wordt de overtollige hars uit de mat gerold waardoor de afzonderlijke lagen een stuk dunner worden en een stuk sterker zijn..
Work mode_ [ ] on
__________ [x] off
relax mode_ [x] on
__________ [ ] off
pi_33878118
Nou is er al iemand geweest die daadwerkelijk carbon gemaakt heeft van glasvezel?

Dan moet je echt wel master der chemie zijn. Het is net als of je van een stuk ijzer + goudverf een stuk goud maakt
De status 'bagger-user' voorbij
pi_33878233
ziet er wel goed uit
pi_34110882
quote:
Op maandag 9 januari 2006 20:19 schreef Sterke_Yerke het volgende:
Nou is er al iemand geweest die daadwerkelijk carbon gemaakt heeft van glasvezel?

Dan moet je echt wel master der chemie zijn. Het is net als of je van een stuk ijzer + goudverf een stuk goud maakt
Ja die link die ik poste, zo zie je dat meeste er wel over willen hip doen, maar dat zeker in het echt nooit gaan doen.
Bla bla bla photoshop veerpootbruggen bla bla mekker mekker veel vetter, blabla photoshop skyline veel sneller
blablabla internet warrior, veel vetter, photoshop auto sneller blabla nürburgring playstation
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')