Op zich een logische beredenatie: je kost veel maar hebt geen geld, daarna verdien je goed dus betaal je maar wat terug voor je opleiding.quote:Studeren? Daarna graag tegenpresteren
Wie op kosten van de staat studeert, moet een tegenprestatie leveren. Tot die conclusie komt een PvdA-commissie die zich heeft gebogen over de toekomst van de verzorgingsstaat. 'Een universitaire is een enorme investering van de samenleving in bepaalde mensen', zegt Han Noten, fractievoorzitter van de PvdA in de Eerste Kamer en de voorzitter van de commissie. Noten vindt dat in het huidige sociale stelsel mensen met een behoorlijke opleiding onevenredig veel profiteren van de voorzieningen. 'Omdat ze veel verdienen hebben ze het meeste baat bij de hypotheekrenteaftrek, ze krijgen een hogere ww-uitkering en hun opleiding is dan ook nog eens voor hen betaald.' Daarom pleit de commissie voor een systeem waarin studenten na hun studie hun opleidingskosten terugbetalen.
Maar hoe ver gaat die plicht? Moet iemand die na de studie niet gaat werken, maar kinderen krijgt en daarvoor gaat zorgen, volgens Noten alle studiekosten terugbetalen? 'Zo specifiek hebben we het voorstel niet uitgewerkt. Maar je zou kunnen denken aan een fiscale maatregel waardoor het inkomen van de werkende partner extra wordt belast', zegt Noten. De PvdA heeft nog niet bedacht welek kosten de oud-student precies moet terugbetalen en hoe kan worden voorkomen dat een extra belasting voor afgestudeerden het studeren zal ontmoedigen. 'Het gaat om het principe', zegt Noten.
Twee weken geleden presteerde GroenLinks al een plan om afgestudeerden extra belasting te laten betalen in de vorm van een inkomensafhankelijke studietax. Ook dat plan was onderdeel van een rapport over de toekomst van de verzorgingsstaat.
Waarom?quote:Op woensdag 14 december 2005 23:59 schreef thaleia het volgende:
[...]
En toen was ik het er ook al mee eens.
Ik begrijp je vraag niet.quote:Op donderdag 15 december 2005 00:04 schreef sizzler het volgende:
Waarom niet?
Diegenen die lekker gaan feesten en geen diploma halen hoeven niet terug te betalen? Of begrijp ik je verkeerd?quote:Op donderdag 15 december 2005 00:17 schreef electricity het volgende:
ik zie er veel meer in om het hele studiebeurs systeem af te schaffen, en alles 100% lening te maken. op die manier worden uni/hogeschool/mbo verlaters zonder diploma niet meer geschaad dan nu al het geval is, en degenen die het wel afmaken vinden hoogstwaarschijnlijk wel een dusdanige baan dat ze het kunnen terugbetalen
dat niet alleen; het zijn investeringen die de overheid doet om de belastinginkomsten op peil te houden, net als middelbaar onderwijs [waar je feitelijk niks mee kan zonder vervolgopleiding] ; wat is de volgende stap, ook alle afgestudeerde mbo'ers en middelbare scholieren extra belasten?quote:Op donderdag 15 december 2005 00:08 schreef Shakes het volgende:
Wat een onzin.
Heb je een goede baan betaal je al veel meer - zowel relatief als absoluut. Dus je verdient de kosten wel zelf terug. Daarbij heb ik er niet om gevraagd dat de staat voor mij betaald (deels) waarom moet ik dan wel bestraft worden?
jou redenering, alsmede die van de pvda, kan alleen maar afstotend werken. dat betekent dus minder studenten en dus minder afgestudeerden (lees: hoogopgeleiden). dat lijkt me niet iets waar een maatschappij baat bij kan hebben..quote:Op donderdag 15 december 2005 00:17 schreef electricity het volgende:
-knip-
Niet dat alleen: je wordt min of meer ook weer eens gedwongen om geld te verdienen in plaats van dat je een gezin kunt stichten en daarom iets minder kunt gaan werken...quote:Op donderdag 15 december 2005 00:17 schreef electricity het volgende:
dus in feite wordt een universitair geschoolde op die manier 'besmet', en daardoor gestimuleerd om maar vooral naar het buitenland te gaan. slecht idee. ik zie er veel meer in om het hele studiebeurs systeem af te schaffen, en alles 100% lening te maken. op die manier worden uni/hogeschool/mbo verlaters zonder diploma niet meer geschaad dan nu al het geval is, en degenen die het wel afmaken vinden hoogstwaarschijnlijk wel een dusdanige baan dat ze het kunnen terugbetalen, onder dezelfde voorwaarden die de IBG nu hanteert. dit zou een hoop scheve ogen voorkomen, en zou een aanzienlijke kostenbesparing zijn op het ministerie van onderwijs. dan hoef je ook niet allerlei debiele belastingconstructies te verzinnen.
1 student kost de staat echt (veel) geld hoor.quote:Op donderdag 15 december 2005 00:22 schreef skiczukie het volgende:
Volgens mij betaalt de staat helemaal die opleiding niet?
Wat voor kosten?quote:Op donderdag 15 december 2005 00:30 schreef One_of_the_few het volgende:
[..]
1 student kost de staat echt (veel) geld hoor.
dát is ook een misvatting; de opleiding van bijvoorbeeld een sociaal wetenschapper kost van begin tot eind ca. 4500 euro (waar per jaar 1750 euro oid aan collegegeld tegenover staat), voor de talen en de cursus rechten is dat niet veel anders [al kan deze laatste wat duurder zijn als er veel gastdocenten bij zijn die niet onder de ambtelijke salariëring vallen].quote:Op donderdag 15 december 2005 00:30 schreef One_of_the_few het volgende:
[..]
Wat dacht je van salarissen, gebouwen etc.? Wie betaalt dat anders?quote:
Hoeveel eigenlijk?quote:Op donderdag 15 december 2005 00:30 schreef One_of_the_few het volgende:
[..]
T levert ook niks op verderquote:Op donderdag 15 december 2005 00:34 schreef sizzler het volgende:
[..]
Wat dacht je van salarissen, gebouwen etc.? Wie betaalt dat anders?
zie mijn post [kale kosten per student, dus niet gebouwen e.d.].quote:
Schoolgeld, belastingen.quote:Op donderdag 15 december 2005 00:34 schreef sizzler het volgende:
[..]
Wat dacht je van salarissen, gebouwen etc.? Wie betaalt dat anders?
+ basisbeurs en eventuele aanvullende beurs.quote:Op donderdag 15 december 2005 00:36 schreef dr.dunno het volgende:
[..]
zie mijn post [kale kosten per student, dus niet gebouwen e.d.].
Het zal allemaal waarschijnlijk kei-goed geregeld zijn, en ik heb al het vertrouwen daarin.quote:Op donderdag 15 december 2005 00:41 schreef One_of_the_few het volgende:
[..]
+ basisbeurs en eventuele aanvullende beurs.
OV
gebouwen
docenten
etc..
Die miljarden worden niet zomaar uitgegeven..
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |