abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_33382715
De cultuurrelativist gaat ervan uit dat waarden niet universeel of algemeen geldend zijn. Waarden worden je aangeleerd, en een rangorde van waarden is dus niet te maken. Het is maar net wat je gewend bent.

In zekere zin hebben ze hier een punt, want een methode om waarden te testen is niet te geven. Waarden testen op basis van het utilitarisme of de deontologie is natuurlijk discutabel.Waarom zou de waarde die het beste zou zijn voor de hele samenleving bijvoorbeeld de beste zijn?

Maar dan is er het probleem van de overheid. De overheid is natuurlijk bij uitstek de instantie die ons waarden oplegt( solidariteit, middelmatigheid, gemeenschapszin etcetc).
Een goede cultuurrelativist zal dus de overheid principieel verwerpen. Immers, iedereen beslist toch zelf over zijn waarden, daar heeft de overheid niets mee te maken. Nu beslist de meerderheid van de mensen over de waarden van de minderheid! Verwerpelijk toch.

Dus mijn vraag, zijn hier cultuurrelativisten of vind iedereen onze samenleving superieur aan alle andere samenlevingsvormen? En zijn de cultuurrelativisten ook principieel tegen de staat?Zo niet, Waarom niet?
Te audire non possum. Musa sapientum fixa est in aure.
pi_33384099
De gulden middenweg is ook weer hier de juiste oplossing

Extreem denken brengt je nergens
pi_33384424
Een aardig artikeltje, later meer.
quote:
De atheïstische filosoof Philipse schreef onlangs in het NRC een interessante, kritische beschouwing over het religieuze weten en concludeerde daarin dat het atheïsme de énige redelijk aanvaardbare stellingname is (NRC 20/1/97). Eerst behoren een paar begrippen te worden verduidelijkt. Absolutisme betekent dat een stelling of opvatting over een bepaald onderwerp waar is en dat een andere stelling of opvatting over datzelfde onderwerp daarom onjuist is. Relativisme betekent dat alle opvattingen over hetzelfde onderwerp (ook al spreken ze elkaar tegen) tegelijk waar kunnen zijn.
--------------------------------------------------------------------------------
Philipse's betoog

Philipse begint met het bekritiseren van de excommunicatie van een katholieke priester, om daarna over te gaan tot het absolutisme van het Vaticaan. Op grond daarvan komt hij tot de volgende stelling:
(1) 'religieuze tolerantie en dialoog zijn onmogelijk indien men vasthoudt aan de exclusieve waarheid van de eigen religie'
Hij geeft daarom de voorkeur voor het relativisme, voor wat betreft religieuze meningen.

Daarna begint hij een betoog om aan te tonen dat alleen het atheïsme rationeel aanvaardbaar is. Eerst zet hij het dilemma neer:
(2) 'ofwel religieus relativisme is waar, ofwel religieus absolutisme is waar'
Omdat twee tegenovergestelde stellingen niet tegelijk waar kunnen zijn, erkent hij dat relativisme irrationeel en dus onjuist is.

Daarna valt hij het absolutisme aan met de stelling:
(3) 'godsdienstig geloof is rationeel te doorgronden met een beroep op openbaring of als een geschenk van God'
Hij schrijft dat dergelijke argumenten onmiskenbaar cirkelredeneringen bevatten en daarom niet valide kunnen zijn. Daaruit trekt hij de conclusie dat ook absolutisme onjuist is, dat het dilemma (2) dus onoplosbaar voor de gelovige is. Dan lijkt agnosticisme, de opvatting van de verlichtingsfilosoof Kant, de enige uitweg te zijn.

Maar toch vecht hij ook het agnosticisme aan door te stellen:
(4) 'de religieuze verklaring voor het verschijnsel godsdienst luidt dat mensen geloven doordat een god hun het geloof geschonken heeft'

Dit leidt tot het volgende dilemma:
(5) 'de verklaring in (4) geldt ofwel voor alle religies, ofwel alleen voor de eigen godsdienst'
Hij houdt het eerste geval voor onjuist vanwege het beginsel van non-contradictie. In het tweede geval is de gelovige partijdig, terwijl de atheïst alle geloofsverschijnselen kan verklaren met de projektie-theorie.

De slotconclusie luidt dus dat alleen het atheïsme rationeel aanvaardbaar is.




--------------------------------------------------------------------------------

De religieuze realiteit

Bisschop Bomers liet in zijn antwoord op Philipse's betoog (25/1/97) zien dat de Rooms-Katholieke (RK) kerk tegenwoordig helemaal openstaat voor de vrijheid van denken." Waarom heeft de kerk die pater dan uitgesloten?", zo rijst bij menigeen de vraag. Zelf ben ik niet zo thuis in de RK-kerk, maar ik kan me best voorstellen dat haar fundament de waarheid van haar doctrine is en dat men zich bij die kerk aansluit, als men het met haar doctrine eens is. Dit is ook het geval wanneer men lid wordt van een bepaalde politieke partij of milieuorganisatie, als men zich met de ideeën van die partij of organisatie vereenzelvigt. Als nu een kaderlid van een bepaalde partij of een geestelijke van een kerk een tegenovergesteld idee promoot, kan ik begrijpen dat die persoon dan uitgesloten wordt. Eigenlijk sluit hij of zij zichzelf al uit door het fundament van die bepaalde partij of kerk te verwerpen en te bestrijden.

Philipse lijkt de boodschap van de bisschop te hebben begrepen en heeft het in zijn tweede artikel (11/2/97) over individueel absolutisme. Maar toch bekritiseert hij daarin scherp het antwoord van Van Roodens, onderzoeker van 'Godsdienst en Maatschappij'. In het NRC van 25 januari jongstleden merkte deze laatse op dat steeds meer mensen met tegenovergestelde godsdiensten zich vermengen of met elkaar communiceren en dat dit bijna altijd vreedzaam gebeurt. Ook ikzelf heb verrijkende ervaringen met mensen van andere 'absolute' religies gehad.




--------------------------------------------------------------------------------

Postmodernisme en waarheid

Slechte ervaringen heb ik dan ook niet met religíeuze mensen, maar juist met postmoderne mensen. De postmodernen menen te stellen dat er geen waarheid bestaat en pretenderen daarom juist toleranter te zijn. Maar dan dreigt het gevaar alle absolute stellingen uit te willen roeien en eigenlijk veel intoleranter te zijn. Een sterke, vaak emotionele reaktie verraadt soms hoe sterk postmoderne mensen aan de waarheid van het postmodernisme gehecht zijn en zelf intolerante neigingen hebben. Postmodernisme, zoals relativisme, is uiteindelijk alleen te doorgronden op basis van het absolutisme door te menen de uiteindelijke waarheid te hebben!

Deze tegenspraak maakt postmodernisme en relativisme irrationeel. Sommige postmodernen verwerpen daarom de rede, de rationaliteit, door te beargumenteren dat de rede westers of mannelijk bevooroordeeld is. Toch moeten ook zij de rede gebruiken om deze conclusie te trekken; zij kunnen deze zonder rede niet sluitend krijgen. Bovendien is de postmoderne levensopvatting niet hanteerbaar in het dagelijks bestaan: ook postmoderne mensen handelen alsof waarheid bestaat en weten bijvoorbeeld dat het waar is dat zij moeten eten om in leven te blijven, of dat de massamoord op de Joden verkeerd was.

Als de rede onjuist is, wie zal dan bepalen wat juist is en wie er gelijk heeft? De sofistische filosofen in de Griekse oudheid dachten net als de postmodernen dat er geen waarheid is. Ze concludeerden dat de machtigste gelijk heeft en dat men de zwakken moet onderdrukken. De sofistische filosoof Critias heeft de democratie omvergegooid en is de geschiedenis ingegaan als wrede dictator.

In de denklijn van de sofisten komt de duitse filosoof Nietzsche, die het bestaan van waarheid ook ontkende en wordt gezien als de vader van het postmodernisme. Over hem valt iets op te merken. Hij vond dat Socrates de jeugd van Athene met democratische vooroordelen had 'vergiftigd'. Hij haatte de 'slavenmoraal' van het christendom omdat het de waarde loochende van 'schitterend animalisme, instinct van oorlog en verovering, wraak, toorn, wellust'. Nietzsche vond Napoleon een prachtfiguur en zijn ideale 'edele mens' was 'een wezen zonder enig sympathie, meedogenloos, sluw, wreed, alleen uit op eigen macht' (B. Russell). Het is geen wonder dat hij de filosoof van het nazisme en het fascisme werd. Na de tweede wereld oorlog werden zijn werken taboe in West-Duitsland en zelf verboden in Oost-Duistland. Frappant is dat men Nietzsche terugvindt op de Internet-Neonazi sites.




--------------------------------------------------------------------------------

Postmodernisme en tolerantie

De postmoderne filosoof Foucault beweert dat de ideeën van waarheid en ethiek tot onderdrukking binnen de maatschappij leiden, en verwerpt daarom deze ideeën. Maar spreekt hij zichzelf tegen niet door waarheid en ethiek te verwerpen op basis van de ethische waarheid dat onderdrukking verkeerd is? Bovendien kan men andere conclusie vanuit de geschiedenis trekken. De ontkenning van waarheid heeft bij de Griekse sofisten en bij de aanhangers van Nietzsche tot fascisme geleid. Integendeel, toen men in Europa of Amerika aan de waarheid van de goddelijke Schepper en de daaruit resulterende mensenrechten geloofde, heeft men democraties tot stand gebracht. De stichters van de Amerikaanse staten waren overtuigd christen en toch hebben ze religieuse vrijheid in hun democratie ingebouwd.

Ook relativistische godsdienten kunnen een gevaar in zich meedragen. Vele oosterse godsdiensten houden het principe van de non-contradictie (een stelling is waar óf niet waar, maar niet allebei tegelijkertijd) voor een misvatting en zijn daardoor relativistisch.. De hindoemaatschappij is een kastensysteem met een geïnstitutionaliseerd racisme en sommige van de meest bloedige godsdienstgevechten van onze eeuw hebben plaatsgevonden op het hindoeistisch grondgebied.

Als de relativist zegt dat alles tegelijk waar is, wordt het concept 'waar' betekenisloos, zoals Philipse terecht opmerkt in zijn eerste artikel. Dan bestaat er geen 'waarheid' en rationaliteit meer. Het relativisme komt dus neer op het scepticisme van het postmodernisme en is daarom onjuist. Alleen de absolutist kan rationeel tolerant zijn door het principe van tolerantie als een absolute morele waarde te aanvaarden.




--------------------------------------------------------------------------------

De oorsprong van het geloof

Philipse schrijft verder in zijn artikel dat godsdiensten rationeel te doorgronden zijn met een beroep op openbaring of op een geschenk van God. Hij stelt dat dergelijke argumenten onmiskenbaar cirkel-redeneringen bevatten en daarom niet valide kunnen zijn. Wat Philipse zegt komt inderdaad overeen met de stellingen van de filosoof Kierkegaard of van de theoloog Barth. Hij lijkt echter andere stellingen te vergeten, zoals die van Augustinus en Thomas van Aquino. Hun stelling voegt rede en openbaring tezamen en schept daardoor ruimte voor empirische of morele godsbewijzen, die geen cirkelberedenering bevatten.

In de denklijn van Augustinus en Aquino heeft de Amerikaanse filosoof Craig onlangs sterke theïstische argumenten naar voren gebracht. Bijvoorbeeld voor zijn beroemde Kalaam cosmologisch argument stelt Craig dat het heelal een begin heeft. Daarvoor gebruikt hij twee wiskundige argumenten (over het onmogelijke verleden van oneindige series van gebeurtenissen) en twee natuurwetenschappelijke argumenten (de big bang en de tweede wet van de thermodynamica). Hij betoogt verder dat het heelal niet zomaar kon beginnen maar wel veroorzakt geweest moest zijn. Omdat deze oorzaak buiten de tijd staat, concludeert hij dat onze schepper niet mechanistisch maar persoonlijk is.

Ook kan men bij sommige godsdiensten argumenten vinden die geen cirkelredenering bevatten. De moslims stellen dat de Koran bovennatuurlijk mooi geschreven is, en daarom dus wel door Allah ingegeven moet zijn. De razendsnelle groei van de Islam zou ook alleen door Allah's ingreep verklaarbaar zijn. De christenen beweren dat het historisch bewijsbaar is dat Jezus zich voor God hield, wonderen heeft verricht en uit de dood is opgestaan(1). En daarom moest Hij wel God zijn. Door Zijn uitspraken kan men dan concluderen dat de Bijbel Gods openbaring is(2).

Als Philipse schrijft dat 'de religieuze verklaring is dat geloof van God komt', vergeet hij het bestaan van de naturele theologie. Volgens deze theologie is de mens in staat om het bestaan van God met behulp van de rede, de empirische zintuigen (de natuur wijst op het bestaan van een Schepper ) en zijn 'moreel zintuig' waar te nemen. Dan is stelling (4) onjuist en daarmee ook dilemma (5) niet meer relevant.

Op basis van het bestaan van verschillende godsdiensten eindigt Philipse zijn betoog met de conclusie dat alleen de atheïst alle geloofsverschijnselen kan verklaren met de projektie-theorie en dat dus alleen het atheïsme rationeel aanvaardbaar is. De projectie-theorie houdt in dat men geneigd is voor waar aan te nemen wat men wenst. Deze theorie is eigenlijk moeilijk toepasbaar op het geloof in een goddelijk Rechter met strenge morele eisen. Wie zou uit zichzelf zo'n God wensen? Integendeel, deze theorie kan veel beter worden toegepast op het atheïstische geloof. Overigens, al zou de projectietheorie de beste verklaring zijn voor de verschijnselen godsdienst of atheïsme, dan zou dit nog niet betekenen dat God wel of niet bestaat, maar alleen verduidelijken hoe bepaalde opvattingen tot stand zouden kunnen komen.
bron:
http://www.apologetique.o(...)DG_pomo_Philipse.htm
pi_33384473
quote:
Op zaterdag 24 december 2005 23:10 schreef LodewijkNapoleon het volgende:
Een aardig artikeltje, later meer.
bron:
http://www.apologetique.o(...)DG_pomo_Philipse.htm
quote:
Een alternatief: het theïsme

De beredenering van Philipse lijkt onjuist en dus ook zijn conclusie (het atheïsme is als enige rationeel aanvaardbaar). Er zijn, daarentegen, goede redenen om het theïsme (het geloof in de onveroorzaakte schepper God, om het simpel te zeggen) te aanvaarden. Het theïsme is de beste uitleg voor het bestaan van abstracte entiteiten, van morele waarden, van complexe orde in het heelal en voor het bestaan van het heelal in plaats van niets, en ook voor de historische feiten over het leven, dood en opstanding van Jezus van Nazareth. Ik verwijs hierbij naar het boek van J. P. Moreland: Scaling the Secular City' (Grand Rapids: Baker, 1987). En Internet-liefhebbers beveel ik de volgende sites aan : http://id-www.ucsb.edu/fscf/ zoals http://campus.leaderu.com/ of http://www.iclnet.org/pub/resources/text/cri/cri-home.html.

Het bestaan van lijden valt de mens heel moeilijk. Hier wordt verwezen naar vooraanstaande filosofen in Amerika (P. Van Inwagen, W. Alston, A. Plantinga), die dit probleem als een 'noodzakelijk kwaad' zien voor de vrijheid en verantwoording van de mens.

Een andere bezwaar luidt dat er voor elk argument een tegenargument te vinden is. Inderdaad, empirisch gezien kan men nooit voor honderd procent zeker zijn van de werkelijkheid, omdat ons weten beperkt en niet allesomvattend is. We zijn God niet. Wil men alleen absolute zekerheden aanvaarden, dan kan men niets meer aanvaarden, zoals de sceptische filosoof Hume al aantoonde: hij kon op die manier niet weten of God bestond, maar ook niet of de moraal, de wereld en hijzelf bestonden! Maar scepticisme is niet aanvaardbaar (zie de hierboven geleverde kritiek op het postmodernisme).

Er is toch een oplossing: houdt men zich aan drie criteria (rationele coherentie, overeenkomst met de empirische ervaring, leefbaarheid) dan kan men toetsen of een levensbeschouwing waar of niet waar is. Ook moet men proberen onpartijdig te blijven. De liberale theologen van het Jesus Seminar, zoals D. Crossan, verwerpen de betrouwbaarheid van de evangelieën op basis van hun naturalistische vooringenomenheid (ze houden wonderen voor onmogelijk), maar niet op basis van historische bewijzen(3).

Als men zich aan deze richtlijnen vasthoudt, kan men het tegenoverstelde van Philipse beweren (en om zijn uitdrukking te gebruiken): er is voor een redelijk mens maar één bonafide positie in het geestelijk leven, het theïsme.
]
Dit hoorde er ook nog bij.
pi_33385080
Ik denk niet dat de Nederlandse mens superieur is aan een ander mens.
Dat heeft niks met cultuurrelativisme te maken, het is simpel een nuchter feit.
En de Staat is nodig omdat mensen die samenleven een aantal afspraken centraal moeten regelen.
In de aanloop naar het besluit van een afspraak is het nodig dat men elkaar spreekt en elkaar hoort.
En daar komt het relativeren van de eigen wensen en meningen om de hoek.
pi_33385138
quote:
Op zaterdag 24 december 2005 22:14 schreef Overlast het volgende:

Maar dan is er het probleem van de overheid. De overheid is natuurlijk bij uitstek de instantie die ons waarden oplegt( solidariteit, middelmatigheid, gemeenschapszin etcetc). Een goede cultuurrelativist zal dus de overheid principieel verwerpen.
Volgens mij heb je het meer over libertariers en anarchisten dan cultuurrelativisten. Want een overheid past gewoon in het beeld van cultuurrelativisten en liberalen. Een overheid is niet alleen de instantie die jij hier schetst namelijk.
A single death is a tragedy, a million deaths is a statistic - Joseph Stalin
Political power grows out of the barrel of a gun - Mao Zedong
I will eat the headdoekjes rauw - Geert Wilders
pi_33385416
quote:
Op zaterdag 24 december 2005 23:38 schreef Bluesdude het volgende:
Ik denk niet dat de Nederlandse mens superieur is aan een ander mens.
Dat heeft niks met cultuurrelativisme te maken, het is simpel een nuchter feit.
En de Staat is nodig omdat mensen die samenleven een aantal afspraken centraal moeten regelen.
In de aanloop naar het besluit van een afspraak is het nodig dat men elkaar spreekt en elkaar hoort.
En daar komt het relativeren van de eigen wensen en meningen om de hoek.
Sommige mensen geloven zo heilig in de staat dat ze het woord al met een hoofdletter gaan schrijven.
pi_33385664
quote:
Op zaterdag 24 december 2005 23:41 schreef Sidekick het volgende:

[..]

Volgens mij heb je het meer over libertariers en anarchisten dan cultuurrelativisten. Want een overheid past gewoon in het beeld van cultuurrelativisten en liberalen. Een overheid is niet alleen de instantie die jij hier schetst namelijk.
Niet alleen nee, maar het is wel een bijzonder belangrijk onderdeel van de staat(zonder hoofdletter ) . Welvaartsverdeling door progressieve belastingheffing, straffen van criminaliteit zonder slachtoffer etcetc. het zijn allemaal prominente functies van de overheid door middel waarvan de overheid ons opvoedt.Ze leren ons deze waarden te waarderen. De overheid cultiveert zijn burgers dus, en dat is waarom cultuurrelativisten als ze consequent zijn, tegen de overheid zouden moeten zijn. En daarom vraag ik:´´ waarom zijn de meeste cultuurrelativisten voor de Staat´´ ?
Te audire non possum. Musa sapientum fixa est in aure.
  zondag 25 december 2005 @ 00:27:15 #9
28640 Sidekick
Ban the fucker
pi_33386140
quote:
Op zondag 25 december 2005 00:05 schreef Overlast het volgende:

[..]

Niet alleen nee, maar het is wel een bijzonder belangrijk onderdeel van de staat(zonder hoofdletter ) . Welvaartsverdeling door progressieve belastingheffing, straffen van criminaliteit zonder slachtoffer etcetc. het zijn allemaal prominente functies van de overheid door middel waarvan de overheid ons opvoedt.Ze leren ons deze waarden te waarderen. De overheid cultiveert zijn burgers dus, en dat is waarom cultuurrelativisten als ze consequent zijn, tegen de overheid zouden moeten zijn. En daarom vraag ik:´´ waarom zijn de meeste cultuurrelativisten voor de Staat´´ ?
Ik denk niet dat er mensen bestaan die op ieder vlak 100% cultuurrelativistisch zijn. Althans, ik ken ze niet. Er is bij iedereen wel wat absolutisme te vinden, net zoals bij de grootste tegenstanders van cultuurrelativisme ook wel een gedeelte relativisme te vinden is. Sommigen vinden het hypocriet, ik denk dat een balans tussen beide uitersten helemaal niet verkeerd is. Maar dat is de (gematigde) relativist in mij die dat zegt.
A single death is a tragedy, a million deaths is a statistic - Joseph Stalin
Political power grows out of the barrel of a gun - Mao Zedong
I will eat the headdoekjes rauw - Geert Wilders
  zondag 25 december 2005 @ 00:28:16 #10
135389 AtraBilis
Met stille trom vertrokken.
pi_33386169
Volgens mij is de houding van een echte cultuurrelativist eigenlijk niet in te nemen. Ookal beleid je dat elke keus gelijkwaardig is, dat iedereen mag vinden wat hij wil, mag doen wat hij wil, et cetera. In je eigen leven ben je toch gedwongen je te engageren. Je kunt je baard laten staan, je kunt een hoofddoek gaan dragen, je kunt vijfmaal per dag bidden, je kunt besluiten geen vlees meer te eten, kortom je kunt van alles.

Sterker nog, je kunt ook niet je baard laten staan, wel vlees eten, niet bidden. Maar je kunt niet van beide walletjes tegelijk eten. Hoe dan ook engageer je je in je leven. Nu kun je natuurlijk volhouden dat je nergens over nadenkt, en alles maar doet zoals het komt, maar dat geloof ik niet. Wel of geen vlees eten bijvoorbeeld is een keus, een keus die je maakt, en waarbij je impliciet zegt: Alles in aanmerking genomende lijkt mij mijn keus het beste c.q. meest praktisch, in ieder geval, bovenaan in mijn rangschikkend komend, en lijken mij keuzen van anderen die hiervan afwijken minder (want als ze beter waren, dan had je 't toch zelf wel gedaan, of niet dan?).

Dat is uiteindelijk toch wat je uitdraagt. Je kunt (en moet) natuurlijk een slag om de arm nemen: "Ik heb de waarheid niet in pacht, dus ik zou best mis kunnen zitten", maar uiteindelijk moet je je leven toch vormgeven, voor jezelf, met een zekere houding van absolutisme.

In feite lijkt me de politiek hier een mooi voorbeeld. Je stemt voor een bepaalde partij, in de overtuiging dat dat de beste keus is. Als je VVD stemt, dan zul je waarschijnlijk niet zeggen, ach ja, Groen Links is volgens mij net zo goed. Tegelijkertijd weet je, dat jij het wel mis zou kunnen hebben. Dus in die zin kun je mensen van Groen Links wel met het nodige respect behandelen, doch, het is logisch dat je ze zult proberen te overtuigen van jouw gelijk.

En dan is mijn antwoord dus: Cultuurrelativisten houden zichzelf een beetje voor het lapje, want door hun eigen doen positioneren ze hun culturele keuzes boven anderen culturen, de staat lijkt me hier geen ander voorbeeld van. Ook een staatloze staat is in zekere zin een staat. Absoluut relativisme kun je niet bereiken, niet op politiek, niet op cultureel vlak. Je kunt alleen enerzijds ootmoedig het hoofd buigen voor de complexiteit van het leven en de ander zijn overtuigingen gunnen, anderzijds moet je hovaardig genoeg zijn om te erkennen dat je zelf wel degelijk ergens voor staat en dat je hypocriet bent als je beweert dat een ander net-zo-veel-gelijk heeft; want als dat zou was zou je ook zijn levenswijze wel over kunnen nemen (wat mensen toch meestal niet zo snel willen doen).

Aangezien echte cultuurrelativisten dus niet kunnen bestaan (hooguit zolang ze niet handelen, maar niet handelen is ook een vorm van handelen), en zowel de keuze voor de overheid als ertegen een niet-relativistische is, is het meer een voorbeeld hoe je inderdaad rationeel (met het nodige voorbehoud, dat wel) tot een min of meer absolutistisch standpunt moet komen.

Daarbij vind ik nog dat relativisme een enigszins denigrerende houding inneemt ten opzichte van andere opvattingen, door zich afzijdig te houden van kritiek en alles maar goed te vinden in feite afwijkende meningen niet au serieux neemt en een soort verhevenheid voor zichzelf schept die ze juist pretenderen te ontlopen. "Wij zijn te genuanceerd om de disussie aan te gaan."
Het is tijd voor wat anders.
  zondag 25 december 2005 @ 00:52:03 #11
28640 Sidekick
Ban the fucker
pi_33386687
quote:
Op zondag 25 december 2005 00:28 schreef AtraBilis het volgende:

Volgens mij is de houding van een echte cultuurrelativist eigenlijk niet in te nemen. Ook al beleid je dat elke keus gelijkwaardig is, dat iedereen mag vinden wat hij wil, mag doen wat hij wil, et cetera. In je eigen leven ben je toch gedwongen je te engageren.
Je stelt dat een cultuurrelativist twee dingen doet/zegt:
  • Iedereen mag doen wat hij wil
  • Ik doe wat ik wil.

    Die twee dingen zijn niet tegenstrijdig, want immers, de cultuurrelativist is toch ook onderdeel van iedereen?
    quote:
    Wel of geen vlees eten bijvoorbeeld is een keus, een keus die je maakt, en waarbij je impliciet zegt: Alles in aanmerking genomende lijkt mij mijn keus het beste c.q. meest praktisch, in ieder geval, bovenaan in mijn rangschikkend komend, en lijken mij keuzen van anderen die hiervan afwijken minder (want als ze beter waren, dan had je 't toch zelf wel gedaan, of niet dan?).
    Hier ga je ervanuit dat iedereen gelijk is, of dat een cultuurrelativist dat vindt. Dat is niet het geval, een relativist vindt dat verschillende mensen verschillende keuzes kunnen maken en dat deze gelijkwaardig zijn.

    Zou jij als (gematigd) absolutist een keuze kunnen maken uit twee identieke auto's als je eentje mocht kiezen? Hoe zou je beargumenteren waarom je de andere auto niet hebt gekozen?
  • A single death is a tragedy, a million deaths is a statistic - Joseph Stalin
    Political power grows out of the barrel of a gun - Mao Zedong
    I will eat the headdoekjes rauw - Geert Wilders
      zondag 25 december 2005 @ 00:56:15 #12
    28640 Sidekick
    Ban the fucker
    pi_33386799
    Hier is trouwens ook nog goed leesvoer over deze kwestie: Weak relativism.
    A single death is a tragedy, a million deaths is a statistic - Joseph Stalin
    Political power grows out of the barrel of a gun - Mao Zedong
    I will eat the headdoekjes rauw - Geert Wilders
    pi_33387214
    Waarom het een of het ander.
    Je kunt best de overheid aanvaarden en tegelijkertijd vinden dat deze normen en waarden niet universeel zijn. Op nationaal niveau zal het weinig uitmaken, op internationaal niveau speelt de vraag of het terecht is om landen naar ons model te kneden.
    __________
    pi_33387268
    quote:
    Op zondag 25 december 2005 00:28 schreef AtraBilis het volgende:
    Daarbij vind ik nog dat relativisme een enigszins denigrerende houding inneemt ten opzichte van andere opvattingen, door zich afzijdig te houden van kritiek en alles maar goed te vinden in feite afwijkende meningen niet au serieux neemt en een soort verhevenheid voor zichzelf schept die ze juist pretenderen te ontlopen. "Wij zijn te genuanceerd om de disussie aan te gaan."
    Geen kritiek uiten is wat anders dan kritiek hebben.
    En wat is alles goed vinden.? Bestaat dat wel?
    En waarom is het niet bemoeien met iemands andere opvattingen denigrerend ?
    Het niet bemoeien kan onverschilligheid zijn, of vervanjebedgevolg, of vinden dat je niet moet proberen iemand jouw normen op te dringen. Dus een kwestie van iemand in zijn waarde laten.
    Waar zit die minachting in ?
    Afwijkende meningen niet serieus nemen is een algemene eigenschap van mensen.. ik zie niet zo dat de "absolutist" dat meer of minder zou doen dan "de relativist", wat je ook moge verstaan over deze twee . Bestaan ze wel?
    Ik ken zat mensen , waaronder mijzelf, die geen zin hebben in discussies waar nuances, mildheid, begrip, redelijkheid met een lichie te zoeken zijn.
    Waarom zou dat fout zijn. ?
      zondag 25 december 2005 @ 10:20:31 #15
    135389 AtraBilis
    Met stille trom vertrokken.
    pi_33390086
    quote:
    Op zondag 25 december 2005 01:23 schreef Bluesdude het volgende:

    [..]

    Geen kritiek uiten is wat anders dan kritiek hebben.
    Dat klopt. Maar naar mijn mening zeggen (de extreemste) relativsten: Tussen verschillende culturen is eigenlijk geen zinnige discussie mogelijk, ze verschillen te veel, het discours is zo
    verschillend; doch het is in zekere zin gelijkwaardig zolang we geen absolute waarheid hebben.
    quote:
    En wat is alles goed vinden.? Bestaat dat wel?
    Dat bestaat dus volgens mij niet. Ik stel dat ook de relativist, ondanks z'n mooie woorden, wel degelijk culturele keuzes kan maken, en ook maakt in zijn dagelijks leven. Keuzes die voorkeur impliceren, en eigenlijk stellen: "De keuzes die ik maak, zijn naar mijn meningen betere keuzes dan die jij hebt gemaakt." (Tenzij je altijd het slechtste met jezelf voorhebt.)
    quote:
    En waarom is het niet bemoeien met iemands andere opvattingen denigrerend ?
    Het niet bemoeien kan onverschilligheid zijn, of vervanjebedgevolg, of vinden dat je niet moet proberen iemand jouw normen op te dringen. Dus een kwestie van iemand in zijn waarde laten.
    Waar zit die minachting in ?
    Ik vind dat als je iemand in z'n waarde laat, je juist eens de discussie met hem moet aangaan. Als het om opvattingen gaat die in onze ogen 'achterlijk' zijn, dan komt er snel het punt: "Het is hun cultuur, laat ze in hun waarde. We hebben het er verder niet over." Terwijl je, als je met hen de discussie aangaat (noem eens een onderwerp als hoofddoekjes, waar nog veel kop-in-het-zand-steek gedrag bestaat, ook van linkse partijen, waarbinnen ik de vrouwen niet snel een hoofddoekje zal zien dragen), je juist die opvatting als ebenbürtig stelt.

    Met de politiek wil ik het weer verduidelijken. Mensen zijn hier ook verdeeld in verschillende overtuigingen en partijen. Juist dat ze elkaar serieus nemen betekent dat ze in discussie gaan. Het zou toch een te hautaine houding zijn wanneer de SGP zegt: "Sorry mensen, maar, jullie hebben het allemaal verkeerd. Het staat in de Bijbel, maar we vinden het wel schattig dat jullie er anders over denken, maar om er nou over in discussie te gaan, weet je wat: We laten jullie gewoon in je waarde." Ik denk dat anderen zich na zo'n statement niet serieus genomen voelen. En dat is nu een houding die relativisten, mijns inziens, innemen. Ze hebben wel degelijk afwijkende meningen, maar onder het grote mom van relativisme zijn ze te goed om erover te praten. Het is dus het jezelf boven de discussie plaatsen.
    quote:
    Afwijkende meningen niet serieus nemen is een algemene eigenschap van mensen.. ik zie niet zo dat de "absolutist" dat meer of minder zou doen dan "de relativist", wat je ook moge verstaan over deze twee . Bestaan ze wel?
    Eigenlijk loop ik de hele tijd te betogen dat de relativist naar z'n eigen bewoordingen niet kan bestaan, dus dat antwoord is makkelijk. De echte absolutist kan volgens mij wel bestaan. Daar moet de kanttekening bij dat ik het een goede houding vind dat je erkent dat je eigen overzicht beperkt is en dat de ander weleens gelijk zou kunnen hebben, maar dat dat, zoals de feiten nu liggen, volgens jou niet het geval is, maar dat je ook graag van hem overtuigd zou worden.
    quote:

    Ik ken zat mensen , waaronder mijzelf, die geen zin hebben in discussies waar nuances, mildheid, begrip, redelijkheid met een lichie te zoeken zijn.
    Waarom zou dat fout zijn. ?
    Daar heb je gelijk in. Maar dat maakt je geen relativist. Dan ben je een absolutist die een hekel heeft aan kortzichtige mensen die elke kritiek inderdaad opvatten als belediging (denk je eens politiek in waarin kritiek direct beledigend zou zijn). Daar hoef ik ook niet mee te discussiëren. Met absolutisme dat op een externe waarheid stoelt heb ik het ook iets moeilijker. Als het loopt als: "Ja, maar in mijn heilig boek X staat Y, ergo Y." Dan heb ik 't ook snel gezien.
    Het is tijd voor wat anders.
      zondag 25 december 2005 @ 10:26:03 #16
    135389 AtraBilis
    Met stille trom vertrokken.
    pi_33390127
    quote:
    Op zondag 25 december 2005 01:20 schreef Internationalist het volgende:
    Waarom het een of het ander.
    Je kunt best de overheid aanvaarden en tegelijkertijd vinden dat deze normen en waarden niet universeel zijn. Op nationaal niveau zal het weinig uitmaken, op internationaal niveau speelt de vraag of het terecht is om landen naar ons model te kneden.
    Dan zeg je dus: "Ik aanvaard de overheid." En daarmee verwerp je: "Ik verwerp de overheid." Naar je mening is het aanvaarden van de overheid dus praktischer c.q. beter c.q. wat-dan-ook, maar het komt in ieder geval boven de optie "Ik verwerp de overheid". Dan maak je in ieder geval voor mensen die in (voldoende) gelijkwaardige situaties als jij verkeren duidelijk dat jouw standpunt betreffende een (nationale) overheid 'aanvaarding' is.

    Volgens mij heb je je relativisme dan al overboord gegooid. En natuurlijk kun je (moet je) zeggen: "Ik kan het mis hebben." Maar als je eerlijk bent, zeg je ook: "Maar voor zover ik er over na heb gedacht lijkt het me beter een overheid te hebben op nationaal niveau." En internationaal is een inderdaad een andere situatie.
    Het is tijd voor wat anders.
    pi_33391922
    quote:
    Op zondag 25 december 2005 10:20 schreef AtraBilis het volgende:

    Dat klopt. Maar naar mijn mening zeggen (de extreemste) relativsten: Tussen verschillende culturen is eigenlijk geen zinnige discussie mogelijk, ze verschillen te veel, het discours is zo
    verschillend; doch het is in zekere zin gelijkwaardig zolang we geen absolute waarheid hebben.
    Culturen zijn abstracte begrippen.
    Er is altijd discussie mogelijk tussen mensen
    quote:
    Ik vind dat als je iemand in z'n waarde laat, je juist eens de discussie met hem moet aangaan. Als het om opvattingen gaat die in onze ogen 'achterlijk' zijn, dan komt er snel het punt: "Het is hun cultuur, laat ze in hun waarde. We hebben het er verder niet over."
    Discussie aangaan kan altijd wel, mits met wederzijds respect
    Iemand die discussie opdringen vanuit een superieure houding is altijd irri
    Wbt hoofddoekjes: bekrompen en arrogant is iemand zonodig te moeten overtuigen van jouw standpunt, omdat je vind dat jouw mening geweldig is en die andere mening 'achterlijk'.
    Er wordt in dit land al zoveel gezeurd over hoofddoekjes en dat heeft niet te maken dat het pro--standpunt zo verwerpelijk is maar dat anti's vanuit ethnische haat reageren.
    quote:
    Met de politiek wil ik het weer verduidelijken. Mensen zijn hier ook verdeeld in verschillende overtuigingen en partijen. Juist dat ze elkaar serieus nemen betekent dat ze in discussie gaan. Het zou toch een te hautaine houding zijn wanneer de SGP zegt: "Sorry mensen, maar, jullie hebben het allemaal verkeerd. Het staat in de Bijbel, maar we vinden het wel schattig dat jullie er anders over denken, maar om er nou over in discussie te gaan, weet je wat: We laten jullie gewoon in je waarde." Ik denk dat anderen zich na zo'n statement niet serieus genomen voelen. En dat is nu een houding die relativisten, mijns inziens, innemen. Ze hebben wel degelijk afwijkende meningen, maar onder het grote mom van relativisme zijn ze te goed om erover te praten. Het is dus het jezelf boven de discussie plaatsen.
    Er is niks verkeerds aan iemand niet lastig te vallen met jouw morele standpunten, verkeerd is wel
    een hautaine houding aan te nemen..of dat nu in samenhang is met wel of niet een discussie aangaan.
    In dit voorbeeld gaat het om de superieure houding en niet om 'relativisme' - wat dat ook zijn moge..
    quote:
    Eigenlijk loop ik de hele tijd te betogen dat de relativist naar z'n eigen bewoordingen niet kan bestaan, dus dat antwoord is makkelijk. De echte absolutist kan volgens mij wel bestaan. Daar moet de kanttekening bij dat ik het een goede houding vind dat je erkent dat je eigen overzicht beperkt is en dat de ander weleens gelijk zou kunnen hebben, maar dat dat, zoals de feiten nu liggen, volgens jou niet het geval is, maar dat je ook graag van hem overtuigd zou worden.
    [..]

    [quote]
    Daar heb je gelijk in. Maar dat maakt je geen relativist. Dan ben je een absolutist die een hekel heeft aan kortzichtige mensen die elke kritiek inderdaad opvatten als belediging
    Als absolutist zijn betekent jezelf superieur vinden dan heeft het niks te maken met het voorbeeldje.
    Ieder mens vindt zijn mening natuurlijk beter.. Het is onlogisch een mening te koesteren terwijl je een andere mening beter vind.
    Gezond is wel om jezelf te kunnen relativeren.
    Samenleven is toch veel de andere zijn levensruimte te gunnen. Dat heet iemand in zijn waarde laten.
      zondag 25 december 2005 @ 12:35:24 #18
    84009 girllover
    You had me at hello
    pi_33392029
    quote:
    Op zaterdag 24 december 2005 22:14 schreef Overlast het volgende:
    De cultuurrelativist gaat ervan uit dat waarden niet universeel of algemeen geldend zijn. Waarden worden je aangeleerd, en een rangorde van waarden is dus niet te maken. Het is maar net wat je gewend bent.

    In zekere zin hebben ze hier een punt, want een methode om waarden te testen is niet te geven. Waarden testen op basis van het utilitarisme of de deontologie is natuurlijk discutabel.Waarom zou de waarde die het beste zou zijn voor de hele samenleving bijvoorbeeld de beste zijn?

    Maar dan is er het probleem van de overheid. De overheid is natuurlijk bij uitstek de instantie die ons waarden oplegt( solidariteit, middelmatigheid, gemeenschapszin etcetc).
    Een goede cultuurrelativist zal dus de overheid principieel verwerpen. Immers, iedereen beslist toch zelf over zijn waarden, daar heeft de overheid niets mee te maken. Nu beslist de meerderheid van de mensen over de waarden van de minderheid! Verwerpelijk toch.

    Dus mijn vraag, zijn hier cultuurrelativisten of vind iedereen onze samenleving superieur aan alle andere samenlevingsvormen? En zijn de cultuurrelativisten ook principieel tegen de staat?Zo niet, Waarom niet?
    Interessant wat je schrijft, maar stel je relativisten dan niet gelijk met nihilisten?
      zondag 25 december 2005 @ 13:02:07 #19
    41008 bramiozo2002
    hup B.U.V.O.V.V. !!!
    pi_33392555
    Wat bovenstaande vooral aantoont is dat ethische vraagstukken niet logisch consistent kunnen zijn en op een niet te voorkomen moment in de interpretatie (en dus de discussie die tot de beantwoording moet leiden) worden beinvloed door de discussie zelf en dan vooral door de gehanteerde begrippen.
    Er is geen sluitend antwoord mogelijk als de definities zich niet als eenduidige variabelen gedragen en als de basisdefinities niet als axioma's geaccepteerd worden.
    Ethiek is interessant maar het komt altijd neer op slechts een niet absoluut te valideren mening.

    Je zou theoretisch èchte antwoorden kunnen vinden maar die zijn ook waardeloos als iemand besluit de premisses te verwerpen (en waarom zou hij/zij dat niet mogen).
    if you assume nothing you assume you know everything
    pi_33452732
    quote:
    Op zaterdag 24 december 2005 22:14 schreef Overlast het volgende:
    De cultuurrelativist gaat ervan uit dat waarden niet universeel of algemeen geldend zijn. Waarden worden je aangeleerd, en een rangorde van waarden is dus niet te maken. Het is maar net wat je gewend bent.

    In zekere zin hebben ze hier een punt, want een methode om waarden te testen is niet te geven. Waarden testen op basis van het utilitarisme of de deontologie is natuurlijk discutabel.Waarom zou de waarde die het beste zou zijn voor de hele samenleving bijvoorbeeld de beste zijn?

    Maar dan is er het probleem van de overheid. De overheid is natuurlijk bij uitstek de instantie die ons waarden oplegt( solidariteit, middelmatigheid, gemeenschapszin etcetc).
    Een goede cultuurrelativist zal dus de overheid principieel verwerpen. Immers, iedereen beslist toch zelf over zijn waarden, daar heeft de overheid niets mee te maken. Nu beslist de meerderheid van de mensen over de waarden van de minderheid! Verwerpelijk toch.

    Dus mijn vraag, zijn hier cultuurrelativisten of vind iedereen onze samenleving superieur aan alle andere samenlevingsvormen? En zijn de cultuurrelativisten ook principieel tegen de staat?Zo niet, Waarom niet?
    De paradox van cultuurrelativisme is dat het een gedachte is die zelf is voortgekomen uit de westerse waarde van tolerantie. Met andere woorden, de enige cultuurrelativisten wonen in het westen, en de rest van de wereld, van China tot Iran tot Uganda, ziet zichzelf als normaal en als ultiem. Dat het westen een stroming als het cultuurrelativisme heeft kunnen voortbrengen is in zichzelf al een reden om onszelf superieur te vinden. Of is het superioriteitsgevoel in zichzelf weer een reden om bescheiden en relativistisch te zijn, omdat we anders niet meer superieur zijn?

    [ Bericht 3% gewijzigd door Speth op 27-12-2005 21:32:20 ]
    pi_33453228
    De Staat moet zich niet met cultuur bemoeien.
    Bemoeien is per definitie betutteling.
    En prijsjes,baantjes, subsidies en andere leuke dingen voor ons kent ons.
    pi_33478608
    waarden zijn naar mijn idee volkomen subjectief, net als bijvoorbeeld bepaalde kwaliteit.

    ik ben, naar genoemde definitie in de eerste post, een cultuurrelativist. ik begrijp alleen de link hierin met de overheid niet, daar ik denk dat deze misschien een voorbeeld geeft, maar geen waarden oplegt.

    vanuit mijn zichtspunt begrijp ik ook de link met 'superieure samenleving' niet vanuit het cultuurrelativisme.
    quote:
    Dus mijn vraag, zijn hier cultuurrelativisten of vind iedereen onze samenleving superieur aan alle andere samenlevingsvormen
    ik hecht bijvoorbeeld waarde aan met mes en vork eten, terwijl dat in andere landen minder gebruikelijk is. dat is een cultuurverschil en heeft naar mijn idee niks met superieur gevoel ten opzichte van de ander te maken. vandaar dat naar mijn idee waarde vooral te maken heeft met respect voor de ander zijn/haar waarde.
    YOU'RE THE MAN NOW DOG !
    http://www.ytmnd.com/
      woensdag 28 december 2005 @ 20:15:41 #23
    41008 bramiozo2002
    hup B.U.V.O.V.V. !!!
    pi_33480789
    Hoe definieer je respect ?

    (en wie is dat figuur in de je avatar....)
    if you assume nothing you assume you know everything
      woensdag 28 december 2005 @ 21:00:15 #24
    120804 Yildiz
    Freedom or loyalty?
    pi_33482534
    verkeerde... Nouja, laat ik er dan maar een tvp van maken.
    Bovenstaande tekst = C C 3.0 NL BY-NC-ND - quotes inkorten uitgezonderd.
    pi_33483419
    quote:
    Op woensdag 28 december 2005 20:15 schreef bramiozo2002 het volgende:
    Hoe definieer je respect ?

    (en wie is dat figuur in de je avatar....)
    in deze context; eerbied hebben voor een ander zijn keuzen, deze respecteren, aanvaarden, zolang het geen andere mensen schaad (i.e. iemands hand afhakken als diegene iets steelt zou ik geen respect voor hebben en afkeuren).

    deze scheidslijn is natuurlijk ook moeilijk. vandaar dat het vanuit mijn oogpunt een subjectief iets is, waarden, wat ze voorstellen en door wie ze bepaald worden.
    YOU'RE THE MAN NOW DOG !
    http://www.ytmnd.com/
    abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
    Forum Opties
    Forumhop:
    Hop naar:
    (afkorting, bv 'KLB')