20. Super Furry Animals - Love Kraft
De Super Furry Animals zijn allang niet meer die knotsgekke, alle genres in één nummer proppende band die me een paar jaar geleden zowel fascineerde als soms ook frustreerde. Met ingang van de vorige plaat "Phantom Power" weten ze echter hun gekheid in een veel subtieler formaat te brengen, wat resulteerde in een veel homogenere en (voor buitenstaanders) luistervriendelijke plaat. Met "Love Kraft" gaan ze gewoon verder op de ingeslagen weg van lieve luisterpop met bijna verstopte scherpe randjes. Ook deze keer weten ze iedereen op het verkeerde been te brengen door het meest irritante nummer op single uit te brengen ("Lazer Beam"), net zoals ze toentertijd deden met "Golden Retriever". Maar als je daar doorheen kan kijken is "Love Kraft" eigenlijk wederom een prachtige plaat met chamber pop. De gekheid mis ik wel een beetje, maar SFA gaat er toch op een goede manier mee om.
19. Architecture in Helsinki - In Case We Die
Ik kende ze al wel wat langer (met dank aan John Peel), maar met deze plaat wisten ze me toch op een aangename manier te verrassen. Erg creatieve plaat, eentje die doet denken aan "Blueberry Boat" van The Fiery Furnaces - maar op hetzelfde moment veel meer swingt en gewoon iets "logischer" overkomt dan het enigszins miskende meesterwerk van de Friedbergers. De ideeën spatten werkelijk van de plaat af, en lieflijke indiepop wordt vakkundig gecombineerd met mafheid die op een slinkse manier veel briljanter is dan het zich direct voordoet. Erg interessante plaat.
18. Deerhoof - The Runners Four
Het blijft wennen, Deerhoofs unieke aanpak van hoge Japanse schrilstemmetjes en snerpend dwarse gitaren. Maar als je je daar eenmaal overheen zet openbaart zich een indrukwekkende wereld van heerlijke melodieën en riffs, elementen die de meeste andere luisteraars waarschijnlijk niet te horen krijgen omdat die de CD waarschijnlijk na een paar nummers al hebben afgezet. Tracks als "Wrong Time Capsule" zijn om te sterven zo mooi. Erg dwars, maar dat geeft het wel wat extras.
17. The Decemberists - Picaresque
In mijn optiek worden the Decemberists er alleen maar beter op met de jaren. Heerlijke melodieën, prachtige verhalende teksten, en een indrukwekkende rij hoogtepunten die het album naar hogere sferen weten te stuwen ("The Infanta", "We Both Go Down Together", "The Engine Driver", "16 Military Wives"). In mijn optiek geeft deze ook meer voldoening dan de wat tegenvallende tweede plaat "Her Majesty, The Decemberists".
16. Clap Your Hands Say Yeah! - Clap Your Hands Say Yeah!
Over een haat/liefde-verhouding gesproken. Het album telt een aantal tracks waarbij het erg makkelijk is om de CYHSY!-hype redelijk snel te omarmen, maar het blijft wennen aan het opvallende, schrille, raspende stemgeluid van de leadzanger, erg genoeg om af en toe het Geloof In De Hype te doen wankelen. Alhoewel ik nog steeds niet elke uithoek van het album heb weten te omarmen als geniaal, is het toch wel duidelijk dat dit een bijzondere plaat betreft. Weliswaar even doorbijten, maar resultaat is er op zich wel naar.
15. Bloc Party - Silent Alarm
Gek genoeg weten deze NME-troetelberen het niveau van hun fantastische debuut-EP niet te overtreffen, en doet het als fan van het eerste (tweede?) uur een beetje pijn dat de geniale single "Little Thoughts" de oorspronkelijke tracklist niet had gehaald, waar alle andere singles wel die eer was toegedaan. En het album is dan ook niet continu even sterk - zeker tegen het einde wordt het allemaal wat vermoeiender en routineus, zo lijkt het. Desalniettemin staan er genoeg geniale momenten op om hiervoor te compenseren, en blijft het een leuke plaat om geregeld op te blijven zetten.
14. Isolée - We Are Monster
Zo af en toe weet een plaat uit een genre waar je maar weinig kaas van gegeten hebt je aandacht te pakken, en "We Are Monster" is er daar één van. Intrigerend electronisch gekunstelde muziek, die zowel minimalistisch als warm weet te zijn (zelfs al blijf ik een leek op dit gebied). Plaat die ik redelijk vaak heb gedraaid het afgelopen jaar, en op de een of andere manier me op een perfecte manier wist te steunen bij saaie studiesessies. Doet zowel dienst als relaxerend en stimulerend, prima plaat.
13. Serena Maneesh - Serena Maneesh
Tot iemand me er onlangs op wees, was me niet eens opgevallen hoeveel aan invloeden van Motorpsycho Serena Maneesh eigenlijk in hun muziek heeft weten te verwerken. Onder die heerlijke laag grommende shoegazer zit het doorbeukende ritme van vooral "Psychonaut", en persoonlijk vind ik dat als groot Motorpsycholiefhebber niet eens zo vervelend. Het eindresultaat is hoe dan ook een originele som van al hun invloeden, en geen enkele track op het album is echt hetzelfde - of het nu gaat om de heerlijk doorbeukende opener "Drain Cosmetics" of het supercompacte, maar daardoor immens intrigerende 2 minuten durende "Un-Deux". Goede plaat, en ik ben benieuwd wat de toekomst voor deze band zal gaan brengen.
12. Sleater-Kinney - The Woods
Meteen bij opener "The Fox" blijkt al dat dit niet dezelfde Sleater-Kinney is die zich jarenlang specialiseerden in muziek die bleef jeuken en alle kanten krioelde, en met hoekige gitaren alle stiltes probeerde vol te bouwen. Dit keer zijn de dames minder subtiel, en gaan ze voor een wat extrovertere, directere aanpak. De invloeden van het oude werk zijn er nog absoluut, maar ze zijn nu geplaatst in de context van een trio dat niet alleen meer wil intrigeren met hun werk, maar ook gewoon een moddervette plaat willen maken. Opvallende comeback.
11. Tocotronic - Pure Vernunft Darf Niemals Siegen
Ik weet niet of het komt dat ik me voor het eerst in jaren echt in een Tocotronic-plaat weet te storten (alhoewel ik ze al sinds de late jaren '90 regelmatig draai), maar op de een of andere manier weet deze plaat meer te klikken dan de oudere platen waar ik eerder doorheen probeerde te komen. Natuurlijk staan er een paar tracks tussen die me wat minder doen, maar dat wordt ruimschoots goedgemaakt door de fantastische rij singles die van deze plaat afkomen, als ook tracks als "Mein Prinz", "Tag der Toten" en "Ich Habe Stimmen Gehört". Het album is consistent heerlijk om naar te luisteren, en de mindere tracks zijn op zo'n manier over het hele album gesmeerd dat ze mijn luisterplezier amper deren.
[ Bericht 0% gewijzigd door Grobbel op 21-12-2005 14:41:57 ]