quote:
Op donderdag 20 juli 2006 01:04 schreef _The_General_ het volgende:Ik ben 100% voor. Ik ben ieder jaar druk met het organiseren van diverse herdenkingen op het gebied van woII. Daarbij zijn vele civiele en militaire hoogwaardigheidsbekleders uit binnen en buitenland te gast. Die personen zijn geschokt als ze een Nederlandse militair zien die daar rond loopt met zijn lange haar en die ook nog eens niet groet!.
En vervolgens zie je ze op oefening geschokt zijn als blijkt dat de vrijheid binnen het Nederlandse militaire apparaat er voor zorgt dat diezelfde Nederlanders er iedere keer weer met kop en schouders bovenuit steken. Vooral omdat iedere nederlandse soldaat in staat is zelf beslissingen te nemen terwijl de gemiddelde, laten we zeggen, amerikaanse soldaat bij iedere situatie die afwijkt van zijn instructies de boom in moet om via Korporaal, Sergeant, Luitenant en vaak nog Kapitein en Majoor te achterhalen wat ze nou eigenlijk moeten doen....
Ook dat heeft te maken met groetplicht. Groetplicht introduceert een strak hierarchisch stramien. En dat doet afbreuk aan de individuele initiatieven.
quote:
Vorig jaar zag ik een groep landmacht militairen die een bejaarde Ridder Militaire Willemsorde omver liepen. En voor de kenners, een Ridder is qua status hoger dan een Generaal.
Ik ben het zonder meer met je eens dat hier een gebrek aan respect bij komt kijken. En dat is, hoe je het ook bekijkt, een belachelijke zaak. Van mij mogen die militairen dan ook op staande voet ontslagen worden. Toch los je dat soort problemen niet op met een groetplicht.
Als ik voor de grap eens ons land in kijk dan zie ik dat er al een heel groot verschil is in "groeten" door het land.
Kom ik in Voerendaal (klein dorp in zuid Limburg) dan groet iedereen mij (zelfs als niet limburger) die ik op straat tegen kom. Letterlijk iedereen zegt goedendag tegen elkaar. Kom ik in Den Haag en zeg ik goedendag tegen een voorbijganger dan wordt ik aan gekeken met een blik van "Wat mot je van me!?". Ofwel: De gemiddelde randstedeling is ook absoluut respectloos tegenover zijn medeburger. Moet je dan onder burgers ook een groetplicht invoeren om zo het respect te verbeteren? Denk je dat dat iets zou veranderen? Ik gok van niet......
quote:
Op donderdag 20 juli 2006 03:29 schreef Pietverdriet het volgende:Voor snipers ideaal, die groetplicht, de persoon die gegroet wordt is de officier, dus die moet je pakken.
Ja man! Ideaal! De rang insignes zijn natuurlijk niet zichtbaar........