abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_33368177
Donderdag had Netwerk een speciale aflevering over de Nederlandse identiteit (online na te zien), maar daar zat een interessante quote tussen:

"Nederland is een land waar mensen bang zijn voor hun eigen jongeren"

Is dat zo? Durven we ze niet meer aan te spreken omdat we bang zijn dat onze hersens worden ingeslagen? Waar komt die boosheid onder een groot deel van de jongeren vandaan? Is dit een internationaal probleem in de westerse wereld of is Nederland daarin extremer?
pi_33369159
Ik vraag me af of die angst altijd gegrond is. Mensen zeiken tegenwoordig als in hun broek als een groepje jongeren op een bankje in het park zit .
Het is ongetwijfeld gemakkelijker in blinde onderwerping te leven dan aan je bevrijding te werken: ook de doden zijn beter aangepast aan de aarde dan de levenden
pi_33369215
Precieze quote was overigens: "Nederland is een land waar volwassenen bang zijn voor hun eigen jongeren, terwijl dat eigelijk andersom zou moeten zijn"
pi_33369758
Onterecht uiteraard. Meneer en mevrouw de Vries die in Lutjebroek wonen zien regelmatig criminele jongeren in de grote stad op televisie en denken meteen dat Kees, Pieter en Klaas die af en toe ergens in het dorp hangen omdat ze nergens anders terecht kunnen ook meteen criminelen zijn. Puur irreële angst.
Gelegenheidssedevacantist extraordinaire. Een dozijn lama's en je grootvader. Tweede Exloërmond, ofwel het vagevuur. De schemerlamp van je nachtmerries. Vla, en veel ervan. Verlanglijst: vijf pedaalemmers en het einde der tijden.
pi_33439313
Ik ben bang voor iedereen...
Nee even alle gekheid op een stokje.
Ze hebben op de NL tevee weer een onderwerpje aangesneden zodat iedereen het er de komende 2 weken over zal hebben.

Om eerlijk te zijn wil ik best wel wat argumenten en tegenargumenten binnen het programma zien, TS die jou dit topic deden openen?
Billie Holiday is Lady Day!
pi_33441060
quote:
Op dinsdag 27 december 2005 14:26 schreef Sweetsixteen16 het volgende:
Ik ben bang voor iedereen...
Nee even alle gekheid op een stokje.
Ze hebben op de NL tevee weer een onderwerpje aangesneden zodat iedereen het er de komende 2 weken over zal hebben.

Om eerlijk te zijn wil ik best wel wat argumenten en tegenargumenten binnen het programma zien, TS die jou dit topic deden openen?
Ben jij niet banger voor een groepje jongeren dan een groepje bejaarden?
pi_33441129
quote:
Op zaterdag 24 december 2005 13:59 schreef pberends het volgende:
Precieze quote was overigens: "Nederland is een land waar volwassenen bang zijn voor hun eigen jongeren, terwijl dat eigelijk andersom zou moeten zijn"
Jongeren bang voor volwassenen? Lijkt me ook verkeerd. Beetje meer respect voor een volwassene en niet altijd een grote bek, dat mogen die kutpubers wel bijgebracht worden.
  dinsdag 27 december 2005 @ 15:32:20 #8
65151 ArtyShock
Lurker extraordinaire
pi_33441149
quote:
Op dinsdag 27 december 2005 15:29 schreef pberends het volgende:
Ik ben alleen bang voor een groepje bejaarden als er een auto omheenzit en het rondrijdt op de snelweg.
Ik een taalpurist? En wat dan nog? Of accepteer je geen kritiek omdat ik geen Neerlandici ben?
pi_33441288
Heel nederland is al bang voor een klapscheet. Massahysterie is waar we op leven. Wat ik je brom.
Net als dat overlijden van Andre Hazes waar 30.000 mensen helemaal "kapot" van waren.
Een blaasorkest bij de alcoholcontrole is nooit grappig
pi_33441313
quote:
Op dinsdag 27 december 2005 15:31 schreef skiczukie het volgende:

[..]

Jongeren bang voor volwassenen? Lijkt me ook verkeerd. Beetje meer respect voor een volwassene en niet altijd een grote bek, dat mogen die kutpubers wel bijgebracht worden.
die volwassene moet dat dan ook wel verdienen

vergeet niet dat oudere ook verkeerd reageren om niets op jongeren..
Ik heb sowieso respect voor oudere en ja nog ook zelfs zo opgevoed,maar geloof me ouderen verdienen dat ook niet altijd om met respect te worden behandeld..Vind trouwens dat het net zo andersom geld als de oudere eens niet een oordeel meteen hebben over iemand ,scheelt ook weer
Salsa Española
  dinsdag 27 december 2005 @ 15:38:38 #11
121825 -beyond-
Mensen gaan naar de klote!!
pi_33441323
De tolerantie van mensen neemt steeds meer af.
Ze worden steeds banger gemaakt door al die mediaverhalen, omdat ze beseffen dat hen dit kan overkomen.
Het begin van het begin begint.....
Waar het einde van het einde eindigt....
pi_33444811
quote:
Op dinsdag 27 december 2005 15:29 schreef pberends het volgende:

[..]

Ik ken geen angst
Billie Holiday is Lady Day!
pi_33454250
quote:
wat een hondenzooi, waarom zou ik bang moeten zijn voor volwassenen?
pi_33460393
Ik woon in een leuke straat, waar de meeste mensen ouderwets met elkaar omgaan. Deze week ging er een jongetje voetballen tegen de muur van onze flat. Ik hoor het zelf niet erg, maar veel buren wel. Dus ik zei: wil je aub ergens anders voetballen. Jongetje zei: ja, maar hier woont niemand, heb ik gehoord. Dus ik: ja, maar de rest heeft er ook last van. Goed gesprek.
Ik vind het ook soms eng om zoiets te doen. Maar als niemand het doet en de ergernis maar opbouwt, ben je verder van huis. Dat heb ik deze zomer meegemaakt. In dezelfde straat was er serieus overlast en politie noch woningbouw grepen in.

Beyond, ik denk wel eens dat mensen niet meer met hun buren durven te praten, juist door die verhalen in de media. Terwijl het vaak wel op te lossen valt, als jij wel durft te beginnen.
Am I evil? Yes I am!
Am I evil? I am man!
pi_33509579
quote:
Andersom is ook niet best.
pi_33510543
Ik had laatst een aanvaring met een puber, we stonden bij de trein te wachten op mensen die aan het uitstappen waren en 2 mensen waren een beetje langzamer vanwege een kinderwagen die uitgeladen moest worden (ging een beetje lastig). En toen was er zo'n rotjong die -om het nog even moeilijker te maken voor de uitstappende ouders- maar vast in ging stappen. Toen ik er wat van zei kreeg ik me een grote bek. Hij had alleen niet door dat mijn man (best groot) achter hem stond dus toen bond hij wel een beetje in. Zo agressief als dat jong werd, echt niet normaal, ik ben er bang voor als ik alleen was geweest dat ik wel een knal had kunnen krijgen van hem. Ik zie dat wel vaker, zo overdreven agressief en gefrustreerd, ik snap dat niet zo goed!

Kan me dus best voorstellen dat mensen wat banger zijn voor de jeugd. Bij ons in de stad is het op donderdagavond soms echt dreigend met al die grote groepen die ook mensen echt proberen uit te dagen. Maar er zijn gelukkig ook echt een heleboel lieve en hulpvaardige pubers hoor!!!
  vrijdag 30 december 2005 @ 09:26:06 #17
121825 -beyond-
pi_33530592
Ik heb net een leuk artikeltje gelezen dat jeugdgeweld in historisch perspectief betreft ( Spierenburg, 2001).

Jeugdgeweld is pas een begrip geworden toen wij de jeugd als een aparte categorie gingen bestempelen. Dat was in de tijd van de Verlichting en Romantiek.
In de 1700e eeuw was geweld heel normaal. Het geweld kwam voornamelijk voort uit het beschermen van de eigen eer. Als er uiteindelijk degens werden getrokken en iemand kwam te overlijden werd deze niet vervolgd of kreeg aanzienlijk strafvermindering.

Het verschil met toen en nu is niet zo groot wat betreft de motieven van jongeren om tot geweldspleging te komen.
Het cruciale verschil tussen nu en 3 eeuwen geleden ligt in de houding van de omgeving.
Thans is de meerderheid van de bevolking de omgang met geweld ontwend: rond 1700 lag dat anders.
pi_33530714
quote:
Op vrijdag 30 december 2005 09:26 schreef -beyond- het volgende:
Ik heb net een leuk artikeltje gelezen dat jeugdgeweld in historisch perspectief betreft ( Spierenburg, 2001).

Jeugdgeweld is pas een begrip geworden toen wij de jeugd als een aparte categorie gingen bestempelen. Dat was in de tijd van de Verlichting en Romantiek.
In de 1700e eeuw was geweld heel normaal. Het geweld kwam voornamelijk voort uit het beschermen van de eigen eer. Als er uiteindelijk degens werden getrokken en iemand kwam te overlijden werd deze niet vervolgd of kreeg aanzienlijk strafvermindering.

Het verschil met toen en nu is niet zo groot wat betreft de motieven van jongeren om tot geweldspleging te komen.
Het cruciale verschil tussen nu en 3 eeuwen geleden ligt in de houding van de omgeving.
Thans is de meerderheid van de bevolking de omgang met geweld ontwend: rond 1700 lag dat anders.
Mwa. Als er degens werden getrokken om de eer te verdedigen dan was dat doorgaans een een op een gevecht, en geen hele groep tegen een man. Helaas hebben de meeste mensen die zich tegenwoordig met dergelijke praktijken bezighouden een iets andere definitie van eer.
People should not be afraid of their governments. Governments should be afraid of their people.
  vrijdag 30 december 2005 @ 09:37:29 #19
121825 -beyond-
pi_33530767
quote:
Op vrijdag 30 december 2005 09:33 schreef Seneca het volgende:

[..]

Mwa. Als er degens werden getrokken om de eer te verdedigen dan was dat doorgaans een een op een gevecht, en geen hele groep tegen een man. Helaas hebben de meeste mensen die zich tegenwoordig met dergelijke praktijken bezighouden een iets andere definitie van eer.
Nederland vormde een uitzondering dat er één op één gevochten werden. Het hoorde bij de "eercultuur" van nederland in die tijd.
Zo is er bekend dat vroeger in andere landen (b.v. London) voornamelijk geweld werd gepleegd door elite jongeren. Zij gingen zich bezatten en gingen omstanders terroriseren. e.d.
Er is juist gezegd dat het geweld vroeger meer collectief was dan hedendaags.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')