abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_33559594
Omdat mij dat een leuk iets lijkt ben ik eens op zoek gegaan op het internet en kwam op hetvolgende uit (van motor-forum.nl):

Quote:
Sluierde een chronologische werktekening op de wijze waarop men zich er moet nemen om stukken in vezel van koolstof te vervaardigen. Het is eveneens geldig als men stukken in vezel van glas wil doen, hij voldoet dan eenvoudigweg om het woord "koolstof" te vervangen door "glas"...

1 MATERIEL 1.1. Om de vorm (van rechts naar links op de foto) te verwezenlijken:



- hars polyester - verharder (verkocht met het hars) - penseel dat + voor het schoonmaken van het penseel (en de vingers verdunt,!!) - dof van glas (kwaliteit 300g/m2): het is een massa vezels die tussen hen enchevêtrée. Men kan eveneens stof van glas nemen, maar het is + duur. - de was van démoulage: hyper belangrijk. Zonder haar, is het zelfs niet de straf om te beginnen... - van gel-coat van moulage, verkocht met zijn verharder (is niet aanwezig op de foto). - een paar handschoenen van chirurg (latex) om zijn mimines van het hars te beschermen dat sacrément plakt. MEN VINDT ALLES BIJ de Heer KNUTSELEN (BIJVOORBEELD)

1.2. Om de stukken in koolstof (van links naar rechts op de foto) te verwezenlijken:



- époxy hars of polyester met zijn verharder. Verkiest het polyester, zij voelt + zeer maar is minder schadelijk dan époxy en in + is zij minder duur... - stof van koolstof ("de hier gebruikte dichtheid" is van 200g/m2. door het te kopen, men ziet vele strengen en dus "de reden". Er bestaat verschillende erover en men moet die kiezen dat men verkiest en die zich het best werkt). - van transparante gel-coat en zijn verharder (is niet aanwezig op de foto): invoerend: als u eveneens hars polyester neemt, gel-coat polyester en omgekeerd gebruikt als het époxy is. - men houdt het penseel, het verdunningsmiddel en de handschoenen latex


2. VERVOLGENS, VALT MEN MOULAGE AAN Men neemt het stuk van oorsprong waarmee men een vorm zal trekken. Men snijdt wat men van dof van glas om het heel stuk moet te kunnen bedekken (erover voorzien voor 2 minimale lagen. Meer zullen er lagen zijn, meer zal vorm star en stevig zijn, maar 2 voldoen reeds). Men bestrijkt goed het stuk met oorsprong van was van démoulage (het is beter overdrijven). Men bereidt vervolgens de vorst-coatvoor en men past het toe op het tevoren in de was gezette stuk. Men laat drogen (zie gebruiksaanwijzing op de doos van gel-coat). Eens droog aangezien hij zich moet, de mengeling hars/verharder voor dof van glas voorbereiden. Men neemt het penseel en men spreidt hars uit over het stuk. Vervolgens legt men dof van glas boven en daar imbibe men een goed hars door de lucht met het penseel te verjagen en door goed in de uithoeken te steunen. Men begint dezelfde verrichting voor è opnieuw legt, enz. Dof van glas en het hars moeten een beetje overal met het stuk van oorsprong overschrijden om zeker te zijn dat de vorm alle dit stuk omvat. Men laat het geheel juist drogen (aan de kou dat gaat sneller, het best zijnd een gehele nacht te laten drogen) en men kan démouler aan de kleine ochtend! Men moet er zacht gaan om niet alles te breken. Het is soms moeilijk om "op te stijgen" en men zeer boven moet trekken, door hefboom te doen naarmate dat zich opstijgt (het is op dit ogenblik dat men weet of men de was van démoulage juist Clin van oog heeft gezet). Men heeft dan 2 stukken: origineel en de vorm



Vanaf daar, kan men het stuk van oorsprong van genoteerd laten, zij dient niet meer tot niets (behalve om de vaststellingsgaten te vinden, enz.) 3. DECOUPE EN AFWERKING VAN DE VORM: Aangezien dof van glas en het hars met alle kanten overschrijden, moet men de vorm op die van origineel bijsturen. Men moet dus alles snijden die in te veel is. Daarvoor het best is werktuigen van het soort "Dremel" en ponceuse aan hand met een papier van grote korrel te gebruiken. Eens dat de vorm van de vorm identiek aan het stuk van oorsprong is, pakt men aan de binnenlandse oppervlakte. HET IS EEN VAN de BELANGRIJKSTE ETAPPES. De binnenlandse oppervlakte zal aan het definitieve stuk zijn buitenlands aspect geven. Dus als er soufflures, luchtbellen of om het even welk ander gebrek is, mag men niet aarzelen om goed te schuren en zelfs kauwen een beetje (stopverf van carrosserieontwerper) teneinde een zo glad mogelijke oppervlakte te hebben. Men kan zelfs met een afwerkingsgekunsteldheid eindigen die bij de verf wordt gebruikt, auto, vrij om 2 ervan te zetten of 3 lagen (dat men enigszins schuurt) om lisser het geheel. Op de foto, ziet men goed de grijze stopverf en de gekunsteldheid. De gekunsteldheid is niet absoluut noodzakelijk: als de vorst-coat juist werd gezet betreft dat nikkel van de eerste slag en behoefte om het binnenste niet te hernemen. Daar wordt de vorm zeer tevreden zeer tevreden het is in het algemeen de langste etappe in het vervaardigingsproces van de stukken in Droevige vezel beëindigd



AANTAL: meer zal vorm schitterend stuk in vezel binnen, meer zijn dat zal erover uitgetrokken worden zal zijn schitterend zonder niets doen. Dat wat wil zeggen dat men dus het binnenste van de vorm eveneens kan vernissen om hem een glans te geven, die op het definitieve stuk zal een invloed hebben. 4. VERVAARDIGING VAN HET STUK IN KOOLSTOF: Men berekent, zoals voor dof van glas, de hoeveelheid van stof van koolstof die er nodig is. Maar in tegenstelling tot dof waar men over de einden kon beschikken een naast de anderen, daar heeft men tenslotte een volledig stuk (het beter is) nodig, omdat anders men elke overgang zal eens zien démoulage uitgevoerd Droevige wat niet noodzakelijkerwijs van het mooiste gevolg is. MEN MOET ALTIJD A HOUDEN Esprit DAT de EERSTE LAAG DIE MEN ONDERIN de VORM LEGT ZIJN=ZAL= de LAAG (EN ENIG) DIE MEN aan het EIND ZIE (behalve als men het stuk door onder goed op Uitroep kijkt). Men kan dus de oriëntatie van de vezels ten opzichte van het definitieve stuk kiezen. Men neemt dus de onberispelijk beëindigde vorm en men kalkt het wit van was van démoulage (altijd door te overdrijven, kan men binnen en zelfs erover zetten buiten aangezien het hars opnieuw zal gieten aan kant). Men bereidt de transparante vorst-coatvoor en men past een fijne laag ervan in de vorm toe. Men laat drogen. Eens droog, bereidt men de mengeling hars/verharder voor de stof van koolstof voor en men doet precies op dezelfde wijze als wanneer men dof van glas legde. Men moet goed de bellen verjagen en goed in de uithoeken gaan. Het is iets meer moeilijk want de stof van koolstof werkt zich minder goed (is meer star). Men loopt een beetje buiten de vorm over en men laat het geheel (opnieuw een nacht) drogen. De volgende dag ochtend, wordt dat bijna de routine... men démoule door een beetje uit alle kanten geschiedenis te trekken om het geheel geleidelijk op te stijgen. Eens het stuk in koolstof "ruwe aardolie van gieterij" in hand, moet men opnieuw het "snijden" opdat zij de goede vorm terugvindt. Het aldus verkregen stuk is nooit nikkel en blijft een beetje dof (zie foto)



5. AFWERKING VAN HET STUK IN KOOLSTOF Het is het moment om het te testen en om te zien of zij zich op de motor aanpast. D.w.z gaat zelden tip-top van de eerste slag. De gaten van de verschillende vaststellingen moeten op dit ogenblik geboord worden en men mag niet aarzelen om de omtrekken aan ponceuse (papier grote korrel) te hernemen teneinde het af te stellen. "Dremel" is voor de afwerkingsomtrekken te vermijden, want zij neemt vaak te snel van de materie weg. Uiteindelijk aangezien het stuk dof is en dat zij over het algemeen werd geschuurd, moet men een vernis par-dessus (gebruikt in zelf verf) erop toepassen om hem een nieuwe jeugd te geven. Voor al degenen die me het hadden gevraagd, ziehier het uiteengenomen definitieve stuk en beklimming op mijn Katoche.





De volgende uitdaging (eind van deze week, reeds) zal zijn een stuk in koolstof te doen dat op dit mooie GB van 640 LC4 wordt gevormd, die een vriend me heeft willen lenen zeer tevreden zeer tevreden zeer tevreden zeer tevreden Clin van oog Clin van oog Clin van oog ........



et enkele tijd na, sluierde het beroemde verwezenlijkte achter spatbord (men volgt eveneens verder in dit post de vervaardiging van gezegd het spatbord):



Sluierde voor mijn techniek. Ik hoop dat dat tot al degenen zal kunnen dienen die zich in het avontuur "koolstof" willen lanceren. Ik raad u aan om met eenvoudige stukken te beginnen (de zijdekbladen van gaan aan lucht mank bijvoorbeeld) om vervolgens in moeilijkheid te stijgen als u accros.

/quote (effe zo voor de breedte)


Ik sanp hier zelf geen bal van. Wie heeft hier zelf ook ervaring mee en kan het één en ander toelichten? Mijn toepassing zou zijn: interieur en motor-kappen van carbon maken (auto).

[ Bericht 0% gewijzigd door Googolplexian op 30-12-2005 22:40:02 ]
Calm down, please!
pi_33559645
edit: dit is (duidelijk) een Belg geweest met een mooi verhaal dus een Belgisch-Nederlandse tolk is ook welkom
Calm down, please!
  vrijdag 30 december 2005 @ 22:25:25 #3
35002 sj44k
Goedgekeurd door de NVVH
pi_33559756
is gebabelfished uit frans ofzo
ongenuanceerd wezen
pi_33559822
quote:
Op vrijdag 30 december 2005 22:25 schreef sj44k het volgende:
is gebabelfished uit frans ofzo
ah! dat zal het zijn!



maar dan wil ik nog steeds wel weten hoe het moet. In het Nederlands
Calm down, please!
pi_33560068
dood aan imageshack

edit: plaatje niet meer nodig

[ Bericht 28% gewijzigd door gohan16 op 31-12-2005 01:13:41 ]
I used to be schizofrenic, but we're okay now.
pi_33560433
Wat de neuk is dit voor verhaal Ik snap er echt geen reet van, ja misschien als ik erg mn best doe, maar hier is echt niet doorheen te komen, wat erg jammer is omdat ik het wel interessant vind.
pi_33560484
quote:
Op vrijdag 30 december 2005 22:32 schreef gohan16 het volgende:
dood aan imageshack

[afbeelding]

de laatste foto
veranderd
Calm down, please!
  vrijdag 30 december 2005 @ 22:42:13 #8
115814 Drumpie
Zie Signature.
pi_33560563
Calm down, please!
pi_33560645
Maar zoiets heeft die kerel van "a .... is born" ook wel es gedaan. Komt er volgens mij op neer dat je een mal maakt van piepschuim of hout oid, die insmeert met een soort hars, daaroverheen een matje glas legt wat ook in die hars gedoopt is, en dan weer een matje haaks daarop leggen etc. Uit laten harden en mal verwijderen. Volgens mij is dat alles, zag er niet zo moeilijk uit

en volgens mij kan je dan ipv de matjes glasvezel ook koolstofvezel gebruiken. Lijkt me logisch tenminste
  vrijdag 30 december 2005 @ 23:07:16 #11
51513 Foo_niks
'Weg weezze ! '
pi_33561700
Mooi,waar koop ik koolstofvezeldoek?
Klaar?
Ik niet!
pi_33561971
Eij!!! Da 's geen belg, ik snap er ook niks van.
Where all think alike, no one thinks very much - Walter Lippmann
Sodemieter toch in die pedofielenkelder van je joh, achterlijke kutbelg - Bombardier
Je weet niet waar je over praat, amechtige zeug. Rot een eind op - Verbal
pi_33562301
quote:
Op vrijdag 30 december 2005 23:07 schreef Foo_niks het volgende:
Mooi,waar koop ik koolstofvezeldoek?
Je zou eens kunnen informeren bij dit bedrijf:
http://www.polyservice.nl
Beter een baas onder je duim, dan tien bovenop
Trekt bij warm weer een poncho aan
pi_33569058
Wordt echte koolstofvezel niet gebakken? Niet dat zo'n composiet niet goed is.
pi_33570449
Lijkt alsof iemand het gewoon door Babelfish translate gehaald heeft.

Als je echt iets moois wil hebben dan moet je het laten doen door een pro, anders kan het geen kwaad om zelf een beetje te hobbyen
"Welfare culture is bad not just because, as in Europe, it's bankrupting the state, but because it enfeebles the citizenry, it erodes self-reliance and resourcefulness."
-Mark Steyn
pi_33572767
quote:
Op zaterdag 31 december 2005 03:51 schreef StefanP het volgende:
Lijkt alsof iemand het gewoon door Babelfish translate gehaald heeft.

Als je echt iets moois wil hebben dan moet je het laten doen door een pro, anders kan het geen kwaad om zelf een beetje te hobbyen
klopt, ja babelfished van Frans naar "Nederlands"

maar toch is een centraal carbon topic wel handig. Ik ga kijken of ik meer how-to info kan opsporen en misschien ook wat handige linkjes naar Nederlandse en Belgische cf-bedrijfjes.
Calm down, please!
pi_33575174
alleen ff de autoclaaf overgeslagen , dus je hebt er niets aan behalve het uiterlijk verder ziet het er wel netjes uit.
V10
pi_33576613
quote:
Op zaterdag 31 december 2005 12:28 schreef M5 het volgende:
alleen ff de autoclaaf overgeslagen , dus je hebt er niets aan behalve het uiterlijk verder ziet het er wel netjes uit.
ach als je zelf een paneel wil maken is deze manier met glas oid echt handig hoor, anders moet je het uit hout gaan doen ofzo

Ben wel benieuwd hoe ze echt sterke dingen van koolstofvezel maken, zoals frame's ed, zoiets kan je never nooit niet thuis...
pi_33578275
Hmm....eigen zijschermen van carbon maken Weer minder gewicht Maar eerst is een leesbare howto fixen
Abbandoned by people who didn't believe in hardcore anymore
pi_33578763
quote:
Op zaterdag 31 december 2005 13:50 schreef _Omicron_ het volgende:
Hmm....eigen zijschermen van carbon maken Weer minder gewicht Maar eerst is een leesbare howto fixen
Goedkoper om kant en klaar te kopen (en dan polyester .. dat geeft tenminste nog wat mee)

Voor mijn Del Sol zijn bijvoorbeeld deuren, achterkleppen, motorkappen en voorschermen van cf te koop en alleen voorschermen en bodykits van polyester
Calm down, please!
pi_33578836
linkje: http://www.mci.i12.com/carbon/
quote:
In a magazine article about carbon fibre it said something along the lines of: "Making carbon fibre components requires a clean environment, an autoclave and experienced technicians. It certainly isn't suitable for amateur use". So I immediately sourced some carbon and some resin, I got acceptable parts after a couple of tries, well maybe three
en nog een linkje: http://www.oneoceankayaks.com/Wshophtm/carb_tubing.htm
is wel een buis maar het proces is gelijk
Calm down, please!
pi_33580709
Echt carbon is toch 100% carbon, dus komt er geen glasvezel in voor.
De status 'bagger-user' voorbij
pi_33582069
quote:
Op zaterdag 31 december 2005 13:08 schreef Repeat het volgende:

[..]

ach als je zelf een paneel wil maken is deze manier met glas oid echt handig hoor, anders moet je het uit hout gaan doen ofzo

Ben wel benieuwd hoe ze echt sterke dingen van koolstofvezel maken, zoals frame's ed, zoiets kan je never nooit niet thuis...
Je hebt gewoon een autoclaaf nodig, en een goede mal, met de juiste afmetingen zodat het er ook nog uit komt. En dat gaat thuis niet, teminste, niet als je geen ruimte hebt voor een autoclaaf (die al snel het formaat van een garage box hebben )
V10
pi_33582345
wat is een autoclaaf?
pi_33582394
Misschien zijn deze twee tutorials ook leuk. Erg duidelijk met veel foto's :

Tutorial 1
Tutorial 2
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')