Als een Brabander een bezoekje brengt aan Groningen ofzo kan het vast wel eens voorkomen dat deze woorden daar ook vallen denk ik....quote:Op zaterdag 17 december 2005 11:44 schreef MouseOver het volgende:
[..]
Wordt dat in noord nederland ook niet zo gebruikt?
quote:Op zaterdag 17 december 2005 11:36 schreef Hihat het volgende:
Da ge bedankt zeit, da witte.
En chocolade is sjoo-kladequote:Op zaterdag 17 december 2005 11:34 schreef Hihat het volgende:
Typisch Brabants en in de rest van Nederland niet begrepen:
Fiep(vertaling: fopspeen)
Verder ook altijd leuk hoe vooral oudere Brabantse dames het woord Eau-de-Cologne (je weet wel uit de tijd dat WC-eend nog '4711' heette) uitspreken:
'wèr is munne onjeklonje'
Dat is, naar mijn weten, ook in Limburg een bekend begrip.quote:Op zaterdag 17 december 2005 11:34 schreef Hihat het volgende:
Typisch Brabants en in de rest van Nederland niet begrepen:
Fiep(vertaling: fopspeen)
Verder ook altijd leuk hoe vooral oudere Brabantse dames het woord Eau-de-Cologne (je weet wel uit de tijd dat WC-eend nog '4711' heette) uitspreken:
'wèr is munne onjeklonje'
In limburg ook.. we doen het dan in een "tas".quote:Op zaterdag 17 december 2005 14:07 schreef babsjuh het volgende:
Als rasechte Brabantse die naar Rotterdam is verhuisd word ik nog wel eens raar aangekeken als ik aankondig dat ik koffie ga inschudden.... Schijnt ook Brabants te zijn, hier wordt de koffie ingeschonken zeggen ze dan, schudden geeft zo'n rotzooi....
Dan kom je waarschijnlijk wel uit de Peel ofzo???quote:Op zaterdag 17 december 2005 14:07 schreef babsjuh het volgende:
Als rasechte Brabantse die naar Rotterdam is verhuisd word ik nog wel eens raar aangekeken als ik aankondig dat ik koffie ga inschudden.... Schijnt ook Brabants te zijn, hier wordt de koffie ingeschonken zeggen ze dan, schudden geeft zo'n rotzooi....
Ik heb het in Eindhoven ook nog nooit gehoord.quote:Op zaterdag 17 december 2005 14:36 schreef Automatic_Rock het volgende:
[..]
Dan kom je waarschijnlijk wel uit de Peel ofzo???
Hier in Oss wordt het iig niet gebruikt.., tenminste niet in mijn omgeving
Het is in ieder geval ook Twents, eerst eavn umtrekkn.quote:Op zaterdag 17 december 2005 14:08 schreef babsjuh het volgende:
Ook goed voor verwarring: Ik ga zo mee, ik moet me eerst nog even omtrekken
Weet je zeker dat je uit Brabant komt??? Ik hoor je alleen maar Twentse of achterhoekse uitdrukkingen opnoemenquote:Op zaterdag 17 december 2005 14:08 schreef babsjuh het volgende:
Ook goed voor verwarring: Ik ga zo mee, ik moet me eerst nog even omtrekken.... Omkleden snappen ze hier wel, omtrekken doen ze alleen met sjablonen op papier
En wat is jouw kant dan??quote:Op zaterdag 17 december 2005 16:11 schreef CarpeNoctem het volgende:
@automatic aan deze kant van Oss heb ik het ook nog nooit gehoord
Oja, idd. Of geelzigquote:Op zaterdag 17 december 2005 16:45 schreef PM-girl het volgende:
En wa dachte gullie van unne oranjese trui?
quote:Op zaterdag 17 december 2005 20:04 schreef hetsjhokleek het volgende:
Ge kunt ut ete en ut begeint met een Q
Qkske
Tussen Geldrop en Tilburg iig ook niet.quote:Op zaterdag 17 december 2005 14:36 schreef Automatic_Rock het volgende:
[..]
Dan kom je waarschijnlijk wel uit de Peel ofzo???
Hier in Oss wordt het iig niet gebruikt.., tenminste niet in mijn omgeving
Uje ipv Ujen!quote:Op zaterdag 17 december 2005 20:20 schreef hetsjhokleek het volgende:
Het kost duur. Ook zo typisch Brabants.
En veel dorpen en steden hebben eigen Brabantse namen zoals: Balkum (Berlicum), Ujen (Uden), His (Heesch), Rusmale (Rosmalen), Ziland (Zeeland).
iddquote:Op zondag 18 december 2005 01:20 schreef hetsjhokleek het volgende:
Rooi is St Oedenrode voor zover ik weet.
Tuurlijk zit je op voetbal. Wij Brabanders gaan nergens onder zitten hoorquote:Op zondag 18 december 2005 03:24 schreef la-nina het volgende:
En zit je in Brabant niet onder voetbal ipv eròp.![]()
Ik heb heel vaak gehoord dat mensen ergens onder zitten. Maar of dat dan typisch brabants is...quote:Op zondag 18 december 2005 10:57 schreef Automatic_Rock het volgende:
[..]
Tuurlijk zit je op voetbal. Wij Brabanders gaan nergens onder zitten hoor
Hier in Noord Overijssel gebruiken we dat ookquote:Op vrijdag 16 december 2005 15:13 schreef Tom_Tom- het volgende:
Beuren jullie ook geld in de plaats van dat jullie loon ofzo overgemaakt krijgen?
ergens onder zitten is veel meer regionaal, midden brabants. In Den Bosch heb ik dit nooit gehoord, maar in de regio Tilburg wordt dit inderdaad zo gezegd.quote:Op zondag 18 december 2005 11:28 schreef Tha_Erik het volgende:
[..]
Ik heb heel vaak gehoord dat mensen ergens onder zitten. Maar of dat dan typisch brabants is...![]()
Geen idee of het brabants is maar ik gebruik het welquote:
Nee. "Eigenst" is dialect, en niet alleen Brabants. Ik hoor het een Amsterdammer zo gebruiken.quote:Op vrijdag 16 december 2005 15:21 schreef Tha_Erik het volgende:
Mijn tante werd vierkant uitgelachen toen ze zei dat ze een eigenste koptelefoon had.
Maar dat is toch ook gewoon normaal?
quote:U hebt gezocht op eigenst:
Het door u gezochte woord is niet gevonden in het eendelige Van Dale Hedendaags Nederlands.
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |