quote:Op zaterdag 17 december 2005 22:57 schreef Lyrebird het volgende:
Na jaren van studie ben ik voor kernenergie en voor gentechnologie.
quote:Op zaterdag 17 december 2005 23:38 schreef LodewijkNapoleon het volgende:
wat moet er volgens jou gebeuren met het kernafval dan?
quote:Op zaterdag 17 december 2005 23:42 schreef Lyrebird het volgende:
Dit topic gaat over hoe diep politici zich ergens in verdiepen. Kernenergie en gentechnologie dienen slechts als voorbeeld. Ik wil in een ander topic best wel over de voors en tegens van kernenergie discussieren.
Het kwam er, naar mijn idee, op neer dat hij zich nogal blind keek op kernenergie en dat hij totáál niks zag in alternatieve energie, welke hij onderbouwde met, naar mijn idee, een drogreden.quote:Liever kern- dan kolencentrales
We hebben kernenergie nodig en zijn van plan erin te investeren en niet pas over 30 jaar', aldus directeur David Luteijn van Delta onlangs tijdens een congres in Den Haag. Delta is een van de aandeelhouders in EPZ, het bedrijf dat de kerncentrale in Borssele exploiteert. De andere aandeelhouder is Essent. Luteijn heeft zijn knopen geteld. De prijs van fossiele brandstoffen jojoot als een gek op en neer en breekt alle hoogterecords. De orkaan Katrina legt de olieproductie in de Golf van Mexico plat, terwijl een miljoenenstad van automobilisten moet worden geëvacueerd. De televisie heeft ons laten zien tot wat voor acute problemen het kwetsbare systeem van energievoorziening kan leiden. De wereld draait op energie. China is door zijn exploderende energiebehoefte inmiddels een geduchte concurrent van Europa en Amerika bij het verkrijgen van olie. Rusland is een gekrenkte ex-grootmacht, die wordt bestuurd door een corrupte kaste van ex-communistische nomenklatoera met aan het hoofd een revanchistische autocraat. Ook daarvan zijn wij afhankelijk voor olie en gas. Geen leuk vooruitzicht.
de rest staat in het tijdschrift, het stuk waar ik op doel staat er dus nog niet
Dit topic is n.a.v DIT topic.quote:Op zaterdag 17 december 2005 23:57 schreef du_ke het volgende:
Er is ook al het lubbers kernenergietopic momenteel.
Punt isdat kernenergie achterlijk veel geld kost.quote:Op zaterdag 17 december 2005 23:58 schreef longinus het volgende:
Al dat geklooi dat zogenaamd goed voor ons is, get gaat allemaal om het geld dat er mee verdient wordt
Eindig, en beschikbaar in veelal onstabiele landenquote:Op zondag 18 december 2005 00:13 schreef Yildiz het volgende:
Nu wil men kernenergie, om zo onafhankelijk te worden.
Nu heb ik mij niet zover verdiept in kernenergie als in alternatieve energie, maar, heeft men voor kernenergie ook een brandstof (uranium bijvoorbeeld) nodig, en, niet geheel onbelangrijk, is deze eindig, of, alleen beschikbaar in politiek instabiele landen?
Dan moet ik zeggen, dat mij dat afdoet aan ondersteuning voor kernenergie.quote:Op zondag 18 december 2005 00:14 schreef du_ke het volgende:
[..]
Eindig, en beschikbaar in veelal onstabiele landen.
De goede isotoop is vrij zeldzaam. (o.a. in de VS, Rusland en enkele afrikaanse landen te vinden) en eindig. Het is ook een vorm van fossiele brandstof eigenlijk. En voor de techniek en bouw op grote schaal ben je uiteraard ook afhankelijk van andere landen.quote:Op zondag 18 december 2005 00:16 schreef Yildiz het volgende:
[..]
Dan moet ik zeggen, dat mij dat afdoet aan ondersteuning voor kernenergie.
Met kernergie ben je dan dus in principe even afhankelijk van andere landen?
(relatief gezien, niet absoluut)
Ik dacht namelijk dat dát 1 van de speerpunten was van kernenergie, onafhankelijk van politiek instabiele landen.
Dat is toch geen oplossing? Het is een doekje voor het bloeden.quote:Op zondag 18 december 2005 00:18 schreef Lyrebird het volgende:
Wat doen we met het afval? Dat storten we in beton en het beton wordt een paar honderd jaar in een oude kolen- of zoutmijn opgeslagen, totdat de radioactiviteit tot op een aanvaardbaar niveau is gezakt.
Zo is er in Borselle radioactief afval uit ziekenhuizen dat zo vervallen is, dat je het in theorie op zou kunnen eten.
Het afval uit een kernenergie centrale kun je gecontroleerd opslaan.
Ik kan me wel een schandaal of wat bedenken waar kernafval niet zo beschermd ergens in een woestijn in een grot opgeslagen was... Op papier wel, maar dat was anders.quote:Op zondag 18 december 2005 00:19 schreef NanKing het volgende:
[..]
Dat is toch geen oplossing? Het is een doekje voor het bloeden.
Het ligt nog steeds opgeslagen (gecontroleerd of niet).
Waarom is dat een probleem? In de vrije natuur hebben we radioactieve materialen die ongecontroleerd liggen opgeslagen.quote:Op zondag 18 december 2005 00:19 schreef NanKing het volgende:
[..]
Dat is toch geen oplossing? Het is een doekje voor het bloeden.
Het ligt nog steeds opgeslagen (gecontroleerd of niet).
Het is wel een delfstof, maar uiteraard geen fossiele.quote:Op zondag 18 december 2005 00:17 schreef du_ke het volgende:
De goede isotoop is vrij zeldzaam. (o.a. in de VS, Rusland en enkele afrikaanse landen te vinden) en eindig. Het is ook een vorm van fossiele brandstof eigenlijk. En voor de techniek en bouw op grote schaal ben je uiteraard ook afhankelijk van andere landen.
De straling dosis wat nu in de vrije natuur voorkomt is denk ik te verwaarlozen.quote:Op zondag 18 december 2005 00:25 schreef Lyrebird het volgende:
[..]
Waarom is dat een probleem? In de vrije natuur hebben we radioactieve materialen die ongecontroleerd liggen opgeslagen.
Een fossiele brandstof??quote:Op zondag 18 december 2005 00:17 schreef du_ke het volgende:
[..]
De goede isotoop is vrij zeldzaam. (o.a. in de VS, Rusland en enkele afrikaanse landen te vinden) en eindig. Het is ook een vorm van fossiele brandstof eigenlijk. En voor de techniek en bouw op grote schaal ben je uiteraard ook afhankelijk van andere landen.
Je moest eens weten watvoor milieu drama's er zich afspelen waar ze uranium uit de grond halen dan ga je er waarschijnlijk wel anders over denken.quote:Op zondag 18 december 2005 00:19 schreef Tobbes het volgende:
Het is goed voor het milieu. Dus doen. En dat kernafval is over een aantal eeuwen toch onschadelijk.
Doe dat zelf dan ook maar eens want zolang kunnen we er echt niet mee vooruit!quote:Op zondag 18 december 2005 01:20 schreef demonic het volgende:
Ga jij eens wat wetenschappelijke bronnen nalezen vrind voordat je hier meningen als feit kan gaan neerzetten.
Voor massale kernenergie kunnen wij voor honderden jaren vooruit.
Een fossiele brandstof is een brandstof die voort is gekomen uit overblijfselen van prehistorische organismen, met name planten, zoals steenkolen en aardolie. Uranium is een metaal en dus geen fossiele brandstof. Wat je bedoelt, althans dat neem ik aan, is dat de vooraad op den uur op zal raken, wat klopt.quote:Op zondag 18 december 2005 00:17 schreef du_ke het volgende:
[..]
En hoe kom je hier bij?quote:Op zondag 18 december 2005 00:03 schreef du_ke het volgende:
[..]
Punt isdat kernenergie achterlijk veel geld kost.
Dat laat iedereen zich wijsmaken...quote:Op zondag 18 december 2005 00:36 schreef NanKing het volgende:
[..]
De straling dosis wat nu in de vrije natuur voorkomt is denk ik te verwaarlozen.
Het afval van kerncentrales niet.
Daarom is het geen oplossing om het op te slaan maar een tijdelijk doekje voor het bloeden.
Hoe wil je gaan controleren waar het allemaal opgeslagen wordt? Wie zegt dat er idd. niet iets in woestijnen gedumpt gaat worden.
Stel je voor dat er alleen nog kerncentrales worden gebruikt, dan hebben we zoveel kerafval dat het echt niet meer helpt om een paar betonnen muurtjes te bouwen en het daar in de dumpen hoor.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |