Wat is nietszeggend aan het feit dat er net zoveel boeken in de Arabische wereld worden gepubliceert als in Spanje.quote:
quote:Je mag het niet hardop zeggen, maar het is wel waar. Het Nederlandse volk vertoont veel kenmerken van achterlijkheid. Er worden in het het land schokkend weinig boeken en kranten gelezen, de Turkse schrijver Orhan Pamuk moet spitsroeden lopen, in menige gemeente leidt zelfs het bezit van oude religieuze boeken tot massale verontwaardiging en politieke onrust, en het percentage analfabeten is in Nederland schrikbarend hoog.
Wetenschap en technologie stellen weinig tot niets voor. Sterker, in Nederland zitten zelfs wetenschappers achter de tralies en studenten biologie aan de Vrije Universiteit in Amsterdam willen niets weten van de evolutietheorie.
Dat was een tendens die beperkt bleef tot slechts een aantal landen, terwijl dit een waarneembaar iets is over meerdere landen. Men streefde teveel naar een Arabische unie destijds, dat lukte niet vanwege de culturele barrieres. (Vandaar ook dat ik altijd zeg dat "de arabische wereld" een fabeltje is) Mede het inzakken van die droom heeft het fundamentalisme aangewakkerd.quote:Op woensdag 28 december 2005 20:54 schreef Pracissor het volgende:
[..]
Er zijn zeker positieve ontwikkelingen zichtbaar, toch is enige relativering verstandig. Enkele tientallen jaren geleden dacht men ook dat de Arabische wereld uit de slop zou kruipen (in de tijd van Nasser's Egypte etc.) maar juist het falen heeft bijgedragen aan het islamitische fundamentalisme.
Dat het aantal boeken dat gepubliceert wordt mede- afhankelijk is van de regeringsvorm. De islam heeft daar geen enkele invloed op.quote:Op woensdag 28 december 2005 20:57 schreef Pracissor het volgende:
[..]
Wat is nietszeggend aan het feit dat er net zoveel boeken in de Arabische wereld worden gepubliceert als in Spanje.
Het NRC afdoen als achterlijk en de huidige achterstelling in de Arabische wereld bagataliseren lijkt mij overstandig.quote:Op woensdag 28 december 2005 20:56 schreef Mutant01 het volgende:
[..]
Mooie moment opname, echter slaat het nergens op natuurlijk. In een moment opname kan je geen ontwikkelingen zien, het is statisch, tenzij je meerdere momentopnames maakt, dat doet de NRC niet . Het NRC is kennelijk zelf achterlijk, 20% van de moslims woont in de Arabische wereld.
Als het om zijn stukje gaat, waarom quote je dan mijn post met hetzelfde antwoord van jou?quote:Op woensdag 28 december 2005 20:57 schreef kLowJow het volgende:
@ Pracissor, het ging mij dus om de tekst die MrX quote, en de vraag wat er niet klopt aan onderstaand stukje, wat volgens hem onjuist is...
[..]
Wat jij echter doet, is ontwikkelingen bagataliseren en afdoen als kleine zaken, cultuurrelativisme. Dat lijkt mij nog onverstandiger.quote:Op woensdag 28 december 2005 20:59 schreef Pracissor het volgende:
[..]
Het NRC afdoen als achterlijk en de huidige achterstelling in de Arabische wereld bagataliseren lijkt mij overstandig.
Dank, staan interessante posts tussen. Vooral die ene die I. Kant aanhaalt.quote:Op zondag 25 december 2005 00:56 schreef Sidekick het volgende:
Hier is trouwens ook nog goed leesvoer over deze kwestie: Weak relativism.
Ik zocht ook net, ik weet de precieze titel niet van het artikel. Ik kom er binnenkort wel achter.quote:Op woensdag 28 december 2005 21:00 schreef George-Butters het volgende:
Islam is achterlijk levert niet veel hits op de NRC site.
Ik zeg dan ook niet dat de omstandigheden hetzelfde zijn, maar dat voorzichtigheid geboden is omdat verwachtingen in het verleden wel vaker diep de bodem in zijn geslagen.quote:Op woensdag 28 december 2005 20:58 schreef Mutant01 het volgende:
[..]
Dat was een tendens die beperkt bleef tot slechts een aantal landen, terwijl dit een waarneembaar iets is over meerdere landen. Men streefde teveel naar een Arabische unie destijds, dat lukte niet vanwege de culturele barrieres. (Vandaar ook dat ik altijd zeg dat "de arabische wereld" een fabeltje is) Mede het inzakken van die droom heeft het fundamentalisme aangewakkerd.
Omdat jij hier reageerde op mijn reactie op dat stukje met de opmerking dat als ik zoveel vragen had ik dat stukje uit de NRC moest lezen. Ik zet vraagtekens bij dat stukje tekst, om aan te geven wat ik er subjectief aan vind.quote:Op woensdag 28 december 2005 21:00 schreef Pracissor het volgende:
[..]
Als het om zijn stukje gaat, waarom quote je dan mijn post met hetzelfde antwoord van jou?
Off topic reacties zijn verwijderd, praat maar verder via MSNquote:Op woensdag 28 december 2005 21:01 schreef George-Butters het volgende:
Kunnen we hier over ophouden? Dit past niet meer in de SC.
Juist niet, er moet meer enthousiasme achter zitten. Door gebrek aan enthousiasme was het in die betreffende landen verkeerd gegaan.quote:Op woensdag 28 december 2005 21:03 schreef Pracissor het volgende:
[..]
Ik zeg dan ook niet dat de omstandigheden hetzelfde zijn, maar dat voorzichtigheid geboden is omdat verwachtingen in het verleden wel vaker diep de bodem in zijn geslagen.
quote:Op woensdag 28 december 2005 21:00 schreef Mutant01 het volgende:
[..]
Wat jij echter doet, is ontwikkelingen bagataliseren en afdoen als kleine zaken, cultuurrelativisme. Dat lijkt mij nog onverstandiger.
quote:Op woensdag 28 december 2005 20:54 schreef Pracissor het volgende:
[..]
Er zijn zeker positieve ontwikkelingen zichtbaar, toch is enige relativering verstandig.
Enthousiasme en realistische verwachtingen sluiten elkaar toch niet uit?quote:Op woensdag 28 december 2005 21:05 schreef Mutant01 het volgende:
[..]
Juist niet, er moet meer enthousiasme achter zitten. Door gebrek aan enthousiasme was het in die betreffende landen verkeerd gegaan.
Maar jij dan?quote:Op woensdag 28 december 2005 21:05 schreef Pracissor het volgende:
[..]
[..]
![]()
En hou eens op met, 'maar jij dan'.
Realistische verwachtingen kunnen enthousiasme temperenquote:Op woensdag 28 december 2005 21:06 schreef Pracissor het volgende:
[..]
Enthousiasme en realistische verwachtingen sluiten elkaar toch niet uit?
quote:Op woensdag 28 december 2005 21:08 schreef kLowJow het volgende:
Overigens kan het mij voor de rest allemaal bijzonder weinig schelen.
Gaat weer te diep. Laten we maar stoppen met de discussie, of iemand moet een topic openen.quote:Op woensdag 28 december 2005 21:03 schreef kLowJow het volgende:
[..]
Omdat jij hier reageerde op mijn reactie op dat stukje met de opmerking dat als ik zoveel vragen had ik dat stukje uit de NRC moest lezen. Ik zet vraagtekens bij dat stukje tekst, om aan te geven wat ik er subjectief aan vind.
Ik quote in mijn reactie op jouw reactie mijzelf dus om duidelijk te maken waarom ik die vragen stel.
Klopt, het is erg rustig geweest op het forum en er is vrijwel niets gebeurd. Mooie tijd om banners te maken, ofzo...quote:Op woensdag 28 december 2005 21:10 schreef Mutant01 het volgende:
Zeg KlowJow, ligt het nou aan mij of is er de afgelope week nauwelijks een nieuw topic geopend in NWS
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |