abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  vrijdag 16 december 2005 @ 23:13:30 #1
119078 McCarthy
communistenjager
pi_33148582
quote:
117 Teletekst vr 16 dec
Media boycotten nieuwe spelling

HILVERSUM Drie landelijke dagbladen en
vier weekbladen gaan de nieuwe spelling
niet invoeren.Ze vinden de regels die
volgend jaar in augustus moeten ingaan,
verwarrend,onlogisch en onwerkbaar.

Ze snappen bijvoorbeeld niet waarom
Middeleeuwen met een kleine letter moet
worden geschreven,en bevrijdingsdag met
een hoofdletter.De dagbladen zijn De
Volkskrant,NRC Handelsblad en Trouw.De
Telegraaf gaat de regels wel invoeren.

Van de weekbladen voeren Elsevier,Vrij
Nederland,de Groene Amsterdammer en HP/
De Tijd de nieuwe regels niet in.Ook de
NOS doet niet mee.De Vereniging voor
Letterkundigen ondersteunt de actie.
Wat een giller
Geen hond snapt er meer iets van, na de zoveelste onbegrijpelijke wijziging gaan we dan maar onze eigen weg
Je zal maar op de middlebare school zitten nu en repetities spelling moeten maken. "ja maar meneer, de kwaliteitskranten spellen het wel zo"
Het nationaal product is hetzelfde als een taart waar uiteraard iedereen recht op heeft, als overheden met geld smijten heet het investeren en als bedrijven investeren heet het een sprinkhanenplaag. McCarthy
  Donald Duck held vrijdag 16 december 2005 @ 23:15:22 #2
46149 __Saviour__
Superstapelsmoor op Kristel
pi_33148641
Het oude Nederlandsch is inderdaad veel beter
❤ Rozen zijn rood ❤
❤ Viooltjes zijn blauw ❤
❤ Kristel, ik hou van jou! ❤
pi_33149369
De Spellingsgestapo moet eens ophouden met het continu bedenken van nieuw werk voor hun eigen organisatie en enkel nieuwe woorden invoeren...
pi_33149503
Ik zag dat fokkers gewoon alle spelling boycotten. Dat is pas stoer!

Verder wel klote dat we een situatie a la Duitsland krijgen waarbij de spellingsregels niet meer gevolgd worden door de belangrijkste bladen. Als je veel posts van Danny leest ga je geloven dat 'geloofdt' een correcte vervoeging is. Met deze stap gaat ook het woordbeeld van de niet fokkende krante(n)lezer naar zijn grootje.
'Als je Jip en Janneke leest, weet je beter hoe onze samenleving in elkaar zit. De Grondwet is verworden tot een marginaal product.'
pi_33149534
We zullen zien; is de taal van hen die het gebruiken, of van hen die het bedenken?
pi_33149568
De taal is van hullie
'Als je Jip en Janneke leest, weet je beter hoe onze samenleving in elkaar zit. De Grondwet is verworden tot een marginaal product.'
  zaterdag 17 december 2005 @ 00:19:25 #7
70844 Marietje_34
neuronennetwerkster
pi_33150412
Het wordt er idd niet duidelijker op
Ik snap het ook niet, waarom is het nou nodig om van telkens weer wijzigingen door te voeren?
Het enige wat ik zeker weet, is dat ik niets zeker weet...denk ik.
pi_33150448
quote:
Op vrijdag 16 december 2005 23:15 schreef __Saviour__ het volgende:
Het oude Nederlandsch is inderdaad veel beter
Ik zou echt graag terug willen naar echte Oud-Nederlands. Geen Breezahrs meer
Steun Elkaar, Kopieer Nederlands Waar!
Hadîs (An-Nawawi): "Niemand van jullie gelooft (werkelijk) totdat hij voor zijn broeder wenst wat hij voor zichzelf wenst."
  zaterdag 17 december 2005 @ 00:20:20 #9
11923 I.R.Baboon
Schaterlachend langs ravijnen.
pi_33150455
Zoals Herman Koch, de schrijver van het laatste dictee, zei: na de veranderingen van '46 vond ik het allemaal wel best.
Het gaat slecht, verder gaat het goed.
pi_33150511
quote:
Op zaterdag 17 december 2005 00:19 schreef Marietje_34 het volgende:
Het wordt er idd niet duidelijker op
Ik snap het ook niet, waarom is het nou nodig om van telkens weer wijzigingen door te voeren?
'van' is al eeuwen constant.
  zaterdag 17 december 2005 @ 00:25:03 #11
83417 MeneerGiraffe
Het is Menéér Giraffe voor jou
pi_33150573
Achter het 'groene boekje' zit ook een bedrijf dat geld wilt verdienen.

daarom
pi_33150690
het is vanaf die datum toch ook god (zonder hoofdletter G dus)
- En zoals pijn ook een vorm van voelen is, laat kou me weten dat ik wist wat warmte was.
- Ik ben de reden voor wie voor zijn lijden reden zoekt!
- Those people who tell you not to take chances, they are all missing on what life is about.
  zaterdag 17 december 2005 @ 00:33:28 #13
37676 freako
Onverbeterlijke optimist
  zaterdag 17 december 2005 @ 00:34:47 #14
70844 Marietje_34
neuronennetwerkster
pi_33150810
quote:
Op zaterdag 17 december 2005 00:22 schreef multatuli het volgende:

[..]

'van' is al eeuwen constant.
pi_33150858
Ik vind het erg moeilijk om te geloven dat die hele taalzooi allemaal alleen om geld draait, edoch is het de enige reden die ik zelf kan bedenken. Het is toch van de zotte.
  zaterdag 17 december 2005 @ 00:38:32 #16
70844 Marietje_34
neuronennetwerkster
pi_33150923
quote:
Op zaterdag 17 december 2005 00:36 schreef japigeman het volgende:
Ik vind het erg moeilijk om te geloven dat die hele taalzooi allemaal alleen om geld draait, edoch is het de enige reden die ik zelf kan bedenken. Het is toch van de zotte.
of er zit ergens een groepje verwaande Neerlandica vreselijk belangrijke nieuwe spellingsregeltjes te bedenken... en dat nodig hebben om hun ego in stand te houden. Ofzo.
  zaterdag 17 december 2005 @ 00:40:33 #17
37676 freako
Onverbeterlijke optimist
pi_33150969
quote:
Op zaterdag 17 december 2005 00:38 schreef Marietje_34 het volgende:

een groepje verwaande Neerlandica
Neerlandici?
  zaterdag 17 december 2005 @ 00:42:18 #18
70844 Marietje_34
neuronennetwerkster
pi_33150999
quote:
Op zaterdag 17 december 2005 00:40 schreef freako het volgende:

[..]

Neerlandici?
neerlandicussen?
  zaterdag 17 december 2005 @ 00:47:24 #19
37676 freako
Onverbeterlijke optimist
pi_33151121
quote:
Op zaterdag 17 december 2005 00:42 schreef Marietje_34 het volgende:

[..]

neerlandicussen?
Het zal inderdaad wel zo'n woord zijn dat twee meervoudsvormen heeft. Maar daar verandert nu dus ook niets aan.

De woorden in het Groene Boekje waarvan de spelling wél verandert, staan in deze lijst:

http://taalunieversum.org(...)ht_veranderingen.doc.
pi_33151979
quote:
Op zaterdag 17 december 2005 00:47 schreef freako het volgende:

[..]

Het zal inderdaad wel zo'n woord zijn dat twee meervoudsvormen heeft. Maar daar verandert nu dus ook niets aan.

De woorden in het Groene Boekje waarvan de spelling wél verandert, staan in deze lijst:

http://taalunieversum.org(...)ht_veranderingen.doc.
Als je die lijst ziet springen de tranen in je ogen. Wáárom al deze wijzigingen? Wie wordt daar blij van? Producenten van het Groene boekje en van schoolboeken, die verdienen er meer door, maar voorderest? (Of tegenwoordig voor-de-rest of voor derest of voorde rest of voor de rest)

Laten die Neerlandica -ci -cussen lekker thee gaan drinken en gezellig de hele dag galgje spelen, damn
Big dick.
pi_33152324
Zo wordt reïntegratie volgens nieuwe spelling re-integratie ... waarom moet het Nederlands een Jip&Janneke-taal worden? Wie bedenkt dergelijke onzin?

[ Bericht 0% gewijzigd door Nemephis op 17-12-2005 01:45:44 (.............. schrijff[s]a[/s]out) ]
pi_33152927
quote:
Op zaterdag 17 december 2005 00:33 schreef freako het volgende:
[afbeelding]

NRC van vrijdag de 16e.
Ik doe er niet aan mee, ik voel me al voldoende ingeburgerd.

---

Het is heel simpel.

Je mag Jezusfreak niet meer met een hoofdletter schrijven. Alles wat met heilige geschriften te maken heeft moet juist wel met een hoofdletter, tenzij een boek zelf wordt bedoeld. BTW, CAO e.d. mogen voorlopig nog met een hoofdletter. Instellingen moeten met een hoofdletter, bijv. Junglecommando, maar Arbodienst moet met een kleine letter. Kerstman moet met een hoofdletter, net als een onzevader, maar Adam moet voortaan met een kleine letter. Kas Spijkers moet zich voortaan meester-kok noemen, bidden doe je voortaan naar de Lieve-Heer, en paardebloem moet met een N, maar dat is niks nieuws.

Het is duidelijk dat men zich het apelazerus gewerkt heeft. Pardon, het apelazarus.

[ Bericht 47% gewijzigd door Keromane op 17-12-2005 03:16:38 ]
  zaterdag 17 december 2005 @ 09:14:32 #23
35967 Fusion
Tiki Torches in the Garage
pi_33155186
quote:
Op zaterdag 17 december 2005 02:24 schreef Keromane het volgende:
Het is duidelijk dat men zich het apelazerus gewerkt heeft. Pardon, het apelazarus.
Niet apenlazarus?
  zaterdag 17 december 2005 @ 12:24:15 #24
135281 Brahimov
They misunderestimated me
pi_33157919
De Taalunie vindt de boycot onverstandig. Volgens zegsman Van Doorn bevordert dat de communicatie niet. Nee, van bovenaf opgelegde en volstrekt inconsequente spellingswijzigingen, die helpen wél(!)
Ondertussen gaat ons taalgevoel naar de kloten.
Volkskrantlezers gaan het bij het dictee van Flip Freriks voortaan dus beter doen dan Telegraaflezers...
"Whenever I feel blue, I start breathing again"
pi_33157949
En de soap wordt leuker en leuker! \o/

12:21:44 pink| ***************************************
12:21:44 pink| Taalunie noemt boycot onverstandig
12:21:44 pink|
12:21:44 pink| HILVERSUM Het is volgens de Taalunie
12:21:44 pink| onverstandig dat een aantal media de
12:21:44 pink| nieuwe spelling zal boycotten.In het
12:21:44 pink| NCRV-programma Cappuccino zei voorman
12:21:44 pink| Van den Toorn van de spellingswerkgroep
12:21:44 pink| van de Taalunie dat een boycot niet de
12:21:44 pink| communicatie bevordert.
12:21:44 pink| Drie landelijke kranten,vier weekbladen
12:21:44 pink| en de NOS hebben aangekondigd dat ze de
12:21:44 pink| nieuwe spelling boycotten.Ze vinden die
12:21:44 pink| absurd en inconsequent.Vanaf augustus
12:21:44 pink| moet bijvoorbeeld Middeleeuwen met
12:21:44 pink| kleine letter worden geschreven.
12:21:44 pink| De media hopen dat de Taalunie nog tot
12:21:44 pink| inkeer komt,maar die zegt dat dat niet
12:21:44 pink| zal gebeuren.

[edit] Oh, Brahimov is me voor. Bron == Teletekst pagina 105 trouwens.
I hope you can see this because I'm doing it as hard as I can.
  zaterdag 17 december 2005 @ 12:26:22 #26
78654 Viking84
Going, going, gone
pi_33157959
tuurlijk gaan we onze eigen weg. Dat is de beste manier om te protesteren tegen een onzin-regel. Ik bedoel: het is toch van de zotten dat een stelletje hoge pieten bepaalt hoe wij moeten schrijven en dat wij dat vervolgens maar gewoon moeten overnemen? Ze zijn nog altijd afhankelijk van de bereidwilligheid van het volk en als die bereidwilligheid het nulpunt nadert, is het erg lastig om nog veranderingen door te voeren.
Niet meer actief op Fok!
  zaterdag 17 december 2005 @ 12:32:05 #27
135281 Brahimov
pi_33158078
quote:
Op zaterdag 17 december 2005 12:26 schreef Viking84 het volgende:
tuurlijk gaan we onze eigen weg. Dat is de beste manier om te protesteren tegen een onzin-regel. Ik bedoel: het is toch van de zotten dat een stelletje hoge pieten bepaalt hoe wij moeten schrijven en dat wij dat vervolgens maar gewoon moeten overnemen? Ze zijn nog altijd afhankelijk van de bereidwilligheid van het volk en als die bereidwilligheid het nulpunt nadert, is het erg lastig om nog veranderingen door te voeren.
Helemaal mee eens! Gaan ze voortaan achter in de klas staan om te controleren of de leraar Nederlands wel recht in de leer is? Of moet een leraar eerst zelf een dictee maken?
pi_33158125
Het wordt gewoon tijd voor taaldemocratie! Het volk besluit wie zich met de officiële taal bezig mag houden!
  zaterdag 17 december 2005 @ 12:36:57 #29
119078 McCarthy
communistenjager
pi_33158164
quote:
105 Teletekst za 17 dec
Taalunie noemt boycot onverstandig

HILVERSUM Het is volgens de Taalunie
onverstandig dat een aantal media de
nieuwe spelling zal boycotten.In het
NCRV-programma Cappuccino zei voorman
Van den Toorn van de spellingswerkgroep
van de Taalunie dat een boycot niet de
communicatie bevordert.

Drie landelijke kranten,vier weekbladen
en de NOS hebben aangekondigd dat ze de
nieuwe spelling boycotten.Ze vinden die
absurd en inconsequent.Vanaf augustus
moet bijvoorbeeld Middeleeuwen met
kleine letter worden geschreven.

De media hopen dat de Taalunie nog tot
inkeer komt,maar die zegt dat dat niet
zal gebeuren.
Het nationaal product is hetzelfde als een taart waar uiteraard iedereen recht op heeft, als overheden met geld smijten heet het investeren en als bedrijven investeren heet het een sprinkhanenplaag. McCarthy
pi_33158588
ach je kan er donder opzeggen dat deze regels over 3 jaar weer terug gedraaid zijn
1/10 Van de rappers dankt zijn bestaan in Amerika aan de Nederlanders die zijn voorouders met een cruiseschip uit hun hongerige landen ophaalde om te werken op prachtige plantages.
"Oorlog is de overtreffende trap van concurrentie."
pi_33158620
quote:
Op zaterdag 17 december 2005 00:38 schreef Marietje_34 het volgende:

[..]

of er zit ergens een groepje verwaande Neerlandica vreselijk belangrijke nieuwe spellingsregeltjes te bedenken... en dat nodig hebben om hun ego in stand te houden. Ofzo.
Inderdaad, de spelling (oa de tussen-n) wordt gebaseerd op regels waar de doorsnee burger geen boodschap aan heeft. Een regel als overal of nergens een tussen-n (met eventueel een zeldzame uitzondering als dit ECHT nodig zou zijn) is voor de geleerde heren natuurlijk veel te simpel. Als ooit de uitdrukking 'ivoren toren' van toepassing was..
pi_33159041
ic boikot ale speling!
  zaterdag 17 december 2005 @ 14:00:02 #33
982 Cairon
More than meets the Eye
pi_33159998
quote:
Op zaterdag 17 december 2005 13:01 schreef Doderok het volgende:

[..]

Inderdaad, de spelling (oa de tussen-n) wordt gebaseerd op regels waar de doorsnee burger geen boodschap aan heeft. Een regel als overal of nergens een tussen-n (met eventueel een zeldzame uitzondering als dit ECHT nodig zou zijn) is voor de geleerde heren natuurlijk veel te simpel. Als ooit de uitdrukking 'ivoren toren' van toepassing was..
vroeger was de regel toch altijd heel simpel

Kippenhok - er kunnen meerdere kippen in 1 hok.
Kippehok - er kan maar 1 kip in 1 hok.
Zonnestraal - er is maar 1 zon die straalt.

Hebben we niet net een taalwijziging achter de rug? Vanwaar deze nieuwe wijziging dan? Was er iets mis aan de vorige wijziging?
Hunger I want it so bad I can taste it.
it drives me mad to see it wasted,
when I need it so bad that it's burning me.
I'm hungry!
  zaterdag 17 december 2005 @ 14:16:56 #34
135281 Brahimov
pi_33160415
quote:
Op zaterdag 17 december 2005 14:00 schreef Cairon het volgende:

[..]

Hebben we niet net een taalwijziging achter de rug? Vanwaar deze nieuwe wijziging dan? Was er iets mis aan de vorige wijziging?
En 'groenteboer' omdat het zowel groentes als groenten kan zijn
pi_33161126
Met dank aan...
quote:
- Bracht in 2005 een nieuwe Spellingswet tot stand, die de Spellingswet 1947 vervangt. Overheidsorganisaties en door de overheid bekostigde onderwijsinstellingen worden verplicht de spelling te gebruiken zoals vastgesteld door de Nederlandse Taalunie. Dit geldt eveneens voor examens waarvoor wettelijke voorschriften zijn vastgesteld
Mevrouw 'ID' van der Hoeven. Zie haar CV/c.v./C-v.
http://www.parlement.com/9291000/bio/02880

NRC:
quote:
Twijfel over juridische geldigheid nieuwe spelling
ROTTERDAM, 16 APRIL. Er zijn ernstige vragen gerezen over de juridische geldigheid van de nieuwe spelling. Het kabinet wil de nieuwe spelling zonder meer per 1 augustus invoeren, terwijl de Spellingswet van 1947 parlementaire goedkeuring van elke spellingsvernieuwing eist.
Nog een stukje NRC:
quote:
(...)

In Duitsland is enkele jaren geleden voor het eerst een offici‘le spelling ingevoerd; het gevolg ervan is vooral dat er in het Duitstalige gebied sindsdien net zoveel gekrakeeld wordt over spelling als bij ons.

Een vaak genoemd argument voor spellingregels is dat woordenboekmakers behoefte hebben aan vaste afspraken. Maar in culturen zonder spellingwet vormen woordenboekmakers vaak de norm zoals de Grote Van Dale bij ons in de praktijk de norm is voor woorden die niet in het Groene Boekje staan. Bovendien bieden elektronische woordenboeken nu al de mogelijkheid om snel en gemakkelijk in uitspraakvarianten te zoeken; dat zou voor spellingvarianten ook kunnen.

Een ander argument luidt dat we zonder wettelijke regels in een chaos ten onder zouden gaan. De huidige toestand van het Engels laat al zien dat dit niet klopt. Bovendien: zouden mensen echt ineens allemaal op de meest uiteenlopende manieren beginnen te schrijven als de overheid niet intervenieerde?

Voor de uitspraak bestaan ook geen wetten en geen Groen Boekje en toch kunnen de meeste Nederlandstaligen als ze hun best doen elkaar behoorlijk verstaan. Hooguit zou er zonder wet wat marginale variatie komen: de ene persoon schreef produkt en de andere product. Je vrienden kun je herkennen aan het feit dat ze hier de juiste keuze maken - de jouwe. Dat is precies de manier waarop taal werkt, van zinsbouw tot en met uitspraak. Je hoort nooit iemand pleiten voor een overheidsstandaard op deze niveaus omdat anders een totale chaos dreigt.

Mensen die per se een norm willen hebben, kunnen zich bovendien altijd richten op goede taalgebruikers, op schrijvers en journalisten bijvoorbeeld. Dat vindt Harry Mulisch overigens ook: ,,Schrijvers zijn degenen die met de taal omgaan. Het is volgens mij dan ook beter dat schrijvers zich over de taal buigen dan een stel taalkundigen. Je laat politicologen toch ook geen politiek bedrijven?''

Mulisch heeft daar gelijk in. Schrijvers zullen het overigens waarschijnlijk nooit eens worden over alle details van de spelling. Mulisch zelf schrijft woorden als 'nederlands' en 'duits' met kleine letters, waar anderen hoofdletters gebruiken, maar dat is niet erg. Integendeel, het maakt het mogelijk in je spelling te laten zien waar je staat.
http://www.nrc.nl/opinie/artikel/1037253814262.html

Geschiedenis van de Nederlandsche Spelling:
http://nl.wikipedia.org/w(...)Nederlandse_spelling

PS. Apelazarus is uiteraard zonder N. Avondappèl wordt avondappel. Eigenlijk heel logisch.
pi_33161335
quote:
Op vrijdag 16 december 2005 23:38 schreef detulp050 het volgende:
De Spellingsgestapo moet eens ophouden met het continu bedenken van nieuw werk voor hun eigen organisatie en enkel nieuwe woorden invoeren...
Eensch.
  zaterdag 17 december 2005 @ 15:51:50 #37
37676 freako
Onverbeterlijke optimist
pi_33162638
quote:
Op zaterdag 17 december 2005 14:00 schreef Cairon het volgende:

[..]

En bessesap en bessenjam. Bessesap omdat je van 1 bes al sap kunt maken, maar voor bessenjam heb je meerdere bessen nodig.
pi_33163886
quote:
Op zaterdag 17 december 2005 14:48 schreef Keromane het volgende:
Avondappèl wordt avondappel. Eigenlijk heel logisch.
Wat is daar logisch aan?
Ik vind het ronduit belachelijk dat er weer zonodig aan de nederlandse taal gesleuteld moet worden.
Een appèl is geen appel, dat heeft zelfs niets met elkaar te maken, het word al weet ik hoelang opdezelfde manier geschreven en nu moet het opeens zonder enige geldige reden veranderd worden, als dat is omdat de taal te moeilijk is moeten degene die het willen leren maar wat beter studeren.
Voorlopig hebben al generaties nederlanders de nederlandse taal prima beheerst.
Life is a bitch, and it sucks......
..... Hey what else do you need.
Shit happens..., at least once a day.
rechts op de roltrap
  zaterdag 17 december 2005 @ 16:46:14 #39
131546 Vulkan
The Purple Cow
pi_33163908
quote:
Op zaterdag 17 december 2005 15:51 schreef freako het volgende:

[..]

En bessesap en bessenjam. Bessesap omdat je van 1 bes al sap kunt maken, maar voor bessenjam heb je meerdere bessen nodig.
Het slaat helemaal nergens op. Ik ken het wel, maar ik vind het gewoon belachelijk.

Want als je een pak bessesap koopt moet het bessensap zijn. Want het sap is ontstaan uit meerdere bessen. Dat is mijn mening dan.

Ze moeten gewoon 1 regel vaststellen en niet te veel doordenken...
Ik ben er achtergekomen hoe de mens, zonder gebruik te maken van een voertuig of machine, uit het niets kan vliegen...echt waar...
pi_33163939
Gisteravond op radio 1 was er een vent van de taalunie. Ik zal eens kijken of ik zijn argumenten vóór nog kan vinden.
  zaterdag 17 december 2005 @ 17:07:42 #41
37676 freako
Onverbeterlijke optimist
pi_33164454
quote:
Op zaterdag 17 december 2005 16:46 schreef Vulkan het volgende:

[..]

Het slaat helemaal nergens op. Ik ken het wel, maar ik vind het gewoon belachelijk.

Want als je een pak bessesap koopt moet het bessensap zijn. Want het sap is ontstaan uit meerdere bessen. Dat is mijn mening dan.
Precies. Dat soort rare regels roept discussie op. En daarom is die hele tussen-n regel veranderd 10 jaar geleden. . De officiële spelling van bessesap is 10 jaar geleden dan ook veranderd in bessensap.

Alleen bleef er nog een uitzondering bestaan. Een samenstelling van een dier en een plant had geen tussen-n. Paardebloem en kattekruid dus. Die wordt nu ook geschrapt.
  Donald Duck held zaterdag 17 december 2005 @ 17:10:29 #42
46149 __Saviour__
pi_33164532
Ze moeten inderdaad gewoon met hun poten van onze taal afblijven. Het lijkt wel of ze het alleen maar doen om zichzelf werk te verschaffen.
❤ Rozen zijn rood ❤
❤ Viooltjes zijn blauw ❤
pi_33164805
quote:
Op zaterdag 17 december 2005 16:45 schreef rucksichlos het volgende:

[..]

Wat is daar logisch aan?
Niet iedereen weet hoe alt-128 werkt, maar daar hadden ze in 1840 natuurlijk nog geen rekening mee gehouden.

Heel goed dat dat soort wantoestanden aangepakt worden. De Taal is het voertuig van de menselijke geest. Wanneer er geen wettelijke paal en perk wordt gesteld slaat de verloedering om ons heen. Je ziet dat in de verruwing van de samenleving. Jongeren gebruiken schuttingwoorden die ouderen niet eens meer begrijpen. Daar gaat de gezonde effectiviteit.

Nee, heel goed. Ik ben er alleen nog niet over uit hoe je adamsappèl voortaan moet schrijven. Of was het nou 'schrijffen'? Oh Lieve-Heer, het Groenboek brengt mij helaasch thands in groeten verwaering. Mitschijn dat 't over een paar jar god duydlijck ƒal worden hoe daar kescrift mot wirden.

Laat wy asseblief 'n webwerf maak vor teksboekneerlans, gelik as di Afrikaaner.
pi_33165203
quote:
Op zaterdag 17 december 2005 17:20 schreef Keromane het volgende:

[..]

Niet iedereen weet hoe alt-128 werkt, maar daar hadden ze in 1840 natuurlijk nog geen rekening mee gehouden.
nou weet ik nog steeds niet wat er logisch aan is dat een appel met een appèl verward gaat worden.

Je hebt onder startmenu->programmas->bureau accesoires->systeem ook nog een character palet, of op de mac gewoon rechtsbovenin op het vlaggetje klikken.
Je hebt alt-128 dus niet nodig en in tekstverwerkingsprogramma's zijn daar weer andere mogelijkheden voor.
quote:
Heel goed dat dat soort wantoestanden aangepakt worden. De Taal is het voertuig van de menselijke geest. Wanneer er geen wettelijke paal en perk wordt gesteld slaat de verloedering om ons heen. Je ziet dat in de verruwing van de samenleving. Jongeren gebruiken schuttingwoorden die ouderen niet eens meer begrijpen. Daar gaat de gezonde effectiviteit.

Nee, heel goed. Ik ben er alleen nog niet over uit hoe je adamsappèl voortaan moet schrijven. Of was het nou 'schrijffen'? Oh Lieve-Heer, het Groenboek brengt mij helaasch thands in groeten verwaering. Mitschijn dat 't over een paar jar god duydlijck ?al worden hoe daar kescrift mot wirden.

Laat wy asseblief 'n webwerf maak vor teksboekneerlans, gelik as di Afrikaaner.
Er zijn genoeg landen die geen 'groen boekje' hebben laat staan dat ze om de zoveel tijd de spelling van woorden zonder enige geldige reden aanpassen. Sterker nog juist doordat de spelling verandert wordt krijg je verwarring in schrijfwijze, want mensen die al tig jaar van school zijn moeten opeens opnieuw nederlands gaan leren omdat de een of andere bosmongool het nodig vindt dat een woord er niet mooi genoeg uitziet zoals het al 50 jaar geschreven wordt.
rechts op de roltrap
  zaterdag 17 december 2005 @ 17:41:07 #45
119078 McCarthy
communistenjager
pi_33165274
quote:
Op zaterdag 17 december 2005 15:51 schreef freako het volgende:

[..]

vertel me dat het een grap is
pi_33165607
Tsja, laat die gasten een echte baan gaan zoeken. Het afbreken van woorden aan het einde van de zin gaat ook anders. Vroeger was het frank-rijk... nu wordt het fran-krijk... meen ik te hebben gelezen.

En nog meer van dat soort lulkoek. Rot alsjeblieft een end op met die nutteloze onzin.
Dance into the fire, to fatal sounds of broken dreams...
  zaterdag 17 december 2005 @ 17:57:36 #47
70844 Marietje_34
neuronennetwerkster
pi_33165727
quote:
Op zaterdag 17 december 2005 17:54 schreef Pappie_Culo het volgende:
Tsja, laat die gasten een echte baan gaan zoeken. Het afbreken van woorden aan het einde van de zin gaat ook anders. Vroeger was het frank-rijk... nu wordt het fran-krijk... meen ik te hebben gelezen.

En nog meer van dat soort lulkoek. Rot alsjeblieft een end op met die nutteloze onzin.
fran-krijk?? Leg het me uit. Pleaze. Ik kan hier dus echt geen logica in ontdekken
  zaterdag 17 december 2005 @ 18:04:19 #48
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_33165914
quote:
Op zaterdag 17 december 2005 17:54 schreef Pappie_Culo het volgende:

Ja, dat over Fran-krijk schijnt in de Volkskrant te hebben gestaan. Nou, ik kan je vertellen dat de afbreking volgens de nieuwste editie van de Dikke Van Dale gewoon Frank-rijk is.
The love you take is equal to the love you make.
pi_33166167
Vive la restistance!
Dance into the fire, to fatal sounds of broken dreams...
pi_33166380
Missers in het groene boekje: http://www.vanmaanen.org/hans/bladgroen.html
rechts op de roltrap
pi_33167647
quote:
Op zaterdag 17 december 2005 18:24 schreef rucksichlos het volgende:
Missers in het groene boekje: http://www.vanmaanen.org/hans/bladgroen.html
Heerlijk.
pi_33175817
Leuk, die missers. Maar ja, ik heb me nu maar zo bedacht, als die nieuwe spelling zou kloppen, als er dus geen ruimte voor meer "verbetering" zou zijn, dan zitten die taalunie figuren zonder werk. Dus het is logisch dat ze met dit soort crap komen.

(En het is werkelijk fantastisch dat het hier nu, net als in Duitsland, volledig genegeerd lijkt te gaan worden. )
pi_33177735
Ze doen er geen goed aan, die verdorven Taalunie.
Anders hebben die prutsers gewoon niks te doen, als ze niet eens in de zoveel jaar een (nutteloze) verandering aanbrengen.
Is dit een verbetering der Nederlandse taal? Nee.
Doe je scholen hier goed mee? Nee.
Heeft hier iemand eigenlijk wel baat bij, naast deze wandelende vraagtekens die zichzelf hoogstaand vinden en anders niks te doen hebben? Nee.

Dit gaat weer totaal nergens over.
pi_33179922
quote:
Precies. Volkomen absurd dat om de zoveel jaar de spelling compleet herzien wordt. Als ik het me goed herinner stond dit ook in een van de lijstjes 'hoe help je je land om zeep en zorg je ervoor dat niemand er meer trots op is': wijzig continu de spelling.

Ik zie het al helemaal voor me. Een stelletje grijze oude sokken in een villa in Wassenaar, op kosten van de belastingbetaler vanzelfsprekend: "Waarde kaerels, we zullen dit jaar eens de tussen-n weer invoeren!" *gejuich*

Te achterlijk voor woorden. Laat die spelling gewoon voor wat ie is, er is geen HOND die er zich in interesseert en al helemaal niemand meer die het nog kan onthouden als het elke x jaar verandert. Sukkels.
"Welfare culture is bad not just because, as in Europe, it's bankrupting the state, but because it enfeebles the citizenry, it erodes self-reliance and resourcefulness."
-Mark Steyn
  zondag 18 december 2005 @ 01:08:21 #55
37676 freako
Onverbeterlijke optimist
pi_33180302
Natuurlijk wel leuk die boycot, maar zou je er nou echt iets van gaan merken? Hoeveel keer per krant zouden ze nu een woord anders gaan schrijven als het Groene Boekje? 5 keer?

Ze houden zich bovendien nu ook al niet consequent aan het Groene Boekje. Volgens het oude Groene Boekje is het bijvoorbeeld "amateur-voetballer" en "nasigoreng". Volgens het archief op de site schrijft de NRC "amateurvoetballer" en "nasi goreng", precies wat het nieuwe Groene Boekje voorschrijft. .
pi_33181010
Als NRC lezer zeg ik boycotten die hap
  Donald Duck held zondag 18 december 2005 @ 01:42:54 #57
46149 __Saviour__
pi_33181046
quote:
Op zondag 18 december 2005 01:08 schreef freako het volgende:
Natuurlijk wel leuk die boycot, maar zou je er nou echt iets van gaan merken? Hoeveel keer per krant zouden ze nu een woord anders gaan schrijven als het Groene Boekje? 5 keer?
Veel zal die boycot niet uitmaken. Maar ze willen gewoon een signaal afgeven, dat deze waanzin moet stoppen.
❤ Rozen zijn rood ❤
❤ Viooltjes zijn blauw ❤
pi_33181313
Alsof een of ander kutbureautje ons kan vertellen hoe woorden gespeld moeten worden. Ik ben een taalgebruiker en bepaal zelf wel hoe dingen gespeld moeten worden. Dan heb ik het uiteraard niet over werkwoordvervoegingen want daar zijn consistente en algemeen geldige regels voor (al lijkt de gemiddelde taalgebruiker daar ontzettend veel moeite mee te hebben maar dat ligt meer aan hun incompetentie), maar verdomme, als ik pannekoek als pannekoek wil spellen en middeleeuwen zonder hoofdletter of reïntegratie zonder koppelteken en met trema, dan is dat mijn zaak, daar is niks "fouts" aan. Flikker toch op met die kutregels.
Unox, the worst operating system.
pi_33181419
Act-F kan erover meepraten, zelfs de Bijbel is herzien. God weet wat daar over 200 jaar weer voor ellende van komt.

Er is trouwens iemand vrijgesproken die een politieagent had uitgescholden voor 'natie'. Tenminste, dat stond in het PV. De rechter achtte dit geen belediging. Dus... als je wilt schelden, zeg dan gewoon 'u komt zeker uit een neo-natie?'
  zondag 18 december 2005 @ 14:19:31 #60
136805 SpuitSnuit
Spuiten en Slikken
pi_33189640
quote:
helemaal mee eens

wat een misselijk arrogant figuur was dat ook van de taalunie.
flikker maar mooi op met die spelling, ik let er al jaren niet meer op
Altijd geil en onverzadigbaar
  zondag 18 december 2005 @ 18:33:19 #61
70844 Marietje_34
neuronennetwerkster
pi_33197060
Het is niet eenvoudig om nog een beetje normaal Nederlands te kunnen blijven schrijven met al die nutteloze nieuwe regeltjes om de zoveel tijd. Dus ik ben wel voor die boycot
pi_33216422
quote:
Op zaterdag 17 december 2005 01:28 schreef HassieBassie het volgende:
Als je die lijst ziet springen de tranen in je ogen. Wáárom al deze wijzigingen? Wie wordt daar blij van? Producenten van het Groene boekje en van schoolboeken, die verdienen er meer door, maar voor de rest?
Helemaal mee eens. Ik ga over m'n nek, als professioneel taalgebruiker. Ik zag dit weekend een reportage op het journaal, waarin onder meer werd verteld dat het woord appèl (zoals in een appèl doen op iemand, of het Christen Democratisch Appèl) in de toekomst moet worden geschreven als 'appel'. Woede en walging maken zich van mij meester, zonder gekheid. Dat streepje op die e staat er namelijk niet voor niets!

Omdat het produceren is, spreken we tegenwoordig van product. Kan ik begrijpen. In de nieuwe spelling wordt om dezelfde reden fabrikaat veranderd in fabricaat. Het is immers ook fabriceren, dus ook dat valt te begrijpen. Maar waarom moet predikaat straks als predicaat worden geschreven? Geen enkele logica, want dat woord stamt af van prediken.
quote:
Nieuwe regels van de Taalunie: (1) Een Frans woord dat gangbaar is geworden in het Nederlands, verliest zijn accenttekens. (2) De accenten op de e blijven behouden als dat nodig is om de uitspraak aan te geven.
Hiervan is kennelijk in het woord appèl geen sprake, maar het oude woord protégé moet straks als protegé worden geschreven. Waarom daar dan WEL een accentteken? En waarom wordt "per se" dan voortaan niet consequent als persé geschreven. Ingeburgerd in het Nederlands, maar heeft net als protegé een accentteken nodig.

Ander voorbeeldje: terzake moet voortaan los als ter zake worden geschreven, terwijl het de uitdrukking ter zijde staan juist verandert in terzijde staan. Hoezo onlogisch?

En dan heb ik het nog helemaal niet over de middenklassenauto. Bespottelijk! Dit soort auto verwijst namelijk naar de middenklasse en daarmee wordt maar één klasse bedoeld. Intriest, gewoon. Of wat te denken van het nieuwe werkwoord barbecueën. Oerlelijk, anders kan ik het niet noemen.
quote:
Een eigennaam krijgt een hoofdletter; een soortnaam schrijven we klein.
Vandaar dat hinderwet straks Hinderwet wordt Lijkt me toch echt een soort wet en niet een eigennaam.

Of nog zoiets: historische periodes, zoals de Middeleeuwen, moeten voortaan met kleine letter worden geschreven, terwijl historische gebeurtenissen juist een hoofdletter krijgen. Ook gaan we voortaan Moederdag en Vaderdag met hoofdletters schrijven, net als Hemelvaartsdag, maar pinkster moet dan weer klein, want dat is geen officiële feestdag. Maar Werelddierendag moet wel weer met een hoofdletter, net als de Kinderboekenweek.

Ze kunnen me wat. Een beroep doen blijft voor mij een appèl en de vrucht heet appel.
  maandag 19 december 2005 @ 20:14:14 #63
32768 DionysuZ
Respect my authority!
pi_33224319
Wie verzint er nou zoiets als "Fran-krijk"?
□ Reality is merely an illusion,albeit a very persistent one-A.Einstein
■ Of ik ben gek of de rest van de wereld.Ik denk zelf de rest van de wereld-Rudeonline
□ The war is not meant to be won.It is meant to be continuous-G.Orwell
pi_33227873
Deze vind ik (naast Fran-krijk) toch wel een van de ergsten die ik ben tegengekomen.
quote:
Regel 9.1, 9.A We schrijven nooit –en als tussenklank in een afleiding, behalve in sommige gevallen voor de achtervoegsels –achtig, -schap en –dom.

dus: ideeënloos wordt ideeëloos
Ideeëloos, godferdegodferdegodfer.
And it's only the giving
That makes you
What you are
pi_33228004
En tegenwoordig maar klagen dat iedereen zo slecht is in spellen, dus laten we het lekker makkelijk maken en eens in de zoveel jaar de regels veranderen
pi_33228833
Kortom: boycotten die zooi. Op naar een geactualiseerde versie van de 1954 spelling.
And it's only the giving
That makes you
What you are
pi_33230657
Een paar maanden geleden werd in het NRC geopteerd voor een soort esthetiek-regel. Dit is in feite een meta-regel, die zou luiden: als de bestaande regels een lelijk woord opleveren, dan moet dat woord niet volgens de regels worden geschreven maar op de "mooiste" manier. Het is wel een beetje kenmerkend voor de Taalunie dat ze hier niet aan denken. De esthetiek mag geen plaats hebben bínnen de regels, maar intussen doen ze er alles aan om regels te bedenken die zo min mogelijk lelijke woorden opleveren.
Maar goed, die boycot is wel een beetje goedkoop. Om op grond van paardenbloem en ideeëloos een spellingherziening te verketteren, dat riekt naar demagogie.
Wittgenstein
  maandag 19 december 2005 @ 23:06:27 #68
11923 I.R.Baboon
pi_33231248
Paardenbloem lig ik niet zo wakker van. Ik heb ook weinig met paardenbloemen. Des te meer heb ik met ideeëwerelden, dus dat raakt me recht in mijn ziel, als ex-corrector.
pi_33232306
Nog wat demagogie: Het tweede woord is dus de voorgestelde nieuwe spelling.
quote:
8.1 Tussenletter -n – Inconsequenties aangepast en andere interpretaties van de regel toegepast.
-n
gazellenoog gazelleoog
gildenboek gildeboek
gildenbroeder gildebroeder
gildenhuis gildehuis
gildenkamer gildekamer
gildenkeur gildekeur
gildenmeester gildemeester
gildenproef gildeproef
gildenrecht gilderecht
gildenwezen gildewezen
juttenpeer juttepeer
koekenboterham koekeboterham
koekenbrood koekebrood
kribbenbijten kribbebijten
kribbenbijter kribbebijter
spadensteek spadesteek
wiegentouw wiegetouw
zinnenspel zinnespel
+n
bullebijter bullenbijter
bullepees bullenpees
giraffehals giraffenhals
giraffenek giraffennek
hartelap hartenlap
heiligedag heiligendag
krabbescheer krabbenscheer
middenklasseauto middenklassenauto
middenklassegezin middenklassengezin
naar hartelust naar hartenlust
paddestoel paddenstoel
paddestoelvormig paddenstoelvormig
paddestoelwolk paddenstoelwolk
pierebad pierenbad
wiggebeen wiggenbeen
Het is nu dus consequenter om gazelleoog en giraffenhals te spellen.
Wie het snapt mag het zeggen
And it's only the giving
That makes you
What you are
pi_33232397
quote:
Op maandag 19 december 2005 23:06 schreef I.R.Baboon het volgende:
Paardenbloem lig ik niet zo wakker van. Ik heb ook weinig met paardenbloemen. Des te meer heb ik met ideeëwerelden, dus dat raakt me recht in mijn ziel, als ex-corrector.
Al die regels als dierennamen + plantennamen gelden niet meer.
Nergens goed voor.
pi_33232507
Oh, en:
schorselwoensdag wordt Schorselwoensdag
Palmzondag wordt palmzondag

want Palmzondag is een minder-officiële feestdag of een minder-officiële naam van een feestdag dan Schorselwoensdag.

Dat jullie het allemaal maar even weten, rakkers!
And it's only the giving
That makes you
What you are
  maandag 19 december 2005 @ 23:48:34 #72
11923 I.R.Baboon
pi_33232824
Reken maar dat ik komend jaar een dag vrij ga vragen met Schorselwoensdag.

Maar goed, Ollie, niet alleen klagen, want in de volgende situaties vind ik de nieuwe optie mooier dan de oude:
quote:
spadensteek spadesteek
wiegentouw wiegetouw
pi_33232854
quote:
Op maandag 19 december 2005 22:51 schreef Koekepan het volgende:

Maar goed, die boycot is wel een beetje goedkoop. Om op grond van paardenbloem en ideeëloos een spellingherziening te verketteren, dat riekt naar demagogie.
Als men dat op grond van die twee woordjes zou doen, zou het inderdaad een tikje demagogisch zijn. Het paginagrote artikel van Bas van Kleef in de Volkskrant van zaterdag snijdt dan ook heel wat meer punten aan. Dus: 'beetje goedkoop en riekt naar demagogie', dat valt wel mee.
And it's only the giving
That makes you
What you are
pi_33232875
quote:
Op maandag 19 december 2005 23:33 schreef OllieA het volgende:
Nog wat demagogie: Het tweede woord is dus de voorgestelde nieuwe spelling.
[..]

Het is nu dus consequenter om gazelleoog en giraffenhals te spellen.
Wie het snapt mag het zeggen
Ik vind de meeste wijzigingen niet eens zo gek. Waar komt dit lijstje vandaan? Zo kan ik niet zien of het zomaar een willekeurige greep is of dat er regel(s) achter zitten.
Wittgenstein
pi_33232900
quote:
Op maandag 19 december 2005 23:49 schreef OllieA het volgende:

[..]

Als men dat op grond van die twee woordjes zou doen, zou het inderdaad een tikje demagogisch zijn. Het paginagrote artikel van Bas van Kleef in de Volkskrant van zaterdag snijdt dan ook heel wat meer punten aan. Dus: 'beetje goedkoop en riekt naar demagogie', dat valt wel mee.
Dat artikel heb ik niet gelezen. Dat ga ik terstond rechtzetten. .
Wittgenstein
pi_33233061
O ja, en als iemand in dit topic over mijn nickname begint, dan stuur ik een hit squad op 'm af.
Wittgenstein
pi_33233114
quote:
Op maandag 19 december 2005 23:48 schreef I.R.Baboon het volgende:
Reken maar dat ik komend jaar een dag vrij ga vragen met Schorselwoensdag.

Maar goed, Ollie, niet alleen klagen, want in de volgende situaties vind ik de nieuwe optie mooier dan de oude:
[..]
Ik zit niet te klagen, ik zit te mopperen.
En eigenlijk vooral vanuit de gedachte dat spelling, hoe inconsequent ze vaak ook is, toch zo veel mogelijk zou moeten aansluiten bij de intuïtie van de taalgebruiker. Al dit gewijzig zal wel aansluiten bij de intuïtie van taalkundigen, voor 'normale gebruikers' is het hele gedoe alleen maar onoverzichtelijker en zelfs tegen-intuïtiever geworden.
Kijk bijvoorbeeld ook eens naar mijn post hierboven mbt de voorgestelde wijzingen in de tussen-n. Of naar de post van dVTB.

Ik vind het echt een stelletje rukkers, daar bij de Taalunie. Ook al zijn er een paar woorden die nu wat beter ogen (dat vind ik namelijk ook).
And it's only the giving
That makes you
What you are
  maandag 19 december 2005 @ 23:58:26 #78
32768 DionysuZ
Respect my authority!
pi_33233159
quote:
Op maandag 19 december 2005 23:56 schreef OllieA het volgende:

[..]

Ik zit niet te klagen, ik zit te mopperen.
En eigenlijk vooral vanuit de gedachte dat spelling, hoe inconsequent ze vaak ook is, toch zo veel mogelijk zou moeten aansluiten bij de intuïtie van de taalgebruiker. Al dit gewijzig zal wel aansluiten bij de intuïtie van taalkundigen, voor 'normale gebruikers' is het hele gedoe alleen maar onoverzichtelijker en zelfs tegen-intuïtiever geworden.
Kijk bijvoorbeeld ook eens naar mijn post hierboven mbt de voorgestelde wijzingen in de tussen-n. Of naar de post van dVTB.

Ik vind het echt een stelletje rukkers, daar bij de Taalunie. Ook al zijn er een paar woorden die nu wat beter ogen (dat vind ik namelijk ook).
Heel slim. Ze zorgen er zo tenminste voor dat ze weer werk hebben.
□ Reality is merely an illusion,albeit a very persistent one-A.Einstein
■ Of ik ben gek of de rest van de wereld.Ik denk zelf de rest van de wereld-Rudeonline
□ The war is not meant to be won.It is meant to be continuous-G.Orwell
pi_33233295
Het zijn altijd weer die kuthoeren die het verpesten
pi_33233329
quote:
Op maandag 19 december 2005 23:49 schreef Koekepan het volgende:

[..]

Ik vind de meeste wijzigingen niet eens zo gek. Waar komt dit lijstje vandaan? Zo kan ik niet zien of het zomaar een willekeurige greep is of dat er regel(s) achter zitten.
Check je mail.
And it's only the giving
That makes you
What you are
pi_33233560
Deze constatering van Van Kleef blijft toch de boventoon voeren in alles wat ik lees:
quote:
Veel woorden die we dagelijks gebruiken, raken hun al jaren vertrouwde voorkomen kwijt en presenteren zich in een nieuwe gedaante. Die veranderingen zijn veelal onderbouwd door regels die voor de gelegenheid lijken te zijn ontworpen, en die in elk geval, alle consequenties overziend, tot een inconsistent geheel van nieuwe woordbeelden leiden.
Dus (1) "de herziening is fout, want het woordbeeld verandert" en (2) "de regels zijn nogal ad-hoc; er zit weinig logica in".
Neem me niet kwalijk, maar dat zijn toch twee vrij zwakke argumenten.
(1) Bijna iedereen was het erover eens dat de herziening van 1995 over moest, dus hoe gaan we voorkomen dat het woordbeeld in sommige gevallen verandert? En moeten we kiezen voor een onontwarbare veelheid aan regeltjes zodat elk woord een elegante spelling krijgt, of moeten we het aantal regels terugdringen zodat de spelling voor leerlingen gemakkelijk is aan te leren? Als we aan alle eigenaardigheden en logische subtiliteiten die onze taal rijk is recht willen doen, dan raken we opgescheept met een verzameling regels die in geen eeuwigheid te leren is. Bovendien is ons woordbeeld niet heilig. Over vijftig jaar vindt men "paddenstoel" misschien wel een prachtige, elegante spelling.
(2) De nieuwe regels zijn schijnbaar willekeurig. Dat is een wel erg naïeve opmerking. Wat verwachten we dan, dat een schrijftaal geregeerd wordt door simpele, voor iedereen te bevatten principes? En dat de heren en dames van de Taalunie wel heel achterlijk zijn dat ze die niet eventjes voor ons hebben ontdekt? De enige oplossing die ik weet is, zoals gezegd, een appèl aan de esthetische gevoelens. Het laten vieren van de regels ten gunste van het taalgevoel. Maar ik vraag me eigenlijk af of dat wel eerlijk is tegenover de kinderen op school, om het niet te hebben over de meesters en juffen. Want het is wel óns taalgevoel, en hoe bestand dat is tegen de tijd moet nog maar blijken.
Wittgenstein
pi_33234053
quote:
Op dinsdag 20 december 2005 00:11 schreef Koekepan het volgende:
Deze constatering van Van Kleef blijft toch de boventoon voeren in alles wat ik lees:
[..]

Dus (1) "de herziening is fout, want het woordbeeld verandert" en (2) "de regels zijn nogal ad-hoc; er zit weinig logica in".
Neem me niet kwalijk, maar dat zijn toch twee vrij zwakke argumenten.
(1) Bijna iedereen was het erover eens dat de herziening van 1995 over moest, dus hoe gaan we voorkomen dat het woordbeeld in sommige gevallen verandert? En moeten we kiezen voor een onontwarbare veelheid aan regeltjes zodat elk woord een elegante spelling krijgt, of moeten we het aantal regels terugdringen zodat de spelling voor leerlingen gemakkelijk is aan te leren? Als we aan alle eigenaardigheden en logische subtiliteiten die onze taal rijk is recht willen doen, dan raken we opgescheept met een verzameling regels die in geen eeuwigheid te leren is. Bovendien is ons woordbeeld niet heilig. Over vijftig jaar vindt men "paddenstoel" misschien wel een prachtige, elegante spelling.
(2) De nieuwe regels zijn schijnbaar willekeurig. Dat is een wel erg naïeve opmerking. Wat verwachten we dan, dat een schrijftaal geregeerd wordt door simpele, voor iedereen te bevatten principes? En dat de heren en dames van de Taalunie wel heel achterlijk zijn dat ze die niet eventjes voor ons hebben ontdekt? De enige oplossing die ik weet is, zoals gezegd, een appèl aan de esthetische gevoelens. Het laten vieren van de regels ten gunste van het taalgevoel. Maar ik vraag me eigenlijk af of dat wel eerlijk is tegenover de kinderen op school, om het niet te hebben over de meesters en juffen. Want het is wel óns taalgevoel, en hoe bestand dat is tegen de tijd moet nog maar blijken.
Je mist de derde kern van het betoog (imho), namelijk dat er sprake is van te veel veranderingen in te korte tijd. En dat derde punt hoort onverbrekelijk bij de eerste twee.
Als de dames en heren van de Taalunie niet zo slim zijn dat ze intuïtief te volgen regels kunnen formuleren, dan denken ze nog maar even wat langer na, voordat ze aan de regels gaan zitten sleutelen. Dat hadden ze in 1995 al moeten bedenken.
En overigens was het idee niet om iedere tien jaar de regels bij te stellen, maar om de inhoud te actualiseren. En dat is wel even iets anders dan wat er nu gebeurt.
Ik citeer van Kleef:
quote:
Als we straks nog slechts correct kunnen spellen - en dat is het streven - met het Groene Boekje in de hand, dan is er iets mis met de spelling.
Te veel verandering in te korte tijd. En dan kan wel degelijk een funeste invloed op het woordbeeld hebben, iets wat ik blijbaar als erger inschat dan jij.
And it's only the giving
That makes you
What you are
pi_33234243
Ja, nu valt dus het ontzag voor de Juiste Spelling een beetje weg inderdaad. Als het verantwoordelijke instituut zo veel aan onze spelling fröbelt, dan ondermijnt het daarmee z'n eigen autoriteit. Daar ben ik het mee eens.
Toch heb ik wel vertrouwen in de huidige wijziging. Als ze die twintig, dertig jaar met rust laten, dan kan het oordeel van het nageslacht best eens positief uitvallen.

We zullen zien.
Wittgenstein
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')