In Veghel heet de stad met carnaval Kuusegat, waarbij er overal levensgrote koeien staan. Nee, ik woon er niet (gelukkig!)quote:Op dinsdag 3 januari 2006 10:44 schreef _Arual_ het volgende:
[..]
jawel hoor. Een vriendin van mij, boerendochter, had het altijd over kuuskes en pinken. Dat zijn leeftijdscategorieën bij de koe. Zeg maar puberteit en adolescentie, al weet ik niet welke van de twee nu voor kuuske of voor pink staat.
Regio Skijndel? Dat sch-sk doen ze in Noord Holland in de buurt van Schoorl (Skorel) ook.quote:Vrûger... toen ze bej jons nâr skoôl ginge mé skôn skoen, dè wâr wè...... kwâmde tûis mé ùn hôop jong um te speule
Skâindel & Skoorlquote:Op woensdag 18 januari 2006 09:54 schreef Levitation het volgende:
Regio Skijndel? Dat sch-sk doen ze in Noord Holland in de buurt van Schoorl (Skorel) ook.
Een kuuske kan zowel een varken als een kalf zijn. (Volgens het Brabants woordenboek)quote:Op dinsdag 3 januari 2006 10:44 schreef _Arual_ het volgende:
[..]
jawel hoor. Een vriendin van mij, boerendochter, had het altijd over kuuskes en pinken. Dat zijn leeftijdscategorieën bij de koe. Zeg maar puberteit en adolescentie, al weet ik niet welke van de twee nu voor kuuske of voor pink staat.
Je woont in Weert, dwaas.quote:Op donderdag 19 januari 2006 23:49 schreef partyyboyy het volgende:
Een TVP van een echte brabander!
Weten jullie wat een Kluutje is?
Nee jungske, ik woon niet in Weert, maar in een dorp bij Weert.quote:Op donderdag 19 januari 2006 23:51 schreef BrauN het volgende:
[..]
Je woont in Weert, dwaas.
En nee... ik weet niet wat een 'kluutje' is... Da's zeker iets uit de omgeving Deurne ofzo?
Wel in het oosten idd.quote:Op donderdag 19 januari 2006 23:51 schreef BrauN het volgende:
[..]
Je woont in Weert, dwaas.
En nee... ik weet niet wat een 'kluutje' is... Da's zeker iets uit de omgeving Deurne ofzo?
In de rest van Nederland betekend dat dat er net een auto tegen je aangereden is.quote:Op vrijdag 16 december 2005 12:48 schreef Tha_Erik het volgende:
[..]
Maar in de zin "ik ben net aangereden" is het wel degelijk het vertrekken.
BUUHL! jaaa!!quote:
Meer Limburgs denk ik, daar gebruikt iedereen het.quote:Op dinsdag 3 januari 2006 09:38 schreef BrauN het volgende:
[..]
Volgens mij van oorsprong Vlaams... Maar hier hoor je het ook best veel.
Rooi?quote:Op woensdag 18 januari 2006 09:54 schreef Levitation het volgende:
Ik kom uit de Randstad (Zoetermeer) en ik heb op mijn 21ste mijn vriend leren kennen, hij is Brabander en komt uit Rooi.
Dat ik soms ook vergeet dat het een Brabants woord is, als ik tegen niet-Brabanders praat.quote:Op vrijdag 20 januari 2006 00:04 schreef NoSigar het volgende:
Pardon RQ, wat is daar vreemd aan? (Ik zie het even niet, maar misscvhien is het te laat {=indekken})
Priester zegt fokken, wij fokken.quote:Op vrijdag 20 januari 2006 00:05 schreef LXIV het volgende:
Waarom zijn er altijd overal zoveel Brabanders?
Ik stond een paar jaar geleden te pissen in een café ergens in Spanje. Bleek iedereen daar uit Brabant te komen. (Terwijl ze elkaar niet kenden!)
Is allerlei trouwens Brabants?quote:Op vrijdag 20 januari 2006 00:09 schreef partyyboyy het volgende:
jaja Carnaval weer over een maandje!
Hoewel ik het wel dom vindt dat opeens allerlei mensen leuk gaan doen, die normaal nooit leuk zijn.
en gebruiken mensen uit Brabant het woord 'trouwens' ook niet vaker dan de mensen uit de rest van het land?quote:Op vrijdag 20 januari 2006 00:09 schreef hoM3r het volgende:
In Brabant woon je ook nie naast je buren maar langs je buren trouwens.
"Aanrijden", wegrijden.quote:Op vrijdag 20 januari 2006 00:08 schreef NoSigar het volgende:
Wat is Brabants?
"Ben je niet gewond?"...![]()
Láángst.quote:Op vrijdag 20 januari 2006 00:09 schreef hoM3r het volgende:
In Brabant woon je ook nie naast je buren maar langs je buren trouwens.
Mensen die vergeten zijn wat te zeggen, en dan snel nog iets willen zeggen, zeggen vaak trouwens. En dat zijn meestal Brabanders.quote:Op vrijdag 20 januari 2006 00:10 schreef partyyboyy het volgende:
[..]
en gebruiken mensen uit Brabant het woord 'trouwens' ook niet vaker dan de mensen uit de rest van het land?
Ek kwam er fkes nie uut hoe je da moe schraivu zoals je het zegt, moar ek kom oek uut nimwegen en nie uut broabant aik.quote:
idd, want ik gebruik dat ook altijd als ik nog iets wilde zeggen.quote:Op vrijdag 20 januari 2006 00:11 schreef hoM3r het volgende:
[..]
Mensen die vergeten zijn wat te zeggen, en dan snel nog iets willen zeggen, zeggen vaak trouwens. En dat zijn meestal Brabanders.
Precies, En ons best doen t.o.v die protestantenquote:Op vrijdag 20 januari 2006 00:07 schreef RichardQuest het volgende:
[..]
Priester zegt fokken, wij fokken.
En carnaval. Nog meer fokken.
Natuurlijk is 'trouwens' niet typisch Brabants, die knaap zit ook maar wat te donderen.quote:Op vrijdag 20 januari 2006 00:14 schreef LXIV het volgende:
Trouwens is echt geen typisch Brabants woord.
Bovendien kun je niet echt van Brabants spreken. Want het verschilt enorm per stad en streek.
Het Bosch is tóch weer heel anders als Tilburgs. (Wat ik trouwens het lelijkste Brabantse dialect vindt)
Brabanders gebruiken het volgens mij gewoon vaker!quote:Op vrijdag 20 januari 2006 00:14 schreef LXIV het volgende:
Trouwens is echt geen typisch Brabants woord.
Bovendien kun je niet echt van Brabants spreken. Want het verschilt enorm per stad en streek.
Het Bosch is tóch weer heel anders als Tilburgs. (Wat ik trouwens het lelijkste Brabantse dialect vindt)
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |