Je wazige geleuter begint een beetje vermoeiend te worden.quote:Op donderdag 22 december 2005 00:25 schreef Hoopman het volgende:
[..]
Terechte opmerking!
Wat zijn de prioriteiten voor individu en samenleving?
1. Schone lucht
2. Schoon drinkwater
3. Lekker en gezond voedsel
4. Huisvesting
5. Gezondheidszorg
6. Onderwijs
Kun je je daar enigzins in vinden?
Denk gerust mee McCarthy, be your own guest.
Hier is alles wel mee gezegd geloof ikquote:Op donderdag 22 december 2005 00:25 schreef Hoopman het volgende:
be your own guest.
Voor 24.000 mensen die dagelijks direct of indirect door het gebrek aan voedsel sterven is het inderdaad geleuter. Maar voor de miljoenen die dagelijks nauwelijks te eten hebben is het alles behalve geleuter.quote:Op donderdag 22 december 2005 00:29 schreef Sickie het volgende:
[..]
Je wazige geleuter begint een beetje vermoeiend te worden.
Ik hoor al die marktadepten hier altijd zeggen dat qau efficientie je juist concurrentie moet hebben, omdat dan innovaties onstaan. Of dat echt waar is, daar heb ik nog steeds mijn twijfels bij.quote:Op donderdag 22 december 2005 12:44 schreef nikk het volgende:
Uit efficientie oogpunt heb je in zekere zin gelijk. Alleen, hoe groot acht jij zelf de kans de mens dusdanig te veranderen dat bezit e.d. geen rol meer spelen? Precies.... compleet kansloos.
Wat is efficienter, wat is democratischer, wat is economischer?quote:Op donderdag 22 december 2005 12:57 schreef Basp1 het volgende:
[..]
Ik hoor al die marktadepten hier altijd zeggen dat qau efficientie je juist concurrentie moet hebben, omdat dan innovaties onstaan. Of dat echt waar is, daar heb ik nog steeds mijn twijfels bij.
Maar het streven naar een wereld zonder geld met basis levens voorwaarden voor iedereen om normaal te leven is wel een heel groot en nobel iets.
Hoe dit te realiseren zou moeten zijn, ik heb geen flauw idee. Dat de huidige wereld ronduit slecht functioneerd voor het merendeel van de bevolking dat klopt gewoon. Wij hebben alleen het geluk hier in nederland (westers land) geboren te zijn en dus niet zoveel ellende te zien.
Als we eens terug in de tijd gaan naar de egyptenaren? Hoe hebben die volkeren het organisatorisch voor elkaar gekregen om die piramides te bouwen. Tegenwoordig uit onderzoeken bleek toch dat men niet met slaven werkte. Volgens mij was het grote streven toendertijd dat men voor 1 ding ging en met zijn allen een steentje bijdroeg.
Ik weet niet of dit compleet kansloos is Nikk, bij crissessen komen er altijd weer momenten dat we gaan nadenken waarom de crises is ontstaan. Sommigen zullen zeggen er is niets aan de hand, maar volgens mij zitten we midden in een gigantische vertrouwenscrises.quote:Op donderdag 22 december 2005 12:44 schreef nikk het volgende:
Uit efficientie oogpunt heb je in zekere zin gelijk. Alleen, hoe groot acht jij zelf de kans de mens dusdanig te veranderen dat bezit e.d. geen rol meer spelen? Precies.... compleet kansloos.
Je kunt je zelfs afvragen of dat je in een wereld zonder geld wel zo efficient mogelijk moet bezig zijn, of eerder moet nastreven dat iedereen arbeid verrricht waarbij men zichzelf lekker in het vel vind zitten.quote:Op donderdag 22 december 2005 13:05 schreef Hoopman het volgende:
[..]
Wat is efficienter, wat is democratischer, wat is economischer?
Concurrentie of samenwerking?
En economen maar beweren dat ze wetenschappelijk bezig zijn.
Belangerijke en goede vraag, ik zie geld als hulpmiddel. Iets dat helpt om uit te wisselen, communiceert. De waarde van iets zal altijd erg relatief blijven.quote:Op donderdag 22 december 2005 13:13 schreef ExtraWaskracht het volgende:
Hoe zie jij geld dan Hoopman? Moet geld bv. intrinsieke waarde hebben ipv het verzonnen geld van tegenwoordig?
O ja de dogma's hierover zullen zeker ter discussie moeten worden gesteld. Landsgrenzen zijn erg realtief, maar Frankrijk is geen Nederland en ze hebben beide hun eigen cultuur al is dit door het neo-liberale fascime samen met de luchtbellenblazende socialisten helaas meer en meer aan het verwateren. Cultuur onstaat door de verschillende omstandigheden, klimatologisch, bodem en historisch. Dat daar grenzen aan geplakt zijn vind ik niet zo'n ramp mits samenwerking en sharing lokaal, nationaal en internationaal de belangrijkste uitgangspunten zijn, zonder je eigen lokale cultuur te verloochenen. Think global, act local in het kort.quote:Op donderdag 22 december 2005 13:18 schreef Basp1 het volgende:
[..]
Je kunt je zelfs afvragen of dat je in een wereld zonder geld wel zo efficient mogelijk moet bezig zijn, of eerder moet nastreven dat iedereen arbeid verrricht waarbij men zichzelf lekker in het vel vind zitten.
In de oudheid kon men tenminste nog heel mooie architectonische dingen maken met veel ornamenten eraan, wat deze bouwwerken qau uiterlijk zeer ten geod kwam.
Maar om dan de volgende stap te zetten moeten dan eingelijk in jou optiek ook de landsgrenzen geschrapt worden? Anders kan die wereld zonder geld met samenwerking nooit gaan bestaan.
Klopt gedeeltelijk nikk, dat wat we nu kennen is het systeem. Wat verbeterd kan worden en we zijn het daarover eens kunnen we verbeteren. Zo is het nu, zo was het en zo zal het altijd blijven.quote:Op donderdag 22 december 2005 13:39 schreef nikk het volgende:
Dat het beter kan moge duidelijk zijn. Alleen daar zul je toch het huidige systeem voor moeten gebruiken omdat er simpelweg geen andere is. Systemen waarbij winst en bezit geen rol spelen in beslissingen en gedragingen zullen we nooit zien.
Bezit is aan de mens eigen. Iets dat je met je eigen handen maakt is van jou. Dat is nu zo, dat was vroeger zo en zo zal het ook in de toekomst zijn. Je kan niet participatie van 5 miljard mensen verwachten, je hebt alleen jezelf.
Klopt, maar als je zo redeneert is het leven per definitie relatief.quote:Op donderdag 22 december 2005 13:50 schreef Hoopman het volgende:
[..]
Klopt gedeeltelijk nikk, dat wat we nu kennen is het systeem. Wat verbeterd kan worden en we zijn het daarover eens kunnen we verbeteren. Zo is het nu, zo was het en zo zal het altijd blijven.
Alleen door bewustwording worden verandering mogelijk. Bezit is 'menseigen' maar als we dood gaan wordt dit weer relatief.
Rousseau heeft uit filosofisch oogpunt gelijk. Maar daar blijft het ook helaas bij. Wat Rousseau juist kenmerkt is het verlaten van de menselijkheid. Zelfverloochening ten top, het individu ondergeschikt maken aan een gemeenschap. Al dan niet door dwang...quote:
'De eerste die een stuk grond omheinde, op de gedachte kwam om te zeggen "dit is van mij", en mensen vond die eenvoudig genoeg waren hem te geloven, was de werkelijke grondlegger van de burgerlijke samenleving'.
Jean Jacques Rousseau
We geloven hier allemaal in maar is het daardoor ook waar geworden?
Wanneer we daar de humor van onze eigen fratsen en angsten gaan inzien wordt verandering mogelijk.
Klopt, maar dat houd niet in dat we menselijke waarden maar bij het oud vuil kunnen blijven zetten zoals vandaag het geval is!quote:Op donderdag 22 december 2005 14:02 schreef nikk het volgende:
Klopt, maar als je zo redeneert is het leven per definitie relatief.
Ik weet niet of dat Rousseau kenmerkt, wel had hij een niet onaardige beschouwing over de menselijk natuur. De kunst is dus te komen naar randvoorwaarden waarbinnen individuen zich vrij kunnen ontwikkelen zonder zichzelf, anderen en leefmilieu schade aan te brengen. Dat we daarbij fouten zullen maken hoort bij het mens zijn of beter gezegd mens worden.quote:Rousseau heeft uit filosofisch oogpunt gelijk. Maar daar blijft het ook helaas bij. Wat Rousseau juist kenmerkt is het verlaten van de menselijkheid. Zelfverloochening ten top, het individu ondergeschikt maken aan een gemeenschap. Al dan niet door dwang...
Of dat de wereld beter maakt? Ik betwijfel het...
Dat is bij Rousseau juist volkomen onzinnig (en hier en daar onbeantwoord gebleven). Het idee dat er zonder bezit geen conflict meer zou zijn lijkt me niet erg realistisch. En het idee dat de mens zonder bezit nog mens is, nog veel minder.quote:Op donderdag 22 december 2005 14:08 schreef Hoopman het volgende:
[..]
Ik weet niet of dat Rousseau kenmerkt, wel had hij een niet onaardige beschouwing over de menselijk natuur.
Dat klinkt heel mooi. Heel erg Star Trek-achtig ook. En bij science-fiction zal het ook blijven.quote:De kunst is dus te komen naar randvoorwaarden waarbinnen individuen zich vrij kunnen ontwikkelen zonder zichzelf, anderen en leefmilieu schade aan te brengen. Dat we daarbij fouten zullen maken hoort bij het mens zijn of beter gezegd mens worden.
Nee dat is een fabeltje, want de "kapitalist" maakt evenals voorheen de communistische overheid in de sovjetunie mensen tot slaven, willige monddode loonslaven. Wij betalen je, dus hou verder je bek dicht. Zelfde verhaal ander jasje (geld en ideologie verschillende maskers, zelfde verhaal.)quote:Op donderdag 22 december 2005 14:18 schreef nikk het volgende:
[..]
Dat is bij Rousseau juist volkomen onzinnig (en hier en daar onbeantwoord gebleven). Het idee dat er zonder bezit geen conflict meer zou zijn lijkt me niet erg realistisch. En het idee dat de mens zonder bezit nog mens is, nog veel minder.
[..]
Dat klinkt heel mooi. Heel erg Star Trek-achtig ook. En bij science-fiction zal het ook blijven.
Overigens is het juist deze Westerse kapitalistische samenleving die het mogelijk maakt dat individuen zoveel mogelijk individu kunnen blijven.
nou?quote:Op woensdag 21 december 2005 22:51 schreef Hoopman het volgende:
[..]
Snij dat wat het voedt weg. Ra ra wat is dat?
quote:Op donderdag 22 december 2005 15:40 schreef Hoopman het volgende:
[..]
Nee dat is een fabeltje, want de "kapitalist" maakt evenals voorheen de communistische overheid in de sovjetunie mensen tot slaven, willige monddode loonslaven. Wij betalen je, dus hou verder je bek dicht. Zelfde verhaal ander jasje (geld en ideologie verschillende maskers, zelfde verhaal.)
Het is niet mogelijk omdat er dan sprake moet zijn van een soort van collectieve bewustzijn. Alle neuzen dezelfde kant op.quote:Wanneer individuen werkelijk bewust worden van hun innerlijke vrijheid, een vrijheid die niet ten koste gaat van andere, is iedere vorm van samenleving mogelijk, ook de door jouw genoemde startrek science fiction. We hoeven slechts te (h)erkennen dat we vrij zijn en daar naar te handelen. Niet gemakkelijk, wel mogelijk.
Nederland is een realtief vrij land en ik kan niet zeggen dat er niet erg veel bereikt is waar we als nederlanders best trots op mogen zijn. Maar het feit dat er mensen zijn die rente ontvangen en andere mensen zijn die rente betalen geeft de kern van de 'vrijheid' van vandaag weer. Dat de ene mens parasiteert op de andere. Dit is geen gelijkwaardige communicatie en een democratie onwaardig.quote:Op zondag 25 december 2005 13:42 schreef nikk het volgende:
[..]
Dus mensen in Nederland (om maar een kapitalistisch land te noemen) zijn niet vrij?
[..]
Niemand kan een ander zeggen hoe hij of zij dient te denken. We maken allemaal deel uit van het collectieve bewustijn of we het willen toegeven of niet. We dienen voorwaarden te scheppen die het samenleven bevorderen en de verantwoordelijkheid legt waar die hoort in de samenleving bij de individuele mens, die zeer duidelijk een verantwoordelijkheid heeft naar de samenleving toe.quote:Het is niet mogelijk omdat er dan sprake moet zijn van een soort van collectieve bewustzijn. Alle neuzen dezelfde kant op.
Rente is niet parasiteren maar een vergoeding. Lenen is een dienst, en tegenover deze dienst staat een vergoeding. Dat heeft verder bijzonder weinig te maken met 'vrijheid'. Of je nu wel of geen rente betaald, het maakt je niet meer of minder vrij in je doen of laten. Daar gelden andere maatstaven voor...quote:Op maandag 26 december 2005 14:09 schreef Hoopman het volgende:
[..]
Nederland is een realtief vrij land en ik kan niet zeggen dat er niet erg veel bereikt is waar we als nederlanders best trots op mogen zijn. Maar het feit dat er mensen zijn die rente ontvangen en andere mensen zijn die rente betalen geeft de kern van de 'vrijheid' van vandaag weer. Dat de ene mens parasiteert op de andere. Dit is geen gelijkwaardige communicatie en een democratie onwaardig.
Maar dat wil dus niet zeggen dat het westen en Nederland niet trots mogen zijn op wat wel bereikt is.
Nogmaals, dat is onmogelijk en in feite ook onmenselijk. Hoewel de mens een groepsdier is is het vooral ook een individu. Ieder mens streeft persoonlijk geluk na, geen collectieve.quote:Maar willen we democratie inhoud geven dat zullen we mensen weer de zeggenschap dienen te geven, beseffen dat we één zijn in alle diversiteit en dat geen mens meer rechten bezit dan de ander. De balangrijkste frustratie die tijdens het Fortuyn-tijdperk naar boven kwam is het gebrek aan democratie, partiocipatie en rechtvaardigheid. Mensen willen weer serieus genomen worden en gelukkig maar.
[.]
Niemand kan een ander zeggen hoe hij of zij dient te denken. We maken allemaal deel uit van het collectieve bewustijn of we het willen toegeven of niet. We dienen voorwaarden te scheppen die het samenleven bevorderen en de verantwoordelijkheid legt waar die hoort in de samenleving bij de individuele mens, die zeer duidelijk een verantwoordelijkheid heeft naar de samenleving toe.
Pas dan kunnen we weer gaan spreken over het streven naar een vrije, transparante en open samenleving.
Nu wordt de onderlinge angst gestimuleerd!
De vraag is misschien, wie heeft daar belang bij?
Nikk, vandaag is onze collectieve schuld (wereldwijd) naar men schat ruim $ 100.000.000.000.000quote:Op maandag 26 december 2005 19:47 schreef nikk het volgende:
[..]
Rente is niet parasiteren maar een vergoeding. Lenen is een dienst, en tegenover deze dienst staat een vergoeding. Dat heeft verder bijzonder weinig te maken met 'vrijheid'. Of je nu wel of geen rente betaald, het maakt je niet meer of minder vrij in je doen of laten. Daar gelden andere maatstaven voor...
De grap is dat we hoewel we volledige vrije individuen kunnen zijn, ons handelen, denken is onverbreekbaar met de rest van het leven verbonden of we dat nu wel of niet prettig vinden.quote:[..]
Nogmaals, dat is onmogelijk en in feite ook onmenselijk. Hoewel de mens een groepsdier is is het vooral ook een individu. Ieder mens streeft persoonlijk geluk na, geen collectieve.
Weber is 1 van de grondleggers geweest van de bureaucratie in het bedrijven en overheid. Als ik mij niet vergis was er ook een Fransman (Farol, of iets in die geest) die rond dezelfde tijd bureaucratie invoerde bij de Franse Staatsmijnen als antwoord op de wanorde en oneerlijkheid binnen bedrijven in die periode.quote:Op maandag 19 december 2005 23:34 schreef Hoopman het volgende:
Het bedrijfsleven is de grootste tegenstander van de bureaucratie. Gek genoeg staat ze echter zelf aan de oorsprong van de bureaucratie. Dus ze heeft ook zelf de sleutel in de hand om de bureaucratisering een halt toe te roepen.
Door winst, rente en belastingen heeft het bedrijfsleven een papieren wereld geschapen waar politici, aandeelhouders en het bedrijfsleven zichzelf graag (papireren) rijk mee rekenen.
Wie bureaucratie, zaait zal bureaucratie oogsten.
Bureaucratie is zeer belangrijk voor een huishouding, bedrijf en overheid. In dat opzicht dus: Lang leve de bureaucratie!quote:Op dinsdag 27 december 2005 00:50 schreef Broodbeleg het volgende:
[..]
Weber is 1 van de grondleggers geweest van de bureaucratie in het bedrijven en overheid. Als ik mij niet vergis was er ook een Fransman (Farol, of iets in die geest) die rond dezelfde tijd bureaucratie invoerde bij de Franse Staatsmijnen als antwoord op de wanorde en oneerlijkheid binnen bedrijven in die periode.
Iedereen spuugt tegenwoordig op bureaucratie, omdat het een makkelijk item is om op af te geven. Echter, je moet kijken naar historisch perspectief waaruit het is ontstaan en dan wordt het snel duidelijk waarom Weber er zo'n voorstander van was. Hij vond rechtvaardigheid en gelijke behandeling voor iedereen belangrijker dan een snelle besluitvorming.
Het gevaar is dat het inderdaad ook tegen je kan werken, in een bepaalde mate. Echter, bij sommige bedrijven en overheid is het noodzakelijk.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |