Ben jij niet banger voor een groepje jongeren dan een groepje bejaarden?quote:Op dinsdag 27 december 2005 14:26 schreef Sweetsixteen16 het volgende:
Ik ben bang voor iedereen...
Nee even alle gekheid op een stokje.
Ze hebben op de NL tevee weer een onderwerpje aangesneden zodat iedereen het er de komende 2 weken over zal hebben.
Om eerlijk te zijn wil ik best wel wat argumenten en tegenargumenten binnen het programma zien, TS die jou dit topic deden openen?
Jongeren bang voor volwassenen? Lijkt me ook verkeerd. Beetje meer respect voor een volwassene en niet altijd een grote bek, dat mogen die kutpubers wel bijgebracht worden.quote:Op zaterdag 24 december 2005 13:59 schreef pberends het volgende:
Precieze quote was overigens: "Nederland is een land waar volwassenen bang zijn voor hun eigen jongeren, terwijl dat eigelijk andersom zou moeten zijn"
Ik ben alleen bang voor een groepje bejaarden als er een auto omheenzit en het rondrijdt op de snelweg.quote:Op dinsdag 27 december 2005 15:29 schreef pberends het volgende:
Ben jij niet banger voor een groepje jongeren dan een groepje bejaarden?
die volwassene moet dat dan ook wel verdienenquote:Op dinsdag 27 december 2005 15:31 schreef skiczukie het volgende:
[..]
Jongeren bang voor volwassenen? Lijkt me ook verkeerd. Beetje meer respect voor een volwassene en niet altijd een grote bek, dat mogen die kutpubers wel bijgebracht worden.
Ik ken geen angstquote:Op dinsdag 27 december 2005 15:29 schreef pberends het volgende:
[..]
Ben jij niet banger voor een groepje jongeren dan een groepje bejaarden?
wat een hondenzooi, waarom zou ik bang moeten zijn voor volwassenen?quote:Op zaterdag 24 december 2005 13:59 schreef pberends het volgende:
Precieze quote was overigens: "Nederland is een land waar volwassenen bang zijn voor hun eigen jongeren, terwijl dat eigelijk andersom zou moeten zijn"
Andersom is ook niet best.quote:Op zaterdag 24 december 2005 13:59 schreef pberends het volgende:
Mwa. Als er degens werden getrokken om de eer te verdedigen dan was dat doorgaans een een op een gevecht, en geen hele groep tegen een man. Helaas hebben de meeste mensen die zich tegenwoordig met dergelijke praktijken bezighouden een iets andere definitie van eer.quote:Op vrijdag 30 december 2005 09:26 schreef -beyond- het volgende:
Ik heb net een leuk artikeltje gelezen dat jeugdgeweld in historisch perspectief betreft ( Spierenburg, 2001).
Jeugdgeweld is pas een begrip geworden toen wij de jeugd als een aparte categorie gingen bestempelen. Dat was in de tijd van de Verlichting en Romantiek.
In de 1700e eeuw was geweld heel normaal. Het geweld kwam voornamelijk voort uit het beschermen van de eigen eer. Als er uiteindelijk degens werden getrokken en iemand kwam te overlijden werd deze niet vervolgd of kreeg aanzienlijk strafvermindering.
Het verschil met toen en nu is niet zo groot wat betreft de motieven van jongeren om tot geweldspleging te komen.
Het cruciale verschil tussen nu en 3 eeuwen geleden ligt in de houding van de omgeving.
Thans is de meerderheid van de bevolking de omgang met geweld ontwend: rond 1700 lag dat anders.
Nederland vormde een uitzondering dat er één op één gevochten werden. Het hoorde bij de "eercultuur" van nederland in die tijd.quote:Op vrijdag 30 december 2005 09:33 schreef Seneca het volgende:
[..]
Mwa. Als er degens werden getrokken om de eer te verdedigen dan was dat doorgaans een een op een gevecht, en geen hele groep tegen een man. Helaas hebben de meeste mensen die zich tegenwoordig met dergelijke praktijken bezighouden een iets andere definitie van eer.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |