Het is al sinds mensenheugenis verplicht.quote:Op maandag 19 december 2005 15:54 schreef l3laster het volgende:
ja, ze zitten in denhaag er ook over te denken om het verplicht te stellen. Wat ik wel positief vind.. want jah je ziet maar weer je ziet auto's gewoon sneller.
Ik heb voor de rest ook gewoon altijd verlichting aan.
quote:Artikel 32. RVV
1. Bestuurders van een motorvoertuig, bromfietsers snorfietsers en bestuurders van een gehandicaptenvoertuig moeten bij dag, indien het zicht ernstig wordt belemmerd, en bij nacht dimlicht voeren
Misschien wel verplicht maar ernstig belemmerd zicht is nogal interpretatie gevoelig. Sommige idioten vinden 20 m zicht meer dan genoeg om met 120 over de snelweg te knallen en anderen doen hun mistlampjes al aan bij een zicht van minder dan 100 meter.quote:Op maandag 19 december 2005 16:12 schreef heijx het volgende:
[..]
Het is al sinds mensenheugenis verplicht.
[quote]
Artikel 32. RVV
1. Bestuurders van een motorvoertuig, bromfietsers snorfietsers en bestuurders van een gehandicaptenvoertuig moeten bij dag, indien het zicht ernstig wordt belemmerd, en bij nacht dimlicht voeren
Nee, maar ik kan me situatie´s inbeelden waar bijv. 2 auto´s elkaar moeten passeren, en dat dan een of ander oud vrouwtje in haar auto denkt dat het een motor is.quote:Op maandag 19 december 2005 17:07 schreef Repeat het volgende:
hoezo, ga jij wel inhalen als je een motor op je af ziet komen dan ?
ook op de fiets?quote:Op maandag 19 december 2005 17:47 schreef ThaFreak het volgende:
daarom altijd lichten aan, boeit me niets als de zon straalt of als het donker is ik heb de lichten altijd aan![]()
quote:
En dan nog boos zijn dat je zo loopt te seinen, jajaquote:Op maandag 19 december 2005 17:54 schreef Rogiertw het volgende:
zag laatst 's avonds laat iemand rijden. Beide achterlichten stonden uit dus ik denk wat is dat voor een idioot, ik lichtsignalen geven enz. Geen reactie. Dus ik inhalen stonden ze voorlichten wel gewoon aan. Kortom, beide achterlichten waren kapot. Hoezo gevaarlijk?![]()
Juist ja, zit ik lekker te toeren, begint er achter mij opeens een debiel met z'n lichten te flikkeren als gek !!! Vervolgens haalt ie mij gevaarlijk in, blijft naast me rijden en doet allerlei rare gebaren !! ... mén moet niet gekker mee worden op de baan ')quote:Op maandag 19 december 2005 17:54 schreef Rogiertw het volgende:
zag laatst 's avonds laat iemand rijden. Beide achterlichten stonden uit dus ik denk wat is dat voor een idioot, ik lichtsignalen geven enz. Geen reactie. Dus ik inhalen stonden ze voorlichten wel gewoon aan. Kortom, beide achterlichten waren kapot. Hoezo gevaarlijk?![]()
Bron?quote:Op maandag 19 december 2005 18:25 schreef Djeez het volgende:
Ik vind ook dat licht overdag verplicht moet worden gesteld. Maar ik vind dat dan wel de brandstofprijzen naar beneden moeten, want je auto verbruikt zo' n tien procent meer brandstof als je licht voert.
Doet mijn auto ookquote:Op maandag 19 december 2005 17:41 schreef ToXiCitY het volgende:
In Scandinavië is het al jaren verplicht. Als je een nieuwe Saab of Volvo rijdt gaan je koplampen gelijk aan als je je auto start.
Hoevaak spreek jij die 80 kilowatt aan.quote:Op maandag 19 december 2005 18:33 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Bron?
Lijkt me een gerucht dat je verlichting 10% meer brandstof verbruikt
een auto met een vermogen van 110 Pk = 80kW, das 80.000 Watt
Lijkt me dat verlichting maar een heel klein gedeelte is van het brandstofverbruik, niet?
Ik geloof nog steeds niet dat het 0,9% is, maar goed, dan nogquote:Op maandag 19 december 2005 19:53 schreef demonic het volgende:
[..]
Hoevaak spreek jij die 80 kilowatt aan.
maar 10% is te veel, reken op een kleine 2 á 3% extra brandstof verbruik.
dat is echter voor een zuinige auto, een niet zo zyuinige auto heeft een extra vebruik bij lichten aan van 0,9%. 0,9% in Europees verband gezien is zo'n 1.000.330.000.000 liter benzine ofwel eenmiljarddriehonderddertigmiljoen liter extra brandstof dat is bij een benzineprijs van 1 euro 20 1.200.396.000.000 Euro, dat is meer dan wat nederland van Brussel terug krijgt.
Mag die veiligheid dat kosten? Die ene dode die je bespaard lever je weer in door de tientallen extra doden die optreden tgv de luchtverontreining.
en mijn fietslicht dan? hoeveel extra brandstof kost dat dan?quote:Op maandag 19 december 2005 18:25 schreef Djeez het volgende:
Ik vind ook dat licht overdag verplicht moet worden gesteld. Maar ik vind dat dan wel de brandstofprijzen naar beneden moeten, want je auto verbruikt zo' n tien procent meer brandstof als je licht voert. Ook de verzekringspremie kan dan wel naar beneden, omdat je dan minder kans hebt op ongelukken.
En waar haal jij de cijfers van die luchtverontreiniging vandaan? Naar mijn weten komt de meeste luchtverontreiniging uit bedrijven en de uitademing van mensen/dieren. Om nog maar niet te spreken over een missend verband tussen luchtverontreiniging en de mensen die er aan dood gaan. Het is nog niet bewezen dat het werkelijk je leven inkort (wat wel bewezen is van een constante blootstelling aan lawai)..quote:Op maandag 19 december 2005 19:53 schreef demonic het volgende:
[..]
Hoevaak spreek jij die 80 kilowatt aan.
maar 10% is te veel, reken op een kleine 2 á 3% extra brandstof verbruik.
dat is echter voor een zuinige auto, een niet zo zyuinige auto heeft een extra vebruik bij lichten aan van 0,9%. 0,9% in Europees verband gezien is zo'n 1.000.330.000.000 liter benzine ofwel eenmiljarddriehonderddertigmiljoen liter extra brandstof dat is bij een benzineprijs van 1 euro 20 1.200.396.000.000 Euro, dat is meer dan wat nederland van Brussel terug krijgt.
Mag die veiligheid dat kosten? Die ene dode die je bespaard lever je weer in door de tientallen extra doden die optreden tgv de luchtverontreining.
Als je zo'n nieuwe fiets hebt niet.....oke ik moet toegeven..dat word een dure hobby...als je elke week je eigen fiets moet terug kopen bij de lokale junk......quote:Op maandag 19 december 2005 20:22 schreef Repeat het volgende:
[..]
je trapt je wel helemaal de tyfus, maargoed
simpel. er wordt meer stroom gevraagd en om die te leveren moet er harder gewerkt worden.quote:Op maandag 19 december 2005 20:22 schreef Repeat het volgende:
je dynamo draait toch altijd?Hoe kan je dan meer benzine verbruiken als je je lampen aanzet
dat vroeg ik me ook al jaren af, aangezien een auto ook stroom nodig heeft voor je airco, radio, boordcomputer, motorelectronica, etc etc, maar het schijnt dat een autodynamo zijn vermogen aan de vraag aanpast als ik het goed heb begrepen.quote:Op maandag 19 december 2005 20:22 schreef Repeat het volgende:
je dynamo draait toch altijd?Hoe kan je dan meer benzine verbruiken als je je lampen aanzet
je auto gebruikt de accu niet als hij draait. dan levert de dynamo inderdaad precies zoveel als nodig is. Als je meer electriciteit van dat ding vergt moet hij harder draaien en dat bereikt hij door de motor harder te laten werken.quote:Op maandag 19 december 2005 20:53 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
dat vroeg ik me ook al jaren af, aangezien een auto ook stroom nodig heeft voor je airco, radio, boordcomputer, motorelectronica, etc etc, maar het schijnt dat een autodynamo zijn vermogen aan de vraag aanpast als ik het goed heb begrepen.
Maar goed, als je autoverlichting bij elkaar 200 Watt is, is dat een heel klein gedeelte van het vermogen van ja auto, mijn voorbeeld was een auto met 80kWatt, dan hebben we het over 0.25% van je verbruik
Een systeem wat nu ook al moet, maar mensen VERGETEN het...ga er maar vanuit dat de gemiddelde mens te simpel is... (of je moet kiezen voor automatische lichten, zoals op nieuwe wagens)quote:Op maandag 19 december 2005 21:18 schreef errorken het volgende:
Ja ok en je batterij is opgeladen door ? juist, je dynamo of een batterijlader via het elektriciteitsnet. De energie moet gewoon ergens vandaan komen en het zorgt dus voor extra vervuiliing.....hoeveel die dan bedraagt ten aanzien van de extra branduren weet ik niet, maar toch.
Ik denk dan ook meteen aan de andere aspecten, zoals kosten (meer lampen...die bij mijn rot-golf gaan bij normaal gebruik al om de zoveel maanden stuk) . En veiligheid, je kan met licht rijden overdag ook onveilige situaties uitlokken. Moeilijker om de afstand correct te schatten, rapper verblind etc....
Ik ben het ermee eens bij guur weer of bij donker worden -> direct lichten aan
Overdag bij 'normaal' weer -> lichten uit
(Ofwel zo'n systeem waar je vooraan de lichten kan aandoen en achteraan uit laten)
* Tjabbo too.quote:Op maandag 19 december 2005 17:47 schreef ThaFreak het volgende:
daarom altijd lichten aan, boeit me niets als de zon straalt of als het donker is ik heb de lichten altijd aan![]()
Ja doordat de meeste automobilisten de verlichting niet checken voordat ze wegrijden, krijg je zulke ongelukken.quote:Op dinsdag 20 december 2005 04:47 schreef PNG het volgende:
Wat dacht je van 1 voorlamp, da's pas leip, kijk een brommer, woeps, tis 2 meter breder.....
Zekering.quote:Op maandag 19 december 2005 17:54 schreef Rogiertw het volgende:
zag laatst 's avonds laat iemand rijden. Beide achterlichten stonden uit dus ik denk wat is dat voor een idioot, ik lichtsignalen geven enz. Geen reactie. Dus ik inhalen stonden ze voorlichten wel gewoon aan. Kortom, beide achterlichten waren kapot. Hoezo gevaarlijk?![]()
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |