abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  donderdag 29 december 2005 @ 09:07:05 #1
79262 Dwersdriever
Justified Ancient of MuMu
pi_33496509
quote:
Minister Zalm: Armoede is betrekkelijk

DEN HAAG (ANP) - Minister Zalm (Financiën) vindt dat we in Nederland iemand te snel arm noemen. ,,Zoals wij armoede definiëren is het een onoplosbaar probleem'', zegt hij donderdag in een vraaggesprek met het Algemeen Dagblad. ,,Alleen met nul mensen in de bijstand zal de armoede weg zijn. Dat zal dus niet gebeuren'', aldus de minister.

Zalm reageert in de krant op recente cijfers die aangeven dat dit jaar de armoede gestegen is. ,,Armoede in Nederland is betrekkelijk. De onderkant van de samenleving is veel welvarender dan in de jaren vijftig. Je had geen tv, je at dubbele boterhammen en je naaide zelf je kleren.''

Gezeur vindt Zalm de armoedediscussie echter niet: ,,Nee, voor mensen met een klein inkomen is achteruitgang in koopkracht lastig. Daarom ben ik blij dat er betere vooruitzichten zijn''.
In het interview legt Zalm uit waarom hij zich verzet heeft tegen de energiecompensatie van 35 euro, die bijna leidde tot een kabinetscrisis. ,,Als er onder het motto dat er een meevaller is van drie miljard een kwart miljoen wordt geclaimd voor dingen die niet nodig zijn, wat dan als er ineens echt iets nodig is ? Ik hecht aan de spelregels die we hebben afgesproken. Het is mijn rol die te handhaven.''

Agnes Kant, kamerlid voor de SP, zegt in de krant niet verbaasd te zijn over de uitlatingen van de minister. ,,Zalm en de rest van de ministers begrijpen gewoon niet wat er speelt in Nederland. Natuurlijk heerst er armoede: niet alleen onder de mensen zonder werk, maar meer en meer ook onder de mensen met werk. Alsof dat niet triest is.''
Een betoog van Zalm waar geen speld tussen te krijgen is. De kritiek van Agnes Kant raakt dan ook kant-nog-wal. Evenals die van een voedselbank in Rotterdam die net om de een of andere manier als opening van het radionieuws gold. Nederland is enorm veel welvarender dan veertig jaar geleden. Dat geldt voor de bovenlaag, de middenklasse, maar ook de onderklasse. Iedereen in Nederland heeft het zoveel beter gekregen dat we hier vergeten zijn wat ware armoede is.

Dit wil niet zeggen dat er in Nederland geen mensen zijn die het moeilijk hebben, dat er geen mensen zijn met financiële problemen. Voortaan is echter de term 'minder welvarend' misschien beter dan 'armoede'. Dat roept beelden op van Afrikaanse hongerbuikjes en daar is geen sprake van in Nederland.
We Came A Long Time Ago
Nine Nine Two - But You Did Not Know
  donderdag 29 december 2005 @ 09:08:34 #2
66444 Lord_Vetinari
Si non confectus non reficiat
pi_33496526
Natuurlijk roept Zalm dat en deels heeft hij gelijk. Hij negeert alleen het feit, dat in Nederland steeds meer mensen het moeilijk krijgen, met name dankzij zijn beleid. Armoede kennen we niet echt. Maar we hebben zo onderdehand wel 'the next best thing' in dit land.
De pessimist ziet het duister in de tunnel
De optimist ziet het licht aan het eind van de tunnel
De realist ziet de trein komen
De machinist ziet drie idioten in het spoor staan....
  donderdag 29 december 2005 @ 09:10:59 #3
18360 cYbErTiM
Moet Niet Zeuren!
pi_33496551
Maar verschuift, met de tijd, de term armoede ook niet van waarde?
Kans dat je nu iemand tegen komt in vodden, wonend in een eigen gebouwde hut aan de rand van de grote stad vol smog.. is nihil.

Maar een moeder in de bijstand met 10kinderen die amper de nodige voeding kan leveren aan de kinderen of laatstaan een studie kan betalen.. dat kom je wel ietsie meer tegen. En persoonlijk vind ik dat armoede van deze tijd.
Je leeft maar één keer...
  donderdag 29 december 2005 @ 09:12:59 #4
66444 Lord_Vetinari
pi_33496570
quote:
Op donderdag 29 december 2005 09:10 schreef cYbErTiM het volgende:
Goeie. Inderdaad. Je hebt geen armoede zoals in de sloppenwijken van Rio, maar ga eens in de mindere buurten van Rotterdam of welke grote stad ook kijken. En waarom denkt meneer Zalm dat de Voedselbanken als paddestoelen uit de grond schieten?
pi_33496600
De eisen die wij stellen aan een welvarend leven zijn ook gestegen. En in vergelijking met mensen in afrika zijn er in nederland indd geen arme mensen.
Maar toch zijn er genoeg mensen die van een minimale uitkering niet rond kunnen komen omdat de levensstandaard in nederland gewoon hoog is. Het is bijvoorbeeld vanzelfsprekend dat iedereen een tv met kabelaansluiting thuis heeft staan.
Verder vind ik het een slecht argument om te gaan vergelijken met 40 jaar geleden. Als er mensen niet rond kunnen komen en gebruik moeten maken van een voedselbank (ervanuitgaande dat ze goed met hun geld omgaan) zijn ze naar nederlandse maatstaven arm.

Maar alles is betrekkelijk toch?
zoals het potje thuis poept, poept het nergens
_-*-_-*_-*-_-*_-*-_-*_-*-_-*_-*-_-*_-*-_-*_-*-_-*
ACWW NWFC id: 2921-2609-9160 nick: tbone Town: Finetown
Fiets
  donderdag 29 december 2005 @ 09:17:18 #6
79262 Dwersdriever
pi_33496615
quote:
Op donderdag 29 december 2005 09:08 schreef Lord_Vetinari het volgende:
Natuurlijk roept Zalm dat en deels heeft hij gelijk. Hij negeert alleen het feit, dat in Nederland steeds meer mensen het moeilijk krijgen, met name dankzij zijn beleid. Armoede kennen we niet echt. Maar we hebben zo onderdehand wel 'the next best thing' in dit land.
Zou het percentage 'minder welvarenden' in Nederland nu hoger liggen dan in de jaren vijftig? De vraag is ook wat je bedoeld met 'onderhand'. In de jaren zeventig en tachtig had Nederland ook enorme groepen in de bevolking die de eindjes niet of nauwelijks aan elkaar konden knopen. Zelfs tijdens de 'boom' van de jaren negentig ging het niet iedereen voor de wind. De basisvoorzieningen voor de onderklasse in Nederland (uitkeringen, huursubsidie, bijzondere bijstand) zijn nog altijd gewoon goed.

Ik heb jaren geleden eens een discussie gehad met Jan Marijnissen van de SP over dit onderwerp. Ik vroeg hem toen of als we iedere bijstandsuitkering met 400 gulden zouden verhogen, we verlost zouden zijn van het gezeur over armoede. Hij moest toen ook toegeven dat de definitie van armoede verschuift naar mate mensen het beter krijgen.
We Came A Long Time Ago
pi_33496625
Je ziet idd steeds meer voedselbanken, het is gewoon lastig om je aan te passen en om dingen die je eerst wel kon betalen los te laten. Ik denk dat dat meer het probleem is, want in nederland is arm zijn zo arm nog niet....
  donderdag 29 december 2005 @ 09:22:28 #8
66444 Lord_Vetinari
pi_33496657
quote:
Op donderdag 29 december 2005 09:17 schreef Dwersdriever het volgende:

[..]

Zou het percentage 'minder welvarenden' in Nederland nu hoger liggen dan in de jaren vijftig?
Nee. Maar toen zaten we met de naweeën van WO2.
quote:
De vraag is ook wat je bedoeld met 'onderhand'. In de jaren zeventig en tachtig had Nederland ook enorme groepen in de bevolking die de eindjes niet of nauwelijks aan elkaar konden knopen. Zelfs tijdens de 'boom' van de jaren negentig ging het niet iedereen voor de wind. De basisvoorzieningen voor de onderklasse in Nederland (uitkeringen, huursubsidie, bijzondere bijstand) zijn nog altijd gewoon goed.
Dat zouden ze zijn, als ze niet stelselmatig werden afgebroken. Wij zijn tweeverdieners, maar zelfs wij krijgen het moeilijker met het nieuwe zorgstelsel (geen zorgtoeslag natuurlijk omdat we net 15 Euro teveel verdienen) en we vallen dus ook buiten alle regelingen als huurtoeslag.

In de jaren 70 en 80 had je ook mensen die het moeilijk hadden, maar dat aantal groeide niet zo explosief als nu en als het economisch beter ging, nam het aantal af. Ik zie dat nu niet tot nauwelijks gebeuren.
quote:
Ik heb jaren geleden eens een discussie gehad met Jan Marijnissen van de SP over dit onderwerp. Ik vroeg hem toen of als we iedere bijstandsuitkering met 400 gulden zouden verhogen, we verlost zouden zijn van het gezeur over armoede. Hij moest toen ook toegeven dat de definitie van armoede verschuift naar mate mensen het beter krijgen.
Uiteraard is dat zo. Maar vergeet niet dat armoede een relatief begrip is. Wat hier armoede is, is in de sloppenwijken van Rio een fortuin. Maar daar zijn de prijzen ook iets anders. Armoede is het niet uit kunnen komen met je geld voor de basisbehoeften. En door alle afbraak van de laatste jaren geldt dat voor steeds meer mensen. Dat je dat geen armoede in de sloppenwijken-betekenis van het woord kunt noemen is natuurlijk waar. Maar meneer Zalm heeft natuurlijk volkomen ongelijk als hij zegt dat het allemaal wel meevalt. Er komen steeds meer mensen en gezinnen die gewoon niet rond kunnen komen van een normaal salaris en een uitkering is al helemaal een ramp.
pi_33496661
arm zijn is eigenlijk niet zo erg, zolang de mensen om je heen ook arm zijn.
pi_33496663
Het doet er eigenlijk weinig toe of er nou wel of niet armoede is in dit land. Het gaat erom of er wat aan te doen is, en ik vrees van niet. De meeste van de mensen met een laag inkomen kunnen, OOK met drie kinderen, wel rondkomen, en velen uit die groep kunnen zelfs zo nu en dan wat extra's doen. Maar gaan te dure leningen aan voor apparaten die ze niet nodig hebben en komen zo in de problemen, of betalen van het salaris/de uitkering eerst een nieuw mobieltje, een nieuw cool jack, een nieuw tv-meubel, een hoeveelheid drank, en gaan wat gokken. DAN wordt het ineens verdomd lastig om daarna nog de huur en fatsoenlijk eten te betalen. Hoe wil je dat oplossen?
Geef alle 'arme' mensen in Nederland 100 euro in de maand extra, en bij een groot deel gaat dat onmiddellijk op aan, bijvoorbeeld, vuurwerk.

Mensen die niet zo goed met geld kunnen omgaan zul je altijd houden, mensen die niet zo goed met geld kunnen omgaan en daarbij toevallig ook de pech dat ze geen vet verdienende baan hebben ook.

Door maatregelen om de armoede te bestrijden zou je naar mijn idee maar een klein gedeelte van de mensen die momenteel in 'armoede' leven kunnen helpen.
pi_33496674
Ach, wat is moeilijk. Veel mensen die "het moeilijk hebben" hebben nog gewoon internet, canal+, paffen pakjes sigaretten per dag weg...

Maar dat hebben ze "nodig".
  donderdag 29 december 2005 @ 09:25:08 #12
79262 Dwersdriever
pi_33496687
quote:
Op donderdag 29 december 2005 09:16 schreef kareltje_de_grote het volgende:
. Als er mensen niet rond kunnen komen en gebruik moeten maken van een voedselbank (ervanuitgaande dat ze goed met hun geld omgaan) zijn ze naar nederlandse maatstaven arm.
Ik heb een tijdje in een functie veel rondgelopen bij minder welvarende gezinnen. Vaak viel de 'armoede' wel mee of waren er duidelijke oorzaken aan te wijzen. Dan bleek er flink zwart bijgeklust te worden bijvoorbeeld. Of was er sprake van verslavingen aan drugs, drank of tabak die een groot deel van het gezinsinkomen opslokten. Of schulden uit het verleden door onhandige aankopen op afbetaling. De groei van voedselbanken zijn m.i geen indicatie voor het feit dat de zaken in Nederland niet goed geregeld zijn.
We Came A Long Time Ago
  FOK!fotograaf donderdag 29 december 2005 @ 09:25:47 #13
18921 freud
Who's John Galt?
pi_33496699
Weet iemand de hoofdredenen dat er nu meer mensen zijn die het niet breed hebben? De economische teruggang is volgens mij een aardige boosdoener. Daardoor moet je wat meer geschoold zijn om een baan te vinden als vroeger. Je moet meer moeite doen voor een baan en je criteria wat verruimen. Ik denk dat toch een hoop mensen die zich nu minima noemen, dat toch deels aan zichzelf te wijten hebben. Door bijvoorbeeld geen vak te leren, zich in de schulden te stoppen, boven je stand willen leven, etc.

Ik ben echter benieuwd of dit klopt. Men komt in dit soort discussies vaak met voorbeelden die niet representatief zijn voor de groep (moeder, man weggelopen, en door ongeluk arbeidsongeschikt, etc). Ik ben het met Zalm eens dat men gewoon hun standaarden heeft verhoogd toen het goed ging, en nu men weer wat terug moet, men dat niet wil accepteren. Heel menselijk, maar niet echt eerlijk naar de regering imo.
Ik nuf je seuk!
Ik hier?
If it's free, you're the product!
  donderdag 29 december 2005 @ 09:26:34 #14
89730 Drugshond
De Euro. Mislukt vanaf dag 1.
pi_33496707
quote:
Mooie stelling, waar je vanalles bij kunt zoeken.

Waar leg je de kaders.... een vergelijking over de jaren '50 is al zo fout !!!
Zo kan ik ook vergelijkingen erbij gaan zoeken over de 17-eeuw. Dat we nu een ontwikkelingsland geworden.
Neemt niet weg dat er genoeg mensen zijn die buiten hun schuld of mogelijkheden het behoorlijk zwaar hebben. En met een potentiele huursusbidieaftrek of/en hypotheekaftrek kunnen het aantal mensen die deze armoede grens gaan bereiken wel eens drastisch toenemen.

De overheid zorgt voor het welzijn (!!) van hun onderdanen (tenminste dat zouden ze moeten doen).
Ik hoef maar een aantal geldverslindende projecten van een paar/tientallen miljarden te benoemen en deze over te hevelen naar armoedig Nederland om de armoedegrens/balans weer helemaal recht te trekken.

Alles is prestatiegericht, maar de overheid legt alle verantwoording terug bij de burger. Terwijl die burger soms niet beter kan (en soms niet beter wil).
  donderdag 29 december 2005 @ 09:27:33 #15
66444 Lord_Vetinari
pi_33496713
quote:
Op donderdag 29 december 2005 09:25 schreef freud het volgende:
Ik ben het met Zalm eens dat men gewoon hun standaarden heeft verhoogd toen het goed ging, en nu men weer wat terug moet, men dat niet wil accepteren. Heel menselijk, maar niet echt eerlijk naar de regering imo.
Het vervelende is dat winkels bijvoorbeeld ook hun standaarden hebben verhoogd en die niet hebben verlaagd toen het wat minder ging. je kunt je eigen standaard wel verlagen, als je daardoor geen eten kunt kopen omdat de winkel wel gewoon de hoofdprijs blijft vragen voor een zakje aardappelen, schiet je er weinig mee op.
  donderdag 29 december 2005 @ 09:28:34 #16
89730 Drugshond
pi_33496734
Het is altijd leuk om kamerleden/ministers, tegen netto zo'n 8000 euro per maand, te horen praten over mensen die een paar euro meer of minder moeten krijgen per jaar...... Zalm heeft geld zat, da's betrekkelijk eenvoudig.
censuur :O
  donderdag 29 december 2005 @ 09:30:54 #18
79262 Dwersdriever
pi_33496755
quote:
Op donderdag 29 december 2005 09:22 schreef Lord_Vetinari het volgende:
Dat zouden ze zijn, als ze niet stelselmatig werden afgebroken. Wij zijn tweeverdieners, maar zelfs wij krijgen het moeilijker met het nieuwe zorgstelsel (geen zorgtoeslag natuurlijk omdat we net 15 Euro teveel verdienen) en we vallen dus ook buiten alle regelingen als huurtoeslag.
Je draait oorzaak en gevolg hier een beetje om. Jullie gezinsinkomen is ongetwijfeld ruim voldoende. Het probleem is dat je er steeds minder vrij van kan besteden. Het netto-deel valt altijd tegen, koppel dat aan allerlei andere stijgende overheidslasten en je hebt een belangrijke oorzaak van jullie probleem te pakken. Ik zou dat echter niet bij de armoedediscussie willen betrekken.
We Came A Long Time Ago
  donderdag 29 december 2005 @ 09:31:45 #19
66444 Lord_Vetinari
pi_33496771
quote:
Op donderdag 29 december 2005 09:30 schreef Dwersdriever het volgende:

[..]

Je draait oorzaak en gevolg hier een beetje om. Jullie gezinsinkomen is ongetwijfeld ruim voldoende. Het probleem is dat je er steeds minder vrij van kan besteden. Het netto-deel valt altijd tegen, koppel dat aan allerlei andere stijgende overheidslasten en je hebt een belangrijke oorzaak van jullie probleem te pakken. Ik zou dat echter niet bij de armoedediscussie willen betrekken.
Ik wel. Want als dat ons gebeurt, gebeurt dat bij mensen die al geen vrij besteedbaar inkomen meer hadden, dubbel zo hard.
  FOK!fotograaf donderdag 29 december 2005 @ 09:33:12 #20
18921 freud
Who's John Galt?
pi_33496787
quote:
Op donderdag 29 december 2005 09:27 schreef Lord_Vetinari het volgende:

[..]

Het vervelende is dat winkels bijvoorbeeld ook hun standaarden hebben verhoogd en die niet hebben verlaagd toen het wat minder ging. je kunt je eigen standaard wel verlagen, als je daardoor geen eten kunt kopen omdat de winkel wel gewoon de hoofdprijs blijft vragen voor een zakje aardappelen, schiet je er weinig mee op.
Daar heb je gelijk in, maar zolang men nog luxes zoals roken kan veroorloven, denk ik niet dat men moet zeuren over de dure aardappelen. Het gestegen prijspeil van de boodschappen is wel weer aardig teruggeschroefd de laatste maanden, dus ik denk dat dat nu wel weer meevalt.
Ik nuf je seuk!
Ik hier?
If it's free, you're the product!
pi_33496794
quote:
Op donderdag 29 december 2005 09:28 schreef RemcoDelft het volgende:
Het is altijd leuk om kamerleden/ministers, tegen netto zo'n 8000 euro per maand, te horen praten over mensen die een paar euro meer of minder moeten krijgen per jaar...... Zalm heeft geld zat, da's betrekkelijk eenvoudig.
Minister lijkt me dan ook een berezwaar beroep, ik las eens ergens dat die gemiddeld maar 5 a 6 uur slaap per nacht hebben. Om vijf uur naar huis is er niet bij hoor.

En verder is het idd niet Zalm's verantwoordelijkheid als er mensen zijn die Canal+ belangrijker vinden dan eten. Ik zie het op mijn werk (kabelmaatschappij) genoeg. Mensen die op willen zeggen, hele zielige brief erbij dat ze zo arm zijn en zo... Maar twee maanden eerder wel een abo op canal+ en andere dure pakketten genomen. Denk dan na! Daar zit je dan dus voor een jaar aan vast.
  donderdag 29 december 2005 @ 09:34:12 #22
79262 Dwersdriever
pi_33496802
quote:
Op donderdag 29 december 2005 09:27 schreef Lord_Vetinari het volgende:

[..]

Dit is incorrect. De prijsontwikkeling van levensmiddelen in Nederland is een belangrijke oorzaak voor de beperkte inflatie in Nederland. De algemene ontwikkeling in de detailhandel is niet florissant, dus daar ligt het niet aan. Een televisie is de afgelopen tien jaar niet significant duurder geworden. Tenzij je een lcd-breedbeeldscherm wilt natuurlijk.
We Came A Long Time Ago
pi_33496825
quote:
Op donderdag 29 december 2005 09:34 schreef Dwersdriever het volgende:
Een televisie is de afgelopen tien jaar niet significant duurder geworden. Tenzij je een lcd-breedbeeldscherm wilt natuurlijk.
Sterker nog, voor hetzelfde geld heb je nu een veel beter apparaat. De eerste televisies en computers waren veel duurder en langzamer. Wat nou, alles wordt duurder?!
  donderdag 29 december 2005 @ 09:38:19 #24
79262 Dwersdriever
pi_33496847
quote:
Op donderdag 29 december 2005 09:31 schreef Lord_Vetinari het volgende:

[..]

Ik wel. Want als dat ons gebeurt, gebeurt dat bij mensen die al geen vrij besteedbaar inkomen meer hadden, dubbel zo hard.
Een veel kleinere overheid en een veel beperktere collectieve sector zou inderdaad veel problemen oplossen. Dat lijkt echter in Nederland helaas onbespreekbaar. Ook de oplossing voor het 'armoedeprobleem' wordt door critici van dit kabinet weer gezocht in een grotere overheid.
We Came A Long Time Ago
  donderdag 29 december 2005 @ 09:38:51 #25
89730 Drugshond
pi_33496857
quote:
Op donderdag 29 december 2005 09:33 schreef freud het volgende:
Daar heb je gelijk in, maar zolang men nog luxes zoals roken kan veroorloven, denk ik niet dat men moet zeuren over de dure aardappelen. Het gestegen prijspeil van de boodschappen is wel weer aardig teruggeschroefd de laatste maanden, dus ik denk dat dat nu wel weer meevalt.
Totdat een aantal supermarkt ketens omvallen en de concurrentiestrijd is afgelopen.
Die top-bestuurders zullen met met een kwispelende staart terugdenken aan deze gouden tijden. En als ze de kans krijgen doen ze het weer. Daar kun je vergif op innemen.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')