abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_33089553
quote:
Studeren? Daarna graag tegenpresteren

Wie op kosten van de staat studeert, moet een tegenprestatie leveren. Tot die conclusie komt een PvdA-commissie die zich heeft gebogen over de toekomst van de verzorgingsstaat. 'Een universitaire is een enorme investering van de samenleving in bepaalde mensen', zegt Han Noten, fractievoorzitter van de PvdA in de Eerste Kamer en de voorzitter van de commissie. Noten vindt dat in het huidige sociale stelsel mensen met een behoorlijke opleiding onevenredig veel profiteren van de voorzieningen. 'Omdat ze veel verdienen hebben ze het meeste baat bij de hypotheekrenteaftrek, ze krijgen een hogere ww-uitkering en hun opleiding is dan ook nog eens voor hen betaald.' Daarom pleit de commissie voor een systeem waarin studenten na hun studie hun opleidingskosten terugbetalen.

Maar hoe ver gaat die plicht? Moet iemand die na de studie niet gaat werken, maar kinderen krijgt en daarvoor gaat zorgen, volgens Noten alle studiekosten terugbetalen? 'Zo specifiek hebben we het voorstel niet uitgewerkt. Maar je zou kunnen denken aan een fiscale maatregel waardoor het inkomen van de werkende partner extra wordt belast', zegt Noten. De PvdA heeft nog niet bedacht welek kosten de oud-student precies moet terugbetalen en hoe kan worden voorkomen dat een extra belasting voor afgestudeerden het studeren zal ontmoedigen. 'Het gaat om het principe', zegt Noten.

Twee weken geleden presteerde GroenLinks al een plan om afgestudeerden extra belasting te laten betalen in de vorm van een inkomensafhankelijke studietax. Ook dat plan was onderdeel van een rapport over de toekomst van de verzorgingsstaat.
Op zich een logische beredenatie: je kost veel maar hebt geen geld, daarna verdien je goed dus betaal je maar wat terug voor je opleiding.

Maar mensen die goed verdienen betalen al meer aan de staat. Namelijk door het progressieve belastingstelsel. Dus waarom zou je daar nog een extra belasting bovenop gooien?
"I reject your reality and substitute my own"- Adam Savage
pi_33089607
Dit idee is minimaal tien jaar geleden, wel in een meer uitgewerkte vorm, al geopperd door Groen Links. En toen was ik het er ook al mee eens.
pi_33089617
Ja doen, studenten verdienen na de opleiding namelijk al gelijk grof geld kan best een beetje af....

Wat een idioot plan zeg..
pi_33089777
quote:
Op woensdag 14 december 2005 23:59 schreef thaleia het volgende:
[...]

En toen was ik het er ook al mee eens.
Waarom?

[ Bericht 2% gewijzigd door sizzler op 15-12-2005 00:18:04 (wilde vragen "waarom onderbouw je het niet?&q) ]
pi_33089928
Wat een onzin.

Heb je een goede baan betaal je al veel meer - zowel relatief als absoluut. Dus je verdient de kosten wel zelf terug. Daarbij heb ik er niet om gevraagd dat de staat voor mij betaald (deels) waarom moet ik dan wel bestraft worden?

Dit maakt de belastingwetgeving nog complexer dan die al is. Ieder jaar wordt de belastingwetgeving alleen maar complexer met meer uitzonderingen, aftrekposten etc. Alsof de belastingwetgeving in al die jaren beter is geworden... au contraire.

Ach ja, ga ik wel naar het buitenland na mijn studie.
pi_33090106
quote:
Op donderdag 15 december 2005 00:04 schreef sizzler het volgende:
Waarom niet?
Ik begrijp je vraag niet.

Dat plan van Groen Links destijds leek mij wel prima: in plaats van een basisbeurs die bij lange na niet kostendekkend is zodat studenten OF kostbare studietijd verspillen aan bijbaantjes, OF afhankelijk zijn van hun ouders, OF een fikse schuld oplopen, of alledrie tegelijk, wilden zij een fatsoenlijke kostendekkende beurs, die zou worden betaald van een 'studietax', waaraan iedereen na zijn studie bijdraagt. Zoiets was het. Vond ik prima klinken. Ik heb veel profijt gehad van het feit dat ik de kans heb gehad om te studeren, en het was ook bijzonder luxe dat ik pas op bijna tien jaar oudere leeftijd ben gaan werken dan mijn neefje. Als ik dat allemaal volledig op kosten van de overheid had mogen doen zou ik best bereid zijn daar nu wat voor terug te doen, en daarmee ook te zorgen dat toekomstige generaties ook fatsoenlijk kunnen studeren.
Nu ben ik daartoe niet bereid, omdat ik me al blauw betaal aan het terugbetalen van m'n studieschuld
pi_33090204
Ik zou studeren vooral nog veel meer gaan bestraffen, dan houd je zometeen alleen nog maar van die domme boerenlullen net als de PvdA over...
pi_33090207
dus in feite wordt een universitair geschoolde op die manier 'besmet', en daardoor gestimuleerd om maar vooral naar het buitenland te gaan. slecht idee. ik zie er veel meer in om het hele studiebeurs systeem af te schaffen, en alles 100% lening te maken. op die manier worden uni/hogeschool/mbo verlaters zonder diploma niet meer geschaad dan nu al het geval is, en degenen die het wel afmaken vinden hoogstwaarschijnlijk wel een dusdanige baan dat ze het kunnen terugbetalen, onder dezelfde voorwaarden die de IBG nu hanteert. dit zou een hoop scheve ogen voorkomen, en zou een aanzienlijke kostenbesparing zijn op het ministerie van onderwijs. dan hoef je ook niet allerlei debiele belastingconstructies te verzinnen.
[Love] Beyond this dejection there's beauty and grace
A glorious future we long to embrace
[Rage] (PAIN!) All the time, I have waited with rage
All the time, I was promised my salvation
pi_33090267
quote:
Op donderdag 15 december 2005 00:17 schreef electricity het volgende:
ik zie er veel meer in om het hele studiebeurs systeem af te schaffen, en alles 100% lening te maken. op die manier worden uni/hogeschool/mbo verlaters zonder diploma niet meer geschaad dan nu al het geval is, en degenen die het wel afmaken vinden hoogstwaarschijnlijk wel een dusdanige baan dat ze het kunnen terugbetalen
Diegenen die lekker gaan feesten en geen diploma halen hoeven niet terug te betalen? Of begrijp ik je verkeerd?
  donderdag 15 december 2005 @ 00:20:04 #10
21560 dr.dunno
shrivel me testes!
pi_33090299
quote:
Op donderdag 15 december 2005 00:08 schreef Shakes het volgende:
Wat een onzin.

Heb je een goede baan betaal je al veel meer - zowel relatief als absoluut. Dus je verdient de kosten wel zelf terug. Daarbij heb ik er niet om gevraagd dat de staat voor mij betaald (deels) waarom moet ik dan wel bestraft worden?
dat niet alleen; het zijn investeringen die de overheid doet om de belastinginkomsten op peil te houden, net als middelbaar onderwijs [waar je feitelijk niks mee kan zonder vervolgopleiding] ; wat is de volgende stap, ook alle afgestudeerde mbo'ers en middelbare scholieren extra belasten?

ga toch eens snel dood, idiote lui die dat vinden

sorry hoor maar dit soort idiote voorstellen gaat gewoon te ver; als de staatskas nog niet genoeg gespekt wordt, dan moeten de kerstpakketten maar weer niet vergoed worden en moet het leasen van auto's ook hoger worden belast; je kunt immers ook in een auto van 1-4 mille naar je werk rijden i.p.v. de belastingbetaler op te laten draaien voor de afschrijving in de eerste drie jaar.

als dit soort onzin daadwerkelijk doorgevoerd wordt net als al die andere ellende van de laatste tijd, ga ik echt emigreren; kom op zeg
Wie haar benen spreidt, spreidt gezelligheid.
pi_33090322
Weer zo'n ondoordacht plan.

Afgestudeerden die bovenmodaal verdienen gaan ook meer belasting afdragen.
Alleen degene die ver bovenmodaal gaan verdien profiteren daar het meest van. En zoveel studenten zijn dat nu ook weer niet.

Meer salaris is goed voor de koopkracht wat ook de economie steunt.

De overheid moet blij zijn dat er mensen zijn die willen studeren, in Europa loopt Nederland al achter met hoger opgeleiden. Nederland zou juist meer moeten doen om een drempel weg te halen om te gaan studeren. Kennis is belangrijk voor de maatschappij.

De maatschappij moet blij zijn dat er mensen gaan studeren, deze mensen starten uiteindelijk ook bedrijven, zorgen voor werkgelegenheid, verspreiden kennis. Wil je straks een tekort aan hogeropgeleiden omdat mensen opkijken tegen de verplichtingen van een studie.

Ik zeg doe alles in je macht om het voor studenten makkelijker te maken, als ze nu eens zorgen dat de kosten voor school niet zo achterlijk hoog zouden zijn dan hoeven mensen ook niet zoveel te lenen om dit te kunnen bekostigen. Veel hogescholen steken veel geld in zaken waar de student weinig van terugziet. Puur omdat het geld er is, wordt het besteed.

Ik zeg, hulde aan de student, hulde aan mensen die zich willen ontwikkelen. De overheid krijgt genoeg geld binnen van afgestudeerden.
Good morning! And in case I don't see you: good afternoon, good evening and good night!
  donderdag 15 december 2005 @ 00:21:13 #12
36752 timmeeeh
provocateur et penseur
pi_33090332
quote:
-knip-
jou redenering, alsmede die van de pvda, kan alleen maar afstotend werken. dat betekent dus minder studenten en dus minder afgestudeerden (lees: hoogopgeleiden). dat lijkt me niet iets waar een maatschappij baat bij kan hebben..
"Maar ja, echt ontspannen zaten we niet meer te bingoën"
pi_33090363
Volgens mij betaalt de staat helemaal die opleiding niet?
pi_33090370
Er mag ook wel iets tegenover staan dat studenten zich 4/5/6 jaar in relatieve armoede storten. Ofwel: rijker daarna. En dan betalen ze ook meer belasting. Kutplan dus.
Yeah, well, that's just, like, your opinion, man.
3 weken sterren kijken in augustus: www.iayc.org
pi_33090455
quote:
dus in feite wordt een universitair geschoolde op die manier 'besmet', en daardoor gestimuleerd om maar vooral naar het buitenland te gaan. slecht idee. ik zie er veel meer in om het hele studiebeurs systeem af te schaffen, en alles 100% lening te maken. op die manier worden uni/hogeschool/mbo verlaters zonder diploma niet meer geschaad dan nu al het geval is, en degenen die het wel afmaken vinden hoogstwaarschijnlijk wel een dusdanige baan dat ze het kunnen terugbetalen, onder dezelfde voorwaarden die de IBG nu hanteert. dit zou een hoop scheve ogen voorkomen, en zou een aanzienlijke kostenbesparing zijn op het ministerie van onderwijs. dan hoef je ook niet allerlei debiele belastingconstructies te verzinnen.
Niet dat alleen: je wordt min of meer ook weer eens gedwongen om geld te verdienen in plaats van dat je een gezin kunt stichten en daarom iets minder kunt gaan werken...

Steeds meer wordt er maar gefocust op carričre maken etc. etc. in plaats van "leven"! Waarom werk je anders? Zodat je telkens maar meer verdient en/of meer belasting betaalt? Wat dat betreft betalen we in Nederland sowieso al gigantisch veel belastinggeld.
Verhalen van films worden telkens oppervlakkiger, maar de uitwerking gedetailleerder. Mja, sorry, wist even niets beters neer te gooien in m'n signature :+
pi_33090588
quote:
Op donderdag 15 december 2005 00:22 schreef skiczukie het volgende:
Volgens mij betaalt de staat helemaal die opleiding niet?
1 student kost de staat echt (veel) geld hoor.
Kein gewalt! Wir sind das volk!
Steps taken forwards but sleepwalking back again.
''And the Germans kill the Jews, And the Jews kill the Arabs, And the Arabs kill the hostages
And that is the news.''
pi_33090674
quote:
Op donderdag 15 december 2005 00:30 schreef One_of_the_few het volgende:

[..]

Wat voor kosten?
  donderdag 15 december 2005 @ 00:34:11 #18
21560 dr.dunno
shrivel me testes!
pi_33090694
quote:

[..]

dát is ook een misvatting; de opleiding van bijvoorbeeld een sociaal wetenschapper kost van begin tot eind ca. 4500 euro (waar per jaar 1750 euro oid aan collegegeld tegenover staat), voor de talen en de cursus rechten is dat niet veel anders [al kan deze laatste wat duurder zijn als er veel gastdocenten bij zijn die niet onder de ambtelijke salariëring vallen].

echte dure studies zoals geneeskunde (ca. 60-70.000 euro) zijn er maar weinig en hebben ook weinig studenten t.o.v. de massa.
pi_33090712
quote:
Op donderdag 15 december 2005 00:33 schreef skiczukie het volgende:

[..]

Wat voor kosten?
Wat dacht je van salarissen, gebouwen etc.? Wie betaalt dat anders?
pi_33090732
quote:

[..]

Hoeveel eigenlijk?
Verhalen van films worden telkens oppervlakkiger, maar de uitwerking gedetailleerder. Mja, sorry, wist even niets beters neer te gooien in m'n signature :+
pi_33090750
quote:
Op donderdag 15 december 2005 00:34 schreef sizzler het volgende:

[..]

T levert ook niks op verder
Yeah, well, that's just, like, your opinion, man.
3 weken sterren kijken in augustus: www.iayc.org
  donderdag 15 december 2005 @ 00:36:25 #22
21560 dr.dunno
shrivel me testes!
pi_33090759
quote:
Op donderdag 15 december 2005 00:35 schreef Sorcerer8472 het volgende:

[..]

Hoeveel eigenlijk?
zie mijn post [kale kosten per student, dus niet gebouwen e.d.].
pi_33090778
quote:
Op donderdag 15 december 2005 00:34 schreef sizzler het volgende:

[..]

Schoolgeld, belastingen.
pi_33090882
quote:
Op donderdag 15 december 2005 00:36 schreef dr.dunno het volgende:

[..]

zie mijn post [kale kosten per student, dus niet gebouwen e.d.].
+ basisbeurs en eventuele aanvullende beurs.
OV
gebouwen
docenten
etc..
Die miljarden worden niet zomaar uitgegeven..
Kein gewalt! Wir sind das volk!
Steps taken forwards but sleepwalking back again.
''And the Germans kill the Jews, And the Jews kill the Arabs, And the Arabs kill the hostages
And that is the news.''
pi_33090936
quote:
Op donderdag 15 december 2005 00:41 schreef One_of_the_few het volgende:

[..]

+ basisbeurs en eventuele aanvullende beurs.
OV
gebouwen
docenten
etc..
Die miljarden worden niet zomaar uitgegeven..
Het zal allemaal waarschijnlijk kei-goed geregeld zijn, en ik heb al het vertrouwen daarin.

abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')