abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_33140067
Ik doe maar gewoon een poging waarmee ik denk dat je je afgelegde weg door het heelal kunt bepalen. Ik zal geen ander topic verstoren met mijn eigen ideeen.

We wisten al dat waarnemers verschillende tijden op hun klok kunnen meten. Een bewegende klok loopt langzamer terwijl de lichtsnelheid altijd gelijk blijft. We kunnen nu een test doen die zo simpel is dat je het niet gaat geloven. Stom dat ik hier niet eerder aan gedacht heb..

1 persoon blijft achter op aarde terwijl een tweede een ruimtereis gaat maken.
Ik wil nu weten wie de meeste km af gaat leggen omdat je niet zomaar kunt stellen dat 1 van de 2 stilstaat en de ander beweegt. Alles beweegt, ook de aarde.

Ze spreken het volgende af..

Iedere seconde rollen ze 1 meter touw af. Nu vertrekt er 1 met 80% van de lichtsnelheid naar een planeet 5 lichtjaar hier vandaan. Als hij terugkomt meten beide waarnemers de lengte van het touw op. Wie heeft het langste stuk touw in handen?

En als doffy dit nu dichtgooid moet hij me toch eerst even vertellen wat er mis is aan deze praktijktest van de RT?
  vrijdag 16 december 2005 @ 17:57:11 #2
115814 Drumpie
Zie Signature.
pi_33140157
Euhm.. ik denk dat die op de aarde blijft het touw langs heeft, want we weten toch niet precies hoeveel km 1 lichtjaar is??
  vrijdag 16 december 2005 @ 18:01:04 #3
47122 ATuin-hek
theguyver's sidekick!
pi_33140243
En het verschil met het vorige topic is?
Egregious professor of Cruel and Unusual Geography
Onikaan ni ov dovah
pi_33140248
Klopt helemaal. En wat als we het touw nu afrollen met de "lichtsnelheid", wie heeft er dan het langste stuk touw?
  vrijdag 16 december 2005 @ 18:23:33 #5
115814 Drumpie
Zie Signature.
pi_33140755
aarde want hoe snel is sneler dan het licht dan??
  vrijdag 16 december 2005 @ 18:25:22 #6
115814 Drumpie
Zie Signature.
pi_33140797
ff ding wat wil je hiermee bereiken?
  vrijdag 16 december 2005 @ 18:32:33 #7
28662 roobje
Invisible Pink Unicorn
pi_33140957
Beide stukken touw zijn evenlang.
"Religion. A daughter of Hope and Fear, explaining to Ignorance the nature of the Unknowable."
Ambroce Bierce
pi_33140976
quote:
Op vrijdag 16 december 2005 18:25 schreef Drumpie het volgende:
ff ding wat wil je hiermee bereiken?
Het zou iets bewijzen voor degene die de relativiteitstheorie aanhangen. Hoe korter het touw, des te minder kilometers touw.
pi_33141029
quote:
Op vrijdag 16 december 2005 18:32 schreef roobje het volgende:
Als dat zo is, dan is mijn theorie inderdaad fout. Als het niet zo is, dan is de RT fout.
Ik ga de uitdaging graag aan..
  vrijdag 16 december 2005 @ 18:36:11 #10
66444 Lord_Vetinari
Si non confectus non reficiat
pi_33141041
quote:
Op vrijdag 16 december 2005 18:33 schreef rudeonline het volgende:

[..]

Hoe korter het touw, des te minder kilometers touw.
Je logica in deze is onweerlegbaar.
De pessimist ziet het duister in de tunnel
De optimist ziet het licht aan het eind van de tunnel
De realist ziet de trein komen
De machinist ziet drie idioten in het spoor staan....
pi_33141655
quote:
Op vrijdag 16 december 2005 18:36 schreef Lord_Vetinari het volgende:

[..]

Je logica in deze is onweerlegbaar.
inderdaad..
  vrijdag 16 december 2005 @ 19:04:06 #12
66444 Lord_Vetinari
pi_33141685
quote:
Op vrijdag 16 december 2005 19:02 schreef rudeonline het volgende:

[..]

inderdaad..
Ik weet er nog een: Hoe minder kilo's, hoe lichter het vlees
pi_33141790
Ik denk dat niemand meer durft.. en dat terwijl ik de uitdaging aan durf te gaan door dit experiment aan te gaan. Als het touw korter is, dan trek ik aan het langste eind.
  vrijdag 16 december 2005 @ 19:08:51 #14
66444 Lord_Vetinari
pi_33141827
Ik denk zelf eerder dat iedereen dood- en doodmoe van je idiote gezeur is en zoiets heeft van: Doei, ik blijf het niet aan het uitleggen. En ik kan dat wel begrijpen.
  vrijdag 16 december 2005 @ 19:11:23 #15
36971 Invictus_
Religieuze Minderheid
pi_33141899
quote:
Op vrijdag 16 december 2005 19:07 schreef rudeonline het volgende:
Ik denk dat niemand meer durft.. en dat terwijl ik de uitdaging aan durf te gaan door dit experiment aan te gaan. Als het touw korter is, dan trek ik aan het langste eind.
Mijn gok: als een antwoord hier in deze thread jouw theorie niet ondersteunt is dat antwoord volgens jou fout.
Now I'm walking on the sunnyside of the street
pi_33141964
Wat zeur ik dan?
Ik geef toch alleen maar een voorbeeld hoe je je afgelegde weg zou kunnen vergelijken met een ander op het moment dat je onmogenlijk je eigen snelheid kunt bepalen?
  vrijdag 16 december 2005 @ 19:14:13 #17
66444 Lord_Vetinari
pi_33141983
quote:
Op vrijdag 16 december 2005 19:13 schreef rudeonline het volgende:
Wat zeur ik dan?
Ik geef toch alleen maar een voorbeeld hoe je je afgelegde weg zou kunnen vergelijken met een ander op het moment dat je onmogenlijk je eigen snelheid kunt bepalen?
Er is je al (ruwe schatting) 13 fantastiljoen keer uitgelegd, waarom je experimenten niet deugen. Als je toch doorgaat, wordt dat lichtelijk irritant en gaan mensen je negeren.
pi_33142076
quote:
Op vrijdag 16 december 2005 19:14 schreef Lord_Vetinari het volgende:

[..]

Er is je al (ruwe schatting) 13 fantastiljoen keer uitgelegd, waarom je experimenten niet deugen. Als je toch doorgaat, wordt dat lichtelijk irritant en gaan mensen je negeren.
We wisten al dat waarnemers verschillende tijden op hun klok kunnen meten. Een bewegende klok loopt langzamer terwijl de lichtsnelheid altijd gelijk blijft. We kunnen nu een test doen die zo simpel is dat je het niet gaat geloven. Stom dat ik hier niet eerder aan gedacht heb..

Ik wil nu weten wie de meeste km af gaat leggen omdat je niet zomaar kunt stellen dat 1 van de 2 stilstaat en de ander beweegt. Alles beweegt, ook de aarde.

Iedere seconde rollen ze 1 meter touw af. Nu vertrekt er 1 met 80% van de lichtsnelheid naar een planeet 5 lichtjaar hier vandaan. Als hij terugkomt meten beide waarnemers de lengte van het touw op. Wie heeft het langste stuk touw in handen?

Leg even uit wat er niet klopt? Dit experiment is makkelijk ( en goedkoop!!) haalbaar.
  vrijdag 16 december 2005 @ 19:21:25 #19
66444 Lord_Vetinari
pi_33142169
quote:
Op vrijdag 16 december 2005 19:17 schreef rudeonline het volgende:

Nu vertrekt er 1 met 80% van de lichtsnelheid naar een planeet 5 lichtjaar hier vandaan. Als hij terugkomt meten beide waarnemers de lengte van het touw op. Wie heeft het langste stuk touw in handen?

Leg even uit wat er niet klopt? Dit experiment is makkelijk ( en goedkoop!!) haalbaar.
Tuurlijk. Loop effe naar de Cash and Carry en haal een ruimteschip, dan doen we het gelijk even. Wat kost een tweedehands ruimteschip nou nog vandaag de dag he?
pi_33142247
quote:
Op vrijdag 16 december 2005 19:21 schreef Lord_Vetinari het volgende:

[..]

Tuurlijk. Loop effe naar de Cash and Carry en haal een ruimteschip, dan doen we het gelijk even. Wat kost een tweedehands ruimteschip nou nog vandaag de dag he?
Je kunt het ook gewoon met je calculator uitrekenen. Een klein lengteverschil met het touw bepaalt wie er het meest heeft bewogen. Ook bij lage snelheden kun je dit zien.
Vindt het argument over wat het kost wel het minst steekhoudende argument om een theorie te weerleggen of te bewijzen..
  vrijdag 16 december 2005 @ 19:33:23 #21
65960 sanger
|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|
pi_33142490
quote:
Op vrijdag 16 december 2005 19:24 schreef rudeonline het volgende:

[..]

Je kunt het ook gewoon met je calculator uitrekenen. Een klein lengteverschil met het touw bepaalt wie er het meest heeft bewogen. Ook bij lage snelheden kun je dit zien.
Vindt het argument over wat het kost wel het minst steekhoudende argument om een theorie te weerleggen of te bewijzen..
Of we trappen jou de ruimte in met een touwtje op je rug, zeggen dat we mee zullen helpen met deze test en hopen stiekem dat je niet meer terugkomt?
Everything you want is on the other side of fear.
Ik ben niet onhandelbaar, ik ben gewoon een grote uitdaging.
pi_33142617
Touw afrollen (met lichtsnelheid of niet) of een stopwatch gebruiken maakt GEEN verschil Het gaat erom dat de reis voor de ene waarnemer langer lijkt te duren dan voor de andere waarnemer.
Het lijkt er op dat je er helemaal niets van begrijpt RT valt niet uit te leggen met klassieke natuurkunde, het vereist een complete nieuwe kijk op het universum.
pi_33142662
Ook al een slecht argument.. waarom speel je op de man? Dat is toch niet de bedoeling hier, ik snap niet waarom je zo geirriteerd doet als je verder toch niks te zeggen hebt, of heb je inderdaad niks te zeggen?
pi_33144605
quote:
Op vrijdag 16 december 2005 18:32 schreef roobje het volgende:
Echt veel bijval krijg je niet met je stelling.. geeft niet, ik was benieuwt wat de harde RT kern hierop te zeggen had?
  vrijdag 16 december 2005 @ 21:12:19 #25
115814 Drumpie
Zie Signature.
pi_33145180
Ik wil later apparaat uitvinden waar je met dieren kan communiceren dat meen ik, maar dat heeft met golflengtes te maken, wie dat uitvind is de rijkste ter wereld
  vrijdag 16 december 2005 @ 21:29:10 #26
47122 ATuin-hek
theguyver's sidekick!
pi_33145622
quote:
Op vrijdag 16 december 2005 19:21 schreef Lord_Vetinari het volgende:

[..]

Rude pikt sarcasme niet op

En rude je weet toch dat dit topic dicht gaat zodra Doffy of Alicey weer terug zijn van de meet?
Onikaan ni ov dovah
pi_33145744
quote:
Op vrijdag 16 december 2005 21:29 schreef ATuin-hek het volgende:

[..]

Rude pikt sarcasme niet op

En rude je weet toch dat dit topic dicht gaat zodra Doffy of Alicey weer terug zijn van de meet?
Wat is er mis met mijn idee? Kun je niet even zeggen wie er uiteindelijk het korste stuk touw in handen heeft? Weet je wat dat zou betekenen? Het zou bewijzen dat ik gelijk heb, als je namelijk een constante snelheid neemt t.o.v een waarnemer kun je net zo goed 1m/sec nemen als 300.000km/sec. Het nare voor jou is echter dat als blijkt dat er een waarnemer is die een korter touw heeft dat deze ook echt minder kilometers heeft afgelegd. Kun je wel Doffy om hulp vragen, je kunt met mijn voorstel toch ook bewijzen dat licht wel beweegt? Ik daag je uit en nu loop je te piepen omdat je de uitdaging niet aan kan..
  vrijdag 16 december 2005 @ 22:17:22 #28
47122 ATuin-hek
theguyver's sidekick!
pi_33146823
quote:
Op vrijdag 16 december 2005 21:34 schreef rudeonline het volgende:

[..]

Wat is er mis met mijn idee? Kun je niet even zeggen wie er uiteindelijk het korste stuk touw in handen heeft? Weet je wat dat zou betekenen? Het zou bewijzen dat ik gelijk heb, als je namelijk een constante snelheid neemt t.o.v een waarnemer kun je net zo goed 1m/sec nemen als 300.000km/sec. Het nare voor jou is echter dat als blijkt dat er een waarnemer is die een korter touw heeft dat deze ook echt minder kilometers heeft afgelegd. Kun je wel Doffy om hulp vragen, je kunt met mijn voorstel toch ook bewijzen dat licht wel beweegt? Ik daag je uit en nu loop je te piepen omdat je de uitdaging niet aan kan..
Ik ga allang niet meer inhoudelijk op je ideeen in omdat ze zo goed als volledig onzin zijn. Dat is je al vaak zat uitgelegd en nog een keer gaat daar geen verschil in maken. Suc6 nog met je beblaat tot de mods terug zijn.
Onikaan ni ov dovah
pi_33146878
Wat is de onzin van mijn voorbeeld, en waarom zit je om een slotje te roepen? Vindt je dat niet een beetje zielig van jezelf. Je mag ook je mond houden, net als de rest overigens.. Kan iemand uitleggen waarom mijn idee niet kan of klopt?
  vrijdag 16 december 2005 @ 22:22:42 #30
47122 ATuin-hek
theguyver's sidekick!
pi_33146964
Dat antwoord is je (zoals gebruikelijk) al gegeven.
Onikaan ni ov dovah
pi_33147094
Welk antwoord, dat de ruimtereiziger inderdaad een kortere touwlengte meet?
En dat hoe sneller hij gaat, de touwlengte ook steeds minder blijkt te zijn. Inderdaad, het bewijst mijn hersenspinsels..
pi_33147701
quote:
Op vrijdag 16 december 2005 17:52 schreef rudeonline het volgende:
Ik doe maar gewoon een poging waarmee ik denk dat je je afgelegde weg door het heelal kunt bepalen. Ik zal geen ander topic verstoren met mijn eigen ideeen.

En als doffy dit nu dichtgooid moet hij me toch eerst even vertellen wat er mis is aan deze praktijktest van de RT?
Ten opzichte van wie of wat meten ze hun snelheid/ afgelegde afstand?
pi_33147767
quote:
Op vrijdag 16 december 2005 22:44 schreef Wombcat het volgende:

[..]

Ten opzichte van wie of wat meten ze hun snelheid/ afgelegde afstand?
t.o.v het touw wat ze afrollen. Des te meer touw ze afrollen, des te meer kilomers leggen ze af.
pi_33147868
quote:
Op vrijdag 16 december 2005 22:47 schreef rudeonline het volgende:

[..]

t.o.v het touw wat ze afrollen. Des te meer touw ze afrollen, des te meer kilomers leggen ze af.
Nu wil ik je experiment niet wreed verstoren of misschien eigenlijk ook wel maarreh, dat touw wat op aarde wordt afgerold, dat blijft toch gewoon hier op aarde? Zwaartekracht en zo. Tis niet dat je een touw effe kunt fixeren op een willekeurig punt in het heelal.
pi_33147987
Volgens mij moet trouwens de waarnemer op Aarde het langste touw hebben afgerold (terwijl hij toch het minste afstand heeft afgelegd), vanwege dat de andere een tijdsdilettatie ondergaat.
pi_33148007
quote:
Op vrijdag 16 december 2005 22:47 schreef rudeonline het volgende:

[..]

Nee, des te meer tijd is er verstreken.
  vrijdag 16 december 2005 @ 22:57:33 #37
47122 ATuin-hek
theguyver's sidekick!
pi_33148102
quote:
Op vrijdag 16 december 2005 22:25 schreef rudeonline het volgende:
Welk antwoord, dat de ruimtereiziger inderdaad een kortere touwlengte meet?
En dat hoe sneller hij gaat, de touwlengte ook steeds minder blijkt te zijn. Inderdaad, het bewijst mijn hersenspinsels..
Dan wil ik je graag uitnodigen om dat in je topic in TRU es uit te leggen.
Onikaan ni ov dovah
pi_33148168
quote:
Op vrijdag 16 december 2005 22:50 schreef Wombcat het volgende:

[..]

Nu wil ik je experiment niet wreed verstoren of misschien eigenlijk ook wel maarreh, dat touw wat op aarde wordt afgerold, dat blijft toch gewoon hier op aarde? Zwaartekracht en zo. Tis niet dat je een touw effe kunt fixeren op een willekeurig punt in het heelal.
Je mag het touwtje gewoon oprollen hoor. De reiziger in de raket mag dat ook doen.
Wat je eigenlijk doet is dat touw voorstellen als een constante snelheid. I.p.v de lichtsnelheid neem je de snelheid van het touw als referentiepunt. Geen van beide kan immers bepalen wie er nu werkelijk sneller beweegt. De afgelgde weg meet hij gewoon af aan de touwlengte. En nu blijkt dat als hij harder gaat hij minder touw aflegd als de persoon die langzamer ging. Zijn afgelegde weg t.o.v het touw is echter wel stukken miner. i.p.v 1m/sec touwlengte kun je dit principe ook toepassen op 300.000km/sec. Je kunt elkaar afgelegde weg per seconde dan mooi bepalen door de 2 touwen naderhand te meten..
pi_33148282
quote:
Op vrijdag 16 december 2005 22:59 schreef rudeonline het volgende:

[..]

Je mag het touwtje gewoon oprollen hoor. De reiziger in de raket mag dat ook doen.
Wat je eigenlijk doet is dat touw voorstellen als een constante snelheid. I.p.v de lichtsnelheid neem je de snelheid van het touw als referentiepunt. Geen van beide kan immers bepalen wie er nu werkelijk sneller beweegt. De afgelgde weg meet hij gewoon af aan de touwlengte. En nu blijkt dat als hij harder gaat hij minder touw aflegd als de persoon die langzamer ging. Zijn afgelegde weg t.o.v het touw is echter wel stukken miner. i.p.v 1m/sec touwlengte kun je dit principe ook toepassen op 300.000km/sec. Je kunt elkaar afgelegde weg per seconde dan mooi bepalen door de 2 touwen naderhand te meten..
Eerst heb je het over iedere seconde een meter touw afrollen, en daarna over een afstand meten met het touw? Als je denkt uit de lichtsnelheid en tijd (lengte touw) de afstand te kunnen bepalen klopt dat in ieder geval niet Dat is waar de hele RT op slaat.
Je hebt ook nog niet gereageerd op mijn vorige post.
pi_33148387
quote:
Op vrijdag 16 december 2005 23:03 schreef Solomon het volgende:

[..]

Eerst heb je het over iedere seconde een meter touw afrollen, en daarna over een afstand meten met het touw? Als je denkt uit de lichtsnelheid en tijd (lengte touw) de afstand te kunnen bepalen klopt dat in ieder geval niet Dat is waar de hele RT op slaat.
Je hebt ook nog niet gereageerd op mijn vorige post.
Als een persoon minder km touw heeft afgerolt dan duurden zijn secondes langer. Elke seconde rolde hij immers 1 meter touw af. Als je de 2 touwen naast elkaar legd kun je dat precies opmeten.
Voor beide waarnemers gold dat elke seconde 1 meter touw vertegenwoordigde.
Ik weet niet wat je met je vorige post wou zeggen.
pi_33148471
quote:
Op vrijdag 16 december 2005 22:59 schreef rudeonline het volgende:

[..]

Wat jij doet is gewoon secondes aftellen met een telraam in plaats van met een stopwatch. Het maakt dus echt geen hol uit of je de verstreken tijd meet door middel van secondes tellen, of door elke seconde een meter touw neer te leggen. Je blijft verstreken tijd meten.

Of ik kan er gewoon geen touw meer aan vast knopen aan jouw theorie, dat is natuurlijk ook mogelijk.

Je kunt wel bepalen wie er sneller beweegt, als je een derde referentiepunt neemt. Die touwen die zijn gewoon nogmaals hetzelfde referentiepunt. Het ene touw heeft namelijk de snelheid van de een, het andere die van de andere. Ten opzichte van elkaar blijven ze dan dezelfde snelheid houden, en kun je op basis van die touwen alleen iets zeggen over de verstreken tijd. Kortom: de touwen kunnen geen referentiepunt voor de snelheid punt zijn dat anders is als de personen die die touwen weggooien. Tenzij je dus die touwen stilzet ten opzichte van het heelal, maar dat gaat niet.

Om te bepalen wie sneller beweegt heb je weer een derde punt nodig, bijvoorbeeld de zon, die weer beweegt ten opzichte van een ander punt en daardoor ook weer snelheid heeft, die je niet kunt verdisconteren. Waar jij structureel aan voorbij gaat, is dat je altijd snelheid hebt ten opzichte van iets, en dat absolute snelheid niet bestaat.
pi_33148555
quote:
Op vrijdag 16 december 2005 23:07 schreef rudeonline het volgende:

[..]

Als een persoon minder km touw heeft afgerolt dan duurden zijn secondes langer. Elke seconde rolde hij immers 1 meter touw af. Als je de 2 touwen naast elkaar legd kun je dat precies opmeten.
Voor beide waarnemers gold dat elke seconde 1 meter touw vertegenwoordigde.
Voor zover ik het begrijp precies hetzelfde als wat jij nu zegt.

Want jij zegt nu in feite ook dat die touwen gewoon een andere manier zijn om de tijd te meten.
pi_33148642
quote:
Op vrijdag 16 december 2005 23:10 schreef Wombcat het volgende:

[..]

Wat jij doet is gewoon secondes aftellen met een telraam in plaats van met een stopwatch. Het maakt dus echt geen hol uit of je de verstreken tijd meet door middel van secondes tellen, of door elke seconde een meter touw neer te leggen. Je blijft verstreken tijd meten.

Of ik kan er gewoon geen touw meer aan vast knopen aan jouw theorie, dat is natuurlijk ook mogelijk.

Je kunt wel bepalen wie er sneller beweegt, als je een derde referentiepunt neemt. Die touwen die zijn gewoon nogmaals hetzelfde referentiepunt. Het ene touw heeft namelijk de snelheid van de een, het andere die van de andere. Ten opzichte van elkaar blijven ze dan dezelfde snelheid houden, en kun je op basis van die touwen alleen iets zeggen over de verstreken tijd. Kortom: de touwen kunnen geen referentiepunt voor de snelheid punt zijn dat anders is als de personen die die touwen weggooien. Tenzij je dus die touwen stilzet ten opzichte van het heelal, maar dat gaat niet.

Om te bepalen wie sneller beweegt heb je weer een derde punt nodig, bijvoorbeeld de zon, die weer beweegt ten opzichte van een ander punt en daardoor ook weer snelheid heeft, die je niet kunt verdisconteren. Waar jij structureel aan voorbij gaat, is dat je altijd snelheid hebt ten opzichte van iets, en dat absolute snelheid niet bestaat.
Daar ga ik niet aan voorbij, daar gaan jullie aan voorbij. De enige manier om dat touw stil te zetten in het heelal bereik je d.m.v het touw afrollen met de lichtsnelheid. Als beide waarnemers dit zouden doen, dan heeft de persoon met het langste touw ook de meeste kilometers afgelegd.. en wie zou dat zijn? Daarom stel ik voor dat je gewoon een snelheid neemt van 1m/sec, dat gaat iets eenvoudiger en je meet hetzelfde resultaat.

Je moet proberen te begrijpen dat km en secondes tegen elkaar in te ruilen zijn. De lichtsnelheid biedt die kans omdat die altijd gelijk is. Maatr elke andere constante snelheid t.o.v jezelf geeft hetzelfde resultaat. 1m/sec voldoet ook ruimschoots.
pi_33148909
quote:
Op vrijdag 16 december 2005 23:15 schreef rudeonline het volgende:

[..]

Daar ga ik niet aan voorbij, daar gaan jullie aan voorbij. De enige manier om dat touw stil te zetten in het heelal bereik je d.m.v het touw afrollen met de lichtsnelheid.
Hoezo zet je dat touw stil door het af te rollen met de lichtsnelheid? Zolang je het niet vertraagd, blijft het diezelfde snelheid houden. Het touw blijft bij degene die het afrolt, dus laat geen spoor na of zo.
quote:
Als beide waarnemers dit zouden doen, dan heeft de persoon met het langste touw ook de meeste kilometers afgelegd.. en wie zou dat zijn? Daarom stel ik voor dat je gewoon een snelheid neemt van 1m/sec, dat gaat iets eenvoudiger en je meet hetzelfde resultaat.
Als je het touw wilt afrollen door het ene eind aan iemand te geven en zelf met het andere eind weg te renne, dan zal het touw toch echt 1 meter lengte moeten hebben per afgelegde meter, anders gaat er iets fout. Wil je per afgelegde 300.000 km één meter touw hebben, dan laat je het touw dus niet achter, maar houd je het bij je. Het touw heeft dan jouw snelheid.
quote:
Je moet proberen te begrijpen dat km en secondes tegen elkaar in te ruilen zijn. De lichtsnelheid biedt die kans omdat die altijd gelijk is. Maatr elke andere constante snelheid t.o.v jezelf geeft hetzelfde resultaat. 1m/sec voldoet ook ruimschoots.
Nee, kilometers en secondes zijn niet tegen elkaar uit te ruilen. Kilometers geven afstand aan, secondes geven tijd aan. Dat zijn twee verschillende dingen, en dat jij dat niet wilt geloven, is heel erg jammer voor je.

Wil jij ook Yen tegen Euro's ruilen? Geef ik jou één Yen, krijg ik één Euro van je. En dat is dan nog allebei geld, dus dat zou helemaal geen probleem moeten zijn.
  vrijdag 16 december 2005 @ 23:27:16 #45
47122 ATuin-hek
theguyver's sidekick!
pi_33149048
quote:
Op vrijdag 16 december 2005 23:15 schreef rudeonline het volgende:

[..]

Daar ga ik niet aan voorbij, daar gaan jullie aan voorbij. De enige manier om dat touw stil te zetten in het heelal bereik je d.m.v het touw afrollen met de lichtsnelheid. Als beide waarnemers dit zouden doen, dan heeft de persoon met het langste touw ook de meeste kilometers afgelegd.. en wie zou dat zijn? Daarom stel ik voor dat je gewoon een snelheid neemt van 1m/sec, dat gaat iets eenvoudiger en je meet hetzelfde resultaat.

Er bestaat niet zoiets als absolute tijd of beweging
Onikaan ni ov dovah
pi_33149086
quote:
Op vrijdag 16 december 2005 23:23 schreef Wombcat het volgende:

[..]

Hoezo zet je dat touw stil door het af te rollen met de lichtsnelheid? Zolang je het niet vertraagd, blijft het diezelfde snelheid houden. Het touw blijft bij degene die het afrolt, dus laat geen spoor na of zo.
Voor elke seconde tel je 1 meter touw. Dat touw hoef je niet ook daadwerkelijk af te rollen aan iets. De persoon in het ruimteschip doet exact hetzelfde. Ze gebruiken slechts zichzelf en de touwlengte als referentie punt.
quote:
Als je het touw wilt afrollen door het ene eind aan iemand te geven en zelf met het andere eind weg te renne, dan zal het touw toch echt 1 meter lengte moeten hebben per afgelegde meter, anders gaat er iets fout. Wil je per afgelegde 300.000 km één meter touw hebben, dan laat je het touw dus niet achter, maar houd je het bij je. Het touw heeft dan jouw snelheid.
Je rolt het touw van de ene katrol op de ander. Het gaat puur om de totale lengte touw die aan jou voobij gaat per seconde.
quote:
Nee, kilometers en secondes zijn niet tegen elkaar uit te ruilen. Kilometers geven afstand aan, secondes geven tijd aan. Dat zijn twee verschillende dingen, en dat jij dat niet wilt geloven, is heel erg jammer voor je.
Als je een touw met een constante snelheid van 1m/sec afrolt. Dan staat 10 meter touw voor 10 sec.
quote:
Wil jij ook Yen tegen Euro's ruilen? Geef ik jou één Yen, krijg ik één Euro van je. En dat is dan nog allebei geld, dus dat zou helemaal geen probleem moeten zijn.
Als de koers gelijk is maakt dat niks uit. Een meter is een meter.
pi_33149204
quote:
Op vrijdag 16 december 2005 23:28 schreef rudeonline het volgende:

[..]

Voor elke seconde tel je 1 meter touw. Dat touw hoef je niet ook daadwerkelijk af te rollen aan iets. De persoon in het ruimteschip doet exact hetzelfde. Ze gebruiken slechts zichzelf en de touwlengte als referentie punt.
[..]

Je rolt het touw van de ene katrol op de ander. Het gaat puur om de totale lengte touw die aan jou voobij gaat per seconde.
[..]

Als je een touw met een constante snelheid van 1m/sec afrolt. Dan staat 10 meter touw voor 10 sec.
[..]

Als de koers gelijk is maakt dat niks uit. Een meter is een meter.
*zucht*

Wat je nu dus maakt, is simpelweg een telraam om secondes te tellen. Kortom je meet de tijd. Je kunt pas de snelheid meten als je weet hoeveel je verplaatsing is per seconde. En het touw dat je afrolt heeft dus niets met die verplaatsing te maken, maar alleen met het aantal secondes.

Maar volgens mij komen we geen steek verder zo, je kunt net zo goed stellen dat gras rood is, en dat rozen groen zijn. Dat kan best als je de definitie van rood en groen veranderd. Maar wat je dan niet kunt doen is vervolgens wéér die definitie veranderen en zeggen dat zowel gras als rozen groen zijn.
  vrijdag 16 december 2005 @ 23:35:59 #48
127813 Zombine
pok, pok, pok, pok
pi_33149289
Waarom snap ik die hele RudeOnline's "lichtsnelheidtijdverschilverplaatsings- theorie niet

Om toch even nuttig bij te dragen ( poging tot tenminste ).
Als een klok met lichtsnelheid beweegt gaat ie heus niet langzamer lopen. Het lijkt alleen zo. Zodra je weer naast de klok staat zie je weer gewoon de tijd zoals het is. Wat dat touw betreft. Aangezien ze allebei even lang weggeweest zijn hebben ze een even lang touw in handen. ( elke seconde 1 meter touw ). Heeft volgens mij niets met lichtsnelheid te maken.
Wat ik wil zeggen is dat ik denk dat je door middel van reizen met lichtsnelheid niet kan tijdreizen. Als je met lichtsnelheid beweegt zal je denk ik niets zien. en zodra je weer stil staat zie je weer gewoon de dingen om je heen.

Eugh... nou jah, laat ook maar. Eigenlijk moet ik hier helemaal niet op reageren. Weet niet eens waar ik op reageer.

*slechtste post tot nu toe op Fok!
pok, pok, pok, pok, pok, pok, pok, pok, pok, pok, pok, pok, pok, pok, pok, pok, pok, pok, pok, pok, pok, pok, pok, tik, tik
pi_33149394
quote:
Op vrijdag 16 december 2005 23:35 schreef Zombine het volgende:
Waarom snap ik die hele RudeOnline's "lichtsnelheidtijdverschilverplaatsings- theorie niet
Er is ook geen touw aan vast te knopen.
pi_33150344
quote:
Op vrijdag 16 december 2005 23:07 schreef rudeonline het volgende:
...
das een beetje het probleem hè?
Jaja...
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')