Inderdaad. Dankzij onze intelligentie en ons vermogen om sociaal te kunnen zijn en te kunnen organiseren kan ons DNA nu veel meer onvoordelige mutaties maken dan vroeger, mutaties die bijv. in de prehistorie fataal waren.quote:Op maandag 2 januari 2006 19:15 schreef Pumatje het volgende:
evolutie van de mens is nu toch een halt toegeroepen ?
Dit komt toch doordat we nu in staat zijn het levensproces in een soort van te controleren, tot een bepaald punt.
ziekenhuizen, geavanceerde medicijnen etc.
Ik bedoel , konijnen in het witte en koude Ukraïne zijn wit omdat de bruinen uitstierven aangezien ze zeer makkelijk werden gezien door roofdieren, er kwamen een paar mutaties waardoor witte konijnen kwamen, die overleefden velen malen gemakkelijker dan de bruinen waardoor die de heersende hand kregen zeg maar.. en elk bruin konijn uitgemoord werd.
Bij de mens is overleven nu een stuk gemakkelijker, aangezien als je ziek wordt je naar een ziekenhuis kan, en er voor elke ziekte wel hulp is. Het verlies van een onvoordelige mutatie is zo miniem dat het in stand gehouden kan worden waardoor die weer in staat is genoeg voort te planten.
ff in een notendop hoor, maar klopt toch.
zoals welkequote:Op maandag 2 januari 2006 19:24 schreef WAT het volgende:
[..]
Inderdaad. Dankzij onze intelligentie en ons vermogen om sociaal te kunnen zijn en te kunnen organiseren kan ons DNA nu veel meer onvoordelige mutaties maken dan vroeger, mutaties die bijv. in de prehistorie fataal waren.
1. Het zit inderdaad erg fascinerend in elkaarquote:Op maandag 2 januari 2006 18:11 schreef SoFDelta het volgende:
One_of_the_few,
[..]
[..]
- de universele constanten
- de ligging van onze planeet in het sterren- en zonnestelsel (afstand aarde, zon, maan, jupiter, plek in sterrenstelsel)
- atmosfeer
- opbouw elementen
En subconcluderen dat het allemaal erg mooi in elkaar zit, en verdergaan met de biologie:
- water, koolstof
- DNA
- grenzen van de soorten bij fokken
- irreduceerbare complexiteit
- redundant backupfuncties
- etc, etc.
Weer concluderen dat het erg costeffective in elkaar zit. Dan verder met wat de natuur op dit moment kan:
- evolutie
- natuurwetten
- toevalsfactoren
En ik zou uit deze 3 secties vele conclusies kunnen trekken, samen met de (wiskundige) toevalsfactoren, bijvoorbeeld dat 1: er schijn is van een zeer goed ontwerp in relevante delen van de kosmos en natuur 2: er, zoals de huidige natuurgegevens ervoor staan (naast onzettend kleine toevalskansen), geen antwoord mogelijk is binnen de natuur op de vraag hoe deze dingen zijn ontstaan en er 3:: een bovennatuurlijke oorzaak moet zijn van deze voorgenoemde dingen
Ik zal het dan nog maar een keer roepen.. Ook soortvorming is waargenomen.quote:Op maandag 2 januari 2006 17:23 schreef SoFDelta het volgende:
IntroV,
[..]
Ik ben het helemaal met je eens. Wat je opnoemt is een feit, en als je dat met evolutie bedoelt ben ik het helemaal met je eens. Dit gebeurd overal om ons heen. Maar (jaaah, de maar!) dit is niet wat mensen dikwijls onder 'evolutie' verstaan. Dit heet eigenlijk een 'aanpassing'. Met evolutie wordt vaak bedoelt dat er een nieuw soort verschijnt door deze aanpassingen, en dit is waar ik het mee oneens ben (sommigen noemen dit het verschil tussen micro en macro evolutie). Dus, alhoewel aanpassingen mogelijk zijn, is het niet zo dat deze aanpassing leidden tot volledig nieuwe soorten, of dat alle soorten van 1 soort afkomstig zijn. Ik zou nu eigenlijk ook kunnen zeggen: dit is een feit (net zoals jij doet). Een hond wordt nooit een vos, een kip wordt nooit een paard, kruis twee dieren die niet bij elkaar horen en er gaat wat mis, er zijn grenzen tot hoeverre wij een dier kunnen fokken (grenzen!!!). De dingen die ik hiervoor heb opgenoemd zijn aangetoont door experimenten en waarnemingen!
Dus, om kort te zijn, zijn wij het eens over micro-evolutie, dat gebeurd, maar dat wil niet zeggen dat de gehele evolutietheorie waar is.
Nog iets, en dat is wat ik al een tijdje probeer uit te leggen. Dat we weten dat het Chimpanzee DNA maar een paar procent van menselijk DNA verschilt wil nog niet zeggen dat ze van elkaar afstammen (of beter gezegd, van een gemeenschappelijke voor-aap). Dat is een mogelijkheid, maar het kan ook zijn dat iemand DNA ontworpen heeft en alles daarmee ontworpen heeft en dat chimpanzees en mensen nu eenmaal op elkaar lijken qua structuur, net zoals een auto en een bus meer op elkaar lijken dan een ketting en een kernreactor.
Trouwens, soulsurvivor, tnx voor de support, ik weet ook niet hoelang ik dit volhoud
Tnx, ik wou dit eigenlijk net vragen. Ik vind het hele concept van soorten de laatste tijd steeds meer bevreemdend. Het is nuttig in spreektaal, maar hoe definieer je nou een andere soort? Je haalde zelf al het paard en de ezel aan, twee andere soorten die best nakomelingen kunnen krijgen, die soms zelfs weer vruchtbaar zijn. Maar er gaan dacht ik ook geluiden op dat in theorie de mens en de chimpanzee nageslacht zou moeten kunnen krijgen. Nou, ik denk dat weinig mensen ons en apen niet als verschillende soorten zouden zien. Als onze voorouders, Lucy bijvoorbeeld, nog zou leven zouden we zelfs een directe ring-soort vormen.quote:Op maandag 2 januari 2006 19:31 schreef Twpk het volgende:
Een soort is een taxonomisch concept in de biologie [..]
aaha, inderdaad.quote:Op maandag 2 januari 2006 19:33 schreef WAT het volgende:
[..]
Nou, erfelijke ziekten bijvoorbeeld, zoals iemand net al noemde.
Wie heeft het over perfect?quote:Op maandag 2 januari 2006 20:05 schreef Pumatje het volgende:
krijgen we dan het perfecte menselijke....
overblijfsel..?
Dat ligt er aan wat jij verstaat onder "perfect". Als jij mensen uitmoorden "perfect" en "menselijk" vindt .. tja ...quote:Op maandag 2 januari 2006 20:05 schreef Pumatje het volgende:
[..]
aaha, inderdaad.
stel we zouden die uiteindelijk allemaal aan hun lot overlaten,,,
krijgen we dan het perfecte menselijke....
overblijfsel..?
lees ik toch gewoon levenspan, het is maar 1 s minder, maar je hele post wordt er anders doorquote:Op maandag 2 januari 2006 20:47 schreef speknek het volgende:
Minder grote levensspan maakt geen reet uit, zolang ze de 35 maar halen. Daarboven zijn toch maar weinig mensen nog actief aan het reproduceren.
En als mensen wisten dat ze op hun 35ste de pijp uitgingen, zouden ze wel eerder beginnen met neuken, zo zijn ze ook wel weer.
hoe moet ik nu met zulke dingen een discussie voerenquote:Op maandag 2 januari 2006 20:47 schreef speknek het volgende:
Minder grote levensspan maakt geen reet uit, zolang ze de 35 maar halen. Daarboven zijn toch maar weinig mensen nog actief aan het reproduceren.
En als mensen wisten dat ze op hun 35ste de pijp uitgingen, zouden ze wel eerder beginnen met neuken, zo zijn ze ook wel weer.
ik ook niet, ik was dus ook bezig het trachten te visualiseren, en kwam niet verder dan een mega reetquote:
Niet discussieren, gewoon m'n levenspan likken.quote:Op maandag 2 januari 2006 20:56 schreef Pumatje het volgende:
hoe moet ik nu met zulke dingen een discussie voeren?
weet niet hoe te reargeren.
kijk,. zo kun je alles wel omschrijven natuurlijkquote:Op maandag 2 januari 2006 21:08 schreef Lithion het volgende:
Speknek, in een eerder topic in WFL stelde je dat evolutie een willekeurig proces is, maar is het niet juist een onwillekeurige selectie van willekeurig varierende variabelen?
Ja. Maar doordat de variabelen willekeurig varieren is het eindproduct dus in principe onvoorspelbaar.quote:Op maandag 2 januari 2006 21:08 schreef Lithion het volgende:
Speknek, in een eerder topic in WFL stelde je dat evolutie een willekeurig proces is, maar is het niet juist een onwillekeurige selectie van willekeurig varierende variabelen?
Nou, het is wel iets waar veel creationisten op blijven hameren, dat toeval (willekeur) een grote rol zou spelen in de evolutietheorie en dat toeval nooit zulke complexe wezens zou kunnen vormen. Maar het zijn uitsluitend de afwijkingen (al dan niet genetisch) die at random voorkomen of voor lijken te komen, de natuurlijke selectie an sich, daar is niets variabels aan.quote:Op maandag 2 januari 2006 21:12 schreef Bensel het volgende:
kijk,. zo kun je alles wel omschrijven natuurlijk
Oh, dan heb ik het wellicht verkeerd gelezen.quote:Op maandag 2 januari 2006 21:17 schreef speknek het volgende:
Ja. Maar doordat de variabelen willekeurig varieren is het eindproduct dus in principe onvoorspelbaar. Overigens lijkt het me dat ik het in dat topic ook precies zo omschreef.
idd daar heb je gelijk in.. ik bedoelde meer mij opmerking als: met die opmerking kun je alle natuurlijke processen omschrijven, ook bijv stervorming..quote:Op maandag 2 januari 2006 21:17 schreef Lithion het volgende:
[..]
Nou, het is wel iets waar veel creationisten op blijven hameren, dat toeval (willekeur) een grote rol zou spelen in de evolutietheorie en dat toeval nooit zulke complexe wezens zou kunnen vormen. Maar het zijn uitsluitend de afwijkingen (al dan niet genetisch) die at random voorkomen of voor lijken te komen, de natuurlijke selectie an sich, daar is niets variabels aan.
Ik denk dat we hier door de war halen waarover we aan het praten zijn.quote:En als we dan toch met letters en woorden aan de gang willen, dan weet ik nog wel een vergelijking:
Groep B is de jager, zoals de zagen. Deze stellen we gelijk aan het woord TOBEORNOTTOBE.
Groep A is de prooi. Deze stellen we gelijk aan het woord KSBEUGNUTGHJE.
Waar het eerst, bij de dieren, de bedoeling was dat Groep A zo hard mogelijk kon wegrennen van Groep B, is het bij het woord nu juist de bedoeling dat Groep A zoveel mogelijk gaat lijken op Groep B.
Deze twee woorden komen op de volgende plek overeen:
TOBEORNOTTOBE
KSBEUGNUTGHJE
Op 5 plekken is er een overeenkomst.
Nu evolueert het woordt langzaam en ontstaat er: TSBEUGNUTGHJE
Weer vergelijken we:
TOBEORNOTTOBE
TSBEUGNUTGHJE
Er is nu al een overeenkomst op 6 plekken. Dit woord blijkt dus succesvol en wordt de nieuwe basis om mee verder te evolueren.
Ik denk dus dat in de natuur ook een doel aanwezig is: voortbestaan.quote:Op maandag 2 januari 2006 21:25 schreef SoFDelta het volgende:
Ik denk dat we hier door de war halen waarover we aan het praten zijn.
Dawkins en Gould gebruiken het voorbeeld van TOBEORNOTTOBE of METHINKSTHATITISAWEASEL om aan te tonen dat als je door mutatie en natuurlijke selectie deze woorden probeert te construeren je veel sneller bent dan als je het at random doet (dus alle letters in het alfabet proberen totdat we aan zo'n sequentie komen) omdat je steeds een letter kunt vasthouden als die op de goede plaats zit, en daarop is dat computerprogramma gebaseerd. Het probleem daarmee is dus, wat ik al een aantal keer heb herhaald, dat je dan een doel inbouwd (namelijk die sequentie die in origine van Shakespeare is) en dat natuurlijke selectie een niet teleologische werking heeft.
Hoewel er geen doel is, wil dat niet zeggen dat natuurlijke selectie ongericht is. Want dát individu dat het beste in zijn omgeving past, overleeft beter dan anderen. Dat is het "doel" dat zit "ingebakken" in het hele evolutionaire proces.quote:Op maandag 2 januari 2006 21:25 schreef SoFDelta het volgende:
Het probleem daarmee is dus, wat ik al een aantal keer heb herhaald, dat je dan een doel inbouwd (namelijk die sequentie die in origine van Shakespeare is) en dat natuurlijke selectie een niet teleologische werking heeft.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |