Ik luister zelf voornamelijk Japanse pop (Jpop) en rock. Soms ook een beetje Koreaans (Kpop), maar Chinees (Cpop) staat me niet aan, want dat Chinees klinkt zo maf. Japans klinkt tenminste redelijk als een westerse taal.
Favoriete bands en artiesten:
Yoko Kanno![]()
Yoko Kanno is bekend geworden met haar soundtracks voor games, animé (Japanse animatie), Dramaseries en films. De soundtrack die haar doorbraak betekende was waarschijnlijk de soundtrack voor de animé 'Cowboy Bebop'. Deze soundtrack draagt de serie echt en was waarschijnlijk een zeer belangrijke factor in het succes ervan. Met de Bebop-soundtrack heeft Kanno verschillende internationale prijzen in de wacht weten te slepen.
De Engelstalige lyrics worden doorgaans verzorgd door Tim Jensen en zijn altijd van hoge kwaliteit (wat wel gezegd mag worden, want meestal zijn Engelstalige lyrics van Japanse artiesten, tenenkrommend slecht)
Yoko Kanno zingt eigenlijk nooit zelf (tenminste... er gaat een gerucht dat ze zingt onder de schuilnaam Gabriela Robin, maar dat is voor alsnog een gerucht). Kanno maakt dan ook eigenlijk altijd gebruik van gast-zangers en -zangeressen. Namen die je in haar werk regelmatig terugziet zijn Maaya Sakamoto, Steve Conte, Scott Matthew,
Gabriela Robin en Ilaria Graziano (Italiaanse zangeres)
Maaya Sakamoto![]()
Maaya Sakamoto is een zangeres die altijd nauw samengewerkt heeft met Yoko Kanno Ze heeft een leuk koppie en een prachtige stem. De albums die ze met Kanno gemaakt heeft, zijn echt meesterwerkjes.
Maaya is volgens mij begonnen als stemactrice voor de Animé-serie Vision of Escaflowne, waarin ze de hoofdrol had en ook de openingsmelodie heeft ingezongen. Vanaf dat moment kreeg ze internationaal een grote fanbase (vooral bij animé-liefhebbers).
De rol van Yoko Kanno is groot. Haar laatste album viel me eigenlijk tegen (was het eerste album waarvan de nummers niet door Kanno gecomponeerd waren).
Weinig imposante clip, wel prachtig nummer...
Gravity (Wolf's Rain ending tune)Spitz![]()
Kan ik weinig over zeggen... Ze zijn een zeer rockbandje die erg lekker in het gehoor ligt. Weinig spectaculaire muziek, af-en-toe wel een nummertje wat er tussenuit springt. De zanger heeft een herkenbare en prettige stem. Stukje muziek:
http://www.youtube.com/watch?v=yDwdK8FrgjwWyseNog zo'n band waarvan ik weinig weet te vertellen (behalve dan dat het door hun naam èrg lastig is om informatie over ze te vinden). Wyse is een rockband. Beetje harder dan Spitz.
clipje:
AirKumi Koda![]()
Kumi is een succesvolle zangeres die muziek maakt die je in Japanse Clubs terug kan vinden. Pop- en dansmuziek. Voor animé-liefhebbers zal Koda Kumi bekend zijn van de promotievideo voor de film, maar de oplettende kijker had haar ook kunnen zien in de begindagen van Morning Musume, want ze heeft nipt van Maki Goto verloren om lid te worden van Morning Musume. Ik geloof dat er vorig jaar nog ophef was over een clip van Kumi, omdat daar wel èrg expliciete danspasjes in voorkwamen.
Clipje:
Cutie HoneyJun Shibata![]()
Jun Shibata is vooral bekend van haar ballads. Ze heeft echt een prachtige stem en maakt schitterende muziek. Naast zingen, speelt ze ook piano.
Clipje:
http://www.youtube.com/watch?v=u97gN73IARwAi Otsuka![]()
Een vrolijke (hoewel soms melodramatisch) popzangeres. Maakt popmuziek van ballads tot superhyperactieve springnummers. Haar debuutnummer was weinig succesvol, maar bleef lang in de hitlijsten hangen. Haar tweede nummer deed dat kunstje nog eens over door bijna twee jaar lang in de hitlijst te blijven. Tegenwoordig een erg bekende zangeres in Japan. Haar drie albums zijn gezamelijk ruim twee miljoen keer over de toonbank gegaan. Over een paar maanden komt haar eerste 'best'-album uit.
Ai's nummer Planetarium zat in de Jdorama (dramaserie) Hana Yori Dango. Haar nieuwste single is Chu-Lip. Dit is de bloem (Tulp), maar 'chu' is ook het geluid van een kus.
Een paar Clips:
Planetarium,
Chu-Lip
Bestiality sure is a fun thing to do. But I have to say this as a warning to you:
With almost all animals you can have a ball, but the hedgehog can never be buggered at all.