abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_33140067
Ik doe maar gewoon een poging waarmee ik denk dat je je afgelegde weg door het heelal kunt bepalen. Ik zal geen ander topic verstoren met mijn eigen ideeen.

We wisten al dat waarnemers verschillende tijden op hun klok kunnen meten. Een bewegende klok loopt langzamer terwijl de lichtsnelheid altijd gelijk blijft. We kunnen nu een test doen die zo simpel is dat je het niet gaat geloven. Stom dat ik hier niet eerder aan gedacht heb..

1 persoon blijft achter op aarde terwijl een tweede een ruimtereis gaat maken.
Ik wil nu weten wie de meeste km af gaat leggen omdat je niet zomaar kunt stellen dat 1 van de 2 stilstaat en de ander beweegt. Alles beweegt, ook de aarde.

Ze spreken het volgende af..

Iedere seconde rollen ze 1 meter touw af. Nu vertrekt er 1 met 80% van de lichtsnelheid naar een planeet 5 lichtjaar hier vandaan. Als hij terugkomt meten beide waarnemers de lengte van het touw op. Wie heeft het langste stuk touw in handen?

En als doffy dit nu dichtgooid moet hij me toch eerst even vertellen wat er mis is aan deze praktijktest van de RT?
  vrijdag 16 december 2005 @ 17:57:11 #2
115814 Drumpie
Zie Signature.
pi_33140157
Euhm.. ik denk dat die op de aarde blijft het touw langs heeft, want we weten toch niet precies hoeveel km 1 lichtjaar is??
  vrijdag 16 december 2005 @ 18:01:04 #3
47122 ATuin-hek
theguyver's sidekick!
pi_33140243
En het verschil met het vorige topic is?
Egregious professor of Cruel and Unusual Geography
Onikaan ni ov dovah
pi_33140248
Klopt helemaal. En wat als we het touw nu afrollen met de "lichtsnelheid", wie heeft er dan het langste stuk touw?
  vrijdag 16 december 2005 @ 18:23:33 #5
115814 Drumpie
Zie Signature.
pi_33140755
aarde want hoe snel is sneler dan het licht dan??
  vrijdag 16 december 2005 @ 18:25:22 #6
115814 Drumpie
Zie Signature.
pi_33140797
ff ding wat wil je hiermee bereiken?
  vrijdag 16 december 2005 @ 18:32:33 #7
28662 roobje
Invisible Pink Unicorn
pi_33140957
Beide stukken touw zijn evenlang.
"Religion. A daughter of Hope and Fear, explaining to Ignorance the nature of the Unknowable."
Ambroce Bierce
pi_33140976
quote:
Op vrijdag 16 december 2005 18:25 schreef Drumpie het volgende:
ff ding wat wil je hiermee bereiken?
Het zou iets bewijzen voor degene die de relativiteitstheorie aanhangen. Hoe korter het touw, des te minder kilometers touw.
pi_33141029
quote:
Op vrijdag 16 december 2005 18:32 schreef roobje het volgende:
Als dat zo is, dan is mijn theorie inderdaad fout. Als het niet zo is, dan is de RT fout.
Ik ga de uitdaging graag aan..
  vrijdag 16 december 2005 @ 18:36:11 #10
66444 Lord_Vetinari
Si non confectus non reficiat
pi_33141041
quote:
Op vrijdag 16 december 2005 18:33 schreef rudeonline het volgende:

[..]

Hoe korter het touw, des te minder kilometers touw.
Je logica in deze is onweerlegbaar.
De pessimist ziet het duister in de tunnel
De optimist ziet het licht aan het eind van de tunnel
De realist ziet de trein komen
De machinist ziet drie idioten in het spoor staan....
pi_33141655
quote:
Op vrijdag 16 december 2005 18:36 schreef Lord_Vetinari het volgende:

[..]

Je logica in deze is onweerlegbaar.
inderdaad..
  vrijdag 16 december 2005 @ 19:04:06 #12
66444 Lord_Vetinari
pi_33141685
quote:
Op vrijdag 16 december 2005 19:02 schreef rudeonline het volgende:

[..]

inderdaad..
Ik weet er nog een: Hoe minder kilo's, hoe lichter het vlees
pi_33141790
Ik denk dat niemand meer durft.. en dat terwijl ik de uitdaging aan durf te gaan door dit experiment aan te gaan. Als het touw korter is, dan trek ik aan het langste eind.
  vrijdag 16 december 2005 @ 19:08:51 #14
66444 Lord_Vetinari
pi_33141827
Ik denk zelf eerder dat iedereen dood- en doodmoe van je idiote gezeur is en zoiets heeft van: Doei, ik blijf het niet aan het uitleggen. En ik kan dat wel begrijpen.
  vrijdag 16 december 2005 @ 19:11:23 #15
36971 Invictus_
Religieuze Minderheid
pi_33141899
quote:
Op vrijdag 16 december 2005 19:07 schreef rudeonline het volgende:
Ik denk dat niemand meer durft.. en dat terwijl ik de uitdaging aan durf te gaan door dit experiment aan te gaan. Als het touw korter is, dan trek ik aan het langste eind.
Mijn gok: als een antwoord hier in deze thread jouw theorie niet ondersteunt is dat antwoord volgens jou fout.
Now I'm walking on the sunnyside of the street
pi_33141964
Wat zeur ik dan?
Ik geef toch alleen maar een voorbeeld hoe je je afgelegde weg zou kunnen vergelijken met een ander op het moment dat je onmogenlijk je eigen snelheid kunt bepalen?
  vrijdag 16 december 2005 @ 19:14:13 #17
66444 Lord_Vetinari
pi_33141983
quote:
Op vrijdag 16 december 2005 19:13 schreef rudeonline het volgende:
Wat zeur ik dan?
Ik geef toch alleen maar een voorbeeld hoe je je afgelegde weg zou kunnen vergelijken met een ander op het moment dat je onmogenlijk je eigen snelheid kunt bepalen?
Er is je al (ruwe schatting) 13 fantastiljoen keer uitgelegd, waarom je experimenten niet deugen. Als je toch doorgaat, wordt dat lichtelijk irritant en gaan mensen je negeren.
pi_33142076
quote:
Op vrijdag 16 december 2005 19:14 schreef Lord_Vetinari het volgende:

[..]

Er is je al (ruwe schatting) 13 fantastiljoen keer uitgelegd, waarom je experimenten niet deugen. Als je toch doorgaat, wordt dat lichtelijk irritant en gaan mensen je negeren.
We wisten al dat waarnemers verschillende tijden op hun klok kunnen meten. Een bewegende klok loopt langzamer terwijl de lichtsnelheid altijd gelijk blijft. We kunnen nu een test doen die zo simpel is dat je het niet gaat geloven. Stom dat ik hier niet eerder aan gedacht heb..

1 persoon blijft achter op aarde terwijl een tweede een ruimtereis gaat maken.
Ik wil nu weten wie de meeste km af gaat leggen omdat je niet zomaar kunt stellen dat 1 van de 2 stilstaat en de ander beweegt. Alles beweegt, ook de aarde.

Ze spreken het volgende af..

Iedere seconde rollen ze 1 meter touw af. Nu vertrekt er 1 met 80% van de lichtsnelheid naar een planeet 5 lichtjaar hier vandaan. Als hij terugkomt meten beide waarnemers de lengte van het touw op. Wie heeft het langste stuk touw in handen?

Leg even uit wat er niet klopt? Dit experiment is makkelijk ( en goedkoop!!) haalbaar.
  vrijdag 16 december 2005 @ 19:21:25 #19
66444 Lord_Vetinari
pi_33142169
quote:
Op vrijdag 16 december 2005 19:17 schreef rudeonline het volgende:

Nu vertrekt er 1 met 80% van de lichtsnelheid naar een planeet 5 lichtjaar hier vandaan. Als hij terugkomt meten beide waarnemers de lengte van het touw op. Wie heeft het langste stuk touw in handen?

Leg even uit wat er niet klopt? Dit experiment is makkelijk ( en goedkoop!!) haalbaar.
Tuurlijk. Loop effe naar de Cash and Carry en haal een ruimteschip, dan doen we het gelijk even. Wat kost een tweedehands ruimteschip nou nog vandaag de dag he?
pi_33142247
quote:
Op vrijdag 16 december 2005 19:21 schreef Lord_Vetinari het volgende:

[..]

Tuurlijk. Loop effe naar de Cash and Carry en haal een ruimteschip, dan doen we het gelijk even. Wat kost een tweedehands ruimteschip nou nog vandaag de dag he?
Je kunt het ook gewoon met je calculator uitrekenen. Een klein lengteverschil met het touw bepaalt wie er het meest heeft bewogen. Ook bij lage snelheden kun je dit zien.
Vindt het argument over wat het kost wel het minst steekhoudende argument om een theorie te weerleggen of te bewijzen..
  vrijdag 16 december 2005 @ 19:33:23 #21
65960 sanger
|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|
pi_33142490
quote:
Op vrijdag 16 december 2005 19:24 schreef rudeonline het volgende:

[..]

Je kunt het ook gewoon met je calculator uitrekenen. Een klein lengteverschil met het touw bepaalt wie er het meest heeft bewogen. Ook bij lage snelheden kun je dit zien.
Vindt het argument over wat het kost wel het minst steekhoudende argument om een theorie te weerleggen of te bewijzen..
Of we trappen jou de ruimte in met een touwtje op je rug, zeggen dat we mee zullen helpen met deze test en hopen stiekem dat je niet meer terugkomt?
Everything you want is on the other side of fear.
Ik ben niet onhandelbaar, ik ben gewoon een grote uitdaging.
pi_33142617
Touw afrollen (met lichtsnelheid of niet) of een stopwatch gebruiken maakt GEEN verschil Het gaat erom dat de reis voor de ene waarnemer langer lijkt te duren dan voor de andere waarnemer.
Het lijkt er op dat je er helemaal niets van begrijpt RT valt niet uit te leggen met klassieke natuurkunde, het vereist een complete nieuwe kijk op het universum.
pi_33142662
Ook al een slecht argument.. waarom speel je op de man? Dat is toch niet de bedoeling hier, ik snap niet waarom je zo geirriteerd doet als je verder toch niks te zeggen hebt, of heb je inderdaad niks te zeggen?
pi_33144605
quote:
Op vrijdag 16 december 2005 18:32 schreef roobje het volgende:
Echt veel bijval krijg je niet met je stelling.. geeft niet, ik was benieuwt wat de harde RT kern hierop te zeggen had?
  vrijdag 16 december 2005 @ 21:12:19 #25
115814 Drumpie
Zie Signature.
pi_33145180
Ik wil later apparaat uitvinden waar je met dieren kan communiceren dat meen ik, maar dat heeft met golflengtes te maken, wie dat uitvind is de rijkste ter wereld
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')