Dat is geen verstandig idee, omdat mensen gewend zijn om 100km/u te rijden. Op het moment dat je de schaal veranderd naar knopen (wil je alleen de nautical miles gebruiken of ook andere metingen?), krijg je het effect dat mensen 50 knopen/u gaat rijden op een 50km/u weg doordat de verschillen in nieuwere auto's minder goed merkbaar zijn.quote:Op zaterdag 24 december 2005 11:46 schreef BloodhoundFromHell het volgende:
Ik vind het raar dat er met meer maten wordt gemeten. Altijd als je in de autostapt word je weer geconfronteerd met een snelheidsmeter in km/h Waarom niet gewoon ter land, zee en in de lucht 1 aanduiding gebruiken voor afstanden en snelheden. Het meest logisch is dan de knoop te gebruiken, omdat dit een vast en mooie term is. Het is toch veel makkelijker te zeggen, "ik reed 100 knopen" als " ik reed 184 kilometers per uur" Ik ga bij mijn volgende auto vragen of er niet een knopenmeter in mijn auto kan ipv een snelheidsmeter in km/.h. en dan ook de kilometerteller in nautical miles.
quote:Op zaterdag 24 december 2005 11:46 schreef BloodhoundFromHell het volgende:
Ik ga bij mijn volgende auto vragen of er niet een knopenmeter in mijn auto kan
Echter zijn de mijlen een engels systeem wat afwijkt van het europese metrische systeem. Dat ze in de lucht en scheepvaart nog gebruikt worden heeft andere redenen.quote:Op zaterdag 24 december 2005 11:53 schreef BloodhoundFromHell het volgende:
voor de standaardisering zou het wel goed zijn denk ik.
Knoop in je zakdoek autoquote:Op zaterdag 24 december 2005 11:46 schreef BloodhoundFromHell het volgende:
Ik ga bij mijn volgende auto vragen of er niet een knopenmeter in mijn auto kan ipv een snelheidsmeter in km/.h.
we waren ook gewend om met de gulden te betalen, tegen wil en dank hebben we nu de euro. en kijk eens naar de economie.quote:Op zaterdag 24 december 2005 11:52 schreef optifree het volgende:
[..]
Dat is geen verstandig idee, omdat mensen gewend zijn om 100km/u te rijden. Op het moment dat je de schaal veranderd naar knopen (wil je alleen de nautical miles gebruiken of ook andere metingen?), krijg je het effect dat mensen 50 knopen/u gaat rijden op een 50km/u weg doordat de verschillen in nieuwere auto's minder goed merkbaar zijn.
Het omgekeerde doen kan wel, dat je in eens op de snelweg 150 xx/u mag op de snelweg. Dan zit je namelijk boven de 120 en onder de psychologische grens van 200.
ja en die is dus naar de klote hequote:Op zaterdag 24 december 2005 12:02 schreef JohanV. het volgende:
[..]
we waren ook gewend om met de gulden te betalen, tegen wil en dank hebben we nu de euro. en kijk eens naar de economie.
dat is de grootste misvatting die er bestaat.quote:Op zaterdag 24 december 2005 12:31 schreef SONIC het volgende:
Je rijdt 100 kilometer per uur. je hebt een uur gereden, dus 100 kilometer afgelegd.
Aarde = 40.000 km in omtrekquote:Op zaterdag 24 december 2005 13:06 schreef Catch22- het volgende:
Je kan beter een knoop in je lul laten leggen, want je gebruikt hem toch niet waar het voor bedoeld is
Maar waarom wil je dit? Een kilometer is toch ook wel een redelijke standaardwaarde..
dat klinkt logisch als je et mij vraagt, alleen zijn we et niet gewend en daarom lijkt et zo raarquote:Op zaterdag 24 december 2005 14:05 schreef Googolplexian het volgende:
[..]
Aarde = 40.000 km in omtrek
De evenaar = een circel van 360 graden
Elke graad = 60 minuten
40.000 / 360 / 60 = 1.851,85 meter oftewel 1 Nautische Mijl
1 nautische mijl per uur = 1 knoop
Het beste is natuurlijk om een zo nauwkeurig mogelijke schaal (in eenheden) aan te houden.
Kilometer < Imperial Mile < Nautical Mile.
Kilometer is dus de meest nauwkeurige eenheid en dus de meest logische om te gebruiken.
NM gebruik je voornamelijk om (echt) te navigeren en da's op de weg zelden nodig.
edit: Verders zijn mijlen (zowel nautisch als imperial) gebaseerd op het metrische systeem. (omtrek aarde > NM » 1 inch = 2,54 cm exact)
en BHFH ... gebruik minder wiet
Alleen die 360 is zo arbitrair. Beter nog om iets te maken dat gebaseerd is op radialen.quote:Op zaterdag 24 december 2005 14:22 schreef RIQY het volgende:
[..]
dat klinkt logisch als je et mij vraagt, alleen zijn we et niet gewend en daarom lijkt et zo raar
1 NM/h = 1 knoop. 1 kt = 1 knot = 1 knoopquote:Op zaterdag 24 december 2005 14:32 schreef tupolev141 het volgende:
Niet vergeten jongens dat een 1kt/h een ZEEmijl per uur is.
wel apart dan dat 21.600 nautische mijlen precies 40.000 km isquote:Ben het wel niet eens dat nautische mijlen afgeleid zijn van het metrische systeem. Ik dacht dat het metrische systeem gewwon weer een streek was van Napoleon
Kloptquote:Op zaterdag 24 december 2005 14:32 schreef tupolev141 het volgende:
Ik dacht dat het metrische systeem gewwon weer een streek was van Napoleon
quote:On April 5, 1893 the inch was redefined as precisely 1/39.37 meter, and in a very real sense we have been using the metric system ever since. In 1959 the length of the inch was shortened slightly to its present definition of 2.540 000 000 centimeters.
Je mag in nederland helemaal geen 100 knopenquote:Op zaterdag 24 december 2005 11:46 schreef BloodhoundFromHell het volgende:
Ik vind het raar dat er met meer maten wordt gemeten. Altijd als je in de autostapt word je weer geconfronteerd met een snelheidsmeter in km/h Waarom niet gewoon ter land, zee en in de lucht 1 aanduiding gebruiken voor afstanden en snelheden. Het meest logisch is dan de knoop te gebruiken, omdat dit een vast en mooie term is. Het is toch veel makkelijker te zeggen, "ik reed 100 knopen" als " ik reed 184 kilometers per uur" Ik ga bij mijn volgende auto vragen of er niet een knopenmeter in mijn auto kan ipv een snelheidsmeter in km/.h. en dan ook de kilometerteller in nautical miles.
Of die Engelsen dan!quote:Op zaterdag 24 december 2005 17:47 schreef Sterke_Yerke het volgende:
Die amerikanen moeten oprotten met hun miles, cubic inches, gallons, dat is pas irritant
maar waardeloos met navigatiequote:Op zaterdag 24 december 2005 21:08 schreef frenkck het volgende:
Niks geen knopen, laten de boten maar overstappen op km/h. Dat is tenminste een goedgekeurde eenheid in het SI.
vertelquote:Op zaterdag 24 december 2005 21:09 schreef Googolplexian het volgende:
[..]
maar waardeloos met navigatie
Nautische mijlen en knopen hebben een direkt verband met de gradenboog op de aarde.quote:
Dat wist ik niet.quote:Op zaterdag 24 december 2005 21:26 schreef Googolplexian het volgende:
[..]
Nautische mijlen en knopen hebben een direkt verband met de gradenboog op de aarde.
Afstanden en reistijden uitrekenen tussen coördinaat A,B en coördinaat X,Y is makkelijk als een minuut op de gradenboog gelijk staat aan een NM.
Ik denk dat het hier om gaat, als je bijv wil schatten hoe lang je over een rit van 200 km doet, is het makkelijk te bepalen, je doet ongeveer 100 km gemiddeld dus ben je er in ca. 2 uur. Maar als je nu zegt 30 m/s, dan zie je niet zo snel dat je 2 uur doet over een afstand van 200 km.quote:Op zaterdag 24 december 2005 22:06 schreef Jojogirl het volgende:
Waarom niet gewoon meter/seconde, dat zijn tenminste SI-eenheden.
Meter per seconde = kilometer per uur (niet exact, maar de eenheden zijn gelijk om te rekenen).quote:Op zaterdag 24 december 2005 22:08 schreef Sterke_Yerke het volgende:
[..]
Ik denk dat het hier om gaat, als je bijv wil schatten hoe lang je over een rit van 200 km doet, is het makkelijk te bepalen, je doet ongeveer 100 km gemiddeld dus ben je er in ca. 2 uur. Maar als je nu zegt 30 m/s, dan zie je niet zo snel dat je 2 uur doet over een afstand van 200 km.
Anders ga je effe naar Engeland om te zeuren waarom ze rechts rijden enzo..quote:Op zaterdag 24 december 2005 11:46 schreef BloodhoundFromHell het volgende:
Ik vind het raar dat er met meer maten wordt gemeten. Altijd als je in de autostapt word je weer geconfronteerd met een snelheidsmeter in km/h Waarom niet gewoon ter land, zee en in de lucht 1 aanduiding gebruiken voor afstanden en snelheden. Het meest logisch is dan de knoop te gebruiken, omdat dit een vast en mooie term is. Het is toch veel makkelijker te zeggen, "ik reed 100 knopen" als " ik reed 184 kilometers per uur" Ik ga bij mijn volgende auto vragen of er niet een knopenmeter in mijn auto kan ipv een snelheidsmeter in km/.h. en dan ook de kilometerteller in nautical miles.
quote:Op zaterdag 24 december 2005 12:34 schreef JohanV. het volgende:
[..]
dat is de grootste misvatting die er bestaat.
zoals de naam al zegt: 100 kilometer per uurquote:Op zondag 25 december 2005 00:17 schreef Refragmental het volgende:
[..]
Je maakt een grapje zeker?
100km/u brengt je gewoon na 1 uur 100km verder hoor.
???? niet exact? 1 m/s = 3,6 km/h EXACTquote:Op zaterdag 24 december 2005 23:58 schreef Quarks het volgende:
[..]
Meter per seconde = kilometer per uur (niet exact, maar de eenheden zijn gelijk om te rekenen).
Knopen zijn ouderwets en is niet een SI afgeleide eenheid.
Nog even opgezocht (ik dacht het namelijk ook) maar het tegenovergestelde blijkt waar te zijn:quote:Op zaterdag 24 december 2005 14:32 schreef tupolev141 het volgende:
Ik dacht dat het metrische systeem gewwon weer een streek was van Napoleon
quote:1795 France officially adopted the metric system.
1812 Napoleon temporarily suspended the compulsory provisions of the 1795 metric system adoption.
1840 The metric system reinstated as the compulsory system in France.
Dit meen je niet... vertel!quote:Op zaterdag 24 december 2005 12:34 schreef JohanV. het volgende:
[..]
dat is de grootste misvatting die er bestaat.
Ik bedoel dat de schaalverdeling hetzelfde is.quote:Op zondag 25 december 2005 01:22 schreef Googolplexian het volgende:
[..]
???? niet exact? 1 m/s = 3,6 km/h EXACT
Verder is er niets ouderwets aan knopen behalve de naam.
ik ben nog niet eerder een topic tegengekomen waar dat gebeurde... memorabel moment in de geschiedenis van Fok!quote:Op zondag 25 december 2005 15:41 schreef itsontoday het volgende:
Is dit het eerste BHFH topic dat serieus genomen wordt?
Een knoop is een nautische mijl per uur.quote:Op zondag 25 december 2005 15:04 schreef M5 het volgende:
Een knoop is een nautische mijl, of te wel: zee-mijl gebruikt in scheepvaart en luchtvaart. En dat mogen ze daar houden. Het liefst zie ik alles naar meter per seconde gaan. (m/s) Dat is de normale term voor snelheid.
oh ja.quote:Op zondag 25 december 2005 16:10 schreef Quarks het volgende:
[..]
Een knoop is een nautische mijl per uur.
Mja wees eerlijk wel een interessant topic tochquote:Op zondag 25 december 2005 15:41 schreef itsontoday het volgende:
Is dit het eerste BHFH topic dat serieus genomen wordt?
Rightquote:Op zondag 25 december 2005 15:04 schreef M5 het volgende:
Een knoop is een nautische mijl, of te wel: zee-mijl gebruikt in scheepvaart en luchtvaart. En dat mogen ze daar houden. Het liefst zie ik alles naar meter per seconde gaan. (m/s) Dat is de normale term voor snelheid.
Nu ben ik toch wel benieuwd naar je uitleg.quote:Op zaterdag 24 december 2005 12:34 schreef JohanV. het volgende:
[..]
dat is de grootste misvatting die er bestaat.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |